ندای لرستان

آخرين مطالب

تقویت روحیه امید در معلولان بروجردی دستاورد یکساله دولت مردمی مقالات

تقویت روحیه امید در معلولان بروجردی دستاورد یکساله دولت مردمی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رییسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رییسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یکسال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به بخش از اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکلات جامعه معلولان و خانواده های نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله توانجویان و نیازمندان تحت پوشش بهزیستی بروجرد پرداخته می‌شود.

توانجوی اهل شهرستان بروجرد که در کارگاهی مرتبط با صنایع چوب کار می کند می گوید که برای ساختن آینده خود پیش از هر چیز به شغل و منبع درآمدی نیاز داشتم و با تسهیلات و حمایت هایی که بهزیستی در این یکسال داشتند توانسته ام رونقی در کسب و کارم ایجاد کنم، ما همانند هر شهروند عادی دیگری به اشتغال و مسکن و راهی هموار در کوچه و خیابان های روستا و شهر، برای گذراندن امورات روزانه خود نیاز داریم اما شرایط جسمی ما داشتن این موارد را در مقایسه با سایر افراد سخت تر کرده است.

وی می گوید: هر حمایتی می تواند تحولی اساسی در زندگی ما ایجاد کند، پیگیری اخبار جامعه معلولان هستم برای خودم نمی گویم ولی بسیاری هستند که در خانه مانده اند و امید هر کاری را در برابر پستی و بلندی های کوچه پس کوچه های سد راه خود را به لقایش بخشیده اند، و هر حمایت و اقدامی در این زمینه را بخوبی درک می کنند و امیدی برای آنها محسوب می شود.

این توانجوی کارآفرین می افزاید: همین افرادی که من می شناسم با اقدامات حمایتی اعم از نهضت ملی مسکن و وام های خوداشتغالی و حمایت از اشتغال معلولان و رفع مشکلات مرتبط با مناسب سازی، روزنه امیدی در دل تاریکی های مستدامی باز شده است که نوید اوضاع بهتری را به آنها می دهد.

و البته امید به روزهای بهتر را می توان در نگاه پرذوق آن مددجوی مرکز بیماری های اعصاب و روان شهید مطیعی بروجرد دید که به هنگام سفر رییس سازمان بهزیستی به شهرستان بروجرد در نشستی صمیمی رو به روی مهمان نشسته است و این همجواری را غنیمت می شمرد تا صدایش بی واسطه و واقعی شنیده شود.

در انبوه مشکلاتی که جامعه معلولان با آن مواجه هستند اشتغال و مسکن و البته مناسب سازی اولویتی همیشگی دارد و برای این قشر از جامعه به دغدغه‌ای مهم تبدیل شده است، اشتغال و مسکن اولویتی برای تمام شهروندان است و با توجه به شرایط موجود و مشکلات اقتصادی دست یابی به همین کمترین‌ها برای خیلی از افراد جامعه سخت شده است، در برخی استان های کشور از جمله لرستان که بخش خصوصی چندان توانمندی وجود ندارد این محاسبه سخت تر و چالشی تر می شود و بیراه نیست که مردم این استان عمده انتظارشان از اشتغال متوجه دولت شده است.

شاید همین نکته سنجی و تسلط بر شرایط موجود است که در اولین مقصد سفر رییس سازمان بهزیستی کشور به لرستان، برنامه ریزی سفربه گونه ای صورت گرفته بود که تمام مدت زمان این سفر در کنار جامعه هدف سپری شد و از این حیث سفری متفاوت با موارد مشابه بود بطوریکه مسوولان شنونده بودند و جامعه معلولان از مشکلات خود که عمده ترین آنها اشتغال و مسکن بود سخن گفتن، جامعه معلولان از مشکلات خود سخن گفتند مشکلاتی که به قول خود جامعه معلولان تا کنون بسیار گفته و نوشته شده و حال آنها هیچ تغییری نکرده است و اکنون دل به همت دولت سیزدهم بسته اند تا همانگونه که با صبوری پای حرف آنها نشسته است اندکی از انبوه مشکلات آنها را مرتفع کند.

عزم جدی دولت مردمی برای مناسب سازی معابر 

بنا بر گفته علی محمد قادری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور در این سازمان نخستین بار برای مناسب‌سازی 200 میلیارد تومان بودجه تنظیم و تسهیل‌گری اختصاص داده است.

رییس دبیرخانه مناسب سازی، وزیر کشور و مسوول این دبیرخانه، سازمان بهزیستی است، موضوع مناسب‌سازی صرفا به افراد دارای معلولیت برنمی‌گردد بلکه مربوط به آحاد جامعه است که جلسات متعددی در زمینه مناسب‌سازی تشکیل شده و این جلسات مصوبات خیلی خوبی داشته و به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سامانه پیامکی معبر با شماره 3000012322 گفت: این سامانه در چند ماه اخیر بیش از 300 پیام دریافت کرده است، مردم پیام‌هایی دادند که به طورمثال نقطه‌ای در محیط شهری وجود دارد که از لحاظ مناسب‌سازی ایراد دارد.

قادری یادآور شد: موضوع مناسب‌سازی صرفا عملیات عمرانی و ایجاد رمپ و بهسازی معابر نیست، بلکه اینها یکی از اصول مربوط به مناسب‌سازی است و برای معلول جسمی حرکتی و سالمند و زنان باردار و کودکان انجام می‌شود، از سوی دیگر مناسب‌سازی برای نابینایان موضوع بسیار مهمی است؛ یعنی وقتی می‌خواهد از سامانه استفاده کند، سامانه باید از لحاظ الکترونیکی مناسب‌سازی شده باشد، برای ناشنوا نیز همین طور حوزه مناسب‌سازی باید در ابعاد مختلف برای آحاد جامعه از جمله سالمندان پیگیری شود که کارشناسان بهزیستی در سرفصل‌های دانشگاهی در حال پیگیری این موضوع هستند.

160 هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش ساخته می شود

 رییس سازمان بهزیستی کشور، ضمن تاکید بر اینکه بهزیستی یک سازمان پیشرو است، گفت: درحالی که مسوولیت جدی در اساسنامه برای تامین مسکن مددجویان ندارد، اما تلاش کرده است با همکاری سایر دستگاه‌ها سرپناهی را برای جامعه هدف تامین کند، طی مدت حدود هشت سال گذشته تقریبا 160هزار واحد مسکونی تحویل جامعه هدف شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم با بسته شدن قرادادی بین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی مقرر شد 160 هزار واحد مسکونی دیگر نیز ساخته شود، که 120هزار واحد آن شهری و 40هزار واحد روستایی است و تاکنون حدود 60هزار نفر از جامعه هدف ما در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. 

رییس سازمان بهزیستی کشور درخصوص اشتغال جامعه تحت پوشش این سازمان بیان کرد: با اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهش خوبی را از طریق تبصره 16 و 18 داشتیم که 10هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت که این مبلغ جهت رونق صنایعی که متناسب با ماموریت سازمان بهزیستی است، به کارگیری خواهد شد. 

قادری گفت: تلاش می شود در سال جاری یکصد هزار شغل پایدار برای جامعه معلولان فراهم شود.

دولت و اولویت رسیدگی به مسائل اقتصادی معلولان 

رییس سازمان بهزیستی کشور در جریان سفری که به شهرستان بروجرد داشت، گفت: بررسی اوضاع جامعه هدف بهزیستی در دولت به طور ویژه دیده شده است که براین اساس مهمترین موضوع برای معلولان مسائل اقتصادی است، موضوعات فرهنگی نیز بسیار مهم محسوب می‌شود، که باید یک پوست‌اندازی در سازمان بهزیستی اتفاق بیافتد و باید کاری کنیم که حال جامعه هدف بهزیستی خوب شود.

قادری یادآور شد: اولین قدم در جهت مردمی شدن سازمان بهزیستی، باز کردن درهای مراکز سازمان بهزیستی به روی نیروهای جهادی و مردمی است، مراکز خدمات مثبت زندگی باید کمک حال مددجویان بهزیستی باشند و نیازهای جامعه هدف باید توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی شود، براساس تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های سازمان بهزیستی اقدامات خوبی برای در اختیار قرار دادن تجهیزات برای معلولان انجام شده، اتفاقات خوبی در بودجه بهزیستی افتاده است.

ارائه خدمات بهزیستی به بیش از هفت هزار مددجو در شهرستان بروجرد

بنا بر گفته رییس بهزیستی شهرستان بروجرد، بیش از هفت هزار پرونده معلولیت اعم از معلولیت های شنوایی، بینایی، اعصاب و روان، ذهنی، ضایعه نخاعی و چند معلولیتی در این شهرستان به ثبت رسیده است، از  مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی بروجرد، پنج هزار نفر به صورت ماهانه مستمری دریافت می کنند و مابقی افراد تحت پوشش، از سایر خدمات از جمله توانبخشی و هزینه های کمک تحصیلی برخوردار هستند.

کرم رضا پیردایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: 2 هزار و 200 معلول ساکن در مناطق روستایی این شهرستان شناسایی شده و تحت پوشش حمایت‌های مستمری یا خدمات توانبخشی قرار گرفته‌اند، CBR "یا طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از جمله برنامه هایی است که توسط بهزیستی در مناطق روستایی و دورافتاده اجرا می شود تا بتوان با شناسایی افراد معلول در این مناطق، بنابر استعداد و ظرفیت هر منطقه برای توانمندسازی آنها اقدام کرد.

وی گفت: با اجرای این برنامه در تمام روستاهای بروجرد هر معلول بنابر استعداد خود و ظرفیت های منطقه محل سکونت، در رشته های مختلف از جمله صنایع دستی، کاشت محصولات کشاورزی و صیفی جات، قالی باقی و قلاب بافی توانمند می شود.

به گفته رییس بهزیستی بروجرد تعداد  340 خانواده که بیش از 2 عضو معلول دارند تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند و تلاش می‌شود خدمات لازم برای این افراد به صورت ویژه لحاظ شود، برای تامین مسکن خانواده های دارای چند معلول، مبلغ بیشتری پرداخت می شود.

بیش از 6 میلیارد تومان وام خود اشتغالی به مددجویان بهزیستی بروجرد پرداخت شد

رییس بهزیستی بروجرد با اشاره به افزایش پرداخت وام های خود اشتغالی گفت: نیمه دوم سال گذشته 6 میلیارد و 200 میلیون تومان وام خود اشتغالی در حوزه معلولان، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته پرداخت شده است و در همین خصوص 211 نفر با اعتباری معادل 14 میلیارد و 900 میلیون تومان به بانک عامل معرفی شده اند که با تکمیل روند کار وام خوداشتغالی به آنها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در این بخش در مقایسه با بازه زمانی سال قبل، افزایش 2 برابری وجود دارد، توانمندسازی جامعه هدف تحت پوشش یکی از اهداف مورد نظر در سازمان بهزیستی است که در همین راستا تسهیلات خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

بیش از 700 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی بروجرد در مسکن ملی ثبت نام کردند

پیردایه بیان کرد: در طرح بزرگ و سراسری نهضت ملی مسکن 700 نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی بروجرد ثبت نام کرده اند که تعدادی از آنها توسط راه و شهرسازی مشخص و سهمیه اولیه آنها توسط سازمان بهزیستی نیز پرداخت شده و مابقی نیز در حال انجام است.

وی گفت: در بخش کمک بلاعوض ودیعه مسکن نیز پیش تر این حمایت وجود نداشت اما طی یکسال گذشته تا کنون وام ودیعه مسکن نیز به مددجویان تحت پوشش بهزیستی پرداخت می شود و در این زمینه 114 نفر با ارائه اجاره نامه هایی که داشته اند بین پنج تا بیست میلیون تومان به آنها کمک شده است.

رییس بهزیستی بروجرد در خصوص دغدغه و مطالبه معلولان در بخش مناسب سازی گفت: رسیدگی به این مشکل با جدیت بیشتری دنبال می شود، دسترسی آسان برای همگان رویکردی است که در دبیرخانه شورای مناسب سازی دنبال می شود که در نتیجه رعایت استاندارهای مرتبط، نه فقط معلولان بلکه همه اقشار اعم از جانبازان، سالمندان، کودکان و زنان باردار از شرایط بهتری در ترددهای روزانه برخوردار خواهند شد.

اشتغال یکی از مشکلات اساسی همه افراد است که این مشکل به خصوص در بین جامعه معلولان حادتر است و بسیاری از آنها با داشتن مدارک دانشگاهی که قطعا برای کسب آن رنج بسیاری را متحمل شده اند اما از فرصت کافی برای جذب کار برخوردار نیستند، در ماده 10 قانون حمایت از معلولان ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی برای آنها آورده شده است و قانونگذار این موارد را مشخص کرده و برای هیات امنا، موسس، مدیر عامل، اهداف و قطعنامه‌های صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در این ماده قانونی به خوبی توصیف شده است.

با توجه به اینکه مشکلات حوزه مسکن و معیشت در جامعه معلولان مشهودتر است و حداقل حقوق مستمری که به مددجویان پرداخت می‌شود نیز جوابگوی نیازها و احتیاج‌های آنها نیست.

تمامی این موارد از دغدغه های مسوولان سازمان بهزیستی است و در برنامه ریزی های پیش روی این سازمان حمایتی در برش های زمانی مشخص شده بصورت برنامه محور و توانمند سازی جامعه هدف پیگیری می شود، به طوری که طی یک سال اخیر پس از استقرار دولت سیزده اقدامات قابل توجهی در این راستا صورت گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/255449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی