ندای لرستان - ایرنا / مدیرکل راهآهن لرستان گفت: نخستین محموله 200 تنی مشتقات نفتی شرکت پتروپالایش گهر با ایزوتانکهای ویژه از ایستگاه راهآهن دورود به بندرعباس و مقصد هند ارسال شد که سرآغاز فصل جدیدی در صادرات ریلی استان و گام مهمی در رونق حملونقل و اقتصاد استان است.
محمدرضا حبیبی، مدیرکل راهآهن لرستان اظهار داشت: در نخستین مرحله مقدار 200 تن از محصولات شرکت پتروپالایش گهر در قالب ایزوتانک بارگیری و از دورود به مقصد بندرعباس ارسال شد تا پس از آن از طریق کشتیهای باری به کشور هند صادر شود.
بازار ![]()
وی با بیان اینکه این اقدام برای نخستینبار در حوزه حملونقل ریلی استان انجام شده است افزود: تاکنون هیچگونه صادرات مشتقات نفتی از طریق راهآهن لرستان صورت نگرفته بود و افتتاح این مسیر نقطه عطفی در توسعه زیرساختهای لجستیکی و صادراتی استان محسوب میشود.
مدیرکل راهآهن لرستان گفت: با پیگیریهای انجامشده این ظرفیت وجود دارد که ماهانه 2 هزار تن مشتقات نفتی از لرستان به بندر شهید رجایی ارسال و از آنجا به بازارهای خارجی بهویژه هند صادر شود.
حبیبی ادامه داد: در صورت استقبال واحدهای صنعتی و پالایشگاهی امکان بارگیری و ارسال فرآوردههای نفتی سایر پالایشگاههای استان از جمله الیگودرز و همچنین پالایشگاههای استان اصفهان نیز از طریق راهآهن دورود وجود دارد.
وی تاکید کرد: ایجاد این مسیر صادراتی جدید ضمن کاهش هزینه حمل، افزایش ایمنی و سرعت انتقال محمولهها، جایگاه لرستان را در حوزه ترانزیت و صادرات ریلی تقویت میکند.
حبیبی همچنین با اشاره به نقش شرکت پتروپالایش گهر در تامین محموله نخست صادراتی گفت: این شرکت با جذب بیش از 130 نیروی متخصص از واحدهای فعال و اثرگذار در صنعت استان است و آغاز صادرات ریلی محصولات آن ین شرکت میتواند زمینهساز توسعه اشتغال و تقویت چرخه اقتصادی باشد.
مدیرکل راهآهن لرستان افزود: راهاندازی بندر خشک مشتقات نفتی یکی از گامهای مهم در تبدیل لرستان به حلقهای موثر در زنجیره حملونقل و صادرات کشور است و تلاش میکنیم این ظرفیت در ماههای آینده توسعه بیشتری پیدا کند.
حبیبی با اشاره به اینکه راه آهن لرستان همزمان با راه آهن سراسری شمال - جنوب از سال 1306 تا 1317 ساخته شده است افزود: 158 کیلومتر خطوط اصلی راه آهن استان دارای 6.5 کیلومتر خط فرعی، 11 ایستگاه، 602 دستگاه پل به طول سه کیلومتر و 31 دستگاه تونل می باشد که طولانی ترین تونل آن به طول یک هزار و 817 متر در ایستگاه قارون-بیشه و طولانی ترین پل آن به طول 156 متر در ایستگاه سپیددشت- چمسنگر است.
وی عنوان کرد: در این مسیر بیش از هفت هزار و 824 واگن فعال تردد دارد که ظرفیتی کم نظیر در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می شود که می تواند ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، بدون محدودیت در وزن بار، کالاهایی با حجم چندین تن را جابجا و بدون هیچ آسیبی در شرایط جوی نامناسب به مقصد منتقل کند.
به گفته مدیرکل راه آهن لرستان، حمل و نقل ریلی به حمل و نقل سبز معروف بوده که از افزایش مصرف سوخت و تصادفات جاده ای جلوگیری می کند، در مقایسه با حمل خودرویی آسیب پذیری کمتری برای بارهای ارسالی داشته و با ایمنی و اطمینان بیشتری به مقصد می رسد.