ندای لرستان

آخرين مطالب

تغذیه سالم بسترساز جامعه سلامت و بانشاط مقالات

تغذیه سالم بسترساز جامعه سلامت و بانشاط
  بزرگنمايي:

ندای لرستان -   امروزه تامین غذای سالم و امنیت غذایی بعنوان یکی از دغدغه های اصلی جوامع بشری به منظور تامین سلامت فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است تا حدی که سلامت جامعه در گرو امنیت غذایی و تغذیه سالم قرار دارد و رفتارهای غذایی غلط و تغذیه ناسالم سلامت جامعه را تهدید می کند.
تغذیه سالم یکی از مهمترین و شاید اساسی ترین راه دستیابی به سلامت جسم است گرچه در ارتقای سلامت روان نیز بی تاثیر نیست، متخصصان تغذیه همواره به افراد توصیه می کنند با اتخاذ عادات غذایی سالم علاوه بر تامین نیاز بدن به انرژی تاحد امکان خود را از اثرات عوامل بیماری زا حفظ کنند.

دستیابی به روان سالم بدون جسم سالم میسر نیست و جسم هم بدون تغذیه نمی تواند سالم باشد، چرا که سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه، کیفیت مواد غذایی و ویتامین ها مربوط است.
به گفته کارشناسان و متخصصان افرادی که به استرس، ضعف حافظه، خستگیو افسردگی مبتلا هستند فقط از لحاظ روحی آسیب پذیر نیستند بلکه در معرض ابتلا به انواع بیماری های جسمی قرار می گیرند.
غذای سالم از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده و عاری از مواد زیانبخش و مضر و متشکل از اجزای مفید برای سلامت مصرف کنندگان است که مراحل تهیه آن شامل فرآوری ، توزیع و مصرف به صورت یک زنجیره درهم تنیده است و چنانچه هر یک از این اجزا دچار نقص یا کمبود شود، دیگر قسمت ها نیز از آن متاثر خواهد شد .
به طور کلی غذا و تغذیه نقش مهمی در تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن دارند و این در حالی است که به گفته کارشناسان؛ شایع ترین علت ضعف سیستم ایمنی سوءتغذیه است که ممکن است ناشی از کمبود پروتئین ها، ویتامین ها و املاح یا انرژی باشد و در اثر افزایش دریافت انرژی و چاقی صورت گیرد.
برنامه غذایی مناسب در کنار کنترل وزن، ورزش و فعالیت های جسمانی مهمترین عامل پیشگیری از بیماری ها است و در این راستا مصرف روزانه سبزیجات، کاهش مصرف گوشت قرمز، ورزش، کاهش مصرف شیرینی ها و چربی ها و داشتن تحرک جسمانی و ورزش روزانه از اولویت های توجه به تغذیه سالم به شمار می رود.
کاهش مصرف نمک، روغن، شکر و مصرف روغن های مجاز و مصرف روزانه میوه جات و سبزیجات سلامتی آحاد جامعه را تضمین می کند و از طرفی توجه به کاهش پسماندهای صنعتی و پرهیز از تداخلات سموم با محصولات کشاورزی و تولیدی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر سلامت و امنیت غذایی است.
از این روز توجه هر چه بیشتر به ایجاد امنیت غذایی و تغذیه سالم در خانواده از طرف دستگاه های اجرایی مربوطه و افراد جامعه نیازمند اهتمام هر چه بیشتر است چراکه این مقوله گسترده و مهم بدون همراهی همه اعضای جامعه غیر ممکن خواهد شد.
92 کارخانه تولید مواد غذایی در لرستان فعال است
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: 92 کارخانه و 113 کارگاه تولید مواد غذایی در این استان فعال است.
دکتر بهرام دلفان بیان کرد: امسال 35 منطقه تولیدی فنی استان، فعال، 911 مقاله برای تولیدکنندگان مواد غذایی صادر و در راستای تامین غذای سالم 599 گشت مشترک با سایر دستگاه های مربوطه از واحدهای تولیدی انجام شده است.
وی با بیان اینکه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بر بسته بندی مواد غذایی نظارت دارد و سایر مراحل تولید این مواد مربوط به دیگر دستگاه های اجرایی است اظهار داشت: تلاش می شود مواد سالم و دارای استانداردهای لازم به دست مردم برسد که در این راستا با آزمایش های متعدد از سلامت مواد غذایی مطمئن می شویم.
دلفان با بیان اینکه امسال 111 پروانه برای تولیدکنندگان مواد غذایی صادر شده است گفت: مواد غذایی تا زمان رسیدن به دست مردم مراحل مختلفی را طی می کند که در این مسیر و صنایع مربوطه، ظرفیت اشتغالزایی قابل توجهی وجود دارد و با توجه به مشکلات اشتغالزایی استان، این فعالیت ها می توانند راهگشا باشند.
وی با اشاره به ظرفیت واحدهای تولید مواد غذایی در لرستان عنوان کرد: سخت گیری های متفاوت در حوزه فعالیت صنایع به ویژه مواد غذایی مانع فعالیت بسیاری از این واحدها می شود و در حالیکه واحدهای تولید مواد غذایی صنعتی با رکود مواجه می شوند برخی واحدهای سنتی به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: یکی از عمده ترین مشکلات تولیدکنندگان مواد غذایی، تعمیرکنندگان دستگاه های مورد نیاز هستند که هیچگونه نظارتی نیز بر فعالیت آنها وجود ندارد.
دلفان با تاکید بر اینکه تولید مواد غذایی نباید به دستگاه ها و تجهیزات غیرضروری وابسته باشد ادامه داد: باید موانع تولید مواد غذایی را در مراحل متفاوت کاهش داد و تولید را در راستای اشتغالزایی و دسترسی مردم به غذای سالم تسهیل کرد.
وی همچنین در خصوص ضرورت تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های پیشرفته مواد غذایی در لرستان اظهار داشت: ظرف 2 ماه آینده یک آزمایشگاه با تجهیزات پیشرفته در حوزه غربالگری و تسهیل دسترسی به مواد غذایی سالم در استان راه اندازی خواهد شد.
وی با انتقاد از پسماند سموم محصولات کشاورزی در استان اظهار داشت: سرب عنصری مضر برای سلامتی انسان به شمار می رود و وارد شدن این عنصر به چرخه طبیعت، مواد غذایی و بهداشتی آرایشی آثار خطرناکی برجای خواهد گذاشت که انتظار می رود دستگاه های نظارتی و مرتبط در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
محصولات غذایی لرستان به 30 کشور صادر می‌شود
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در دین مبین اسلام به اهمیت و سلامت غذا تاکید شده است افزود: اگر غذا سالم باشد انسان سالم و به تبع آن جامعه از سلامت برخوردار خواهد بود.
محسن اسدبیگی افزود: می توان در ابعاد مختلف به موضوع امنیت غذایی پرداخت چراکه سلامت جامعه از مزرعه تا سفره باید مورد اهتمام دست‌اندرکاران قرار گیرد؛ انسان سالم محور توسعه است و آنچه سلامت یک انسان را تضمین می‌کند غذای سالم است.
وی عنوان کرد: برای تامین غذای سالم نیاز به هم‌افزایی وهمکاری بین بخشی داریم و تنها یک دستگاه نمی‌تواند ضمانت و تعین کننده سلامت غذایی در جامعه باشد.
اسدبیگی یکی از نیازهای اصلی جامعه و کشور را تولید و اشتغال برشمرد و تصریح کرد: صنایع ارزشمندی در استان وجود دارد که به بیش از 30 کشور محصولات خود را صادر می‌کنند به نحوی که 180 کارخانه و کارگاه در حوزه مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی استان فعالیت دارند و خوشبختانه جزو تولیدکنندگان خوب کشور هستند.
وی با بیان اینکه مبحث تغذیه سالم به یکی از مباحث جدی در دنیای امروز و کشور تبدیل شده است، افزود: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع غذا از اهمیت بیشتری نسبت به دارو برخوردار است چراکه اگر تغذیه و زیست سالم در کنار مواردی همچون بهداشت و سلامت فردی نباشد، باید برای تامین سلامت جامعه از روش‌های پرهزینه درمانی و تجویز دارو استفاده کنیم.
انجام سه هزار و 142 بازرسی از واحدهای تولید مواد غذایی لرستان
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: ماهانه 19 تا 20 تن از محصولات کشاورزی استان برای نمونه برداری به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال می شود تا میزان سموم بکار رفته در آنها سنجیده شود.
امید مقیمی با بیان اینکه سلامت غذایی جامعه یکی از وظایف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است اظهار داشت:تامین امنیت غذایی موضوعی بین بخشی است و دستگاه های مربوطه نیز باید در این راستا اهتمام جدی داشته باشند.
وی ادامه داد:25 واحد تولیدی آرایشی در لرستان وجود دارد که 23 واحد آنها بارتبه های سوم و چهارم در سطح کشور فعال هستند و طی سال گذشته تنها یک مورد شکایت از واحدهای تولید مواد غذایی استان ثبت شده است.
مقیمی افزود: امسال سه هزار و 142 مورد نظارت و بازرسی از واحدهای تولید مواد غذایی و یک هزار و 391 مورد بازرسی از سطح بازار استان انجام شده است.
برچسب‌ها امنیت غذایی تغذیه سالم صنعت غذایی لرستان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لرستان داروسازی

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/259496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان