ندای لرستان

آخرين مطالب

چرا ایران‌خودرو نمی فروشد؟ سیاسی

چرا ایران‌خودرو نمی فروشد؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اکو ایران / ایران‌خودرو از سه هفته پیش عرضه محصولات خود را متوقف کرده است؛ اقدامی که نشان‌دهنده بحران عمیق ناشی از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات ساختاری صنعت خودرو است.
طبق گفته مدیرعامل ایران‌خودرو -بزرگترین خودروساز خصوصی کشور- چون قیمت محصولات این شرکت اصلاح نشده و زیانده است، فروش متوقف شده است. این پیام فراتر از یک هشدار ساده،‌ حامل یک پیام اقتصادی روشن است.
برای کسانی که صنعت خودرو را دنبال می‌کنند، این اتفاق نه غافلگیرکننده بود و نه بی‌سابقه. اما آنچه اهمیت دارد، صرفاً توقف عرضه نیست؛ بلکه بن‌بستی است که پشت این تصمیم شکل گرفته است؛ بن‌بستی به‌نام «قیمت‌گذاری دستوری».
مساله واضح است،؛ زمانی که قیمت خودرو نه در بازار، بلکه پشت درهای بسته تعیین می‌شود، تولیدکننده انگیزه‌ای برای عرضه ندارد. نتیجه چنین شرایطی، ایجاد صف‌های طولانی خرید خودرو با قیمت کارخانه، شکل‌گیری رانت، گسترش دلالی، و تولید خودرویی است کیفیت مناسبی ندارد.
اکنون سیاست‌گذار در نقطه‌ای حساس ایستاده است. او تنها سه راه در مورد مساله قیمت خودرو پیش‌رو دارد که هرکدام با چالش‌ها، هزینه‌ها و پیامدهای خاص خود همراه است.
آزادی قیمت، آزادی نفس تولید
شاید منطقی‌ترین و آزموده‌شده‌ترین راهکار در علم اقتصاد این باشد که قیمت‌گذاری را به بازار بسپاریم و اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند.
در این مدل، خودروساز محصول خود را عرضه و بازار قیمت را تعیین می‌کند. این روند به معنای خداحافظی با قرعه‌کشی، حذف رانت، و حتی ممکن است آغاز بهبود کیفیت محصولات باشد. اما اجرای این شیوه با پیچیدگی‌هایی همراه است. نخستین واکنش معمولاً از سوی دولت مطرح می‌شود که بر حفظ قدرت خرید مردم تأکید دارد. این دغدغه بی‌اساس نیست، چرا که در کوتاه‌مدت افزایش قیمت‌ها می‌تواند فشار اجتماعی را تشدید کند.
بنابراین، اگر قرار است سیاست آزادسازی قیمت به‌درستی اجرا شود، باید با حمایت هدفمند از مصرف‌کننده واقعی و همچنین با تقویت عرضه و تنوع در بازار خودرو همراه باشد.
بازگشت به بورس
دومین مسیر، فروش خودرو در بورس کالاست که قبلا امتحان شده و موقتی است. در این مدل، قیمت چیزی بین کارخانه و بازار تعیین می‌شود.با این حال مشکل اینجاست که وزارت صمت مایل به این مدل نیست. 
عرضه خودرو در بورس کالا از اردیبهشت 1401 آغاز و به مدت حدود 10 ماه ادامه یافت، اما با دستور شورای رقابت متوقف شد. با اینکه برخی نهادها از این روش حمایت کردند، شورای رقابت همچنان مخالف بود و در دستورالعمل خود، هیچ جایگاهی برای عرضه خودرو در بورس کالا قائل نشد.
در سطح دولت نیز وزیر پیشین صمت گفته بود جمع‌بندی نهایی درباره ادامه عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد، در حالی که وزیر اقتصاد مسئولیت تصمیم‌گیری را به وزارت صمت واگذار کرده بود. در حال حاضر نیز خودروسازان که از آزادسازی و اصلاح قیمت ناامید شده اند، گزینه عرضه در بورس کالا را روی میز گذاشته‌اند. آنها از سیاست‌گذار خواسته‌اند مجوز خودروی بورسی را صادر کند تا با فروش محصولات شان در بستر بورس کالا از زیان خارج شوند. 
اصلاح قیمت به سبک دولتی؛ قطره‌چکانی و پرریسک
سومین راه، که شاید محتاط‌ترین و آشناترین گزینه برای دولت‌ها باشد، اصلاح تدریجی قیمت‌ها با هماهنگی میان دولت و خودروسازان است. در این روش، دولت همچنان نقش اصلی را حفظ می‌کند، اما مقداری عقب‌ می‌نشیند تا ضرر تولیدکننده کاهش یابد.
این رویکرد از بیرون منطقی به نظر می‌رسد؛ نه افزایش ناگهانی قیمت‌ها و نه کنار گذاشتن کامل سیاست‌های قبلی. اما مشکل اصلی آن است که هیچ‌کس نمی‌داند این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و دولت دقیقاً چه زمانی کنترل قیمت‌ها را به‌طور کامل کنار می‌گذارد.
خصوصی‌سازی واقعی؛ راه نجات صنعت خودرو
واقعیت این است که هیچ‌یک از این سه مسیر بدون یک شرط کلیدی به نتیجه نمی‌رسند مگر آنکه «خصوصی‌سازی» به معنای واقعی شکل بگیرد.اما سئوال اینجاست با وجود چالش های پیش رو چگونه می‌توان انتظار داشت این شرکت‌ها مانند یک بنگاه خصوصی واقعی عمل کنند؟
پیشتر سید حامد عاملی معاون وزارت صمت اعلام کرده بود که برای تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو، باید نظر دست‌کم 29 نهاد مختلف گرفته شود و هر تغییر قیمتی باید با موافقت آنها همراه باشد. اما سؤال اینجاست که چرا این همه نهاد باید در تعیین قیمت خودرو دخالت کنند؟ قانون، وزارت صمت را به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی خودرو معرفی کرده و این وزارتخانه موظف است بر اساس آن عمل کند، اما احتمالا از بیم همان 29 نهاد، قیمت را سرکوب می‌کند. این در حالی است که وقتی خودروسازان به واسطه قیمت عادله، به سوددهی برسند، می‌توانند شرایط فروش بهتری مثل اقساطی کردن فراهم کنند.
اما نکته مهم دیگر، تفاوت ایران‌خودرو با مدیریت دولتی و ایران خودروی خصوصی داست. مدیر دولتی برای حفظ بقا حتی با ضررهای بیشتر زیر بار هر قیمتی می‌رود، اما مدیریت خصوصی این‌گونه نیست. خصوصی‌سازی یعنی فرصت رشد و توسعه، نه پذیرش زیان‌های مداوم. بنابراین، نمی‌توان بخش خصوصی را با سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری مهار کرد. این نکته را نباید فراموش کرد، که با وجود افزایش قابل توجه نرخ ارز، رشد دستمزد کارگران و افزایش هزینه مواد اولیه از آذر 1403 تاکنون، نمی‌توان انتظار داشت قیمت خودروها بدون تغییر باقی بماند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1030151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«گزارش جامع» آژانس مقدمه‌ای برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه است

خرس زخمی؛ گزینه حمله اتمی روی میز پوتین؟

خبر خوش رئیس سازمان برنامه برای بازنشستگان کشوری

چرا افزایش 25 درصدی سقف اجاره‌بها رعایت نمی‌شود؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات: قطعی برق کیفیت اینترنت را 10 درصد کاهش می‌دهد

اشغال تبریز و لزوم شناسایی نسل کشی آذری‌ها توسط عثمانی

آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت نان؛ افزایش قیمت قطعی است

پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی

پیش‌بینی اکونومیک‌تایمز درباره احتمال سقوط سخت طلا در 2 ماه آینده

گزینه‌های دشوار پوتین پس از عملیات بی‌سابقه اوکراین

ابهام در تعرفه‌ها واردات خودرو را متوقف کرد

10 سوت طلای رایگان هدیه ملی گلد به شما

زمان آغاز مرحله جدید فروش محصولات سایپا

خروج هفت واگن باری در لرستان؛ انسداد مسیر ریلی شمال – جنوب

طرح 2 فوریتی مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران

صدور 160 مجوز پرواز فوق‌العاده به مشهد همزمان با عید قربان

ناترازی برق در میانه خرداد به 12 هزار مگاوات رسید

پشت پرده چرخش بن سلمان در برابر تهران

کاهش صادرات نفت ایران به چین

هشدار «نماد بدمصرفی انرژی» بر سر در اصناف پرمصرف

اوپک زیر تیغ امارات

قیمت شیرینی عید قربان تغییری ندارد

شناسایی 112 مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در واحدهای صنعتی

اسرائیلیات هندو؛ واکاوی همگرایی سیاست‏‌های دهلی نو و تل آویو

آغاز گام‌های اجرایی برنامه مهار گازهای مشعل(فلر)

قیمت گوسفند زنده در آستانه عید قربان

صفحه اقتصاد گزارش می دهد/ مدیریت بیماری با بیمه درمان تکمیلی بیمه دی

سازوکار جدید دولت برای تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

تحلیلگر آمریکایی: چرا تهدید ایران دیگر کارساز نیست؟

واریز بیش از 8000 میلیارد ریال سود به حساب اعضای بازنشسته صندوق ذخیره فرهنگیان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

وداع با پیکر جانباز شهید زیبنده با حضور مدیر کل بنیاد مازندران

توسعه مشارکت و همکاری های بنیاد شهید و رسانه ملی برای تولید آثار فاخر هنری

تشکیل 27 فقره پرونده قضایی برای متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در پلدختر

ناترازی برق در میانه خرداد به 12000 مگاوات رسید

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: سازمان توسعه تجارت 14 تا 15 سال است که منفجر شده است

مسعود نیلی: مدیریت در کشور ما دیمی است

پیام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)

روایت «فارن پالیسی» از سریع‌ترین راه برای نابودی فرصت توافق با ایران

طلای جهانی افزایشی شد

قیمت دام زنده در آستانه عید قربان 1404 واقعا چقدر است؟

جهاد کشاورزی: کمبودی در بازار شکر وجود ندارد

مناسبت روز/ چهارشنبه 14 خرداد ماه

توقف 5 ساعته تمامی پرواز‌های فرودگاه مهرآباد و امام خمینی

دریای مواج، بادهای شدید و احتمال رگبار در ارتفاعات هرمزگان

چگونه اوکراینی‌ها حمله پهپادی هولناک به روسیه را رقم زدند؟

امام راحل(ره) احیاگر هویت اسلامی ملت بود

دیپلمات پیشین: به مرز بین جنگ و صلح نزدیک شده‌ایم

گره توافق ایران و آمریکا کجاست؟

ایران و مصر در تبعیدگاه سایه‌ها