ندای لرستان -
در این جلسه که با حضور سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، عبدالرضا فولادوند معاون سوادآموزی وزارت آموزش و پرورش، و جمعی از معاونان و رؤسای حوزههای مختلف برگزار شد، آخرین برنامهها و اقدامات استان در زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش آسیبهای اجتماعی بررسی شد.
فولادوند با قدردانی از عملکرد تیم مدیریتی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت:
جناب آقای دکتر سهرابی تیمی جوان، کارشناس و متخصص تشکیل دادهاند که با وجود مشکلات متعدد آموزش و پرورش، توانستهاند اقدامات ارزشمندی را به ثمر برسانند. این سطح از همگرایی و همکاری درون و برونسازمانی در استان لرستان کمنظیر است.
وی با اشاره به نقش محوری نظام مراقبتهای اجتماعی و روانی در تضمین کیفیت آموزش افزود:
بخش قابل توجهی از افت تحصیلی و میانگین معدل دانشآموزان، مستقیماً با آسیبهای اجتماعی و روانی در ارتباط است. خوشبختانه لرستان از معدود استانهایی است که پیش از ابلاغ رسمی برنامهها، طرحهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را به شکل فراگیر در سطح استان اجرا کرده است.
معاون وزیر در ادامه گفت:
مدیریت علمی و آرام آقای دکتر سهرابی موجب شده فضای آموزش و پرورش لرستان به ثبات و انسجام برسد. امروز وزارتخانه با اطمینان بیشتری نسبت به گذشته شرایط این استان را دنبال میکند. از نظر ما لرستان از استانهای موفق کشور در زمینه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) است.
در ادامه جلسه، سید عیسی سهرابی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات استان در زمینه مقابله با آسیبهای اجتماعی گفت:
کاهش آسیبهای اجتماعی یکی از اولویتهای جدی آموزش و پرورش لرستان است. از سال گذشته با رویکردی علمی، مشارکتی و چندسطحی برنامهریزی کردهایم و خوشبختانه نتایج مثبتی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 136 برنامه و بیش از 480 اقدام در سامانه وزارت تعریف شده بود افزود:
امسال با تمرکز بر کیفیت و اولویتبخشی، 124 برنامه و 426 اقدام اجرایی در دستور کار قرار گرفته است. ما تلاش کردیم با استفاده از ظرفیتهای استانی و نهادهای همکار از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و دادگستری، برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را در سطح مدارس نهادینه کنیم.
سهرابی همچنین به انتخاب شهرستانهای دلفان و دورود بهعنوان مناطق هدف در طرح پیشگیری از خودکشی اشاره کرد و گفت:
در کنار اقدامات پیشگیرانه همگانی، برای دانشآموزان پرخطر نیز مداخلات هدفمند فردی و گروهی انجام گرفته است. تشکیل کمیته فوریتهای روانی اجتماعی و اجرای طرحهای مشاورهای چندسطحی از جمله مهمترین اقدامات ما بوده است.
وی افزود:
اعتماد خانوادهها به آموزش و پرورش در این زمینه افزایش یافته و شاهد مراجعه خودجوش خانوادهها و دانشآموزان به مراکز مشاوره هستیم. این نشاندهنده تغییر نگرش جامعه به نقش مدرسه در سلامت روانی و اجتماعی است.
در ادامه جلسه، حجتالله مومنی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان و کیانوش بیرانوند رئیس اداره مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، گزارشی از فعالیتهای حوزه خود ارائه کردند.
مومنی با اشاره به تغییر رویکرد نهضت سوادآموزی گفت: سیاست وزارتخانه بازگرداندن آموزش به مدرسه و ارتقای کیفیت واقعی آموزش است. هدف ما شفافسازی و تقویت پایههای مدرسهمحوری است.
در پایان این جلسه، معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر از تلاشهای مجموعه آموزش و پرورش لرستان تأکید کرد:
لرستان با سرمایه انسانی توانمند و رویکرد علمی در مدیریت میتواند به الگویی برای سایر استانها در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزشی تبدیل شود.










