ندای لرستان

آخرين مطالب

اشتغال‌زای با برکت مقالات

اشتغال‌زای با برکت
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -  امروزه از زنبورعسل برای تولید محصولاتی مانند گرده گل، ژل رویال، موم، بره موم استفاده می‌شود، این فرآورده‌ها علاوه بر این‌که به‌عنوان مواد غذایی و کمک غذایی باارزش شناخته شده‌اند در مصارف مهم دیگری از جمله درمانی، بهداشتی و آرایشی نیز نقش فزاینده‌ای دارند و ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به عسل دارند.

آموزش و آشنایی زنبورداران با شیوه‌های نوین تولید محصولات همراه با تنوع‌بخشی به تولیدات زنبور عسل و خروج صنعت زنبورداری از تک‌محصولی نقش عمده‌ای در اقتصادی کردن و توسعه فضای کسب‌وکار ایجاد خواهد کرد.
در کنار این تولیدات، زنبور عسل نقش ارزنده‌ای در گرده‌افشانی و باروری محصولات زراعی، باغی، گیاهان مرتعی و جنگلی دارد که از نظر توسعه پایدار، تنوع‌های زیستی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی حائز اهمیت است به‌طوری‌که در کشورهای توسعه‌یافته از نظر کشاورزی درآمد حاصل از سرویس‌های گرده‌افشانی که توسط زنبورداران انجام می‌شود بسیار بیشتر از فروش محصولات داخلی کندو است.
طی سالیان گذشته لرستان به ویژه شهرستان دلفان به عنوان یکی از استان‌های فعال و پیشرو در این عرصه در سطح کشور مطرح بوده است ولی این عرصه نیز همانند دیگر عرصه‌های تولید در لرستان در زمینه فرآوری دچار مشکل است.
لزوم رونق کارهای دانش‌بنیان در حوزه عسل
در این خصوص سید عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اظهار کرد: ما در کشور 11 میلیون فروند کندوی عسل داریم که سالانه 111 هزار تن عسل را تولید می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما از لحاظ تعداد جز پنج کشور برتر جهان هستیم و بعد از کشورهای چین و ترکیه بیشترین عسل را تولید می‌کنیم ولی متأسفانه برداشت ما از هر کندو پایین‌تر از این کشورهاست.
شاهرخی افزود: در این کشورها در هر فروند حدود 20 کیلو عسل برداشت می‌شود، درحالی‌که ما 10 تا 11 کیلو عسل برداشت می‌کنیم، لذا همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و امسال تحت‌عنوان شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است، نیاز داریم کارهای دانش بنیان را در حوزه عسل و تولید آن رونق بدهیم و کار را پیش ببریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: دستاوردهای خوبی در حوزه عسل و تولید آن داریم که باید آن‌را با افزایش ضریب فنی که مدنظر ماست به همه شهرستان‌های استان سرایت دهیم.
اشتغال بیشتر جوانان دلفانی به زنبورداری/زنبورهای ملکه شهرستان صادر می‌شود
سیدسعید حسینی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان، نیز در این رابطه اظهار کرد: این شهرستان با 75 هزار کلونی زنبور عسل و حدود 758 هزار بهره‌بردار در این عرصه و تولید 800 تن عسل در سال یکی از قطب‌های تولید عسل و فرآورده‌های عسل در استان و کشور است.
وی ادامه داد: اشتغال‌زایی این بخش در شهرستان دلفان طی سال‌های گذشته رونق خاصی داشته که در روستای کفراج که طی سال گذشته به عنوان بزرگ‌ترین کلونی عسل کشور معرفی شد بیشتر جوانان به شغل زنبورداری مشغول هستند.
حسینی عنوان کرد: در شهرستان دلفان واحدهای تولید ملکه را داریم که علاوه‌بر تأمین نیاز شهرستان مازاد ان به سایر شهرهای استان و کشور صادر می‌شود.
زنبورعسل چیزی فراتر از عسل است
اسدالله عالیخانی، پرورش دهنده زنبورعسل در دلفان، اظهار کرد: زنبورعسل؛ دیگر زنبور و عسل و یک زنبوردار با 10 کندو نیست بلکه فراتر از عسل است و فرآورده‌های زنبورعسل می‌تواند در بهبود بیماران صعب‌العلاج مانند بیماری‌های ویروسی، عفونی و میکروبی نقش اساسی داشته باشد.
وی ادامه داد: محصولات دیگر زنبور عسل هم بیشتر بوده و هم از نظر ارزشی بالاتر از عسل هستند.
عالیخانی عنوان کرد: در دوران کرونا دیدیم کسانی که از فرآورده‌های زنبور عسل استفاده می‌کردند شانس بیشتری برای سالم ماندن داشتند، بنابراین باید به غذادرمانی اهمیت بیشتری داده و کمتر از داروهای شیمیایی استفاده کنیم.
این پرورش دهنده زنبورعسل گفت: ما می‌توانیم با گسترش مصرف عسل و فرآورده‌های آن نقش مؤثری در سلامت جامعه داشته باشیم.
پرورش ملکه زنبورعسل برای اولین بار در غرب کشور در دلفان
همچنین مصطفی مرادی، پرورش دهنده زنبورعسل در لرستان که سال گذشته به عنوان زنبوردار نمونه کشور معرفی شده بود، اظهار کرد: کاری که انجام دادیم توانستیم به سمت تجاری سازی محصولات زنبور عسل حرکت کنیم.
وی ادامه داد: ما توانستیم تعدادی از فرآورده‌های زنبور عسل مانند بره موم و خود عسل را فرآوری کرده و در سایر بخش‌ها مانند درمان از آن‌ها استفاده کنیم.
مرادی افزود: همچنین توانستیم اولین مجوز واحد پرورش ملکه استان و غرب کشور را دریافت کنیم، واحدی با ظرفیت تولید 1500 قطعه ملکه در هر دوره که در طول سال دو تا سه دوره کار پرورش ملکه را انجام می‌دهیم.
این پرورش دهنده زنبور عسل در لرستان بیان کرد: در فاز تولید ژل رویال به عنوان یکی از واحدهای پیشرو استان پیش می‌رویم.
وی افزود: از مسئولان انتظار می‌رود از ظرفیت‌هایی که در استان به ویژه شهرستان دلفان وجود دارد، مانند سابق و با جدیت بیشتری استفاده کرده و حمایت بیشتری از بخش پرورش زنبور عسل در استان به عمل بیاورند.
عرضه 1500 تن عسل کفراج به نام استان‌های همجوار
در این رابطه اقبال عزیزپور، مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دلفان، اظهار کرد: در شهرستان دلفان با 100 هزار کلونی زنبور عسل و 700 بهره‌بردار در صنعت زنبورداری بالغ بر 1500 تن عسل در این شهرستان تولید می‌شود.
وی افزود: در روستای کفراج که به عنوان بزرگ‌ترین کانون روستایی تولید عسل در کشور شناخته شده، بالغ بر 90 درصد اهالی روستا مشغول این حرفه هستند.
عزیزپور عنوان کرد: زنبورداری روستای کفراج با مشکلات متعددی روبروست که عمده‌ترین آن بحث بسته‌بندی عسل تولیدی است که متأسفانه بالغ بر 1500 تن عسل روستای کفراج به صورت خام وارد استان‌های دیگر شده و پس از بسته بندی و فرآوری به بازار عرضه می‌شود.
مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان دلفان ادامه داد: هدف ما این است که به گوش مسئولان برسانیم که صنعت زنبورداری در شهرستان دلفان با مرکزیت روستای کفراج در بحث تولید عسل است، دولت مردان آستین همت بالا بزنند که چرخه تولید را در شهرستان و در این روستا احداث کنیم که عسل ما را با نام و برند خودمان به جامعه ایران و سطح دنیا معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: این نکته را نیز باید مدنظر داشت که زنبورداری باعث افزایش باروری باغات و کشاورزی در منطقه می‌شود بتوانیم جامعه خودمان را دنیا و ایران معرفی کنیم.
عبور لرستان از خام فروشی عسل / لزوم حمایت بیمه‌ای از زنبورداران
فرامرز حیدری، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران لرستان، با اشاره به این‌که روستای کفراج دلفان یک کلونی به تمام معنا در کشور است، اظهار کرد: لرستان 4000 نفر زنبوردار با 400 هزار کلونی زنبورعسل دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه ما از بحث خام فروشی عسل عبور کردیم و آموزش‌های لازم جهت تولید ژل رویال، زهر زنبور عسل، گرده گل و بره موم در کشور مطرح هستیم.
حیدری افزود: با توجه به چهارفضل بودن لرستان و مناطق بکر و دست نزده و گیاهان شهدزا و دارویی می‌توانیم در سطح کشور مطرح و یکی از قطب‌های تولید عسل مرغوب و سالم باشیم.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران لرستان تصریح کرد: امیدواریم مسئولان در حمایت‌های خودشان در بحث آموزش، برندسازی و ... یار و همیار ما باشند.
وی عنوان کرد: متأسفانه با توجه به خشکسالی‌های پی در پی میزان تولید عسل در اندازه زحمات زنبورداران نبوده است که انتظار می‌رود در بحث بیمه محصولات کشاورزی و دامی و سایر اعتبارات کم بهره یار و یاور زنبورداران باشند که ما بتوانیم این شغل پایدار را نگه داریم.
لزوم برندسازی عسل لرستان / خلاء صنایع تبدیلی و تکمیلی صنعت عسل در استان
همچنین کامران ساروقی، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: با توجه به تولید محصولات کشاورزی در لرستان و نیاز به برندسازی این محصولات و توجه ویژه و خاص مسئولان به تولیدات باغی و کشاورزی در استان مانند عسل شهرستان دلفان که دارای کیفیت و برند خاصی است.
وی ادامه داد: با توجه به تولید عسل مرغوب در شهرستان دلفان نیازمند این هستیم که برند مناسبی برای تولید عسل در این شهرستان استفاده شود و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی که خلاء آن در شهرستان حس می‌شود، که امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای به برندسازی و صنایع تکمیلی و تبدیل در شهرستان داشته باشند.
لرستان منبعی از نعمت‌های خدادادی مانند محصولات کشاورزی، باغی و گیاهان دارویی است که در حال حاضر صنایع تبدیلی و تکمیلی هیچکدام از این محصولات در استان فراهم نبوده و کشاورزا ن و زحمت کشان این عرصه مجبور به خام فروشی محصولات خود هستند.
یکی از این محصولات عسل است که به نوعی لرستان یکی از قطب‌های تولید آن در کشور است که طبق گفته مسئولان و زنبورداران باید مورد توجه بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی قرار بگیرد که در این راستا بتوان قدمی هرچند کوچک در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه جوانان دلفانی، به عنوان بیکارترین شهرهای کشور، برداشت.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/259678/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی