يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴
گفتگو

صادرات ریلی مشتقات نفتی از مبدا لرستان آغاز شد

صادرات ریلی مشتقات نفتی از مبدا لرستان آغاز شد
ندای لرستان - ایرنا / مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: نخستین محموله ۲۰۰ تنی مشتقات نفتی شرکت پتروپالایش گهر با ایزوتانک‌های ویژه از ایستگاه راه‌آهن دورود به بندرعباس و مقصد هند ...
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایرنا / مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: نخستین محموله 200 تنی مشتقات نفتی شرکت پتروپالایش گهر با ایزوتانک‌های ویژه از ایستگاه راه‌آهن دورود به بندرعباس و مقصد هند ارسال شد که سرآغاز فصل جدیدی در صادرات ریلی استان و گام مهمی در رونق حمل‌ونقل و اقتصاد استان است.
محمدرضا حبیبی، مدیرکل راه‌آهن لرستان اظهار داشت: در نخستین مرحله مقدار 200 تن از محصولات شرکت پتروپالایش گهر در قالب ایزوتانک بارگیری و از دورود به مقصد بندرعباس ارسال شد تا پس از آن از طریق کشتی‌های باری به کشور هند صادر شود.
بازار
وی با بیان اینکه این اقدام برای نخستین‌بار در حوزه حمل‌ونقل ریلی استان انجام شده است افزود: تاکنون هیچ‌گونه صادرات مشتقات نفتی از طریق راه‌آهن لرستان صورت نگرفته بود و افتتاح این مسیر نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و صادراتی استان محسوب می‌شود.
مدیرکل راه‌آهن لرستان گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده این ظرفیت وجود دارد که ماهانه 2 هزار تن مشتقات نفتی از لرستان به بندر شهید رجایی ارسال و از آنجا به بازارهای خارجی به‌ویژه هند صادر شود.
حبیبی ادامه داد: در صورت استقبال واحدهای صنعتی و پالایشگاهی امکان بارگیری و ارسال فرآورده‌های نفتی سایر پالایشگاه‌های استان از جمله الیگودرز و همچنین پالایشگاه‌های استان اصفهان نیز از طریق راه‌آهن دورود وجود دارد.
وی تاکید کرد: ایجاد این مسیر صادراتی جدید ضمن کاهش هزینه حمل، افزایش ایمنی و سرعت انتقال محموله‌ها، جایگاه لرستان را در حوزه ترانزیت و صادرات ریلی تقویت می‌کند.
حبیبی همچنین با اشاره به نقش شرکت پتروپالایش گهر در تامین محموله نخست صادراتی گفت: این شرکت با جذب بیش از 130 نیروی متخصص از واحدهای فعال و اثرگذار در صنعت استان است و آغاز صادرات ریلی محصولات آن ین شرکت می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اشتغال و تقویت چرخه اقتصادی باشد.
مدیرکل راه‌آهن لرستان افزود: راه‌اندازی بندر خشک مشتقات نفتی یکی از گام‌های مهم در تبدیل لرستان به حلقه‌ای موثر در زنجیره حمل‌ونقل و صادرات کشور است و تلاش می‌کنیم این ظرفیت در ماه‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کند.
حبیبی با اشاره به اینکه راه آهن لرستان همزمان با راه آهن سراسری شمال - جنوب از سال 1306 تا 1317 ساخته شده است افزود: 158 کیلومتر خطوط اصلی راه آهن استان دارای 6.5 کیلومتر خط فرعی، 11 ایستگاه، 602 دستگاه پل به طول سه کیلومتر و 31 دستگاه تونل می باشد که طولانی ترین تونل آن به طول یک هزار و 817 متر در ایستگاه قارون-بیشه و طولانی ترین پل آن به طول 156 متر در ایستگاه سپیددشت- چمسنگر است.
وی عنوان کرد: در این مسیر بیش از هفت هزار و 824 واگن فعال تردد دارد که ظرفیتی کم نظیر در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می شود که می تواند ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، بدون محدودیت در وزن بار، کالاهایی با حجم چندین تن را جابجا و بدون هیچ آسیبی در شرایط جوی نامناسب به مقصد منتقل کند.
به گفته مدیرکل راه آهن لرستان، حمل و نقل ریلی به حمل و نقل سبز معروف بوده که از افزایش مصرف سوخت و تصادفات جاده ای جلوگیری می کند، در مقایسه با حمل خودرویی آسیب پذیری کمتری برای بارهای ارسالی داشته و با ایمنی و اطمینان بیشتری به مقصد می رسد.


نظرات شما