چهارشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۴
فرهنگی

سید عیسی سهرابی در نشست علمی ـ تخصصی زیست بوم جدید وزارت :

توانمندسازی معلمان و تمرکززدایی، راه تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش

توانمندسازی معلمان و تمرکززدایی، راه تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش
ندای لرستان - مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به چالش‌های جدی در مدیریت منابع انسانی، تدوین نقشه راه جامع و بلندمدت را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست.
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به چالش‌های جدی در مدیریت منابع انسانی، تدوین نقشه راه جامع و بلندمدت را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست.

سید عیسی سهرابی در نشست علمی ـ تخصصی «بررسی چالش‌های پیش‌روی تحول در زیست‌بوم جدید منابع انسانی آموزش و پرورش» که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش و با حضور جمعی از مدیران کل استان‌ها برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهدای فرهنگی، تصویری کلی از وضعیت آموزش و پرورش لرستان ارائه داد. 
وی گفت: «در مجموع، 28 هزار نیروی شاغل در 4646 مدرسه این استان فعالیت می‌کنند که 84 درصد آن‌ها دولتی و 16 درصد غیردولتی هستند.» 
دکتر سهرابی تأکید کرد: «بیش از 63 درصد مدارس استان در مناطق روستایی قرار دارند؛ موضوعی که مدیریت منابع انسانی را با پیچیدگی‌های خاص همراه کرده است. به‌ویژه اینکه در حال حاضر حدود 1900 کلاس چندپایه در استان فعال است که بیانگر ضرورت توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار است.» 
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان از کسری 34 هزار و 700 ساعت خدمت آموزشی در آغاز سال تحصیلی خبر داد و تصریح کرد: «اگرچه تاکنون 28 هزار ساعت این کمبود مدیریت و پوشش داده شده، اما 6200 ساعت باقی‌مانده نیز با استفاده از عوامل اجرایی جبران خواهد شد.» 
وی با اشاره به توزیع نامتوازن نیروها در استان افزود: «در حالی که در بروجرد با 92 ساعت کمبود مواجه‌ایم، در شهرستان دیگری در همان مقطع 119 نفر نیروی مازاد داریم. همچنین در برخی رشته‌ها همچون ادبیات فارسی، کمبود محسوس است.» 
سهرابی ادامه داد: «میانگین سنی فرهنگیان استان حدود 40 سال است. متأسفانه استخدام‌های اخیر بدون توجه کافی به نیازهای واقعی استان انجام شده و همین مسئله موجب ناهماهنگی در توزیع و کارآمدی نیروها شده است.» 
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان همچنین ضعف زیرساخت‌های فناوری را یکی از موانع جدی دانست و گفت: «طبق گزارش مرکز آمار ایران در سال 1400، 30 درصد مدارس کشور از حداقل زیرساخت‌های آی‌تی محروم‌اند و طبق گزارش مجلس در سال 1401، حدود 45 درصد مدارس حتی به اینترنت 2 مگابیتی دسترسی ندارند. این وضعیت در لرستان نیز مشهود است و روند توانمندسازی معلمان و توسعه مهارت‌های نوین آموزشی را کند کرده است.»
سکان دار دستگاه تعلیم و تربیت لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به تعدد سامانه‌های اداری و آموزشی اشاره کرد و افزود: «سامانه‌های متعدد و بعضاً ناکارآمد نه‌تنها باعث خستگی فرهنگیان شده، بلکه مقاومت در برابر تغییر را نیز افزایش داده است، در حالی‌که داده‌های این سامانه‌ها کمتر در تصمیم‌گیری‌های کلان مورد استفاده قرار می‌گیرد.» 
سهرابی در پایان تأکید کرد: «برای برون‌رفت از مشکلات موجود، آموزش و پرورش نیازمند یک نقشه راه جامع و بلندمدت در حوزه منابع انسانی است. توانمندسازی مستمر معلمان، تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، اصلاح نظام ارزیابی عملکرد و ایجاد زیرساخت‌های فناوری نوین آموزشی، از مهم‌ترین الزامات تحقق زیست‌بوم جدید منابع انسانی در آموزش و پرورش به شمار می‌روند.»

ندای لرستان

ندای لرستان

ندای لرستان

ندای لرستان


نظرات شما