ندای لرستان - ایرنا / مسوول آموزش و پیشگیری سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرمآباد گفت: 222 گزارش حبس شهروندان در آسانسور از ابتدای امسال تاکنون دریافت شده است در حالیکه 9 ماهه سال گذشته 70 مورد از این حوادث گزارش شده بود.
وقوع 222 مورد حادثه محبوس شدن شهروندان خرم آباد در آسانسور از ابتدای سال جاری تا کنون در حالیکه سال گذشته 70 مورد گزارش شده بود زنگ خطری است چراکه بخش مهمی از آنها به دنبال قطعی های برق و عدم آگاهی شهروندان رخ داده و ضرورت اطلاع از اصول ایمنی، نگهداری صحیح و چگونگی استفاده از این وسیله کاربردی را نشان می دهد.
بازار ![]()
در همین راستا مسوول گروه آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد به تشریح مهمترین نکات ایمنی و اقدامات لازم در مواقع بروز حادثه پرداخت.
علی مراد بابایی در خصوص دلیل اصلی این حجم از حوادث و خطراتی که شهروندان را تهدید می کند اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با افزایش تماس و عملیات های مرتبط با حوادث آسانسور مواجه هستیم و طی این مدت همکاران سازمان آتش نشانی در 222 مورد عملیات نجات افراد محبوس شده در آسانسور یا رسیدگی به حوادث مرتبط با آن شرکت داشته اند.
وی افزود: دلایل اصلی این حوادث را می توان به چند دسته نقص فنی ناشی از فرسودگی قطعات، عدم سرویس و نگهداری دوره ای و اصولی و قطع ناگهانی برق تقسیم کرد همچنین عدم دقت و آگاهی شهروندان هنگام استفاده از آسانسور می تواند از یک ترس و اضطراب ساده شروع و در موارد نادر به سقوط یا آسیب های فیزیکی جدی منجر شود.
بابایی در خصوص چگونگی ورود به کابین آسانسور عنوان کرد: یکی از حیاتی ترین و در عین حال ساده ترین نکات ایمنی، چگونگی ورود به آسانسور است که غفلت از آن می تواند فاجعه بار باشد.
نگاه کردن به کابین و جلوگیری از سقوط در چاهک
وی ادامه داد: خطرناک ترین نوع حادثه آسانسور سقوط در چاهک آن است، گاهی به دلیل نقص در سیستم قفل و ایمنی درها ممکن است درب آسانسور در یک طبقه باز شود در حالی که کابین در آن طبقه حضور ندارد در چنین مواقعی شهروندان به خصوص در مواقع عجله ممکن است بدون نگاه کردن درون کابین، وارد آن شوند و مستقیما به داخل چاهک سقوط کنند.
بابایی تاکید کرد: توصیه اکید این است که قبل ورود، از حضور کابین مطمئن شده و با لحظه ای مکث و نگاه به داخل، مطمئن شوند کابین آسانسور، هم سطح با طبقه متوقف شده است که معمولا در آسانسورهای استاندارد دارای آیینه، میتوان تصویر خود را دید و از وجود کابین اطمینان حاصل کرد.
وی افزود: این یک ثانیه دقت می تواند جان فرد را نجات دهد هرچند ما در این زمینه موارد تلخی را تجربه کرده ایم بنابراین هدف از این آموزش ها نیز جلوگیری از تکرار آنها است.
حفظ خونسردی برگ برنده در حوادث
مسوول آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خرم آباد یکی از موارد شایع را حبس شدن در آسانسور عنوان کرد و گفت: حبس شدن در آسانسور به دلیل نقص فنی یا قطع برق شایع ترین نوع حادثه بوده که بسیاری از افراد در این شرایط دچار ترس و وحشت شدید می شوند اما اولین و مهم ترین اقدام،حفظ خونسردی است.
بابایی اضافه کرد: به شهروندان این اطمینان را می دهیم که هیچ خطر فوری آنها را تهدید نمی کند و برخلاف تصور عمومی هوای کافی برای تنفس تا ساعت ها در داخل کابین وجود دارد بنابراین جای هیچ نگرانی بابت کمبود اکسیژن نیست.
وی بیان کرد: ترس و وحشت بدترین دشمن در چنین لحظاتی است و هرگونه اقدام هیجانی مانند دست کاری درب، کوبیدن به دیوارها یا تلاش برای خروج از دریچه های سقفی می تواند شرایط را خطرناک تر کند و این اقدامات غیر اصولی ممکن است باعث حرکت ناگهانی کابین یا آسیب به سیستم های ایمنی شود.
بابایی در پاسخ به این سوال که افراد محبوس شده چگونه باید درخواست کمک کنند افزود: پس از اینکه آرامش خود را به دست آوردند چند راه برای درخواست کمک وجود دارد، استفاده از دکمه زنگ خطر یا آلارم که معمولا با علامت زنگوله مشخص شده است زنگ هشداری را در ساختمان به صدا در می آورد، همچنین استفاده از تلفن اضطراری داخل کابین در صورت وجود و فعال بودن می تواند سایرین را از وقوع حادثه آگاه نماید اما مطمئن ترین و سریع ترین راه تماس با شماره 125 سازمان آتش نشانی با استفاده از تلفن همراه است.
وی افزود: شهروندان باید به محض تماس، موقعیت دقیق خود را به اپراتور اعلام نمایند تا تیم های امداد و نجات ایستگاه های آتش نشانی سطح شهر مجهز به تجهیزات تخصصی نجات از آسانسور، در سریع ترین زمان ممکن به محل مورد نظر مراجعه کنند.
سرویس و بازرسی های دوره ای درمان درد
بابایی عنوان کرد: همکاران آتش نشانی در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رسانده و فرد یا افراد را با استفاده از کلیدهای مخصوص و روش های ایمن، بدون هیچ آسیبی از کابین خارج خواهند کرد پس لازم است شهروندان به آتش نشان ها اعتماد و از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیز نمایند.
وی با توصیه به مدیران ساختمان ها و شهروندان برای پیشگیری از این حوادث گفت: پیشگیری همیشه بهتر از درمان می باشد بنابراین سرویس، بازرسی ماهانه و دوره ای آسانسور توسط شرکت های معتبر و دارای صلاحیت یک الزام قانونی و اخلاقی و نه یک هزینه اضافی است.
بابایی افزود: قرارداد سرویس و نگهداری منظم، تضمین کننده سلامت و ایمنی آسانسور و ساکنان است بنابراین مدیران ساختمان ها و ادارات لازم است گواهی استاندارد ادواری آسانسورها را دریافت و در معرض دید نصب نمایند.
به گفته وی بهتر است افراد از سوار شدن بیش از ظرفیت مجاز آسانسور خودداری کرده و به کودکان آموزش دهند آسانسور وسیله بازی نیست.
وی تاکید کرد: همچنین توصیه می شود در صورت مشاهده هرگونه صدای غیرعادی، لرزش یا توقف های ناگهانی فورا موضوع را به مدیر ساختمان اطلاع دهند تا مشکل قبل از وقوع حادثه برطرف شده و شاهد اتفاق ناگواری در این زمینه نباشیم.