ندای لرستان

آخرين مطالب

توصیه‌هایی به کشاورزان و دام‌داران لرستانی مقالات

توصیه‌هایی به کشاورزان و دام‌داران لرستانی
  بزرگنمايي:

علی دهقانی، اظهار کرد: براساس شرایط محیطی و هواشناسی و توسط کمیته فنی هواشناسی کشاورزی و پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زای کشاورزی، توصیه‌هایی به کشاورزان و دامداران در سطح استان وجود دارد.

وی ادامه داد: توصیه می شود ردیابی و پایش ملخ صحرایی و بومی به ویژه در مناطق گرم و معتدل استان تداوم داشته و همچنین پایش و ردیابی پوره سن غلات و در صورت رسیدن به نُرم مبارزه انجام سمپاشی با نظر کارشناسان حفظ نباتات ادامه داشته باشد.

دهقانی تصریح کرد: در مزارع گندمی که همجوار با مزارع جوی برداشت شده یا رها شده هستند، توصیه می‌شود تراکم‌گیری مجدد پوره سن انجم و در صورت نیاز با مشورت کارشناسان مبارزه انجام شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ابرناکی هوا، پایش بیماری‌ها در مزارع ازجمله زنگ زرد، قهوه‌ای سیاه و غیره و در صورت نیاز کانون کوبی با مشورت کارشناسان حفظ نباتات پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: پایش مزارع کلزا برای مدیریت اصولی و به موقع آفت سنگ بذر خوار کلزا، پایش مزارع نخود به منظور وضعیت آفت هلیوتیس جهت کنترل به موقع و پایش مزارع چغندر و ذرت جهت کنترل آفات در مراحل اولیه رشد این دو گیاه با مشاوره کارشناسان گیاه‌پزشکی توصیه می‌شود.

دهقانی افزود: توصیه می شود محصولات بهاره و گندم و جو آبی در مناطف معتدل و سردسیر در شرایط وزش باد شدید آبیاری نشده و در مناطق گرمسیر به دلیل جلوگیری از  ریزش محصول در برداشت کلزا و جو دیم تسریع شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به ضرورت کنترل سطحی علف‌های هرز باغات بدون بر هم زدن سطح خاک، تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی و تداوم گرما و گرد و غبار طغیان آفات ازجمله شپشک، پسیل و خصوصاً کنه‌های دو نقطه‌ای و تار تن، در باغات پیش‌بینی می‌شود، بنابراین پایش و مبارزه با این آفات با مشورت کارشناسان حفظ نباتات توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: پایش بیماری سفیدک سطحی در هلو و شلیل با توجه به تشکیل میوه و انجام سمپاشی در صورت رویت و تکرار آن به فاصله 7 تا 10 روز و با توجه به نظر کارشناسان و چرخه زندگی بیمارگر پیشنهاد می‌شود.

دهقانی با اشاره به پایش بیماری لکه غربالی و انجام سومین مرحله سمپاشی قبل از تورم جوانه، بعد از ریزش گل و بعد از تشکیل میوه که در صورت عدم مبارزه باعث ضعف درختان و کاهش مقدار محصول می‌شود، تصریح کرد: توصیه دیگر ما استفاده از تله‌های فرمونی در باغات انگور جهت ردیابی آفت خوشه‌خوار انگور و تعیین زمان مبارزه در زمان تشکیل غوره و همچنین جهت کنترل زنجره مو، حذف شاخه‌های آلوده به تخم در مرحله غوره توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: در گلخانه‌ها تأکید بر استفاده از روش‌های کنترل غیر شیمیایی و بیولوژیک برای مبارزه با آفاتی مانند سفید بالک و کنه تارتن کارت زرد، سن شکارگر، زنبور پارازیتویید و غیره مورد توصیه جدی است.

وی تأکید کرد: در صورت انجام مبارزه شیمیایی در باغات و مزارع، اطلاع رسانی به زنبوردارانی که در مجاورت مناطق مذکور قرار دارند ضروری بوده و انجام عملیات سمپاشی و محلول پاشی در زمان وزش باد قابل ملاحظه توصیه نمی‌شود.

دهقانی عنوان کرد: انجام عملیات داشت، شامل آبیاری و تغذیه مناسب در مزارع چغندرقند بهاره با مشاوره کارشناسان کشاورزی، توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: انجام عملیات پیوند درختان پسته در منطقه معمولان و پلدختر تا پایان هفته اول خردادماه، شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان طی هفته دوم و سوم خردادماه و شهرستان چگنی و جنوب خرم‌آباد در نیمه دوم خرداد ماه توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: اوایل خردادماه فرصت مناسب تغذیه درختان با کاربرد کودهای اوره یا نیترات پتاسیم در صورت وجود منبع مطمئن آب با توصیه عمومی 100 الی 120 گرم اوره و یا 200 الی 250 گرم نیترات پتاسیم، است.

دهقانی با اشاره به ادامه هرس سبز در درختان گردو و انگور، به ویژه در درختان آلوده به آفت زنجره توصیه می‌شود، بیان کرد: از مزایای انجام هرس سبز می‌توان به تقویت میوه سال جاری، تشکیل بهتر میوه درسال آینده و حذف سال‌آوری در درختان اشاره کرد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، تصریح کرد: ا نجام عملیات تُنُک کردن میوه در درختان هسته‌دار به ویژه در باغات آلوی شهرستان چگنی  به منظور بازارپسندی بیشتر میوه، رنگ‌گیری و افزایش کیفیت میوه از دیگر توصیه های ما به کشاورزان است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به آغاز دوره گرما، به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب در باغات انجام کاهش دور آبیاری با حجم کمتر آب توصیه می‌شود، افزود: انجام سمپاشی و ضدعفونی جایگاه‌های دام توصیه می‌شود.

دهقانی با اشاره به زمان مناسب پَشم چینی گوسفندان در نیمه اول خردادماه توصیه می‌شود، عنوان کرد: کشتار دام در عرصه و عیان و در محل‌های غیرمجاز توصیه نمی‌شود، همچنین به منظور کاهش بار میکروبی شیر، توصیه می‌شود پس از دوشیدن بلافاصله به محل خنک و سرد مانند یخچال منتقل شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به ضرورت تدارک، تهیه و انجام واکسن دام‌ها، تصریح کرد: کنترل دما، تهویه و همچنین تهیه تجهیزات مربوطه ازجمله سیستم‌های سرمایشی در سالن‌های پرورش دام و طیور مورد تأکید است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/256887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد