دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴
سیاسی

صادق زیر تیغ

صادق زیر تیغ
ندای لرستان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست استیضاح وزیر راه با ۷۰ امضا به هیات‌رئیسه مجلس ارسال شد بازار خبر ...
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
استیضاح وزیر راه با 70 امضا به هیات‌رئیسه مجلس ارسال شد
بازار
خبر اخیر از ارسال طرح استیضاح فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی با بیش از 70 امضا به هیات‌رئیسه مجلس، نمایانگر شدت نارضایتی نمایندگان مجلس از عملکرد این وزارتخانه است. زینب قیصری نماینده تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته که محورهای این استیضاح در 16 بند تدوین ‌شده و نمایندگان پس از صدور حدود 400 تذکر و 340 سؤال به این نتیجه رسیده‌اند که تنها ابزار جدی نظارتی باقی‌مانده، استیضاح است.
فرزانه صادق مالواجرد مرداد 1403 با رأی 231 نماینده به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد. او پیش از آن معاون معماری و شهرسازی در همان وزارتخانه بوده و از بدنه کارشناسی آن برخاسته است؛ اما حضور او در جایگاه وزیر راه از ابتدا با چالش‌هایی همراه بود و برخی نمایندگان عملکرد او را در حوزه مسکن، مدیریت حمل‌ونقل و انتصابات مدیریتی نقد کرده‌اند. از دلایل استیضاح فرزانه صادق می‌توان به انتقاد از «بی‌ثباتی در انتصابات»، «ضعف در سیاست‌گذاری مسکن»، «انفعال سازمان بنادر» و «اجرای ضعیف نهضت ملی مسکن» اشاره کرد. همچنین حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و نحوه پاسخگویی وزارت راه به یکی از کلیدواژه‌های انتقادات تبدیل ‌شده است؛ مخالفان می‌گویند، وزارت راه در این بحران، شفافیت و سرعت عمل لازم را نداشته است.
از یک‌سو، انتخاب فرزانه صادق به خاطر سابقه فنی و تخصصی‌اش در حوزه شهرسازی بوده است اما انتقادها در مورد ضعف در اجرای برنامه‌ها، به‌ویژه برنامه هفتم توسعه و نهضت ملی مسکن، شکاف بین وعده و عمل او را برجسته کرده است. از سوی دیگر، برخی تحلیل‌گران و خود او معتقدند که مخالفان او، بخشی از رقابت جناحی را دنبال می‌کنند و استیضاح ممکن است وجه سیاسی نیز داشته باشد؛ اما نمایندگان موافق استیضاح ادعا می‌کنند تلاش آنها برای پاسخگو کردن وزیر تاکنون از طریق تذکر و سؤال چند صد‌گانه به نتیجه نرسیده است؛ واقعیتی که به‌زعم آنها نشان‌دهنده، عمق مشکلات وزارتخانه است و به همین دلیل، استفاده از استیضاح را آخرین گام نظارتی می‌دانند و معتقدند که این اقدام یا وزیر را به پاسخگویی بیشتر وا‌می‌دارد یا مسیر برکناری او را باز می‌کند. طرح استیضاح وزیر راه با بیش از 70 امضا، نشانه‌ای از عمق نگرانی نمایندگان نسبت به عملکرد وزارت راه و شهرسازی تحت مدیریت فرزانه صادق مالواجرد و فراتر از یک نزاع سیاسی، بازتاب نارضایتی فنی و ساختاری در حوزه مسکن، حمل‌ونقل و مدیریت بنادر است. از آنجا که وزارت راه و شهرسازی بخشی از دولت است که بخش عمده‌ای از زندگی روزمره مردم از زیرساخت‌های حمل‌ونقل تا ساخت مسکن را تحت تأثیر دارد، شکست در مدیریت این حوزه نیز اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، فشار بر وزارتخانه در شرایطی که بحران مسکن در کشور شدید است، می‌تواند تبعات بلندمدتی برای سیاست‌گذاری دولت در این بخش داشته باشد. بنابراین اگر استیضاح به نتیجه برسد، دولت چهاردهم با چالشی جدی در یکی از وزارتخانه‌های کلیدی‌اش مواجه خواهد شد. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا فرزانه صادق می‌تواند با ارائه برنامه‌ای روشن و پاسخ‌های قانع‌کننده، مجلس را از ورود به مرحله نهایی منصرف کند یا تغییر جدی در وزارت راه، گام بعدی مجلس خواهد بود.


نظرات شما