ندای لرستان

آخرين مطالب

وَندال‌ها چه کسانی هستند؟ مقالات

وَندال‌ها چه کسانی هستند؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- مریم کاووسی، اظهار کرد: حتمـا تـا به حال به چشمتـان خورده افرادی اسم خود، تبلیغ کـالا و خدمـاتشان، ابیات شعر، دلنوشته، خـاطره، فحش و ناسزا، نقاشی و چیزهـایی از این قبیل را روی آثار تـاریخی و بـاســتـانی و اموال عمومی مثل صندلی اتوبوس، دیواره پله‌برقی، پل‌هـای عـابر و… حک کرده‌اند، یک حرکت عجیب و ناراحت‌کننده که نسخه مجـازی‌اش هم، همـان به اصطلاح ترول‌هـای شبکه‌هـای اجتمـاعی‌انــد که بـا کـامنت‌هـای فحش و ناسزا، صفحات چهره‌هـای شناخته‌شده را آمـاج حمله قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: ونـدالیسم عکس‌العملی خصمـانه و واکنشی کینه‌توزانه به برخی از فشارها، تحمیل‌ها، ناملایمات، اجحاف‌ها، شکست‌ها و ... است، نوعی روحیه بیمارگونه که تمایل به تخریب آگاهانه، ارادی و خود خواسته اموال و متعلقات عمومی است.  

کاووسی افزود: ناسازگاری‌های حاکم بر روابط فرد و جامعه، تضعیف و فروپاشی اخلاق، تزلزل نهادهای جامعه مانند خـانواده و مدرسه در انتقال ارزش‌های اجتماعی، سلطه شرایط نابهنجار بر جامعه و… می‌تواند از دلایل شکل‌گیری وندالیسم بـاشد.

این روانشناس عنوان کرد: شدت بروز وندالیسم از خفیف مـانند دیوارنویسی، رنگ پاشی روی تـابلوهـا، پنچر کردن خودروهـا، خط‌انداختن خودروهـای پارک شده، یادگاری نوشتن روی تنه درخت و آثار تـاریخی و… تـا شدید مـانند شکستن شیشه‌هـای مغازه‌هـا و غارت آن‌هـا در هرج و مرج‌ها بسته به میزانِ این اختلال در افراد، شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که وندالیسم در میان نوجوانان و جوانان شایع‌تر از سایر اقشار جامعه است، تصریح کرد: آن‌ها شیشه‌های مدرسه را می‌شکنند، روی میزها و صندلی‌ها چیزی می‌نویسند یا آن‌ها را تخریب می‌کنند، در کتابخانه به کتاب‌ها صدمه می‌زنند، به وسایل خوابگاه‌های دانشجویی آسیب می‌رسانند، آثار هنری را تخریب می‌کنند، به وسایل حمل و نقل عمومی و تابلوها و علائم شهری صدمه می‌زنند و … .

کاووسی عنوان کرد: آنومی یا ناهنجـاری اجتمـاعی، مهم‌ترین زمینه شکل‌گیری وندالیسم اسـت، یعنی افرادی که پیوستگی و انسجامی با جامعه ندارند و به هر دلیل، پس زده شده‌اند یا خودشان حس طرد شدگی دارند، دلیلی نمی‌بینند عصبـانیت شان را روی آثار بـاســتـانی و اموال عمومی تخلیه نکنند.  

این روانشناس بیان کرد: دومین دلیل مهم، عصبانیت افراد از ناکامی‌هایشان مانند طبقه اجتمـاعی که به آن تعلق دارند است و دلیل سوم، نیاز به ابراز وجود و هویت که در این مورد، هدف اصلی تخریب نیست ولی افراد می‌دانند که کـارشان منجر به تخریب می‌شود.  

وی افزود: ونـدالیسم از یک سو بـاعث هزینه‌های فیزیکی و مـادی برای احیا و بـازسازی آثار و اموال تخریب شده اســت، از دیگرسو به نازیبایی شهر و از بین رفتن آثار تاریخی و باستانی می‌انجامد و در مرحله بعد، به شیوع رفتـارهـای ونـدال منجر می‌شود، در واقع وقوع هر وندالیسم، رفتـار مشابه دیگری را در این زمینه ترویج می‌کند.

کاووسی با اشاره به اینکه گاهی اوقات مسائل ژنتیکی و اختلالات روانی منجر به جامعه‌ستیزی می‌شوند، عنوان کرد: در این حالت مراجعه به یک متخصص بهترین روش برای اصلاح این رفتار است.

این روانشناس با اشاره به اینکه وندالیسم دو نوع فردی و گروهی دارد، افزود: وندالیسم گروهی با برنامه و هدفی مشخص اجرا می‌شود، اما وندالیسم فردی اغلب بدون برنامه و هدف مشخص است.  

وی با اشاره به اینکه وندالیسم گروهی بیشتر و آشکارتر یا پررنگ‌تر جلوه می‌کند، اما درعمل، آسیب‌های پنهان اجتماعی و اقتصادی وندالیسم شخصی بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر است، بیان کرد: بیشتر وندال‌ها آسیب و تخریب آن‌ها بسیار وسیع است، مانند نقاشی‌ها و مجسمه‌های گالری‌های هنری، آثار باستانی در موزه‌ها، بناهای تاریخی، اماکن مذهبی، مجسمه‌ها، نیمکت و صندلی‌های عمومی، فضاهای سبز، سطل‌های زباله و … در جنگل‌ها، پارک‌ها و میادین، چراغ‌ها و باجه‌های تلفن‌های خیابانی، اموال رستوران‌ها و هتل‌ها، صندلی‌های سینما، مترو، قطار، اتوبوس، هواپیما و ورزشگاه‌ها، ریل‌های قطار، آسانسورها، کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی، در و دیوارهای شهر، اموال مدرسه، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، انبارها و استخرهای عمومی، دستشویی‌های عمومی، عابر بانک‌ها و…، آتش افروزی در جنگل‌ها و انبارهای عمومی، شکستن لامپ‌ها در گذرگاه‌های عمومی‌و پارک‌ها، شکستن شیشه‌های خانه‌های متروکه، بمب‌گذاری با هدف تخریب اموال عمومی و نه آسیب‌های انسانی و بسیاری موارد دیگر.

وی تصریح کرد: وَندال‌ها یا تخریب‌گرها به طبقه یا منطقه خاصی از اجتماع یا منطقه خاصی از شهر تعلق ندارند و تنها در محدوده مشخصی از شهر به خرابکاری نمی‌پردازند و فرد خرابکار برای انجام فعالیت نابه‌هنجار خود، هیچ محدودیت زمانی و مکانی قائل نیست.  

کاووسی عنوان کرد: البته مواردی مانند وجود خرده فرهنگ‌ها و مهاجرنشینی در یک محدوده مشخص از شهر، می‌تواند از عوامل مؤثر بر به وجود آمدن پدیده ونـدالیسم باشد، ضمن این که این پدیده نابهنجار اجتمـاعی که نوعی هرج و مرج طلبی شهری و ضد رفتارهای شهرنشینی تلقی می‌شود، بیشتر از همه در بین نوجوانان و جوانان دیده می‌شود.

این روانشناس عنوان کرد: افرادی که با سرخوردگی‌ها، شکست‌ها و ناکامی‌های مختلف در زمینه‌های تحصیلی، حرفه‌ای، مالی، خانوادگی و اجتماعی مواجه بوده و دارای شخصیتی پرخاشگر، بی‌ثبات، ضداجتماعی، ناآرام، انتقام‌جو و در عین حال مأیوس‌اند.

وی عنوان کرد: جامعه‌شناس‌های غربی، وندالیسم را یک بیمـاری مدرن دانسته‌اند که به‌عنوان یک معضل اجتماعی تا نیم قرن پیش اصلاً مطرح نبوده و وجود نداشته است.

کاووسی تصریح کرد: آمارها در ایران نشان می‌دهد که 67 درصد از افراد دستگیر شده وَندال در گروه سنی 10 تـا 25 سال قرار دارند که در آن سهم مردان بیشتر از زنان اســت، به طوری که 75 درصد را مردان و 25 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، به لحاظ تحصیلی نیز بیش‌از چهار درصد تحصیلات راهنمایی و بیش‌از 9 درصد تحصیلات ابتدایی داشته‌اند.

این روانشناس بیان کرد: در وندال‌ها پرخاشگری اصلی‌ترین زیرساخت بوده و یکی‌از مکانیزم‌های دفاع روانی برای تسلط بر محیط و کسب آرامش است.

وی با اشاره به ویژگی‌های وندال‌ها، عنوان کرد: پسران بیش‌از دختران به برون ریزی خشم خود می‌پردازند، بنابراین وندالیسم بیشتر در بین پسرها دیده می‌شود و بین 10 تا 25 سال شایع‌تر است.

کاووسی با اشاره به اینکه وندالیسم بین شهرنشین‌ها بیشتر از روستانشین‌ها دیده می‌شود، بیان کرد: تلاقی و تعامل لایه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی و… در شهرها به‌ویژه کلانشهرها و تراکم و تنوع جمعیتی در آن افزون‌تر و فشارهای روانی ناشی از آن، بیشتر است.

این روانشناس بیان کرد: ریشه‌های وندالیسم را می‌توان تجربه‌های تلخ یا تربیت غلط در کودکی، مانند طلاق پدر و مادر، تنبیه نامتناسب بدنی یا رفتاری و کلامی، بی‌بند و باری جنسی یا اعتیاد و به زندان افتادن پدر یا مادر، کمبودهای عاطفی بین کودک و پدر و مادر، عوامل ژنتیکی و وراثتی، کاستی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همانند سایر نابهنجاری‌های اجتماعی دانست، در واقع وندالیسم در یک نگاه بسته، جرم و در نگاهی باز، بیماری است.

وی در رابطه با علل ظهور پدیده وندالیسم، بیان کرد: بررسی‌های روان‌شناسی و تربیتی نشان می‌دهد وندالیسم غالباً ریشه اکتسابی دارد و از شرایط محیطی ناشی می‌شود، نوجوانان و جوانان متهمان اصلی این نوع رفتارهای خرابکارانه هستند و وضعیت اجتماعی شهرها مانند سطح درآمد، تسهیلات رفاهی و معیشتی، محرومیت‌های طبقاتی، مهاجرنشینی و … وقوع آن‌را تشدید می‌کند.

کاووسی عنوان کرد: علل وقوع وندالیسم مجموعه‌ای به هم تنیده از عوامل فرهنگی و اجتماعی می‌باشد که در جامعه معضل بیکاری، پر نشدن اوقات فراغت و تخلیه نشدن هیجانات روحی نوجوانان مهم‌ترین آنهاست.  

این روانشناس ادامه داد: نقش رسانه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی مانند دانشگاه‌ها، مدارس و … در جامعه‌پذیری جوانان وجلوگیری از بروز وندالیسم بسیار مؤثر است.

وی افزود: شرایط فرهنگی جامعه نشان می‌دهد هرجا که رسانه‌ها دست به کار شده‌اند و برای فرهنگ‌سازی به صورت جدی برنامه‌ریزی و عمل کرده‌اند، نتایج مطلوبی حاصل شده است، اطلاع‌رسانی درباره علل، نتایج و تبعات فردی و اجتماعی وندالیسم یک ضرورت جدی محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت افزایش آگاهی‌ها به کاهش مخاطرات و آسیب‌ها در این حوزه بینجامد.  

کاووسی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت که اگر کودک در محیط خصومت زندگی کند یاد می‌گیرد که ستیزه‌جویی کند اگر کودک در محیط شرمندگی زندگی کند یاد می‌گیرد که احساس گناه کند، اگر در محیط بردباری زندگی کند یاد می‌گیرد صبور باشد، اگر در محیط امیدوارکننده زندگی کند، اعتمادبه نفس را یاد می‌گیرد، اگر در محیط تحسین زندگی کند، قدردانی یاد می‌گیرد، اگر در محیط منصفانه زندگی کند عدالت را یاد می‌گیرد، اگر در محیط امن زندگی کند باایمان می‌شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که وندالیسم یا تخریب اموال مانند همه رفتارهای نابهنجار دیگر از عوامل رفتاری آسیب‌زای خانواده سرچشمه می‌گیرد، مخصوصاً اگر کودک در محیط خانوادگی همراه با خشونت زندگی کند یاد می‌گیرد که ستیزه‌جویی کند پس ستیزه‌جویی و وندالیسم می‌توان گفت که ابتدا در محیط خانواده آموخته می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/259377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

آیین تکریم و معارفه استاندار لرستان

افزایش پوشش ابر و وزش باد در لرستان

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

آوای 5000 ساله در لرستان به روایت تسنیم از خنیاگران سرنا

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم

ظهور قدرت اراده ملت ایران در عملیات «وعده صادق»

شفقت مدیریت استانداری لرستان را تحویل گرفت

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

فعال کردن 350 هزار میلیارد ریال صنایع راکد لرستان نگاه ویژه دولت را می‌طلبد

مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشد

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشده است

اصلاح و بهسازی حدود 101 کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان

مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد

آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار 400میلیاردتومان طی امسال

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نجات کوهنورد خرم آبادی گرفتار در ارتفاعات مخملکوه

وزیر کشور وارد لرستان شد

ارائه 43 بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

پذیرش 8 هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان

برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟