ندای لرستان - دنیای اقتصاد / محدودیتهای اینترنت طی سالهای گذشته بازاری را به صورت موازی شکل داده که حالا حجم آن هر روز افزایش پیدا میکند و ارزش آن نیز به چندین همت رسیده است.
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی در این باره اظهار کرد: حتی برخی از شرکتهای بزرگ غیرخصوصی نیز در ایران ویپیانفروش هستند و این فروش حجم قابلتوجهی نیز دارد. همچنین طبق گفته دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی، فیلترینگ ایران از لحاظ کیفیت با فیلترهای چینی شانه به شانه هم میزنند. گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس در زمستان 1403 منتشر کرده است نشان میدهد که حدود 80 درصد از مردم کشور از فیلترشکن استفاده میکنند و بیش از 30 درصد آنها استفاده از ویپیانهای غیررایگان را به نسخههای رایگان ترجیح میدهند.
دادههای این گزارش بیانگر آن است که میانگین قیمت فیلترشکنهای موجود در بازار ایران برابر با 150 هزار تومان برآورد میشود. با این حساب درصورتیکه 30 درصد از کاربران از فیلترشکنهای غیررایگان استفاده کنند و ماهانه 150 هزار تومان بابت آن هزینه بپردازند، گردش مالی ماهانه بازار فروش ویپیان سالانه به چند هزارمیلیارد تومان میرسد.
امیرحسین دهقان، کارشناس شبکه، در خصوص گردش مالی فیلترشکنها به «دنیای اقتصاد» میگوید: طبق گزارش انجمن تجارت الکترونیک برآورد گردش مالی بازار فیلترشکن در ایران سالانه بیش از 5 هزارمیلیارد تومان تخمین زده میشود.
این گردش مالی عظیم عملا بخش بزرگی از هزینه و سرمایه کاربران اینترنت داخلی را به جای خدمات رسمی به سمت سرویسهای دور زدن فیلترینگ هدایت میکند.» او ادامه میدهد: «از منظر نقش فیلترینگ و ضرر ذینفعان داخلی باید گفت اپراتورهای اینترنت ثابت و سیار به دلیل مهاجرت کاربران به پلتفرمهای خارجی و کاهش مصرف ترافیک داخلی متضرر میشوند. در مقابل تنها ذینفع این سیاست واسطههای فروش ویپیان و ذینفعان غیرشفاف این بازار خاکستری هستند.»
بازار ![]()