ندای لرستان - اعتماد / «اهل سنت در برابر جنگ ارتش نیابتی ناتو علیه ایران» عنوان یادداشت روز در روزنامه اعتماد به قلم عمادالدین باقی است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
اختلافات مذهبی پدیده زیانآوری است که همواره وجود داشته اما از 200 سال پیش که پدیده استعمار در جهان اسلام رخ داد اختلافات مذهبی به یکی از ابزارهای موثر نیروی خارجی برای کنترل داخلی و تسلط بر مسلمانان مورد بهرهبرداری قرار گرفت. ظهور وهابیت و حمله به کربلا و کشتار شیعیان یکی از این رخدادهای شوم بود. پیش از انقلاب در ایران جریان موسوم به «ولایتیها» که اصلیترین تضادشان با اهل سنت بود با برگزاری مراسمی مانند عمرکشان و عید عمر و مداحیها و روضهخوانیهای جعلی به این تضادها دامن میزدند و خواسته یا ناخواسته در خدمت همین پروژه قرار گرفته بودند. در برابر آن، حرکتهایی مانند گفتوگوی آیتالله بروجردی رهبر شیعیان با شیخ شلتوت مفتی مصر و شیخ الازهر و فتوای شیخ شلتوت درباره شیعه که به جای مذاهب اربعه اهل سنت از مذاهب خمسه سخن میگفت و بنیان نهادن مرکز دارالتقریب، کوششی بود برای ترمیم این شکافها. پس از انقلاب اسلامی در 1357 سرمایهگذاری روی گسلهای مذهبی در ایران به عنوان یک حرکت کاملا هدفمند، برنامهریزی شد و حتی گسلهای بومی و زبانی را نیز از همین طریق تشدید میکردند. آیتالله منتظری با ابداع هفته وحدت در نخستین سالهای انقلاب گام بلندی را برای ترمیم شکاف شیعه و سنی و جلوگیری از بهرهبرداری بیگانگان برداشتند اما شیوه عملکرد حاکمیت و فرونهادن دیدگاه شهروند محوری در گزینشها و تصدی مسوولیتها به سناریوی تضادسازیها کمک میکرد. در نخستین سالهای پیروزی انقلاب سمینارهای تخصصی در تلآویو برگزار شد که یکی از محورهای مطالعاتیاش گسلهای مذهبی در جهان اسلام و در داخل ایران بود. گرچه موضوع فلسطین از کانونهای همگرایی سنی و شیعه بود و اتحاد ایران، حزبالله لبنان، شیعیان زیدی یمن با جنبشهای آزادیبخش در غزه و فلسطین در برابر تضادسازیها بود اما در درون ایران وضعیت، متفاوت بود به گونهای که در سالهای اخیر جامعه شناسان با مشاهده برخی از نشانهها نسبت به فعال شدن چندین گسل از جمله گسلهای مذهبی هشدار میدادند. این مساله نشان میداد سرمایهگذاریهای نیروهای خارجی در راستای تضادهای مذهبی در ایران دستاوردهایی برایشان داشته است اما خودشان با دست زدن به خطاهای استراتژیک تمام دستاوردهایشان را بر باد دادند. جنگ 12روزه ارتش نیابتی امریکا و ناتو علیه ایران همه این رشتهها را پنبه کرد و همگرایی کمسابقهای میان شیعه و سنی رخ داد و نقش اهل سنت در دفاع از ایران برجسته بود. جماعت دعوت و اصلاح از بزرگترین تشکلهای مدنی اهلسنت در ایران تجاوز به ایران را محکوم کرد. مولوی عبدالحمید با وجود رویکردهای انتقادی که به حاکمیت داشت در بحبوحه جنگ سخنانی گفت که برای عدهای نامنتظره بود. او گفت: «ما از مرزهایمان دفاع میکنیم، ایران خانه ماهاست، هیچ کسی را ما اجازه نمیدهیم، هیچ بیگانهای را اجازه نمیدهیم چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان که به خاک ما تجاوز کند. ما مردم ایران از تمام اقوام، مذاهب و زبانهای مختلف یکی هستیم.». «رهبر شیعه و سنی، رهبر همه ایران حضرت آیتالله خامنهای است، ما از ایشان اطاعت میکنیم». محمد صدیق دهواری از پژوهشگران و نویسندگان اهل سنت در سراوان نوشت: با قلبی اندوهگین و دلی پر از خشم و تأسف، شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در پی تجاوز ددمنشانه و جنایتبار رژیم صهیونیستی به حریم و خاک مقدس ایران اسلامی را به ملت شریف و مقاوم ایران تسلیت عرض میکنیم. این حمله ناجوانمردانه، بار دیگر چهره واقعی رژیمی اشغالگر و ضدبشری را به جهانیان نمایان ساخت؛ اما بیتردید، خون پاک شهیدان این سرزمین ریشههای ظلم را خواهد سوزاند و وحدت و ایستادگی ملت ایران را استوارتر خواهد کرد». موضعگیریهای نمایندگان اهل سنت در ادوار مختلف مجلس مهندس دکتر جلالیزاده و دیگران و مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد که به فراخور محدودیت یک مقاله، تنها چند مورد در بالا به صورت اتفاقی ذکر شد. در میان اهل سنت خارج از ایران نیز همنوایی گستردهای ایجاد شد. برای نمونه دکتر صلاح عبدالحق رهبر اخوانالمسلمین ضمن اعلام همدردی و تسلیت شهادت هموطنانمان نوشت: ما از نظر مذهبی، معنوی، تمدنی و ژئوپلیتیکی یک ملت هستیم. اخوانالمسلمین شکی ندارد که دشمن ما یکی است و آن رژیم صهیونیستی است و اولین سلاحی که باید به آن پایبند باشیم، وحدت امت اسلامی است. محمدرضا ثاقب مصطفایی؛ عالم مشهور اهل سنت پاکستان خطاب به آنانکه همچنان گرفتار تعصبات مذهبی ضد شیعی هستند گفت: از ایران حمایت نمیکنی چون شیعهاند؟ پس برو از اسراییل حمایت کن! دیگر فرقه و مذهب جلودار وحدت مسلمانان نیست؛ حمایت از ایران پاسخی به زخمهای مشترک و نشانی از همصدایی در برابر بحرانهاست. افسانه شکستناپذیری اسراییل، با ضعف گنبدآهنین و پایداری مقاومت، فرو ریخته و مساله فلسطین به مسوولیتی مشترک و وجدانی برای همه جهان اسلام بدل شده است. ماموستا کریکار پیشتر فتوا داده بود: حمایت و پشتیبانی از رژیم اسراییل در مواجهه با کشورهای اسلامی (از جمله ایران)، به اجماع تمامی علمای اسلام، کفر و ارتداد محسوب میگردد. برخی از چهرههای ضد ایرانی که در سالهای گذشته به کرات علیه ایران سخن گفتند در جریان جنگ 12روزه، چرخش محسوسی در مواضع و دیدگاههای خود داشتند مانند ترکیالفیصل وزیر اسبق اطلاعات عربستان سعودی. شیوه اتخاذ شده امریکا و ناتو در جنگ 12روزه با استفاده از فناوریهایی که تا دیروز همه کشورها خوشبینانه به عنوان بهرهگیری از دانش و تمدن جدید در تاروپود زندگیشان تنیده بودند یک احساس خطر مشترک را در همه منطقه به وجود آورده است. اکنون با توجه به همگرایی اهل سنت با شیعیان و اتحاد حول ایران و اسلام شایسته است حکومت این فرصت را گرامی بدارد و برای فربهی این همدلی آن دسته از زندانیان اهلسنت که اتهامشان بیان دیدگاههای سیاسی مخالف است را آزاد کند. مولوی فتح محمد نقشبندی امام جمعه راسک که در خطبههای نماز جمعه از شرایط امنیتی انتقاد کرد و مولوی کوهی امام جمعه روستای پشامگ که در خطبههای نماز جمعه انتقاداتی داشته یا برخی جوانان سلفی مسلک که از سوریه بازگشته و خودمعرف شده و مُقر به اشتباه خود شدهاند میتواند جریان تروریستی و تجزیهطلب در منطقه را که هر روز فاجعه آفرینند تضعیف کند. درست برعکس، به کارگیری روشهای زورمدارانه علیه منتقدین میتواند بستر را برای سربازگیری تروریستها مساعد کند.
بهطور کلی اصلاح شیوه حکمرانی و شهروندمداری در حکمرانی، ضامن صلح داخلی و همبستگی ملی در برابر تهدیدهای سلطهگران خارجی است.