ندای لرستان - ایسنا / سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد از پیشرفت پروژه و نقش آن در اتصال غرب و شمال کشور به جنوب و مرکز خبر داد و گفت: با وجود محدودیتهای مالی، 30 جبهه کاری فعال در مسیر مشغول به کار هستند.
منصور حمیدی، سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد اظهار کرد: این راهآهن قرار است بار کشور را از بندر امام خمینی(ره) به جنوب و همچنین به بندر آستارا منتقل کند و از مرکز کشور به جنوب و بالعکس نیز جریان یابد. علاوه بر این، اتصال راهآهن بروجرد به ملایر در دستور کار است تا غرب کشور و شمالغرب کشور نیز به جنوبغرب کشور متصل شود. بنابراین، این پروژه یک ردیف ملی است و فراتر از یک طرح استانی عمل میکند.
وی خاطرنشان کرد: راهآهن قدیمی در این مسیر فرسوده است و هر سال شاهد خروج قطار از خطوط و کاهش سرعت آن هستیم، در برخی نقاط سرعت قطار به 20 تا 30 کیلومتر در ساعت میرسد. این مسئله ظرفیت و باروری شبکه ریلی کشور را کاهش میدهد. در مقابل، پروژه جدید خرمآباد ـ دورود با طراحی سرعت قطار باری 120 کیلومتر و مسافری تا 160 کیلومتر در ساعت، امکان افزایش ظرفیت و ایمنی خطوط را فراهم میکند.
سرپرست کارگاه ادامه داد: طول فاز نخست مسیر 114 کیلومتر است و مسیر کامل از دورود تا اندیمشک 219 کیلومتر خواهد بود که به شرط تأمین منابع مالی در دست اجرا قرار خواهد گرفت. سال گذشته با پیگیریهای مستمر و حمایت استاندار لرستان، اعتباری بالغ بر 1700 میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافت و در نتیجه، 30 جبهه کاری فعال شد. امسال نیز ادامه کار با همان روند برنامهریزی شده است.
حمیدی با تأکید بر بلندمدت بودن پروژه اضافه کرد: این پروژه یک طرح کوتاهمدت نیست که ظرف یک یا دو سال به نتیجه برسد. مهم این است که همه ظرفیتها به کار گرفته شود و توجه مقامات ارشد کشور معطوف شود تا کار با قدرت ادامه داشته باشد.
وی بیان کرد: در فاز نخست، 13 رشته تونل اصلی به طول 18 کیلومتر و 4 رشته تونل اضطراری به طول 15 کیلومتر در حال احداث است. مجموع طول تونلها 33 کیلومتر است و یکی از بزرگترین تونلهای ریلی خاورمیانه در حال حفاری است. در طول یک سال گذشته، بالغ بر 500 متر حفاری ماهانه و بیش از 4 کیلومتر تونل به صورت سنتی اجرا شده که رکوردی بیسابقه پس از انقلاب محسوب میشود.
سرپرست کارگاه راهآهن دورود ـ خرمآباد ـ بروجرد ادامه داد: به دلیل شرایط سخت کوهستانی و نبود جادههای دسترسی کنار خط، بازدید عمومی از بخش زیادی از مسیر دشوار است. شیب مسیر حدود 15 در هزار است و عبور از این خطوط مانند آزادراهها نیست، بنابراین رسانهها و مردم باید با شرایط پروژه آشنا شوند تا ارزش تلاشهای نیروها را مشاهده کنند.
حمیدی تصریح کرد: اگر منابع مالی پایدار برای پروژه تأمین شود، امکان تکمیل مسیر از دورود تا خرمآباد و همچنین اتصال راهآهن بروجرد به مرکز کشور فراهم میشود و ظرفیت بار و جابهجایی مسافر به شکل قابل توجهی افزایش مییابد. هدف ما این است که پروژه با قدرت، در 30 جبهه کاری و با توان نیروهای داخلی پیش برود و در کوتاهترین زمان ممکن، پیشرفت فیزیکی فعلی یعنی 58 درصد، به عدد 100 درصد نزدیک شود.
وی اظهار کرد: تمام تلاش ما و تیم متخصصان این است که پروژه به صورت پایدار مالی حمایت شود، حقوق کارکنان و هزینههای جاری تأمین شود و فعالیتها با قدرت ادامه داشته باشد. این پروژه نشاندهنده توان فنی و مدیریتی کشور بوده و ثابت میکند که با همت و برنامهریزی، بزرگترین طرحهای ملی قابل پیشبرد است.