ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ لنج‌های چوبی، نماد هویت فرهنگی سیاسی

سرمقاله اعتماد/ لنج‌های چوبی، نماد هویت فرهنگی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اعتماد / «لنج‌های چوبی، نماد هویت فرهنگی» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم محمدجواد حق‌شناس است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در سال 1390، ایران با افتخار پرونده «مهارت سنتی لنج‌سازی و دریانوردی با لنج ایرانی در خلیج‌فارس» را در فهرست میراث ناملموس (فرامادی) در خطر و نیازمند پاسداری فوری یونسکو به ثبت رساند. این ثبت، نه‌تنها به عنوان به رسمیت شناختن ارزش‌های فرهنگی و تاریخی این هنر و دانش کهن در میان مردم بومی حاشیه شمالی خلیج‌فارس، بلکه به عنوان تعهدی جهانی برای پاسداری از آن تلقی شد. اما در کمال تاسف، مصوبه هیات وزیران در سال 1399 به جایگزینی لنج‌های چوبی سنتی با لنج‌های فایبرگلاس رای داد! گامی مغایر با این تعهد بین‌المللی و تهدیدی جدی برای این میراث گرانبها به شمار می‌رود. این تصمیم که ظاهرا با هدف نوسازی و افزایش ایمنی ناوگان دریایی اتخاذ شده، بدون توجه به پیامدهای عمیق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن، می‌تواند به نابودی کامل دانش سنتی لنج‌سازی، آیین‌های وابسته به آن و هویت فرهنگی جوامع ساحلی جنوب ایران منجر شود. این یادداشت به نقد این مصوبه و ارایه راهکارهایی برای برون‌رفت از این چالش می‌پردازد.
لنج، نماد هویت فرهنگی- لنج‌های چوبی، نه تنها وسایل حمل و نقلند، بلکه نمادهایی از هویت فرهنگی منطقه هستند. ساخت این لنج‌ها، مستلزم دانش و مهارت‌های خاصی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. براساس اطلاعات موجود، این صنعت در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان فعال است و شامل دانش، رسوم و آیین‌های خاص خود مانند موسیقی و صنایع‌دستی است.علاوه بر این، لنج‌سازی، شغلی است که به شکل گسترده‌ای به اقتصاد بومی منطقه کمک می‌کند و بخش مهمی از فرهنگ محلی را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، لنج‌های فایبرگلاس، از نظر اقتصادی کارآمدترهستند؛ زیرا هزینه ساخت کمتری دارند و زمان ساخت آنها نیز کوتاه‌تر است. به علاوه، این لنج‌ها دوام بیشتری دارند و نگهداری آنها آسان‌تر است. شواهد نشان می‌دهد که این تغییرات قبلا در حال رخ دادن بود، حتی قبل از صدور مصوبه و حالا با حمایت دولت، این روند سرعت بیشتری پیدا کرده است. مصوبه جایگزینی لنج‌های چوبی با لنج‌های فایبرگلاس در نگاه اول، ممکن است به عنوان گامی در جهت مدرنیزاسیون و افزایش ایمنی دریانوردی تلقی شود. لنج‌های فایبرگلاس، به دلیل مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی و هزینه‌های نگهداری کمتر، می‌توانند گزینه‌ای اقتصادی به نظر آیند. اما این تصمیم، بدون در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و تاریخی لنج‌سازی سنتی و همچنین تعهدات بین‌المللی ایران، ضربه‌ای مهلک به هویت فرهنگی و معیشت جوامع ساحلی وارد می‌کند (براساس قوانین یونسکو، دولت موظف است هر چهار سال یک‌بار، گزارش اقدامات پاسدارانه خود را در رابطه با این عنصر در خطر به دبیرخانه یونسکو ارسال کند). نخستین نقد به این مصوبه، نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی ایران است. ثبت لنج‌سازی سنتی در فهرست یونسکو، به معنای پذیرش مسوولیت حفاظت از این میراث ناملموس توسط دولت است. این مصوبه نه‌تنها گامی در جهت پاسداری از این میراث نیست، بلکه با حذف لنج‌های چوبی، عملا زمینه‌ساز نابودی دانش سنتی و آیین‌های مرتبط با آن می‌شود. لنج‌سازی سنتی، فراتر از ساخت یک شناور، مجموعه‌ای از دانش‌های بومی، مهارت‌های دستی، آیین‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی موسیقی و ادبیات شفاهی جوامع ساحلی است. با جایگزینی لنج‌های چوبی با نمونه‌های صنعتی فایبرگلاس، این زنجیره فرهنگی و فناوری باستانی که در گذر نسل‌ها منتقل شده، در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرد. دومین نقد، به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این تصمیم بر جوامع محلی مربوط است. لنج‌سازی سنتی، علاوه بر نقش فرهنگی، منبع معیشت هزاران نفر از صنعتگران، ملوانان و خانواده‌های ساکن در مناطق ساحلی خلیج‌فارس است. کارگاه‌های لنج‌سازی که اغلب به‌ صورت خانوادگی اداره می‌شوند، نه‌تنها محل تولید شناورها، بلکه مراکز انتقال دانش و فرهنگ از نسلی به نسل دیگر هستند. جایگزینی لنج‌های چوبی با فایبرگلاس، به معنای تعطیلی این کارگاه‌ها و بیکاری بسیاری از صنعتگران است. این مصوبه نادرست می‌تواند به مهاجرت اجباری، از بین رفتن پیوندهای اجتماعی و تضعیف اقتصاد محلی منجر شود.
سومین نقد، به فقدان ارزیابی‌های جامع و مشارکتی در فرآیند تصمیم‌گیری مربوط است. به نظر می‌رسد این مصوبه بدون مشورت کافی با ذی‌نفعان اصلی، یعنی لنج‌سازان، دریانوردان و جوامع محلی تدوین شده است. عدم مشارکت این گروه‌ها در تصمیم‌گیری، نه‌تنها مشروعیت مصوبه را زیر سوال می‌برد، بلکه نشان‌دهنده نگرشی از بالا به پایین و بدون پشتوانه کارشناسی است که نیازها و دغدغه‌های جوامع محلی را نادیده می‌گیرد. این رویکرد، برخلاف اصول توسعه پایدار، به جای توانمندسازی جوامع محلی منجر به حاشیه ‌راندن آنها می‌شود. چهارمین نقد، به جنبه‌های زیست‌محیطی این تصمیم بازمی‌گردد. هر چند لنج‌های فایبرگلاس ممکن است از نظر نگهداری اقتصادی‌تر باشند، اما فرآیند تولید آنها به مواد شیمیایی و پلاستیک‌های غیرقابل‌ تجزیه وابسته است که می‌تواند به آلودگی محیط‌زیست دریایی و ساحلی منجر شود. در مقابل، لنج‌های چوبی که از مواد طبیعی ساخته می‌شوند، با محیط‌زیست سازگارتر هستند و در صورت تعمیر یا بازیافت، آثار منفی زیست‌محیطی کمتری دارند. از طرفی پرونده ثبت جهانی دانش سنتی لنج‌سازی با درج نام «خلیج‌فارس» در عنوان، تاکیدی بر هویت تاریخی و فرهنگی این پهنه آبی دارد؛ گنجاندن جزایر سه‌گانه در محتوا، بر تعلق تاریخی آنها به ایران صحه می‌گذارد و اشاره به چندین میراث ناملموس بومیان ساحل‌نشین، غنای فرهنگی منطقه را نشان داده و ادعای ایران را در پاسداشت و تداوم این دانش بومی تقویت می‌کند. 
با جایگزینی لنج‌های جدید صنعتی با لنج‌های چوبی سنتی، عنصر موردنظر به تدریج محو و نابود خواهد شد و لذا دلیلی برای تداوم ثبت این نام در فهرست یونسکو نخواهد بود. از این منظر، هم خود عنصر و هم نام خلیج‌فارس از فهرست یونسکو خارج خواهد شد و چه بسا در عوض همین عنوان، با نام مجعول به یونسکو پیشنهاد شود. 
بازار
راهکارهای برون‌رفت- برای حفظ میراث لنج‌سازی سنتی و در عین حال پاسخ به نیازهای نوسازی ناوگان دریایی، لازم است راهکارهایی جامع و پایدار ارایه شود که هم به حفظ فرهنگ و هویت جوامع محلی کمک کند و هم ایمنی و کارایی دریانوردی را ارتقا دهد. در ادامه، چند راهکار پیشنهادی ارایه می‌شود: 
1- بازنگری فوری مصوبه و تدوین سیاست‌های حمایتی: دولت باید سیاست‌های خود را بر پایه حمایت، نه حذف، بنا کند. این سیاست‌ها می‌تواند شامل یارانه برای تعمیر و نگهداری لنج‌های چوبی، آموزش استانداردهای ایمنی به لنج‌سازان و دریانوردان و ایجاد صندوق‌های مالی برای حمایت از کارگاه‌های لنج‌سازی باشد.
2- توسعه گردشگری فرهنگی: لنج‌سازی سنتی و دریانوردی با لنج‌های چوبی می‌تواند به عنوان جاذبه‌ای گردشگری معرفی شود. برگزاری تورهای دریایی با لنج‌های سنتی، ایجاد موزه‌های زنده لنج‌سازی و جشنواره‌های فرهنگی مرتبط با دریانوردی می‌تواند به حفظ این میراث و ایجاد درآمد پایدار برای جوامع محلی کمک کند. 
3- آموزش و انتقال دانش: برای جلوگیری از فراموشی دانش سنتی لنج‌سازی، باید برنامه‌های آموزشی برای نسل جوان تدوین شود. این برنامه‌ها می‌تواند در قالب کارگاه‌های عملی، دوره‌های آموزشی در مدارس محلی و همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی اجرا شود. همچنین مستندسازی دانش بومی لنج‌سازان و آیین‌های مرتبط با آن، از طریق فیلم، کتاب و رسانه‌های دیجیتال ضروری است.
4- ترکیب فناوری‌های مدرن با روش‌های سنتی: به جای جایگزینی کامل لنج‌های چوبی با فایبرگلاس، می‌توان از فناوری‌های مدرن برای بهبود ایمنی و کارایی لنج‌های چوبی استفاده کرد. برای مثال، استفاده از پوشش‌های مقاوم برای چوب، نصب تجهیزات ناوبری پیشرفته و طراحی‌های به‌روزتر می‌تواند به حفظ ظاهر سنتی لنج‌ها و در عین حال افزایش ایمنی آنها کمک کند.
5- مشارکت جوامع محلی: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد آینده لنج‌سازی باید با مشارکت فعال جوامع محلی انجام شود. تشکیل شوراهای محلی با حضور لنج‌سازان، دریانوردان و نمایندگان جوامع ساحلی می‌تواند به تدوین سیاست‌هایی منجر شود که هم نیازهای اقتصادی و ایمنی را برآورده کند و هم به حفظ هویت فرهنگی احترام بگذارد.
6- حفظ تعادل بین نیازهای اقتصادی و فرهنگی: ترویج استفاده همزمان از لنج‌های سنتی و مدرن می‌تواند علاوه بر برآورده کردن نیازهای اقتصادی، این دانش سنتی را نیز حفظ کند. برای مثال، لنج‌های چوبی می‌توانند برای مسافربری یا گردشگری استفاده شوند، در‌حالی که لنج‌های فایبرگلاس برای حمل بار استفاده شوند. 
7- برای آنکه ملاحظات دولت در ممانعت از قاچاق نیز برآورده شود، می‌توان با تمهیداتی لنج‌های چوبی سنتی را به وسایلی مجهز کرد که امکان انجام کارهای غیرقانونی به حداقل برسد.
نتیجه آنکه حفظ میراث فرهنگی لنج‌سازی سنتی، نیازمند توجه جدی دولت و مردم است. مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر جایگزینی لنج‌های چوبی با فایبرگلاس، می‌تواند تهدیدی جدی برای این میراث باشد. بنابراین ضروری است که دولت، با بازنگری در این مصوبه و اتخاذ راهکارهای مناسب، از حفظ و گسترش این میراث فرهنگی حمایت کند. تعادل بین پیشرفت اقتصادی و حفظ ارزش‌های فرهنگی، کلید موفقیت در این زمینه است. ایجاد بسترهای همکاری همه‌جانبه مردمی با بهره‌گیری از پشتیبانی بخش‌های خصوصی و دولتی از طریق تزریق بودجه و جلب حمایت‌های معنوی را می‌توان به عنوان برنامه‌های موثر برای توجه به موضوع پاسداری از داشته‌های فرهنگی دانست که بی‌تردید ریشه در توجه جامعه جهانی به موضوع میراث فرهنگی ناملموس (فرامادی) و توسعه اهداف کنوانسیون2003 یونسکو دارد.
در کنار آن، تولید محتوا، برگزاری رویدادها و ایجاد فضاهای فرهنگی نیز در امر پاسداری از این دانش کهن، می‌توان از این چالش برون ‌رفت و میراث فرهنگی ارزشمند لنج‌سازی را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1029911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قول وزارت صمت برای یپیگیری اصلاح پیمایش سهمیه سوخت

هشدار وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و گرانی دارو

واریز سود سهام عدالت در خرداد قطعی شد؟

خبر بد برای یارانه‌بگیران؛ اگر این میزان حقوق می‌گیرید، یارانه‌تان حذف می‌شود!

درب چاه‌های نفت ایران با این کار بسته می‌شود

بانک مرکزی نظارت بر جریان درآمد ارزی کشور را افزایش می‌دهد

دولت؛ غایب بزرگ مسکن کارگری

روند عجیب قیمت شیر خام؛ از 100 تومان به 23 هزار تومان!

برق خورشیدی ساختمان مرکزی وزارت صمت وارد مدار شد

دو راهی سرنوشت‌ساز حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز؛ ستاد تنظیم بازار ورود کرد

بی‌اعتمادی، پیری جمعیت و بیکاری دانشگاهیان، چگونه اقتصاد را به چالش می‌کشند؟

وزیر پیشنهادی اقتصاد را بشناسید

ابهامات مالیات بر درآمد برطرف شد

سیاست دو ستونی نوین در خلیج فارس

کلاهبرداری از موقعیت‌های شغلی بالا به نام وام فوری!

نبض اقتصاد گزارش می دهد/ پلاک موفقیت 1403، به نام بیمه دی زده شد

مستقل آنلاین گزارش می دهد/ کسب رتبه اول توانگری و پرداخت به‌روز مطالبات درمانی به همت بیمه دی

پنهان‌کاری مالی مشاوران املاک با «کارت به کارت»

دستور رییس جمهور برای پرداخت حقوق کارمندان

افزایش قیمت ساینا و شاهین تکذیب شد

73 روز پس از آغاز 1404؛ خبری از فروش خودروهای خارجی نیست

آخوندی: کسری صندوق‌های بازنشستگی وحشتناک است

توانیر: 50 درصد قیمت تمام شده برق را از مشترکین می‌گیریم

مدیرعامل ایران خودرو: تولید سمند سورن به زودی متوقف می‌شود

افراد بالای 18 سال می‌توانند یارانه‌شان را از خانوار جدا کنند

سرمقاله اطلاعات/ عراق در جستجوی موقعیت خود در جغرافیای سیاسی منطقه

کار بی‌قرارداد؛ سکوت کارگران، تخلف کارفرمایان

محیط کار مرکزی برای رشد و پایگاه آموزش نیروی انسانی

سرمقاله صبح نو/ اروپا و سیاسی‌کاری علیه تهران

سرمقاله وطن امروز/ سراب توسعه

کاهش یکدست قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار کوتاه آمد

صادرات تخم‌مرغ به عمان به زودی آغاز می‌شود

ادعای معاون وزیر صمت برای حل مسئله قیمت خودرو تا پایان خرداد

ریزش 36 هزار واحدی شاخص بورس

کاهش 22 درصدی تولید خودرو در گروه سایپا

رئیس اتحادیه: افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است

فرماندار کوهدشت: نگذارید مردم حسرت نان باکیفیت شهرستان‌های مجاور را بخورند

اعطای تسهیلات اجرای طرح های اشتغالزایی خانگی، کارگاهی توسط بنیاد علوی

سرمقاله جوان/ از «خود» گذشته برای ملت

گواهی مشارکت با سود پیش بینی شده 40 درصد با ضمانت بانک ملی ایران

ذخایر سدهای کشور در وضعیت نامناسب قرار دارد

سرمقاله شرق/ مسئله حمل‌ونقل، اعتصاب و معماری نظام سیاست‌گذاری

مجوز واردات بنزین سوپر صادر شد

نماینده مجلس: قصور بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج محرز است

فعالسازی سهمیه واردات کالا برای فصل تابستان 1404

نماینده مجلس: برق کارخانه‌های سیمان را مرتب قطع می‌کنند، معلوم است قیمت در بازار 3 برابر می‌شود

واکاوی ادعاهای اردوغان درباره کریدور زنگزور

سرمقاله آرمان ملی/ هم‌صدایی اروپا و آمریکا

آیا بلیط هواپیما را می‌توان پس از خرید تغییر داد؟

از مزخرف خواندن خودکفایی گندم تا نسخه تعطیلی کشاورزی در اصفهان!