ندای لرستان -
شورای اداری آموزش و پرورش استان لرستان با حضور مدیرکل، معاونین و اعضای ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد. در این جلسه مباحث متعددی پیرامون سیاستهای کلان آموزش و پرورش استان، راهبردها و رویکردهای تحولآفرین در تعلیم و تربیت مطرح گردید.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این جلسه ضمن تأکید بر نقش مشارکت جمعی گفت: «اجرای برنامهها و عبور از چالشهای پیشرو، تنها در سایه تعامل، همافزایی و پشتیبانی متقابل امکانپذیر خواهد بود.» وی افزود: «ما در آموزش و پرورش لرستان با برخی چالشها مواجه هستیم و یکی از مهمترین راههای حل این مشکلات تیم شدن است. تفاوت تیم با گروه در این است که تیم هدف مشترک دارد، در حالی که گروه ممکن است بدون هدف واحد فعالیت کند.»
سهرابی در سخنانی بر اهمیت تعهد سازمانی و رعایت انضباط اداری تأکید کرد و گفت: «در ادارات نباید منافع شخصی بر منافع گروهی غلبه کند و نگاه تکبعدی به مسائل نیز آسیبزاست. انگیزه معلمان بزرگترین سرمایه برای هدفگذاری در نظام آموزشی است.»
در ادامه جلسه، به ظرفیت بالای آموزش و پرورش استان نیز پرداخته شد؛ جایی که با 28 هزار شاغل و 23 هزار بازنشسته فرهنگی روبهرو هستیم و متناسب با این جمعیت، تلاش مضاعف و برنامهریزی دقیق برای پاسخگویی به نیازها ضروری است.
از دیگر مباحث جلسه، تأکید بر مولدسازی املاک آموزش و پرورش از طریق جلب مشارکتهای مردمی و احداث بناهای جدید برای دانشآموزان بود. همچنین مفاهیمی چون بیگانگی سازمانی، تعهد سازمانی و تعلق سازمانی بهعنوان مؤلفههای کلیدی فرهنگ اداری مورد تأکید قرار گرفت و لزوم رعایت انضباط اداری بهعنوان اصل بنیادین مطرح شد.در این نشست، معتمدی معاون آموزش با اشاره به ایجاد 570 اجتماع یادگیری در سطح استان اظهار داشت: «این اجتماعات، روشهای نوین را جایگزین شیوههای سنتی خواهند کرد و زمینهای برای ارتقای کیفیت یاددهی ـ یادگیری فراهم میآورند.» وی دوره ابتدایی را «دوره طلایی هویتسازی و شخصیتسازی دانشآموزان» عنوان کرد و افزود: برنامههای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1403 ـ 1404 بر همین اصول استوار است.
در ادامه، موضوعاتی چون اجرای طرح حامی مستمر آموزشگیرندگان، برنامه توانا و نیز سیاستهای دولت چهاردهم در دو محور کلان یعنی توسعه عدالت آموزشی و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی و همچنین ارتقای کیفیت فرآیندهای آموزشی و تاثیر بسزای این مسائل بر اتقای جایگاه آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش دیگری از جلسه، فرضیپور رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات با اشاره به اهمیت انگیزه معلمان گفت:
«انگیزه و امیدواری معلمان موتور محرکه اصلی آموزش و پرورش است و همین انگیزه میتواند جهتگیری اهداف کلان دستگاه تعلیم و تربیت را تعیین کند.»

