ندای لرستان

آخرين مطالب

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:

دوچرخه یک مد حمل و نقلی پاک و کم‌هزینه است شهرداری تهران

دوچرخه یک مد حمل و نقلی پاک و کم‌هزینه است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه کرونا می‌توانست فرصتی برای ترویج دوچرخه‌سواری در تهران باشد گفت: توجه به شبکه محلات از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران است.

به گزارش شهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی صبح امروز یک شنبه - 2 خرداد 1400- در دویست و نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی داشت سالروز دوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: استفاده از دوچرخه سال‌ها است که در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبه‌ رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.
او ادامه داد: مدیریت‌ های شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی به‌کار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی مطرح است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مدهای حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهرهای ایران به گونه‌ای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.
به گفته حسینی میلانی، تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.
او با اشاره به خطرات خودرو محوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌ محوری به خودرو ‌محوری، سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو ساخته است زیرا منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راه‌بندان‌های شدید و ملال‌آور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه میلیون‌ها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور می‌کنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساخته‌اند، بیان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت‌های حمل و نقل‌های خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.
او با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهایی کمتر از 10 کیلومتر می‌تواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز داشت: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه می‌تواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه می‌تواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان برای تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست‌ محوری باشد.
حسینی میلانی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: 58 هزار نفراز دوچرخه برای تردد در سال 97 استفاده کرده اند اما اکنون این میزان در سال 99 به 180 هزار نفر رسیده و انتظار می‌رود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به 246.6 هزار نفر-سفر برسد.
به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از 0.3 درصد در سال 97، به 0.9 درصد در سال 99 رسیده و این میزان امسال به 1.2 درصد براساس ‌پیش‌بینی‌ها می‌رسد. طول سفرهایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفرها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.
او با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی در سال 99 یادآور شد: 20 درصد سفرها با دوچرخه از طریق دوچرخه‌های اشتراکی بوده یعنی 36 هزار نفر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امسال به 30 درصد برسد. هم‌اکنون نیز 43 هزار نفر در اپلیکشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند.
حسینی میلانی افزود: در سال 1399 تعداد دوچرخه‌های اشتراکی، 1300 دستگاه بوده، 70 پارکینگ دوچرخه ساخته شده و ساخت و بهره‌برداری از 255 کیلومتر مسیر دوچرخه محقق شده است. همچنین 68 خانه دوچرخه در سطح بوستان‌ها فعال است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه فراز و نشیب‌های متوالی اقتصادی بر میزان استفاده از دوچرخه در خانوار مناطق شهری ایران در جهت گسست میان خانوارها و دوچرخه تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد: براساس آمار منتشرشده طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی، سهم دوچرخه در سال 1385 خورشیدی، در سبد لوازم خانگی خانواری شهری 21.1 درصد بوده است. این آمارها هر ساله افت نگران‌کننده‌ای داشته به گونه‌ای که در کمتر از 13 سال، آن آمار بیش از پنجاه درصد کاهش داشته و سهم دوچرخه در سبد خانوار در سال 98 به هشت درصد رسیده است.
او با بیان اینکه کمک مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.
میلانی با بیان اینکه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست فرصت مناسبی برای توسعه دوچرخه‌سواری برای تهران باشد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی به‌ جای عمومی برداشته شد.
او با بیان اینکه ما برای توفیق در گسترش طرج دوچرخه نیازمند طراحی‌های درست و در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: طراحی‌ها در شهرهای موفق به گونه‌ای انجام شده است که شعاع دسترسی به مراکز عمده شهری به عنوان محرک‌های توسعه به فاصله پنج تا هفت کیلومتر برای استفاده‌کنندگان به ویژه دانشجویان و جوانان در اولویت نخست قرار گرفت و بنابراین امکان دسترسی به این مکان‌ها برای آن ها به آسانی و راحتی فراهم شده. این شرایط در تهران اکنون فراهم نیست.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند خاطرنشان کرد: سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی بوده است که در طی سه سال گذشته توانسته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته باشد اما این سیستم، بیشتر زمینه استفاده شهروندان را در محدوده مرکزی شهر فراهم ساخته است.
او با بیان اینکه یکی از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران توجه به شبکه محلات است، بیان داشت: تردد ایمن و پیوسته دوچرخه‌ها در محدوده محلات، زمینه فراگیر شدن دوچرخه سواری را فراهم می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران ضروری است.
به گفته این عضو شورای شهر، در مناطق مختلف تهران مسیرهای دوچرخه ایجاد شده اما صرف ساخت مسیرهای دوچرخه بدون در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی نمی‌تواند به افزایش دوچرخه‌سواری در شهر منجر شود. متاسفانه هم‌اکنون می‌بینیم که برخی از مسیرهای دوچرخه به محل و معبری برای تردد موتورسیکلت ‌سواران تبدیل شده‌اند که خود می‌تواند خطر بزرگ و جدی برای دوچرخه‌سواران باشد.
حسینی میلانی اضافه کرد: رویکرد حناچی در حمایت از دوچرخه‌سواری اقدام بسیار ارزشمندی بوده و است که توانسته جنب و جوش جدیدی برای دوچرخه در شهر ایجاد کند.
او افزود: مدیران شهری نیز به تبعیت آقای شهردار با درجات مختلف در این امر مهم مشارکت داشته‌اند و زیرمجموعه‌های شهرداری اقداماتی را در این باره انجام دادند.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه حمایت حناچی می‌تواند نقطه شروعی برای مشارکت دیگران در پویش دوچرخه‌ باشد، عنوان کرد: نقطه کانونی این پویش باید آن باشد که اقتصاد دوچرخه‌سواری در کنار ایمن‌سازی مسیرهای منطبق با نیازهای مردم در سطح محلات در مدیریت شهری آینده مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/211555/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنی در حال قدم زدن در ساحل کالیفرنیا دندان یک ماستودون باستانی را پیدا کرد

فردا، اعزام بیش از دو هزار زائر لرستانی به مرقد امام (ره)

مهلت ثبت‌نام در اولین دوره‌ آموزشی «آرمانشهر» آغاز شد

افتتاح درمانگاه امامزاده «محمد بن حسن» الیگودرز به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان

برگزاری نوزدهمین جشنواره گل و گلاب در فرهنگسراهای منتخب

فروش مواد دخانیاتی در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع است

بازدید مدیرعامل موسسه فرهنگی ورزشی ایثار و مدیرکل بنیاد مازندران از موسسه ایثار ساری

اعزام نخستین گروه از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران خوزستان به عتبات عالیات

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان از عوامل ساخت فیلم سینمایی«اتاقک گلی» تجلیل کرد

دیدار استاندار قم با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

خدمات بیمارستان امام خمینی(ره) کرج به ایثارگران قزوین ارائه می‌شود

تجلیل از دانش آموزان برگزیده مسابقه «دلنوشته ای به رفیق شهیدم»

انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا از توطئه‌های دشمنان در حال عبور است

دیدار استاندار و مدیرکل بنیاد اصفهان با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران شهرستان لنجان

دیدار مدیرکل بنیاد استان اردبیل با جانبازان ورزشکار ویلچری

عکس/ جنگل‌های بلوط لرستان

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در خرم آباد

اطلاعیه سازمان بهشت‌زهرا (س) در مورد تغییر ساعت مراسم خاکسپاری و ترحیم در سالروز ارتحال امام خمینی(ره)

صدای محسن چاوشی واقعیست یا دستگاهی؟/ ویدئو

برگزاری دوره هماهنگی داوران تکواندو در خرم آباد

برپایی سه پهنه بزرگ فرهنگی با حضور 12 منطقه در حرم مطهر امام راحل

جوی آرام و پایدار در لرستان

رقابت 3764 نفر در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی لرستان

استاندار خبر داد:پیش‌بینی افزایش 60 درصدی تولید گندم در لرستان

بازدید از پروژه های عمرانی کیش در نخستین روز کاری رحیم سرهنگی

تصاویر زیبا از بقایا پل تاریخی دوران هخامنشیان در لرستان

کناره‌گیری پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد از مسابقات لیگ‌برتر دو و میدانی

ویروس‌هایی که می‌توانند ما را تا 100 سالگی سالم نگه دارند

پیش‌بینی برداشت 600 هزار تن گندم و جو در لرستان

واژگونی پراید در جاده کوهدشت 5 مصدوم برجا گذاشت

امام خمینی (ره) بزرگترین احیاگر دین اسلام بعد از پیامبران و ائمه علیهم السلام بودند

پیش‌بینی افزایش 60 درصدی تولید گندم در لرستان

اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک در راستای مهار تورّم است/ افزایش 20 درصدی اعتبار یارانه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در مرحله نخست

20 تیم بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم لرستان اعزام می‌شود

امام جمعه موقت خرم‌آباد: جنگ ترکیبی اخیر با رهنمودهای امام خامنه‌ای خنثی شد

امام خمینی(ره) بعد از ائمه و پیامبران، بزرگترین احیاگر دین اسلام بود

تهیه و توزیع بسته‌های پذیرایی در میان زائران حرم مطهر امام خمینی (ره)

بازسازی میدان سربند تا کوهپایه آغاز شد

آمادگی منطقه 5 برای خدمت رسانی به زائران حرم امام خمینی (ره)

اتصال میدان الغدیر به بزرگراه امام علی (ع) / خروج شمال شرق تهران از بن بست

سازمان زیباسازی چهره شهر را متحول کرده است

شرکت بیش‌ از 3700 لرستانی در آزمون فراگیر استخدامی دستگاه‌های اجرایی

کشف 10 کیلوگرم تریاک در بروجرد

امام جمعه بروجرد: امام خمینی (ره) فقیهی ژرف نگر بود

گرداب سنگی شگفتی در لرستان

سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان منصوب شد

رابطه‌ کشف شده میان کلیه‌ها و فشار خون

تشریح ویژگی‌های شخصیتی امام راحل

اعزام 2000 لرستانی به حرم مطهر امام خمینی(ره)

عرفان امام خمینی(ره) برگرفته از عرفان ناب الهی بود