دوشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۴
اقتصادی

تفاوت قیمتی عجیب خودروهای خارجی در تهران و دبی

تفاوت قیمتی عجیب خودروهای خارجی در تهران و دبی
ندای لرستان - فارس / سوزوکی جیمنی و تویوتا کرولا در دبی اختلاف قیمتی فاحش دارند، اما در تهران با جادوی واردکننده‌ها، با قیمتی تقریباً برابر فروخته می‌شوند. بازار خودرو در ...
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - فارس / سوزوکی جیمنی و تویوتا کرولا در دبی اختلاف قیمتی فاحش دارند، اما در تهران با جادوی واردکننده‌ها، با قیمتی تقریباً برابر فروخته می‌شوند.
بازار خودرو در ایران همواره با تناقض‌های قیمتی آشکار در مقایسه با بازارهای منطقه روبه‌رو بوده است. بر اساس داده‌های موجود، قیمت سوزوکی جیمنی صفر کیلومتر سه‌در دنده دستی در امارات حدود 75 هزار درهم است که به صورت تقریبی 2 میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود.
بازار
در مقابل، یک دستگاه تویوتا کرولا 1/2 لیتری صفر در امارات 13,620 دلار قیمت دارد که حدود 1/300 میلیارد تومان در ایران می‌شود. نکته عجیب اینجاست که هر دو خودرو در بازار تهران تقریباً با قیمت مشابه معامله می‌شوند؛ وضعیتی که نتیجه مستقیم رانت و انحصار واردکنندگان در بازار ایران است.
این ارقام مربوط به فروش تک‌دست در دبی هستند. در معاملات عمده، شرایط به‌مراتب متفاوت‌تر است. به‌عنوان نمونه، خرید تعداد بالای کرولا از چین زیر 10 هزار دلار فاکتور می‌شود و با احتساب هزینه حمل (حدود 10,500 دلار) و نرخ ارز توافقی 70 هزار تومانی، به رقمی حدود 735 میلیون تومان می‌رسد.یعنی همان خودرویی که در بازار ایران نزدیک به دو برابر این رقم معامله می‌شود.
کارشناسان معتقدند بخشی از این اختلاف ناشی از بازاریابی و برندسازی و بخشی دیگر وابسته به ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی و البته بازی‌های شبکه نمایشگاه‌داران است.
نمونه روشن آن را می‌توان در خودروهایی چون سوزوکی گرند ویتارا، میتسوبیشی اوتلندر، کیا اسپورتیج و مزدا 3 دید؛ خودروهایی که در مبدا شاید تنها 1000 تا 2000 دلار تفاوت قیمت داشته باشند، اما در بازار ایران گاه بیش از 2 میلیارد تومان (20 هزار دلار) فاصله پیدا می‌کنند.
یکی از فروشندگان بازار خودرو در گفت‌وگویی تأکید کرد: «مزدا 2025 اخیراً حدود 2 میلیارد تومان افت قیمت داشته، اما برخلاف تصور، واردکننده نه تنها ضرر نکرده بلکه هنوز سود قابل توجهی هم می‌برد.»
به‌روزترین گزارش‌ها از امارات و چین هم این اختلاف فاحش را تأیید می‌کند؛ جایی که خودروهای اقتصادی و حتی نیمه‌لوکس با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از ایران قابل تهیه هستند، اما در بازار داخلی با قیمت‌های چندبرابری به فروش می‌رسند؛ شکافی که تا زمان اصلاح سازوکار واردات و مقابله با انحصار، پابرجا خواهد ماند.


نظرات شما