ندای لرستان

آخرين مطالب

پشت‌پرده ارتباط یک برند ایرانی با آهنگ دافی فرهنگي

پشت‌پرده ارتباط یک برند ایرانی با آهنگ دافی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - موزیک پرحاشیه‌ای که با عنوان آهنگ دافی، در دو ماه گذشته سرزبان‌ها افتاده، کمپین تبلیغاتی یک برند ایرانی تولیدکننده محصولات بهداشتی آرایشی از کار درآمد.

همزمان با شدت گرفتن انتقاد‌ها نسبت به محتوا و ترانه آهنگ دافی، مدیرمارکتینگ این برند با رسانه‌ای که به‌شکل انحصاری روی اخبار حوزه بازاریابی و فروش تمرکز دارد گفتگو کرده و گفته به‌منظور بهره‌برداری از کمپین تبلیغاتی مرتبط با این مسئله، دست‌کم یک میلیارد تومان بودجه صرف ساخت آهنگ دافی کرده‌اند.
وقتی کار به جا‌های باریک کشید و صدای اعتراضات به محتوای ترانه بلند شد، ویدئو کامل مصاحبه از روی سایت پاک شد، ولی هنوز می‌توان تکه‌هایی از آن را در فضای مجازی از جمله خبرگزاری فارس تماشا کرد.
آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟
آهنگ دافی در نگاه نخست یک موزیک داغ و تازه‌گل کرده است که به‌نظر می‌رسد محتوایی ساختارشکنانه دارد، اما اگر همه ابعاد موضوع را بررسی کنید، متوجه می‌شویم پشت‌پرده ماجرا اتفاقات مهم‌تری جریان دارد. متن آهنگ دافی، مانند موزیک ویدئو‌های ساسان حیدری مملو از کلمات و عبارت‌هایی است که حساسیت جامعه ایرانی را برمی‌انگیزد و با عرف و آموزه‌های اخلاقی دچار چالش می‌شود.
آهنگ سورپرایز مخاطب خود را گروه نوجوانان و جوانان تعیین می‌کند و آن‌ها را با عناوینی مثل «دافی» و «داشی» خطاب قرار می‌دهد و ظاهرا به‌مناسبت و در گرامیداشت سالروز تولد ساخته شده است.
عناصری مثل کیک، برف شادی، شمع، کادو و فشفشه را هم در متن ترانه گنجانده‌اند و حتی با اینکه ابتدای کار تلاش کرده‌اند صاحب تولد و رفقای حاضر در مهمانی، سن 18 سالگی را رد کرده‌اند و حالا یک آدم عاقل و بالغ بزرگسال به‌حساب می‌آیند، آهنگ دافی به‌خاطر وجود کلمات، تشبیهات و عبارت‌هایی خارج از عرف مسئله‌ساز می‌شود.
آهنگ دافی از طرف منتقدان مورد سرزنش و شماتت قرار گرفته، چون از دید آن‌ها مخاطب عمدتا جوان و نوجوان خود را به مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ماده مخدر گل تشویق می‌کند.
مشخص است که موقع نوشتن متن ترانه، از یک‌سری عبارت‌ها فاکتور گرفته‌اند و آن‌ها را با کلمات مناسب‌تری جایگزین کرده‌اند. احتمالا باور نمی‌کنید، ولی تمام این بی‌پروایی‌ها را به جان خریده‌اید تا آن وسط چند بار کلمه دافی تکرار شود و به محصولات تولید شده از برند دافی که در میکاپ و پاک‌کردن آرایش کاربرد دارند اشاره کنند.
هرچند تولید‌کننده معروف لوازم بهداشتی حاضر نشده پای کار بایستد و نهایتا حاضر می‌شود جزییات ارتباط خود با آهنگ دافی را به‌شکل غیررسمی منتشر کند. وقتی هم انتقادات شدت گرفت، مصاحبه شخصی که به‌عنوان یکی از مدیران مجموعه معرفی شده از دسترس خارج می‌شود.
آهنگ دافی توسط چه کسانی ساخته شده؟
شرکت سیلانه سبز یک هلندینگ فعال در زمینه تولید محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است. خودشان را اینطوری توصیف می‌کنند: چشم‌انداز سیلانه سبز تبدیل شدن به شرکتی معتبر با اتکا بر نوآوری و رضایت مشتریان در سطح بین‌المللی و همچنین رهبر شدن در صنعت آرایشی و بهداشتی در جهان با تکیه بر محصولاتی است که اگر نباشند زندگی سخت خواهد شد.
جمله‌بندی‌شان خوب نیست، اما تقریبا می‌توان متوجه منظورشان شد. محصولات کامان و دافی به‌طور همزمان توسط همین هدلینگ سیلانه سبز تولید می‌شوند.
سیلانه سبز غیر از محصولات دافی و کامان، برند‌های میسویک، زنون، نینو، آمبرلا، کاپوتی و کدکس را هم در اختیار دارد.
آهنگ دافی اولین حاشیه هدلینگ سیلانه سبز نیست. این شرکت در سال‌های گذشته به‌خاطر مدل معرفی و عرضه محصولات خود توسط بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.
البته در آن زمان مانند امروز مشخص نبود که برند‌های کامان، آمبرلا، دافی و میسیوک توسط سیلانه سبز در اشتهارد تولید می‌شود و نشان‌های تجاری کودکس و کاپوت هم به این مجموعه تعلق دارد.

ندای لرستان

بسیاری از مخاطبان آهنگ دافی، حتی متوجه اشارات به‌ظاهر زیرکانه موجود در متن ترانه نشده‌اند
محصولات برند کامان به‌خاطر استفاده از پرچم و نشان سوییس، خیلی وقت پیش به سیبل انتقاد‌ها تبدیل شد. منتقدان می‌گفتند طراحی بسته‌بندی به‌شکلی است که خریداران را به اشتباه می‌اندازد و باعث می‌شود بعضی‌ها فکر کنند با محصولی خارجی طرف هستند در حالی که برند کامان کاملا ایرانی است. نگاهی به نوشته‌ها و برچسب اطلاعات موجود روی محصولات کامان نشان می‌داد این انتقاد پربیراه نبوده و می‌تواند خواسته و ناخواسته مردم را به اشتباه بیندازد.
مدتی بعد پرچم و نشان کشور سوییس و کلمه ژنو، روی بسته‌بندی محصولات کامان بی‌سروصدا تغییر کرد.
حاشیه بعدی افشا شدن اشتراکات نشان‌های تجاری مورد استفاده شرکت سیلانه سبز بود. ا این کار در دنیا مرسوم است و حتی می‌توان به خودرو‌های تویوتا و لکسوس اشاره کرد که از یک برند مادر بیرون می‌آیند و به‌نوعی با هم مرتبط هستند، اما در مواقعی که تولیدکننده محصولشان را با برند‌های متفاوت، به‌شکل غیرعلنی روانه بازار می‌کنند شائبه‌هایی درباره تلاش برای بازارسازی و بهره‌بردن غیراخلاقی از فضای رقابت ساختگی به وجود می‌آید.
شرکت سیلانه سبز هنوز درباره این مسئله و دلیل سیاستی که در پیش‌گرفته، به‌طور رسمی اظهارنظری نداشته است.
آهنگ دافی چرا نهایتا شکست خورد؟
آهنگ دافی با وجود انتقاد‌ها و نگرانی‌های مطرح شده بابت استفاده از کلمات و تکه‌کلام‌های نامناسب، به‌عنوان یک قطعه موسیقی مورد توجه قشر نوجوان و جوان قرار گرفته است. اگر ماجرا از فقط این قضیه نگاه کنیم، ریتم شاد و ملودی جوان‌پسند محبوبیت آهنگ دافی را رقم می‌زند اما...
آهنگ دافی برای برندی تجاری که تلاش کرده نامش با کمک ابزار و شیوه‌ای غیرمرسوم روی زبان‌ها بیندازد چقدر آورده داشته است و آیا می‌توان کمپین تبلیغاتی پرریسک و هزینه گزاف پرداخت شده برای آن را موفق دانست؟
سپهر علیخانی، مدیر بازاریابی برند دافی (زیرمجموعه هلدینگ سیلانه سبز) در همان گفتگوی از دسترس خارج شده گفته برای کمپین تبلیغاتی آهنگ دافی، حداقل یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. همچنین در ادامه ویدئویی برای مرتبط کردن آهنگ دافی و محصولات دافی با استفاده بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح به نمایش درآمد که مشخص شد آن هم ساختگی است.
آهنگ دافی تا اینجای کار برای هلدینگ سیلانه سبز چه از نظر اقتصادی و چه از نظر وجهه عمومی پرهزینه بوده. حتی شاید باعث شود مقامات قضایی به ماجرا ورود کنند و برخورد‌هایی هم صورت بگیرد. مدیر بازاریابی برند دافی خیلی صادقانه گفته با وجود تمام ریسک‌ها و جسارتی که در ساخت و استفاده از آهنگ دافی به خرج داده‌اند، در بخش فروش به نتایج ملومس امیدوارکننده‌ای دست پیدا نکرده‌اند.
آهنگ دافی تقریبا اوایل تیرماه منتشر شد. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد از آن زمان تا حالا این آهنگ دست به‌دست چرخیده و به‌خاطر ریتم به‌ظاهر شاد و مفرح خود بار‌ها و بار‌ها پشت‌سر هم پلی شده، اما میزان کنجکاوی‌های اینترنتی صورت گرفته توسط کاربران موتورجستجوی گوگل برای خود آهنگ و خواننده آن یعنی تاک داون، به‌شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده، اما برخلاف آنچه مدیران شرکت سیلانه سبز توقع داشته‌اند، خود برند دافی، کامان و سیلانه سبز نتوانسته‌اند بهره آنچنانی ببرند و بسیاری از مخاطبان آهنگ دافی، حتی متوجه اشارات به‌ظاهر زیرکانه موجود در متن ترانه نشده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/907856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسیم آرامش در شبه‌قاره

نظارت نبود، مهسا در آتش سوخت

مرد سایه اسرائیل کیست؟

تصویر واقعی؛ درباره عکسی از خلوتی نمایشگاه کتاب

رایزنی در جده

«غریزه درست، اجرای بد»؛ نگاه متفکر آمریکایی به سیاست‌‏خارجی ترامپ

مرحله دوم سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟

قیمت ارز‌های دیجیتال در 21 اردیبهشت 1404؛ بیت کوین حدوداً 8.5 میلیارد تومان

شوک قیمتی تخم مرغ: از ایران تا سوئیس

بایواتانول در مسیر ورود به جایگاه‌های بنزین؛ سوخت سبز می‌شود

سیر تاریخی تورم؛ از ثبات تا بحران و فشار بی‌سابقه بر رفاه ایرانیان

مهاجرت طراحان و مرمت‌کاران فرش؛ ترکیه و پاکستان مقصد اصلی مهاجرت این صنعت است

دلیل افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از طلای بورسی چیست؟

ترمز رشد اقتصادی کشیده شد؛ زنگ خطر برای اقتصاد ایران

نرخ تورم ماهانه بانک مرکزی برای فروردین ماه اعلام شد

حقوق بازنشستگان در اردیبهشت 1404 بیشتر است

ثبت رسمی فرودگاه خرم‌آباد به‌عنوان ایستگاه پروازی حجاج

وجود 112 رسانه چاپی در لرستان

راه‌اندازی سرویس تلفن ثابت بی‌سیم gsm در روستای ناوه کش لرستان

تصادف پراید با تیبا در جاده نورآباد ـ کرمانشاه چهار کشته بر جا گذاشت

صلح لرزان

از بندر تا «باغو»؛ بندرعباس 15 روز پس از انفجار

تداوم فضای تعلیق نه به نفع ایران و نه به نفع امریکاست

گروگان‌گیری تروئیکا

دوگانه بهارستانی‌ها در رفتار با پاستور

14 سالمند در غزه از گرسنگی جان دادند

بازگشت تریاک افغانستان و پاکستان به پشت مرزهای ایران

قیمت برنج هندی قد کشید؛ این برنج در آستانه میلیونی‌شدن است

سود هواپیمایی امارات؛ 6.2 میلیارد دلار در سال

سکه در مسیر افزایش قیمت؛ دلار 83 هزار تومان شد

امیدی به احیای بانک آینده نیست؛ مجوز گزیر بدهید

معامله 94 کیلوگرم شمش طلا در 21 اردیبهشت ماه

کازرون، قهرمان مسابقات زورخانه ای دانش آموزان متوسطه فارس

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

پول گندم‌ گندم‌کارها کجاست؟

دولت‌ها چگونه با تورم مقابله می‌کنند؟

خرید ارزان ترین لوله گالوانیزه برق ، از کجا بخریم؟

دنبال این هستیم که تحریم‌ها برداشته شود و نفع آن به ما برسد

هواپیمایی امارات : سود 6.2 میلیارد دلاری

صفر تا صد هزینه‌های بانکی به صفر می‌رسد؟

سد شهید بروجردی پس از 13 سال هنوز بدون اعتبار

3 هزار میلیارد ریال وام مشاغل خانگی در لرستان پرداخت شد

نخستین عملیات اعزام زائران حج تمتع از فرودگاه خرم‌آباد امروز پایان می‌یابد

اقدامات بیمه دی برای جبران خسارت حادثه بندر شهید رجائی

سرمقاله صبح نو/ فرار B-2؛ پایان عصر شبح

مردان رادیکالی که آتش جنگ هند و پاکستان را هدایت می‌کنند

سرمقاله اطلاعات/ خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ

ممنوعیت واردات یا تعرفه‌گذاری؟

چالش جدی بازار مسکن؛ قیمت‌ها با درآمد خانوار هم‌راستا نیست

لرستان کمبودی در تامین کالاهای اساسی ندارد