ندای لرستان

آخرين مطالب

تخلف برخی ایرلاین‌ها؛ فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی اقتصادي

تخلف برخی ایرلاین‌ها؛ فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مهر /فروش بلیت بیزینس کلاس با ارائه خدمات اکونومی توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، مصداق بارز تضییع حقوق مسافران و تخلف آشکار است.
بلیت‌های بیزینس کلاس در دنیای سفرهای هوایی به عنوان یکی از انتخاب‌های لوکس و راحت برای مسافران شناخته می‌شود. این نوع بلیت‌ها معمولاً همراه با خدمات ویژه‌ای هستند که هدف آن‌ها ارائه تجربه‌ای راحت‌تر، خصوصی‌تر و متفاوت‌تر از پروازهای اکونومی است. با این حال، در برخی پروازهای داخلی ایران، مشاهده می‌شود که بین انتظارات مسافران از بلیت‌های بیزینس کلاس و امکانات واقعی ارائه شده تفاوت‌هایی وجود دارد.
در سطح بین‌المللی، بلیت‌های بیزینس کلاس به طور معمول ویژگی‌هایی نظیر صندلی‌های بزرگ‌تر، فضای بیشتر، پذیرایی با کیفیت بالا و دسترسی به خدمات ویژه همچون اینترنت پرسرعت، پک‌های بهداشتی لوکس و استفاده از سالن‌های اختصاصی فرودگاهی را شامل می‌شوند. این ویژگی‌ها به مسافران این امکان را می‌دهند که در طول پرواز تجربه‌ای راحت و بدون دغدغه داشته باشند.
از دیگر مزایای بلیت‌های بیزینس می‌توان به امکان استراحت کامل با صندلی‌هایی که قابلیت تخت‌شو دارند، اشاره کرد. همچنین پذیرایی در بیزینس کلاس شامل غذاهای متنوع و با کیفیت‌تر است که با توجه به سلیقه مسافران به‌طور اختصاصی سرو می‌شود. خدمات دیگری همچون اولویت در چک‌این، تحویل سریع‌تر بار و خدمات ویژه پس از پرواز، از دیگر ویژگی‌هایی است که برای این کلاس پروازی در نظر گرفته شده است.
بازار
اما در برخی از پروازهای داخلی ایران، شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های بیزینس کلاس را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند، در حالی که امکانات موجود در این پروازها تفاوت زیادی با آنچه که انتظار می‌رود، ندارد. در برخی از این پروازها، مسافران شاهد صندلی‌های معمولی مشابه با بلیت اکونومی یا اقتصادی هستند که هیچ‌گونه قابلیت تبدیل به تخت‌شو یا ایجاد فضای بیشتر را ندارند. همچنین پذیرایی در این پروازها مشابه با کلاس اکونومی است و در بسیاری از موارد، خدماتی که برای بیزینس کلاس در نظر گرفته می‌شود، در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار ندارد.
این وضعیت موجب شده است تا برخی از مسافران از کیفیت خدمات ارائه‌شده رضایت نداشته باشند و حتی احساس کنند که بلیت بیزینس کلاس بیشتر یک برچسب قیمتی است تا یک پرواز راحت. بلیط‌های اکونومی (economy) و بیزینس (business class) تفاوت‌هایی با هم دارند که مهم‌ترین آن تفاوت قیمت این دو کلاس پروازی است.
واژه فرانسوی اکونومی به معنای صرفه‌جویی است و همان‌طور که از نامش مشخص است این نوع کلاس پروازی نسبت به سایر کلاس‌های پروازی به‌صرفه‌تر بوده و قیمت پایین‌تری دارد و در واقع ارزان‌ترین کلاس پروازی را به خود اختصاص می‌دهد. کلاس بیزینس یا تجاری در رده دوم کلاس‌های پروازی قرار می‌گیرد و معمولاً با ارائه امکانات و خدماتی گسترده‌تر نسبت به اکونومی قیمت بلیط هواپیما آن بالاتر است.
در شرایطی که قیمت بلیت‌های اکونومی خود به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مسافران برای دسترسی به امکاناتی بهتر، به بلیت‌های بیزینس کلاس روی می‌آورند، قیمت‌های بالاتر بلیت‌های بیزینس و عدم تطابق امکانات با آنچه که از این کلاس پروازی انتظار می‌رود، به نوعی بی‌اخلاقی در رعایت حقوق مسافران به شمار می‌آید. این روند موجب آسیب به اعتماد مسافران می‌شود و در واقع نشان‌دهنده نوعی سوءاستفاده از موقعیت موجود است.
فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی تخلف است
در همین راستا، علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برخی مسافران بلیت هواپیما را با نرخ کلاس بیزینس خریداری می‌کنند، اما خدمات ارائه شده در هواپیما در حد کلاس اکونومی است. نرخ بلیت بر اساس قیمت بیزینس کلاس محاسبه می‌شود، در حالی که تسهیلاتی که به مسافر ارائه می‌شود، مطابق با خدمات اکونومی یا معمولی است.
منظری ادامه داد: در این موارد، پیگیری حقوقی امکان‌پذیر است، زیرا مقررات مشخصی براساس ایکائو برای ارائه خدمات بیزینس کلاس وجود دارد. طبق این مقررات، شرکت‌های هواپیمایی موظف به ارائه خدمات ویژه‌ای شامل غذای خاص، سرویس‌های اختصاصی و امکانات متفاوت در مقایسه با اکونومی کلاس هستند.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بر این موضوع نظارت دارد و در صورت مشاهده تخلف، مسافران می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند. در صورتی که شرکت هواپیمایی تخلف کرده باشد و خدمات متناسب با بلیت فروخته شده را ارائه نکرده باشد، موظف به استرداد وجه به مسافر خواهد بود.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در چارچوب الزامات خدمات بیزینس کلاس، صندلی‌ها باید راحت‌تر و بزرگ‌تر باشند، فاصله میان صندلی‌ها نسبت به اکونومی بیشتر باشد و خدمات پذیرایی نیز با کیفیت بالاتری ارائه شود.
منظری در پایان تاکید کرد: فروش بلیت بیزینس و ارائه خدمات اکونومی تخلف محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری قانونی دارد.
ضرورت تطبیق خدمات بیزینس کلاس با استانداردهای بین‌المللی
به گزارش مهر، گفتنی است، رئیس دیوان عدالت اداری در 26 خرداد 1403، با توجه به شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی، رأی داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست. بر همین اساس قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به خود شرکت‌های هواپیمایی سپرده شد، اما این در حالیست که متولیان مربوطه باید نسبت به عملکرد ایرلاین‌ها توجه ویژه داشته باشند، تا طبق آنچه که از مسافران پول دریافت می‌کنند، در مقابل نیز خدمات ارائه دهد.
کارشناسان صنعت هوانوردی بر این باورند که شرکت‌های هواپیمایی باید به استانداردهای بین‌المللی پایبند باشند و در صورت عدم امکان ارائه خدمات بیزینس کلاس با کیفیت، از فروش بلیت‌های بیزینس که قابلیت‌های استاندارد را ندارد، خودداری کنند. رعایت حقوق مسافران و شفافیت در ارائه خدمات، اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند اعتماد عمومی به صنعت هوانوردی را تقویت کرده و رضایت مسافران را جلب کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1023341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خطای خانم وزیر

اطلاعات: محموله خطرناک را چه کسی به بندر آورد؟

بازخوانی تاریخی مهم ترین فجایع رخ داده در بنادر دنیا

روایتی از پشت پرده حمله عراقچی به دولت بایدن و نتانیاهو

چرا اسرائیل از عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگران است؟

ایرلاین هفت دست؛ هواپیما هیچی!

پاس گل ناخواسته ترامپ به لیبرال‌های کانادا

کدام کشورها به مردم ایران تسلیت نگفتند؟

کودکان غزه در مرز مرگ از گرسنگی

نان و ملیت؛ درباره پیشنهاد برداشتن یارانه مهاجران افغانستانی

رشد 42 هزار واحدی شاخص بازار سرمایه؛ عبور ارزش بورس تهران از 10 هزار همت

معامله گران بازار سهام و ارز دست به عصا شدند

صدور تمامی بیمه‌ها مشروط به استعلام از سامانه املاک و اسکان شد

آیا قیمت بیت کوین به 100 هزار دلار می‌رسد؟

تهدید ریزگردها برای لرستانی‌ها

16 سالگی سد «آبسرده»؛ افتتاح شاید 1407

دستور صریح استاندار مازندران برای پیگیری بحث مسکن ایثارگران

فرماندار ازنا منصوب شد

پازل بهارستانی ها برای استیضاح «صادق»

سقوط در دریای سرخ

چاقویی در چمدان؛ ماجرای قتل‏‌های خانگی زنان مهاجر ایرانی

زمان واریز کالابرگ اردیبهشت ماه مشخص شد

تخم‌مرغ 25 هزار تومانی درب مرغداری؛ تعطیلی گسترده مرغداری‌ها کلید خورد

واردات پارچه 2 برابر شد؛ 80 درصد واردات پوشاک از مناطق آزاد

متقاضیان تسهیلات بانکی بخوانند؛ پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری چه تغییری کرد؟

زنگ خطر بازگشت تورم‌های 3 رقمی؛ موج جدید تورمی در راه است

34 درصد واردات کشور با نرخ ارز 28500 تومان صورت گرفته است

واریز یارانه ویژه دولت برای بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی

خرید با کالابرگ‌های الکترونیکی تسهیل شد

وجود بیش از 2 میلیون هکتار اراضی مرتعی و جنگلی در لرستان

افتتاح 2 میلیارد تومان طرح عشایری در لرستان

6 مصدوم در تصادف محور بروجرد-خرم‌آباد

طلب بیش از 700 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از نهادهای بیمه

تولید 3.71 مگاوات برق در لرستان با ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی

10 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی خرم‌آباد رفع تصرف شد

جنگ روایت‌ها در میانه آتش

استاد دانشگاه تهران: نهادهای موازی در حال از بین بردن قدرت دولت هستند

ابهامات انفجار بندر

سفرای ایران در پکن و مسکو روی استیج

بی اعتمادی کردها به نظام جولانی

آیا سود معاملات رمزارز مشمول قابل مالیات‌ستانی می‌شود؟

چرا مردم دائم دنبال خرید سکه و دلار هستند؟

حکمرانی روند کاهشی در بازار طلا؛ دلار ثابت ماند

چرا دلار کمتر از 70 هزار تومان نمی‌شود؟

پیش‌بینی «سالی خیره کننده برای طلا»

افتتاح 18 هزار واحد مسکونی و ده‌ها پروژه عمرانی در 5 استان تا پایان 1404

واردات مونتاژکاران در سال 1403 به 5 میلیارد دلار رسید

افزایش 60 تا 160 درصدی قیمت سیب‌زمینی و حبوبات در دولت چهاردهم

واردات گوشت قرمز رکورد زد؛ 1/3 میلیارد دلار خروج ارز از کشور رقم خورد

هجوم بانک‌های مرکزی به یوآن و دلار سنگاپور؛ دلار آمریکا در حساس‌ترین دوره تاریخی خود؟