ندای لرستان

آخرين مطالب

سرنوشت فولاد در دستان دستگاه قضا/ ازنا بالاخره فولادی می‌شود؟ مقالات

سرنوشت فولاد در دستان دستگاه قضا/ ازنا بالاخره فولادی می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام در لرستان یکی از معضلات موجود در حوزه اقتصاد و اشتغال این استان محسوب می‌شود، طرح‌ها و پروژه‌هایی که با گذشت سال‌ها همچنان در چند قدمی افتتاح متوقف مانده‌اند.

طرح فولاد ازنا در آستانه 20 سالگی

این طرح‌های صنعتی و تولیدی نیمه‌کاره در لرستان موجب ناامیدی مردم شده چراکه با افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها زمینه ایجاد اشتغال خوبی در استان می‌تواند فراهم شود.

لرستان همواره یکی از استان‌های صدر جدول بیکاری در کشور بوده و این در حالی است که اگر برخی از همین طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و اقتصادی در لرستان به مرحله افتتاح برسند شاید بخشی از زخم ملتهب بیکاری در این استان التیام پیدا کند.


یکی از مطالبات مردم شهرستان ازنا فعال شدن کارخانه فولاد ازنا است که بیشتر از 19 سال فقط وعده شنیده است، مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال 81 صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال 84 آغاز شد، این واحد صنعتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود قرار بوده با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و 200 هزار تن ورق در فاز اول و سالانه 700 هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانی‌ها ارزشمند است که بهره‌برداری از آن می‌تواند به‌طور مستقیم هزار و 500 شغل در یکی از بیکارترین استان‌های کشور ایجاد کند که این رقم مجزا از اشتغال غیرمستقیم این واحد صنعتی است.

از سوی دیگر مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود و این در حالیست که همچنان وضعیت آن در هاله‌ای از ابهام است.

قول معاون دادستانی تهران برای رفع مشکلات حقوقی پروژه

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی پرونده فولاد ازنا در دادستانی تهران با مهر اظهار داشت: پیرو درخواست کتبی از رئیس قوه قضائیه برای راه اندازی کارخانه فولاد ازنا، معاون دادستان تهران برای رفع موانع حقوقی و راه اندازی پروژه، از این کارخانه بازدید کرد.

وی بیان داشت: در این بازدید بر لزوم مساعدت ویژه قوه قضائیه برای رفع موانع موجود و تسهیل شرایط راه اندازی شرکت فولاد و ذوب آهن ازنا تاکید کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این بازدید، «تورک» معاون اجرایی دادستان تهران آمادگی دستگاه قضا برای رفع موانع و تسریع در راه اندازی فولاد ازنا را اعلام کرد.


گودرزی ادامه داد: در این بازدید مقرر شد درخواست شرکت از دستگاه قضا تهیه و دادستانی تهران در راستای رفع آنها مساعدت کند، در عین حال شرکت زمان بندی تکمیل و بهره برداری در حداکثر دوره یک ساله را ارائه و کمیته نظارت با مسئولیت دادگستری ازنا هر دو هفته یک بار گزارش پیشرفت پروژه را ارائه کند.

فولاد ازنا، پروژه راهبردی لرستان

سیروس ابراهیمی معاون اقتصادی استاندار لرستان پیش از این با اشاره به دیدار با دادستان تهران در راستای پیگیری مشکلات قضائی واحدهای تولیدی لرستان اظهار داشت: در این دیدار مشکلات شرکت‌های فولاد ازنا در دادگستری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تاکید بر اهمیت راه‌اندازی مجدد شرکت فولاد ازنا به عنوان یک پروژه راهبردی در لرستان در این دیدار گفت: در این دیدار بر لزوم مساعدت برای رفع مشکلات این پروژه تاکید شد.


معاون استاندار لرستان تصریح کرد: در این دیدار دادستان تهران، پس از بررسی وضعیت واحدهای تولیدی مطرح شده، در رابطه با رفع مشکلات آنها قول همکاری داد.

مصوبه سفر دولت گره گشا می‌شود؟

پیش از این بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان  با بیان اینکه مجتمع فولاد ازنا در فاز اول 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اظهار داشت: این طرح بزرگترین طرح صنعتی استان محسوب می‌شود در صورتی که راه اندازی شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه الان مالک این مجموعه در مراجع قضائی یک مسائل حقوقی دارد که این مسائل حقوقی نیز با این مجتمع فولاد ازنا مرتبط نیست عنوان کرد: این مسائل حقوقی نیز تأمین ارز و سایر سرمایه گذاری‌هایی که در کشور دارد، است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه مالک این مجموعه در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد عنوان کرد: مدیرعاملی را برای مجموعه انتخاب کرده‌اند.

جعفری با بیان اینکه متناسب با مصوبه‌ای که در سفر رئیس جمهور به استان در نظر گرفته شده، دو موضوع در رابطه با این مجموعه مطرح شده است افزود: تمدید دوران مشارکت این مجموعه یکی از مسائل مطرح شده در این رابطه است چرا که مجتمع فولاد ازنا نزدیک به 163 میلیون دلار تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن دریافت کرده و هنوز در دوران مشارکت است.


وی بیان داشت: یک بار در سال 1390 در هیئت وزیران دوران مشارکت این مجموعه تمدید شده است، اما با توجه به اینکه این دوران مشارکت به اتمام رسیده مقرر شده که به استناد مصوبه سفر رئیس جمهور مجدد در شورای اقتصاد مطرح و نسبت به تمدید دوران مشارکت آن اقدام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط حقوقی که پیش آمده مالک این مجموعه یکی از «ابر بدهکاران بانکی» محسوب می‌شود ادامه داد: در سنوات گذشته چندین بار شرکت‌های بزرگ فولادی کشور مانند فولاد مبارکه هم به این طرح ورود پیدا کرده‌اند، اما مالک اقدام به واگذاری این مجموعه نکرده است.

جعفری تصریح کرد: در نهایت با توجه به بازدیدی که مدیرعامل بانک صنعت و معدن و اعضای هیئت مدیره بانک از این مجموعه داشته‌اند، مقرر شده که آخرین وضعیت این طرح را بررسی کنند، در صورتی که امیدوار به ادامه کار باشند و توسط مالک تعیین تکلیف شود، ادامه کار را انجام می‌دهند، در غیر این صورت نسبت به تملک آن اقدام می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/256438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

جوی آرام و پایدار در لرستان

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از پروژه راه‌آهن خرم‌آباد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور