ندای لرستان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
فرشاد اعظمی| «علم بهتر است یا ثروت؟» شایعترین و کلیشهایترین سوال دوران مدرسه بود. زمانی همه جوابها «علم» بود ولی حالا کنکور 1404 جواب دیگری به آن میدهد: «ثروت»! اگر تا سال گذشته رقابتها به جنسیت و قومیت تقسیم شده بود، حالا باید به این تقسیمات شرایط مالی هم اضافه کرد. چرا که طبق آمار اعلام شده، مدارس دولتی کمترین نقش و تاثیر کنکوری عمر خودشان را در کنکور امسال به ثبت رساندند.
طبق آمار اعلام شده از رتبههای برتر کنکور امسال، مدارس سمپادی(تیزهوشان) 78 درصد، مدارس غیرانتفاعی 10 درصد و مدارس نمونه دولتی 8 درصد سهم داشتند. دیگر وجه جالب آمارهای اعلامی، این است که 30 درصد رتبههای برتر تهرانی هستند و از بین 40 رتبه برتر 34 نفر ساکن مراکز استان هستند و فقط 6 نفر از رتبههای برتر ساکن شهرهای نیشابور، اسلامشهر، قرچک، خدابنده، کاشان و مراغه بودند.این در حالی است که طبق اصل 30 قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایاندوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد». اما این قانون رفتهرفته با ظهور و گسترش مدارس لوکس و دورههای آموزشی ویژه در مسیر دیگری قرار گرفت. دولت اگرچه به هر شکلی توانسته تاحدودی آموزش را با کمترین هزینه ارائه کند، ولی در بحث برقراری فرصت برابر بین دانشآموزان در رقابتهای علمی از جمله کنکور ناکام مانده است.
کوچ معلمان به مدارس سمپاد و غیرانتفاعی
از سالها قبل کارشناسان نسبت به تبعات کنکور هشدار داده و خواستار راهکارهایی چون حذف آن به شکل فعلی شدند، ولی در نهایت تمامی این نگرانیها و دغدغهها جز لحاظ شدن ضریب معدل سالهای تحصیلی دانشآموزان در نتایج کنکور آن هم به شکل محدود و مشخص، نتیجهای نداشت. کنکور ماند و حالا رتبههای برترش چون سایر کالاهای لوکس رفتهرفته به انحصار اقشار مرفه جامعه در میآید. یکی از مهمترین شاخصهها در استقبال خانواده برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی به دلیل تفاوت کادرهای آموزشی این مدارس با مدارس دولتی است. در واقع کوچ معلمان از مدارس دولتی به سمت مدارس خصوصی باعث شده تا خانواده شانس و اقبال فرزندان خود در کنکور را به حضور در این مدارس و البته دورههای تقویتی این مدارس زیر نظر اساتید و معلمان برجسته، وابسته بدانند.
بنابراین خانوادهها اگر تمکن مالی برای تحصیل فرزندان خود در مدارس و مراکز خصوصی نداشته باشند، دستکم برای سالهای پایانی دوره متوسطه سعی میکنند به هر طریقی آنان را در این مدارس ثبتنام کنند.تشدید و تکرار سریال حقوقهای معوقه طی یک دهه گذشته باعث شده تا معلمان کمتر رغبتی برای حضور در مدارس دولتی داشته باشند و برای تامین معیشت خود بیشتر جذب مراکز و مدارس خصوصی میشوند. احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اردیبهشت ماه امسال گفته بود که «اگر تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه 110 درصد در ماه اختصاص پیدا کند، امکان تسویه بدهی 16میلیون تومانی به ازای هر معلم وجود خواهد داشت. طبق اعلام وزارتخانه، حدود 30 همت کمبود اعتبار وجود دارد تا بتوان فوقالعاده ویژه 50 درصدی معلمان را به طور کامل پرداخت کرد. با توجه به اینکه بخشی از این فوقالعاده قبلا پرداخت شده، بین 23 تا 35 درصد آن باقی مانده است تا به 50 درصد برسد».شاید این یکی از دلایل مشخص و بارز در کاهش سهم مدارس دولتی در رتبههای برتر کنکور باشد؛ چراکه مدارس دولتی به سبب محدودیتهای مالی عملا میدان رقابت را به مدارس و مراکز خصوصی واگذار کرده و رفتهرفته این اختلاف شدت بیشتری هم گرفته است.
بازار ![]()