پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴
فرهنگی

رشد ۱۰۰ درصدی اعزام عمره دانش‌آموزی در سال ۱۴۰۴/ ایران تنها کشور دارای کاروان مستقل دانش‌آموزی در عربستان

رشد ۱۰۰ درصدی اعزام عمره دانش‌آموزی در سال ۱۴۰۴/ ایران تنها کشور دارای کاروان مستقل دانش‌آموزی در عربستان
ندای لرستان - داوود اسکندریان، مشاور قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی و نائب‌رئیس ستاد عمره و عتبات دانش‌آموزی کشور از افزایش دوبرابری سهمیه عمره دانش‌آموزی در سال ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام کرد ظرفیت اعزام از ۶۷۴ نفر در سال گذشته به ۱۳۳۷ نفر رسیده است. او همچنین تأکید کرد ایران تنها کشوری است که ساختار رسمی و ثبت‌شده اعزام مستقل دانش‌آموزی به عربستان را دارد.
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - داوود اسکندریان، مشاور قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی و نائب‌رئیس ستاد عمره و عتبات دانش‌آموزی کشور از افزایش دوبرابری سهمیه عمره دانش‌آموزی در سال 1404 خبر داد و اعلام کرد ظرفیت اعزام از 674 نفر در سال گذشته به 1337 نفر رسیده است. او همچنین تأکید کرد ایران تنها کشوری است که ساختار رسمی و ثبت‌شده اعزام مستقل دانش‌آموزی به عربستان را دارد.

به گزارش مرکز اطلاع ‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، داوود اسکندریان با اعلام جهش صددرصدی در سهمیه عمره دانش‌آموزی گفت: اعزام دانش‌آموزان در سال جاری با 1337 زائر نوجوان در قالب 11 کاروان انجام شده است که از این میان هفت کاروان مربوط به دانش‌آموزان پسر و چهار کاروان ویژه دانش‌آموزان دختر بوده است.
به گفته وی، این کاروان‌ها از هشت ایستگاه پروازی در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه، تهران، خراسان جنوبی، مازندران، یزد و اصفهان اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه ایران تنها کشور اسلامی است که اعزام دانش‌آموزی را به‌صورت مستقل و در قالب کاروان رسمی انجام می‌دهد افزود: در دیگر کشورها دانش‌آموزان همراه خانواده اعزام می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با ساختار منسجم مدیریتی، آموزشی و ثبت‌شده در عربستان، کاروان ویژه دانش‌آموزی دارد و این موضوع برای مقامات عربستان نیز شناخته‌شده است.
اسکندریان تأکید کرد ثبت رسمی کاروان‌ها در عربستان اهمیت عملیات اجرایی و اعتبار این برنامه را دوچندان کرده است.
وی ضمن اشاره به اینکه طرح عمره دانش‌آموزی از سال 1382 آغاز شده و در سال‌های ابتدایی به ظرفیت 12 هزار و 300 نفر نیز رسیده بود تصریح کرد این روند تا سال 1394 ادامه یافت و پس از آن تقریباً یک دهه به‌طور کامل متوقف شد. با این حال در سال 1403 با پیگیری‌های صورت‌گرفته، اعزام‌ها با 674 زائر دانش‌آموز از سر گرفته شد و امسال این عدد به بیش از دو برابر افزایش یافته است. اسکندریان گفت: در مجموع از سال 1382 تا 1394 و همچنین طی دوره جدید، نزدیک به 100 هزار دانش‌آموز از سراسر کشور به عمره مفرده اعزام شده‌اند.
نائب‌رئیس ستاد عمره دانش‌آموزی درباره شیوه مدیریت و مراقبت از دانش‌آموزان توضیح داد که برای هر هشت تا دوازده دانش‌آموز یک مربی ویژه مستقر می‌شود و در هر کاروان بسته به ظرفیت بین 9 تا 12 مربی حضور دارند.
وی افزود: تمام فعالیت‌ها تحت نظارت مدیر کاروان انجام می‌شود و در کنار آن، روحانی کاروان وظیفه آموزش احکام و همراهی معنوی دانش‌آموزان را بر عهده دارد.
به گفته وی، دانش‌آموزان پنج روز در مدینه و پنج روز در مکه حضور خواهند داشت و برنامه‌ها با محوریت زیارت، آموزش‌های فرهنگی و رعایت کامل نکات ایمنی اجرا می‌شود.
اسکندریان آموزش‌های پیش از اعزام را از مهم‌ترین ارکان این سفر دانست و بیان کرد دو روز قبل از پرواز، دانش‌آموزان در ایستگاه‌های پروازی مستقر می‌شوند تا مجموعه‌ای از آموزش‌های تخصصی را دریافت کنند.
وی توضیح داد: این دوره شامل آموزش آداب سفر، احکام و مناسک، نکات امنیتی، دستورالعمل‌های رفتاری و نیز توجیهات لازم از سوی بعثه مقام معظم رهبری، حراست حج و زیارت و مدیران سفر است.
وی افزود همه استان‌های همجوار موظف‌اند دانش‌آموزان را پیش از اعزام به ایستگاه‌های اصلی منتقل کرده و شرایط آموزش و اسکان مناسب را فراهم کنند.
در خصوص روند انتخاب دانش‌آموزان نیز اسکندریان گفت بر اساس شیوه‌نامه رسمی، شرایط عمومی و اختصاصی برای دانش‌آموزان و مربیان تعریف شده و انتخاب افراد از میان تشکل‌هایی مانند بسیج، هلال‌احمر، استثنایی، سازمان دانش‌آموزی و همچنین دانش‌آموزان فاقد عضویت انجام می‌شود.
وی گفت: پس از تخصیص سهمیه به استان‌ها، اگر تعداد متقاضی از ظرفیت بیشتر باشد، فرآیند امتیازدهی انجام می‌شود و در صورت تساوی امتیاز، انتخاب نهایی از طریق قرعه‌کشی خواهد بود.
وی تأکید کرد پس از معرفی افراد منتخب، اطلاعات آنان در سامانه ستاد عمره و عتبات ثبت و مراحل اجرایی اعزام تکمیل می‌شود.
اسکندریان با اشاره به اینکه فلسفه عمره دانش‌آموزی «اردوی الهی» نام گرفته است گفت این برنامه فرصتی تربیتی و هویتی برای نوجوانان است و به دلیل جنبه برون‌مرزی، از سایر اردوهای تربیتی کشور متمایز است.
وی افزود: این سفر برای بسیاری از دانش‌آموزان اولین تجربه معنوی خارج از کشور است و تلاش ما این است که با مراقبت تربیتی، آموزشی و معنوی، این تجربه اثرگذار و ماندگار باشد.


نظرات شما