برقیسازی 20 هزار موتورسیکلت در تهران؛ هوا و سوخت نفس میکشند؟
سیاسی
بزرگنمايي:
ندای لرستان - ایرنا / موتورسیکلتهای فرسوده بیشترین نقش را در آلودگی هوا و همچنین مصرف بالای سوخت به ویژه در کلانشهرها دارند از این رو دولت در صدد برقی کردن این وسیله نقلیه با اولویت موتورسیکلتهای کار است که در گام اول با همکاری بخش خصوصی برقیسازی 20 هزار موتور در شهر تهران آغاز شد و طبق زمان بندی صورت گرفته باید تا یک سال به پایان برسد.
منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت در کلانشهری مانند تهران بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند، علاوه بر این به علت فرسوده بودن سهم بسیار زیادی از مصرف سوخت را به خود اختصاص داده اند، در این میان موتورسیکلت آنهم موتورسیکلت های فرسوده گوی سبقت را از خودرو ربوده و خود را در صف اول قرار داده اند، این در حالیست که بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از 13 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می کند که 90 درصد از آنها یعنی بیش از 11 میلیون فرسوده هستند، در شهر تهران هم طبق اعلام پلیس بیش از چهار میلیون موتورسیکلت در حال تردد است که نقش زیادی در آلودگی هوا و مصرف سوخت دارند.
در چند سال اخیر روز به روز شاهد افزایش تعداد موتورسیکلت ها و تردد بی امان آنها در سطح معابر شهری مانند تهران هستیم که علاوه بر آلودگی هوا مصرف سوخت بالایی هم دارند، علاوه بر این موتورسیکلت در راستای وسیله ای برای کار و درآمد خانواده های زیادی نقش آفرینی می کند که این مساله موجب تردد بسیار زیاد این وسیله نقلیه در سطح شهر می شود.
بازار ![]()
بر این اساس تفاهم نامه همکاری جایگزینی 20 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی در شهر تهران میان سازمان حفاظت محیطزیست، پلیس راهور، استانداری و شهرداری تهران و شرکت پخش و پالایش به امضا رسید که در اجرای آن بخش خصوصی نیز همکاری خواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان امضای این تفاهم نامه که در حاشیه بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام شد، با بیان اینکه بخش بسیار زیادی از موتورسیکلت های کشور فرسوده هستند، گفت: موتورسیکلت های فرسوده 2 برابر مصرف سوخت و 9 برابر آلایندگی بیشتری دارند.
شینا انصاری اظهار کرد: هر نوع سیاستگذاری جهت نوسازی ناوگان حملونقل در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی تاثیرگذار است و امیدوارم این تفاهمنامه در زمان مقرر اجرایی شود و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
در باره این تفاهم نامه رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایرنا گفت: تفاهم نامه ای که امضا شد پیرو مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی بیش از 400 هزار موتورسیکلت بنزینی با برقی با هدف رفع کاهش ناترازی سوخت و کاهش آلودگی هوا است.
احمد طاهری افزود: تعداد موتورسیکلت های در حال تردد در کشور بیش از 13 میلیون تخمین زده می شود که 90 درصد آنها یعنی بیش از 11 میلیون موتورسیکلت فرسوده هستند، در شهر تهران هم طبق اعلام پلیس بیش از 4 میلیون موتورسیکلت در حال تردد است در این میان تعداد زیادی موتورسیکلت های کار هستند که روزانه پیمایش زیادی در سطح شهر دارند از این رو در فاز اول اجرای برقی سازی موتورسیکلت ها سراغ آنها رفتیم، یعنی با توجه به اهمیت موضوع، تمرکز را بر روی موتورسیکلت های کار که معمولا شامل پیک و جابجایی بار می شوند و بیشترین تردد را دارند گذاشتیم.
وی با اشاره به اینکه چون بیشتر این موتورسیکلت ها فرسوده هستند اظهار کرد: بر اساس تخمینی که زده شد در صورت جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی فرسوده با موتورسیکلت های برقی حتی با در نظر گرفتن مصرف انرژی برای تولید برق آنها، باز هم به ازای هر 100 کیلومتر حدود 3 لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.
طاهری ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه ای با همکاری وزارتخانه های صمت، نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و استانداری تهران به عنوان بخش دولتی و سمت دوم بخش خصوصی به عنوان بهرهبردار به امضا رسیده است که در فاز اول مقرر شد 20 هزار موتورسیکلت بنزینی فرسوده کار در شهر تهران از رده خارج و موتورسیکلت های برقی جایگزین شوند.
وی تاکید کرد: یکی از تفاوت های این تفاهم نامه با اقدامات قبلی در حوزه موتورسیکلت های برقی این است که ذینفعان موضوع و بخش خصوصی هم به صورت جدی درگیر موضوع شده اند به طوری که بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد حدود 10 هزار موتورسیکلت در ناوگان شرکت گلرنگ، 1200 دستگاه شرکت ملی پست، 300 دستگاه پلیس راهنمایی و رانندگی، هزار دستگاه از طریق مشارکت صندوق پژوهش و فناوری نفت و شرکت زیرو و 7 هزار و 500 دستگاه ناوگان لجستیک دیجی کالا نوسازی شوند یعنی موتورسیکلت های بنزینی و فرسوده این نهادها از رده خارج و برقی جایگزین آنها شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: زمان اجرای این تفاهم نامه یک سال است البته در نظر داریم که در کمتر از یک سال عملیاتی شود ، البته هدفگذاری برای بیش از 400 هزار موتورسیکلت است که این فاز اول آن است که بر روی 20 هزار موتورسیکلت در شهر تهران برنامه ریزی کردیم.
وی درباره نوسازی 400 هزار موتورسیکلت فرسوده گفت: نوسازی و برقی کردن این تعداد موتورسیکلت مصوبه شورای اقتصاد سال 1403 است، یعنی برای برقی سازی بیش از 400 هزار موتورسیکلت فرسوده ناوگان مجوز صادر شده است که اجرای آن به تامین مبلغ مورد نیاز بستگی دارد.
طاهری افزود: در این فاز مبلغ مورد نیاز برای اجرا بخشی از تسهیلات صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و یک بخشی هم از محل اسقاط موتورسیکلت ها است که به ازای پرداخت گواهی اسقاط صورت می گیرد، همچنین مبلغی از سوی جایگزینی باتری ها از سمت وزارت نفت و گواهینامه های صرفه جویی پوشش داده می شود.
وی درباره مبلغ تعیین شده برای برقی کردن هر یک دستگاه موتورسیکلت گفت: 80 میلیون تومان از محل صندوق وزارت صمت حاصل از مبلغ واریزی اسقاط با سود حداکثر 8 درصد و هزار و 945 دلار از محل گواهی صرفه جویی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد پرداخت می شود.
وی درباره میزان کاهش آلودگی هوا در ازای اجرای این طرح گفت: اجرای آن در میزان کاهش آلودگی هوا به میزان پیمایش بستگی دارد، بر اساس تخمینی که زده شد و اطلاعاتی که از سکوها و شرکت های فعال دریافت کردیم چیزی حدود 400 هزار موتورسیکلت کار در تهران وجود دارد اما کمتر از 200 هزار تا از آنها به صورت مستمر با موتورسیکلت خودشان کار می کنند به عبارتی این فرایند به عنوان کار اصلی آنها محسوب می شود و روزانه بالای 100 تا 150 کیلومتر پیمایش دارند در نتیجه اگر در گام اول این 20 هزار موتورسیکلت نوسازی شود تا 10 درصد ناوگان پرپیماش تهران علاوه بر نوسازی شدن برقی هم می شوند که تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: البته اجرای این طرح را برای تمام کلانشهرها از جمله اصفهان هم در نظر گرفته شده اما در مرحله اول در تهران اجرا می شود.
-
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۱:۵۹
-
۶ بازديد
-

-
ندای لرستان
لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1025844/