ندای لرستان

آخرين مطالب

مردم ، رسانه‌ها و مسوولان، سه تکه پازل توسعه شهری خرم‌آباد مقالات

مردم ، رسانه‌ها و مسوولان، سه تکه پازل توسعه شهری خرم‌آباد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- عوامل توسعه شهری از مردم گرفته تا رسانه ها و مسوولان همانند حلقه های زنجیری هستند که اخلال در نقش هر کدام، موجب ناقص ماندن این پازل بزرگ می شود تا جاییکه تلاش برای جبران این نقیصه یا به نوعی عدم توازن بین مولفه های توسعه، سال ها به طول می انجامد.

شهر چهار فصل خرم آباد مرکز لرستان جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است و نیروی انسانی تحصیلکرده و توانمندی دارد اما با این وجود، نتوانسته است به جایگاه چشمگیری در حوزه شهری دست یابد.

وجود قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو به عنوان کم نظیرترین دریاچه های طبیعی درون شهری، مناره، چشمه های درون شهری، درختان کهن و سر به فلک کشیده در دو طرف خیابان ها، بام خرم آباد، پل شکسته و دهها مورد دیگر و البته کوه هایی که دور تا دور این شهر را در آغوش گرفته اند، کمتر از جاذبه برخی شهرهای مطرح کشور نیست.

اما با این وجود توسعه شهری در خرم آباد رخ نداده که این امر از ساختمان های بدقواره و خارج از اصول مهندسی، خیابان های باریک و پرترافیک، سرانه فضای سبز، تعطیلی تنها شهربازی بزرگ شهر، بافت های فرسوده، محلات روبه گسترش حاشیه نشین، پیاده روهای تصرف شده توسط پله های غیراستاندارد و حتی میادین و دیوارمعابر عمومی پیدا است.

بی شک مردم یکی از ارکان اصلی توسعه به شمار می روند که بنا بر اظهار کارشناسان و جامعه شناسان، مطالبه گری در خرم آباد توسط مردم بسیار پایین است و شاید به همین دلیل یکی از آمار بالای مهاجرت لرستان مربوط به این شهر است، آنهایی که به جای ماندن و ساختن ترجیح را بر رفتن می دانند و البته عده ای هم که مجبور به رفتن می شوند.

تا سال های گذشته مهاجرت از لرستان به ویژه از شهر خرم آباد به منظور یافتن شغل و حتی مشاغل فصلی بود اما در سال های اخیر به گواه آنچه در میان دوستان و اقوام دیده می شود، مهاجرت تحصیلکرده ها و افرادی است که برای زندگی در شهرهای توسعه یافته تر و تجربه رفاهیات بیشتر، شغل اداری یا آزاد خود را به این شهرها منتقل می کنند و عطای بودن در خرم آباد زیبا اما کمتر توسعه یافته را به لقایش می بخشند.

به جز مهاجرت، مشارکت در توسعه شهری بسیار مهم است چراکه شهروندان باید خود را ملزم به آبادانی شهر بدانند که این احساس مسوولیت از برداشتن زباله کوچکی در پیاده رو تا پرداخت عوارض و حفاظت از فضاهای عمومی را شامل می شود، عوارضی که در سال های اخیر تنها توسط پنج تا هفت درصد شهروندان به شهرداری پرداخت شده است.

از طرفی مطالبه گری درست و خردمندانه رسانه ها هم نقش موثری در توسعه دارد که این مهم هر چند در سال های نزدیک تا حدودی پر رنگ تر شده است اما همچنان جای کار دارد که می بایست خبرنگاران و رسانه های متخصص در حوزه شهری به درستی تربیت و تقویت شوند تا خط مطالبه گری آنان از مسوولان، منطقی، کارشناسی و هدفمند امتداد یابد.

و مسوولانی که باید تعهد، تخصص، پرهیز از طایفه گرایی در استان سنتی لرستان، ارتباط درست با پایتخت نشینان برای دریافت اعتبارات، استفاده از تجارب شهرهای توسعه یافته و البته پاسخگویی شفاف را در دستور کار داشته باشند تا پازل توسعه شهری با اقدامات مسوولانه آنها تکمیل شود.

تحقق این موارد منجر به توسعه همه جانبه و پایداری می شود که امروز دغدغه مردم، رسانه و مسوولان است و اعضای شورای ششم شهر خرم آباد با حضور در میزگرد مرکز ایرنا لرستان بر ضرورت آن صحه گذاشتند.


تاثیر رسانه بر ایجاد ذهنیت مردم نسبت به مدیران شهری

کرم نعمتی رییس شورای اسلامی شهر خرم آباد می گوید: هرچند کم و کاستی هایی در شیوه مدیریت شهری طی ادوار مختلف بوده و هست اما برخی رسانه ها به جای ایجاد فضا برای تغییر روحیه مردم و خلق یک فضای نشاط آور، نه تنها اقدام مثبتی ندارند بلکه موجب تغییر دهنیت مردم نسبت به خدمتگزاران حوزه شهری می شوند.

وی افزود: توسعه همه جانبه شهری نیازمند اقدامات هماهنگ و تبلیغات سالم است که این امر تا حدودی در خرم آباد مغفول مانده و ارتباط چندان درستی بین مدیران این حوزه با مردم و رسانه ها صورت نگرفته است.

وی خبرگزاری جمهوری اسلامی را انقلابی برشمرد و تصریح کرد: این رسانه به دنبال حاشیه و اهداف غیر مانند تسویه حساب های شخصی و یا ضربه زدن به برخی افراد نیست بنابراین ایجاد این رویه در همه رسانه ها، کمک بزرگی به ثبات و آرامش مدیریت شهری و در عین حال رضایت شهروندان خواهد شد.

به گفته نعمتی برخی " خبرنگار نما" بدون داشتن سواد رسانه ای صرفا به دنبال تامین خواسته های شخصی خود هستند به نحوی که زحمات مابقی فعالان این عرصه را هدر و ذهنیت مردم و مسوولان را نسبت به این قشر تغییر می دهند.

وی تاکید کرد شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم آباد از حضور و ارتباط با خبرنگاران انقلابی و توانمند در راستای توسعه شهر استقبال می کند چراکه فعالان عرصه خبر نقش مهمی در آگاهسازی مسوولان نسبت به مطالبات مردم دارند.

توسعه شهری خرم آباد نیازمند توجه ویژه مدیران ارشد ملی و تخصیص اعتبار

رضا بیرانوند دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز معتقد است شورای ششم در طول یکسال فعالیت ابتدایی خود همواره با رسانه ها همراه و در عین حال خدمات مدیریت شهری در این برهه نسبت به سایر استان ها بیشتر بوده است.

وی گفت: با توجه به مشکلات شهری در خرم آباد، انتظار از شورای این شهر نسبت به سایر استان ها بیشتر است اما مشکلات و معضلات خدمات شهری و فضای سبز در این شهر بسیار است و بودجه شهرداری جوابگوی این حجم از برنامه ها نیست.

به گفته وی شهر خرم آباد از نظر اقتصادی و امکانات شهری از دیگر استان ها عقب افتاده که برای جبران این امر نیازمند بودجه است اما اعتبار خاصی برای این امر اختصاص نیافته و در تخصیص بودجه، تفاوتی با شهرهای توسعه یافته استان های همجوار نداشته است.

بیرانوند تاکید کرد: باید مشکلات شهری خرم آباد با با کمک رسانه ها به گوش مسوولان برسد به عنوان مثال ارزش افزوده یکی از شهرداری های استان های همجوار ماهانه 50 میلیارد تومان و در خرم آباد 2 میلیارد تومان است که جذب نگاه ویژه به استان محروم لرستان، با کمک رسانه ها محقق می شود.

وی تصریح کرد: همه به دنبال کارکردن هستند اما با بودجه کنونی شهرداری نمی توان رضایتمندی مردم خرم آباد را کسب کرد چراکه اعتبارات فعلی به اندازه اقدامات کوچک و امور روزمره است.


تجمیع حقوق در شهرداری خرم آباد، برای نخستین بار

بیرانوند اظهار داشت: تجمع کارگران شهرداری خرم آباد در سال های گذشته برای اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا، صورت می گرفت که طی یک سال گذشته برای نخستین بار در شهرداری، تجمیع حقوق کارگران، کارمندان رسمی و شرکتی انجام و همه بدون معوق در یک روز پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: در زمان باقی مانده خدمت شورای ششم شهر خرم آباد به دنبال توسعه شهری و کاهش مشکلات هستیم که در این راه از همه مدیران درخواست کرده ایم کمک حال مدیریت شهری باشند چراکه نقش آنها در یاری رساندن به توسعه پایدار موثر است.

وی افزود: همچنین از مدیریت ارشد استان درخواست می شود با توجه به گره ترافیکی شهر خرم آباد و نبود بودجه شهرداری برای تعریض خیابان های انقلاب و حافظ، در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشد و مدیریت شهری را یاری کند.

بیرانوند تصریح کرد: به دلیل کمبود بودجه آنطور که باید نتوانسته ایم رضایتمندی کامل مردم را جلب کنیم اما باید اقدامات انجام شده را نیز به صورت شفاف با همکاری رسانه ها برای شهروندان بازگو کرد تا اعتماد آنها به خدمتگزاران مدیریت شهری افزایش یابد.


مخالفت شورای شهر با دخالت در انتصاب مدیران شهری

هادی زینی وند دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد تاکید دارد این پارلمان محلی اهل هیچ حزب و جناحی نیست و اولویت همیشگی آن خدمت به مردم و شهروندان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام اعضای شورای ششم شهر خرم آباد مردمی و فعال هستند گفت: گاهی دخالت های برخی افراد یا عده ای به عنوان رسانه در خصوص انتصاب مدیران شهری، موجب حواشی و کند شدن روند خدمت رسانی می شود.

وی ادامه داد: دخالت های همه جانبه در کار مدیریت شهری و برخی انتظارات " فضایی"، انگیزه خدمت را کم می کند که امیدواریم با کمک رسانه های دلسوز استان، این مسایل کم شود و روند خدمت رسانی شتاب گیرد.


مردم شاکله اصلی توسعه/ ارتباط شهروندان و مسوولان ناقص است

مجید دریکوند عضو دیگر شورای اسلامی ششم خرم آباد، مردم را شاکله اصلی توسعه می داند و می گوید: مادامی که مردم نخواهند اتفاقی رخ نمی دهد که این مهم از مراقبت از آسفالت و گل های فضای سبز تا مدیریت زباله و محیط زیست مهم است.

وی افزود: حلقه ارتباطی بین مردم و مسوولان ناقص است چراکه برخی رسانه ها رسالت اصلی خود را فراموش کرده اند و جریان سازی به جنجال سازی تبدیل شده است بنابراین اطلاعات صحیحی به شهروندان نمی رسد و این یک آفت بزرگ است.

وی  با اشاره به توسعه کمتر خرم آباد نسبت به ظرفیت های بسیار تصریح کرد: رسانه ها نقش مهمی در فرهنگسازی دارند و توسعه نیازمند نماینده، مردم، مدیر، رسانه و انجمن های توسعه یافته است و هریک از این موارد دچار نقیصه باشد، توسعه پایدار محقق نخواهد شد.

دریکوند با پیشنهاد تشکیل یک " کارویژه" میان ایرنا و شورای شهر گفت: در این صورت، رسالت رسانه دقیق و سریع اتفاق می افتد چراکه بیان نقاط ضعف و عدم انعکاس خدمات و نقاط قوت، موجب مخدوش شدن ذهن مردم می شود و خیانت است.

وی این اقدام را عامل مهمی در راستای کمرنگ شدن رسانه های غیرمعتبر دانست و ادامه داد: انتقال خدمات مدیریت شهری به تیم مدیریت اجرایی استان و بدنه دولت از جمله شورای عالی استان ها و سازمان بحران باعث آورده و اعتبار مالی برای شهر می شود.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر صدا و سیما به ایجاد ارتباط بین مردم و تیم مدیریت شهری شد و تاکید کرد: باید همه مردم و رسانه ها به این باور برسند که توسعه، با همدلی و همکاری مستمر محقق خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/255944/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران