جمعه ۹ آبان ۱۴۰۴
سیاسی

توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل در منطقه آزاد انزلی

توسعه زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل در منطقه آزاد انزلی
ندای لرستان - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشریح طرح‌های توسعه‌ای این منطقه گفت: توسعه شش‌هزار هکتاری محدوده منطقه، تقویت زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، زمینه جهش در تجارت، صنعت و گردشگری شمال کشور را فراهم کرده است.
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشریح طرح‌های توسعه‌ای این منطقه گفت: توسعه شش‌هزار هکتاری محدوده منطقه، تقویت زیرساخت‌های بندری و حمل‌ونقل و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی، زمینه جهش در تجارت، صنعت و گردشگری شمال کشور را فراهم کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مصطفی طاعتی‌مقدم در نشست هم‌اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مدیران‌عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور، با اشاره به تحولات اخیر این منطقه اظهار کرد: از آبان سال گذشته و با اجرای قانون توسعه منطقه، محدوده‌ای به مساحت شش‌هزار هکتار به منطقه آزاد انزلی افزوده شد.
وی با بیان اینکه اکنون چهار شیوه حمل‌ و نقل شامل فرودگاه، بندر، حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی در این منطقه فعال است افزود: سال گذشته ریل به بندر کاسپین متصل شد اما این اتصال در حال حاضر در حد یک خط ریلی بدون ایستگاه است.
طاعتی‌مقدم با اشاره به ظرفیت‌های بندر کاسپین گفت: این بندر قابلیت توسعه تا 22 پست اسکله و افزایش ظرفیت تا 11 میلیون تن کالا را دارد. با توجه به موقعیت آن در مسیر کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب، می‌تواند به مرکز تأمین کالا و حمل‌ونقل کشور تبدیل شود.
وی از آغاز گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی برای توسعه بندر و احداث ایستگاه کاسپین خبر داد و افزود: پست‌اسکله‌های فعلی بندر به‌ صورت ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) به سرمایه‌گذاران واگذار شده بود و تا پایان امسال، دو پست اسکله جدید نیز به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بندر کاسپین امسال رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است گفت: در حالی که سایر بنادر شمالی با کاهش حجم عملیات روبه‌رو بودند، بندر کاسپین 43 درصد رشد داشته و برای نخستین ‌بار از مرز یک ‌میلیون تن عبور کرده است. ما هدف‌گذاری دو میلیون تن بار را به دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرده‌ایم و تحقق آن تا سال آینده در دستور کار است.
وی بندر کاسپین را محلی مطمئن برای تأمین کالای اساسی کشور دانست و اظهار داشت: در مقایسه با واردات از جنوب کشور، واردات از شمال حدود 100 دلار صرفه اقتصادی در هر تن دارد. با آمادگی قزاقستان و روسیه، این مسیر می‌تواند به یکی از منابع تأمین کالاهای اساسی کشور تبدیل شود.
طاعتی‌مقدم با اشاره به تغییر رویکرد در صادرات گفت: در سال جاری، 250 درصد افزایش صادرات از بندر کاسپین ثبت شده است. کشتی‌هایی که پیش‌تر خالی بازمی‌گشتند، اکنون با محموله صادراتی برمی‌گردند و این امر به کاهش هزینه حمل‌ونقل کمک می‌کند.
وی افزود: بار ترانزیتی از ترکیه به بندر کاسپین و از آنجا به قزاقستان و ترکمنستان فعال شده و در صورت تقویت زیرساخت‌ها، این بندر می‌تواند به حلقه اصلی کریدورهای بین‌المللی تبدیل شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در ادامه با اشاره به پروژه‌های حمل‌ونقل هوایی گفت: فرودگاه رشت نیازمند توسعه و تطویل باند است. با پیگیری‌های انجام‌شده، وزارت راه و شهرسازی حدود دو همت (هزار میلیارد تومان) برای توسعه فرودگاه رشت تصویب کرده است تا بتوانیم هم بخش بار هوایی (کارگو) و هم گردشگری هوایی را فعال کنیم.
به گفته وی، برای اجرای این طرح حدود 150 هکتار زمین باید تملک شود که 50 هکتار آن برای تکمیل باند، در اولویت قرار دارد. وی افزود: برای اولویت نخست، حدود دو‌ونیم همت نیاز است و در صورت توسعه کامل، رقم به پنج همت می‌رسد. خوشبختانه فرودگاه رشت از رتبه هفدهم به رتبه هشتم کشور ارتقا یافته است.
در بخش صنعت نیز طاعتی‌مقدم اظهار کرد: در دو شهرک صنعتی فعال منطقه، 164 واحد تولیدی فعالیت می‌کنند. شهرک صنعتی شماره 3 که از دو سال پیش آغاز شده، امسال وارد مرحله واگذاری می‌شود و ظرفیت استقرار 150 واحد جدید را دارد.
وی افزود: هدف‌گذاری اصلی در این شهرک، توسعه صنایع دانش‌بنیان و صادرات‌محور است. همچنین با توافق با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ایجاد شهرک فناوری گیلان در منطقه آزاد انزلی در دستور کار قرار دارد و زمین و زیرساخت‌های آن آماده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه درباره بخش گردشگری گفت: سال گذشته 13 میلیون گردشگر از این منطقه بازدید کردند. در فاز 90 هکتاری تجارت و گردشگری، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خودرو از محدوده گردشگری حذف شود. در همین راستا، پروژه‌ای 400 هزار مترمربعی با سرمایه‌گذاری بیش از 20 همت تعریف شده است که شامل احداث پل نمادین و تفکیک فاز گردشگری از بخش تجاری است.
وی همچنین از تعریف طرح جدید «مارینای منطقه آزاد» به ارزش حدود 18 همت خبر داد و گفت: به‌دلیل پس‌روی دریا، مارینای فعلی نیازمند بازطراحی بود. طرح جدید با هدف بهره‌گیری از اراضی مستحدث ساحلی آماده شده و سرمایه‌گذار آن به‌صورت ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) انتخاب شده است.
طاعتی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کریدورهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: کریدور چین- قزاقستان-کاسپین و مسیر ترکیه - ترکمنستان- قزاقستان اکنون فعال هستند، اما به‌دلیل انتقال یارانه‌های حمل‌ونقل از سوی چین و قزاقستان به روسیه و جمهوری آذربایجان، بخش قابل‌توجهی از بار به بندر آلت باکو منتقل شده است. لازم است در سطح حاکمیتی پیگیری شود تا این یارانه‌ها دوباره برقرار شوند.
وی افزود: در صورت تحقق این موضوع، زمان حمل کالا از شرق چین تا بندر کاسپین بین 15 تا 20 روز خواهد بود. همچنین قزاقستان پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه مشترک در بندر کُریک را مطرح کرده که با راه‌اندازی آن، زنجیره چین -قزاقستان - کاسپین تا ترکیه، اروپا و جنوب ایران فعال خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به اهمیت فعال شدن مسیر ریلی چابهار گفت: با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار، پاسخ به تقاضای بالای حمل‌ونقل ریلی ممکن می‌شود. در حال حاضر، روسیه آماده استفاده از این مسیر برای حمل کالا به‌صورت فله و کانتینری است و او تأکید کرد که انتظار می‌رود دولت زیرساخت چابهار را هرچه سریع‌تر تکمیل کند تا این کریدور نیز عملیاتی شود.


نظرات شما