ندای لرستان

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1024111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار سخت مهاجمان پرسپولیس مقابل خیبر در خرم‌آباد

کاتب اعظم ترامپ

مجله بریتانیایی: آیا ترامپ واقعاً می‌خواهد به ایران حمله کند؟

چرا مذاکرات ایران و آمریکا به ناگهان قطع شد؟

خدمات درمانی به 8 هزار لرستانی ارائه می‌شود

فارن افرز: منازعه یمن چیزی بیش از یک جنگ نیابتی است

چرا دچار ابر بحران انرژی شدیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت: تندروها دچار نوعی جهل مقدس هستند

شاهرگ اقتصاد اسرائیل در تیررس انصارالله یمن

پشت پرده پیامک‌های حجاب؛ زنان چگونه شناسایی می‌شوند؟

کدام بخش بیشترین سهم از وام‌های بانکی را برد؟

بالا و پایین بیکاری در ایران؛ وضعیت کدام استان قرمز است؟

بررسی هزینه‌فایده تغییر ساعت رسمی در ایران

آیا صادرات نفت ایران صفر شدنی است؟

چرا با کاهش نرخ دلار، اجناس ارزان نمی‌شوند؟

پیگیری اتصال بانک‌ها به سامانه املاک و اسکان

بانک مرکزی: تسهیلات جدید 485 هزار میلیارد تومانی در راه است

ایزدخواه: بانک‌های دولتی به مراتب بهتر از بانک‌های خصوصی عمل کرده‌اند

زمانی بود که ایرانخودرو در انگلستان مرکز مهندسی خودرو داشت

با حقوق یک روز کارمند در هند چه می‌توان خرید؟

بزرگداشت «روز خرم‌آباد» برگزار می‌شود

پوستر نوستالژی خیبر برای بازی پرسپولیس

افزایش 25 درصدی مصرف برق در لرستان

برگزاری تمرین پرسپولیس در ورزشگاه آزادی

تمرین تاکتیکی پرسپولیس با یک اتفاق ویژه

معدوم‌سازی اسب‌های مبتلا به بیماری «مشمشه» در چگنی

آمادگی برای خرید گندم و کلزا کشاورزان لرستانی

خرید تضمینی 650 تن کاملینا در لرستان

75 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی خرم‌آباد به چرخه تولید بازگشت

برگزاری همایش آموزشی بیمه دی با هدف توسعه دانش فنی شبکه فروش شرق کشور

اثر شلیک ساده‌سازان به مذاکرات

احتمال تکرار خاطره تلخ؛ بازگشت نفت 50 دلاری؟

خط مذاکره باز است

افتتاح آبکش آهنین

50 هزار شیبا رایگان بدون قرعه کشی فقط با ثبت نام بگیر ( فرصت محدود )

رئیس انجمن‌های صنفی کارگران: اتباع در ایران کارفرما شده‌اند

وزارت راه و شهرسازی: کمیسیون مسکن و عمران حذف نشده است

آیا اپراتورها بی‌سر و صدا تعرفه اینترنت را بالا برده‌اند؟

گلزنی آقای گل پرسپولیس به خیبر خرم آباد +فیلم

دیدار دوباره در تختی خرم‌آباد پس از 39 سال

عزم جدی برای تعیین تکلیف پروژه «برج‌های دوقلو»

گل 3 امتیازی آل‌کثیر به نماینده خرم آباد/ اولین گل عیسی در شهرقدس رویید +فیلم و عکس

آئین بزرگداشت مقام معلم در خرم‌آباد برگزار شد

تقویت همکاری های دو جانبه؛ کیش کانون توجه سرمایه گذاران پاکستانی

جلسه شورای اداری شهرستان ازنا

مدیرعامل بیمه دی: بیمه هوشمند با کارکنان خلاق و با دانش، محقق می شود

کنایه‌های عراقچی به ترامپ

قالیباف قربانی انتقام تندروها می شود؟

چشم‏‌های سـوخته کارگران بندر

تغییر خط مقدم از غزه به صنعا