ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله ابتکار/ اعتراض صنفی آری یاخیر؟! مقالات

سرمقاله ابتکار/ اعتراض صنفی آری یاخیر؟!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ابتکار / «اعتراض صنفی آری یاخیر؟!» عنوان یادداشت روز در روزنامه ابتکار به قلم محمدعلی وکیلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
فضای رنجور اقتصادی کشور تحت تاثیر تحصن رانندگان وکامیون داران، به شدت متاثر می‌باشد. البته اعتراض کامیون داران مسبوق به سابقه ‌وخواسته آنان باگذشته چندان تفاوتی نکرده است. خواسته کنونی آنان در چند محور خلاصه می‌شود: -تامین عادلانه گازوئیل متناسب با پیمایش، مخصوصاً برای کسانی که بارنامه برخط ندارند -افزایش کرایه‌ها متناسب با هزینه‌های حمل ونقل -کمبود جایگاه سوخت و صف‌های طولانی سوخت‌گیری -گرانی قطعات یدکی و لاستیک -افزایش حق بیمه رانندگان -نبود نظارت مؤثر برپایانه‌ها -نبود امنیت در برخی جاده‌ها ‌و مسیرهای پرتردد با مراجعه به آرشیو متوجه می.شویم که در ادوار گذشته مطالبات فوق، دلیل توقف‌های اعتراضی بود و نحوه رفتار مسؤلان در گذشته با اکنون نیز شبیه به‌هم می‌باشد. بی‌تردید اعتراض حق هر صنف و گروهی است که در مسیر عادی صدایشان شنیده نمی‌شود. ولی نبود صنوف و اتحادیه‌های فراگیر و جامع، مانع مهمی در پیشبرد مطالبات جامعه کامیون داران و رانندگان می‌باشد. بارها نوشته‌ام بنیان دولت سازی در ایران با دولت فربه و جامعه نحیف بنا گذاشته شد ‌و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. اگراجازه می‌دادند اتحادیه‌های فراگیر شکل بگیرد، امروز بنام اعتراض شاهد هرج ومرج کنونی نبودیم . دولت و دیگر نهادها می‌دانستند که توافق باصنف به‌منزله توافق باکل جامعه حمل ونقل کشور می‌باشد. صنعت حمل ونقل نقش خون درشریان اقتصادی کشور را ایفا می‌کند . بی اعتنایی به مطالبات این جامعه به مرور زمان، عواقب کمرشکن به‌دنبال دارد . شوربختانه رویه دولت‌ها در برخورد با مسائل بر اساس فرمول؛ تبدیل مسئله به بحران می‌باشد. گرهی را که می‌توان با دست باز کرد با بی مسؤلیتی، کورتر، پیچیده‌تر و در نهایت باید با هزینه چندبرابر با دندان باز کرد. رانندگان وکامیون داران باید بدانند که دود ادامه اعتراض کنونی به چشم مردم وخانواده‌های خودشان است. گرانی ناشی از عدم توزیع بار، زندگی همه مردم را فلج می‌کند. در جریان برخی اعتصاب‌های اخیر، مسیرهای اصلی حمل ونقل کالا مسدود شد، کامیون‌های در حال حمل بار مورد تهدید قرار گرفتند و حتی محصولات کشاورزی در مبادی ورودی شهرها معطل ماندند. چنین شیوه‌ای از اعتراض، بیش از آنکه همدلی عمومی ایجاد کند، مردم را در برابر خواسته‌های بحق رانندگان قرار می‌دهد. کشاورزان، صاحبان صنایع، و حتی اقشار ضعیف جامعه، قربانی روش‌هایی می‌شوند که می‌توانست با اندکی تدبیر، اثر گذارتر و کم هزینه تر باشد. اعتراض یک حق مدنی است اما طولانی شدنش عواقب امنیتی و واکنش مدنی علیه معترضین ایجاد می‌کند. امروز وفردا کردن دولت درحل مسئله هم فاجعه است. همواره دولت در مواجهه با چنین اعتراضاتی اقدام به تضعیف و انحلال شبه اتحادیه‌ها می‌کند و با این روش انتقام‌گیری می‌کند. درحالی که راه حل اول کمک به شکل گیری اتحادیه و یا انجمن‌های فراگیر می‌باشد. واگذاری بسیاری از تصمیمات و اختیارات و نرخ‌گذاری‌ها به صنف موجب تقویت صنف می‌شود . در گام بعد زمان اصلاح برخی تصمیمات و تمهیدات بجای فردا، امروز صورت بگیرد. حقیقتاً در این مدت نقش وزارت راه درحل وفصل موضوع بسیار کم‌رنگ بود . بسیاری ازدستگاه‌های غیرمرتبط هم ورود داشتند و هم اظهارنظر ولی خاموش‌ترین دستگاه خود متولی بود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1029937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم‌سازی در 95سالگی

بازی شنبه غرب

تندروها پروژه فشار بر دولت را تشدید کردند

رشد قارچی ایرلاین‌ها در نبود هواپیما

پاس گل تندروها به اسرائیل با ترور شخصیتی «سرلشکر باقری»

راه طولانی و چشم‌‏انداز مبهم؛ تحلیل سه کارشناس آمریکایی از مذاکرات

هشدار متخصصان: 75 درصد ساختمان‌های تهران برابر زلزله آسیب‌پذیر است

مصرف برق استخراج هر یک بیت‌کوین چقدر است؟

نظارت 35 گروه بر ذبح دام عید قربان در لرستان

یک‌ هزار میلیارد ریال وام مشاغل خانگی در لرستان پرداخت شد

فرماندار بروجرد: چهار تقاطع غیرهمسطح به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود

جدایی «ایلان» با چشم کبود از «دونالد»

چرا ایران‌خودرو نمی فروشد؟

وام 280 میلیون تومانی پاداش صاحب‌خانه‌های منصف

رقم عجیب قاچاق سالانه سوخت در کشور

تابستان داغ اجاره‌نشینی؛ مستأجران زیر سایه بی‌تصمیمی

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو؛ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، دنا و کوییک

مهار تورم؛ ماموریت ممکن مدنی‌زاده

پیش‌بینی قیمت دلار 12 خرداد 1404

پرداخت 403 همت وام به بخش مسکن

نخبه‌کشی به سبک ترامپ

قول وزارت صمت برای پیگیری اصلاح پیمایش سهمیه سوخت

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان: سیستم بانکی از تسهیلات ساخت مسکن فراری است

شرایط جدید دریافت دسته چک اعلام شد

بازار سرمایه درگیر ترس و احتیاط؛ 2000 میلیارد تومان از بورس خارج شد

ثبت ارزش 492 میلیارد تومانی گواهی سپرده طلا در بورس کالا

پیش بینی قیمت طلا و سکه 12 خرداد 1404

مدیرکل بنیاد شهید استان در ادامه سفر به مینودشت با جانباز 60 درصد پاسدار الیاسی دیدار کرد

مرعشی: توافق باید آغاز تغییر استراتژی در جمهوری اسلامی باشد

فرهیختگان: توقیف سووشون کمپین تبلیغاتی مشکوک است

کشورهای عربی همسایه، مدام به تولیدکنندگان ما می‌گویند چرا در ایران معطل هستید؟

انیسیان: بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی بدهکارند

اعتراض تند تهران به آژانس

گزارش «شرق» از حضور حجاب‌بان‌ها در پارک ملت مشهد

کارگردان سووشون: از سکوت خسته‌ام

NPT محور توافق ایران و امریکا

افت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا؛ دلار 82 هزار تومان شد

از حل معضل زمین تا نوسازی زیرساخت‌ها؛ گزارش کبیری از آغاز مسیر توسعه کیش1414

قول وزارت صمت برای یپیگیری اصلاح پیمایش سهمیه سوخت

هشدار وزارت بهداشت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و گرانی دارو

واریز سود سهام عدالت در خرداد قطعی شد؟

خبر بد برای یارانه‌بگیران؛ اگر این میزان حقوق می‌گیرید، یارانه‌تان حذف می‌شود!

درب چاه‌های نفت ایران با این کار بسته می‌شود

بانک مرکزی نظارت بر جریان درآمد ارزی کشور را افزایش می‌دهد

دولت؛ غایب بزرگ مسکن کارگری

روند عجیب قیمت شیر خام؛ از 100 تومان به 23 هزار تومان!

برق خورشیدی ساختمان مرکزی وزارت صمت وارد مدار شد

دو راهی سرنوشت‌ساز حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز؛ ستاد تنظیم بازار ورود کرد

بی‌اعتمادی، پیری جمعیت و بیکاری دانشگاهیان، چگونه اقتصاد را به چالش می‌کشند؟

وزیر پیشنهادی اقتصاد را بشناسید