ندای لرستان

آخرين مطالب

اولین نشست هم اندیشی دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده معاونت امور زنان و خانواده

اولین نشست هم اندیشی دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اولین نشست هم اندیشی دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم، با هدف بررسی اولویت‌ها و مسائل بانوان در این حوزه در معاونت زنان و خانواده، برگزار شد.

اولین نشست هم اندیشی دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم، با هدف بررسی اولویت‌ها و مسائل بانوان در این حوزه در معاونت زنان و خانواده، برگزار شد. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ اولین نشست هم اندیشی دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده در دولت سیزدهم را با هدف بررسی اولویت ها و مشکلات مربوط به زن و خانواده با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه، به صورت حضوری و مجازی در روز سه شنبه 4 آبان، برگزار کرد. 
این نشست با توجه به اهمیت موضوع زنان، خانواده، مسائل اجتماعی و حقوقی مرتبط با این قشر و با تاکید بر عملیاتی شدن طرح و برنامه های ستاد ملی زن و خانواده به صورت دوره ای و منظم برگزار می شود.
خانم دکتر خزعلی در ابتدای نشست ضمن تاکید بر همکاری با ستاد ملی زن و خانواده و برگزاری منظم این جلسات، عنوان کرد: درحال برنامه ریزی‌هایی برای بهبود و ارتقاء جایگاه معاونت زنان و خانواده هستیم. همچنین در تلاش هستیم تا بتوانیم زن و خانواده تراز انقلاب اسلامی را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از تاکیدات رئیس جمهور در این مدت، توجه به مسائل زن و خانواده، تدوین قوانین و لوایحی بود که بتواند این جایگاه را ارتقاء و آسیب های این حوزه را کم و تا حد امکان از آن جلوگیری کند. همچنین ایشان بر مسئله‌ تلاش برای ازدواج جوانان، پیشگیری از طلاق و کنترل آسیب های ناشی از آن، تاکید نمود.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار کرد: این معاونت تدوین و عملیاتی کردن برنامه هایی در دو حوزه توانمندسازی و کارآفرینی، خصوصاً برای زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار داده است. علاوه بر این برنامه‌هایی نیز برای اقشار محروم و کسانی که تمایل دارند به شیوه عزت مندانه ای زندگی خود را اداره کنند، تدارک دیده خواهد شد.
وی افزود: اما برنامه دوم و مهمی که معاونت زنان و خانواده در دستور کار قرار می‌دهد، جلوگیری از آسیب های اجتماعی از جمله؛ طلاق، اعتیاد و بسیاری از مواردی که ریشه در مسائل اقتصادی دارند؛ است.
خانم دکتر خزعلی گفت: امیدوار هستیم با برگزاری این نشست ها در مرحله اول در تدوین قوانین حوزه زن و خانواده که از ارکان مهم و زیربنایی است، قدم مثبث برداشته شود. همچنین با همکاری و همفکری، ارائه ایده و نظرات صاحبنطران و فعالان این حوزه، بتوانیم راهکار موثری را دریابیم.
وی اذعان کرد: در این جلسه به بحث زنان ورود خواهیم کرد، چراکه مسائل زنان به صورت مستقل نیز باید دیده شود و مشکلات آنان مرتفع گردد و در قدم بعد به بحث خانواده که محور اصلی و تاثیر گذار آن زن است، نیز به طور جدی ورود خواهیم کرد.
خانم دکتر خزعلی ادامه داد: بحث آسیب های اجتماعی نیز بسیار مهم است. پس تلاش می‌کنیم هر چند هفته یکبار جلساتی با صاحبنطران و اندیشمندان، با دیدگاه ها، گروهها و جناح های مختلف داشته باشیم تا پیشنهادات خود را در ارائه راهکار مناسب در آسیبها ارائه نمایند.
وی اذعان کرد: اکنون به صورت جدی به بحث زنان وارد شدیم، چراکه مسائل زنان باید دیده شود و مشکلات آنان نیز مرتفع گردد و در قدم بعد به بحث خانواده که محور اصلی و موثر برای زنان است، به طور جدی ورود خواهیم کرد.
خانم دکتر خزعلی ادامه داد: بحث آسیب های اجتماعی نیز بسیار مهم است. پس تلاش می‌کنیم هر چند هفته یکبار جلساتی با صاحبنطران و اندیشمندان، با دیدگاه ها، گروهها و جناح های مختلف داشته باشیم تا پیشنهادات خود به روند ارائه راهکار در زمینه فرهنگی و علمی کمک کنند.
حاضرین در این جلسه نیز به نکات زیر اشاره نمودند.
سرکار خانم دکتر نوابی نژاد با طرح اهمیت بحث فرهنگ، اخلاق و معنویت، به این نکته اشاره داشتند که اگر این موارد حل شود بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌ها را می‌توان در کشور جبران کرد.
سرکار خانم دکتر طبیب‌زاده، دغدغه‌مندی خودشان را در حوزه زنان‌ سرپرست خانوار و خانواده های تک والد به عنوان موضوعات اصلی به ویژه با تمرکز بر سلامت و معیشت زنان سرپرست خانوار طرح کردند.
حجت الاسلام زیبایی‌نژاد صحبت هایی با مقدمه ای در حوزه مرزبندی بین کنشگری اجتماعی، بحث دولت و شبکه نخبگانی ارایه دادند و معتقد بودند که شاید شبکه نخبگانی عالمانه‌ترین اولویت های حوزه زنان را با پرهیز از یک افق کوتاه مدت و با دوراندیشی بتوانند ترسیم کنند.
سرکار خانم دکتر فرهمندپور بخش اعظمی از فرمایشاتشان را ناظر بر تعیین تکلیف بحث عدالت جنسیتی و شاخص های ناظر به آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرح کردند.
خانم علاسوند بحث جمعیت، لزوم پرداخت به خانواده و گرانباری تحمیل شده به حوزه خانواده را مدنظر قرار دادند و به نگرش های نسل نو در حوزه خانواده و بحث تربیتی توجه داشتند و اینکه شاید دغدغه های ما در چندین سال بعد خیلی متفاوت از دغدغه های امروز ما باشد و ما باید به آن توجه کنیم.
آقای دکتر بدره بحث فقر زنانه، مسئله مندی بحث های زنانه در همه حوزه ها، حتی جوامع عشایر و روستایی را مدنظر قرار دادند. به علاوه به این اشاره داشتند که می‌توان فراتحلیلی از قوانین 70 یا 80 ساله داشت و یک گفتمان رسمی حاکمیت در حوزه زنان و خانواده را به گفتگویی فراگیر در حوزه مسائل زن و خانواده تسری دهیم.
خانم دکتر توسلی بحث تجرد قطعی، شکاف های جنسیتی در حوزه مشارکت اقتصادی و سیاسی، توجه به پشتوانه علمی و نیاز سنجی در احصا اولویت های اصلی را در یک مطالعه تطبیقی طرح کردند.
خانم دکتر حسینی نسبت به قدر دانستن زمان اشاره داشتند و فرمودند که پژوهشی در حوزه قوانین و مقررات در شورای فرهنگی اجتماعی زنان انجام داده شده است. به علاوه سه اصل تحکیم خانواده، ازدواج و جمعیت را به عنوان سه حوزه نیازمند اجرا و عملیات به عنوان اولویت مطرح کردند.
خانم دکتر حاجی‌علی با دغدغه مندی در حوزه اجرایی و تکالیف ستاد ملی زن و خانواده توجه داشتند که باید اولویت بندی هایی که در اینجا انتخاب می‌شود متناسب با جایگاه این ستاد باشد.
خانم دکتر اردبیلی بحث فهم بین الاذهانی را طرح کردند و اینکه باید به ساختارهای مردمی و سازمان های مردم نهاد توجه و به کنشگری در حوزه زنان برای حل مسئله توجه شود.
خانم دکتر قروی دغدغه ویژه خود را بحث رشته مطالعات زنان و خانواده اختصاص دادند و بحث نظارت جدی به محتوای آموزشی حوزه مطالعات زنان و خانواده و لزوم هدفمندی پژوهش‌های حوزه زن و خانواده را طرح کردند تا این ها بتوانند بازوی مشورتی ستاد قرار بگیرند.
اقای دکتر روشن اشاره داشتند به طرح هایی که در مجلس پیگیری میشود و توجه ویژه ای که باید به این بحث داشت که هر قانونی که در مجلس تصویب میشود ممکن است نتیج له و علیه حقوق زنان در آن مستتر باشد. به علاوه تشکیلاتی در حوزه رصد زنان و خانواده را پیشنهاد دادند.

ندای لرستان


لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/234057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس