ندای لرستان

آخرين مطالب

سر به راهی ابرپروژه ریلی کشور در لرستان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش قدس آنلاین، لرستان از نظر موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ترانزیتی تهران به جنوب و شرق به غرب کشور، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل کشور دارد، اما تاکنون به دلیل فقدان زیرساخت های ریلی، آنطور که باید نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده و همچنانکه در مسیر گلوگاه حیاتی شمال به جنوب کشور قرار دارد ، تنها از زیرساخت سفرهای جاده ای بهره مند بوده است.
155 کیلومتر از خطوط ریلی کشور در حالی از لرستان می‌گذرد که بجز شهرستان دورود سایر شهرهای استان با وجود قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی جاده های کشور از صدای سوت قطار محروم هستند ، سال 1400 با سفر هیات دولت سیزدهم و رییس جمهور به استان این خواسته 10 ساله مردم به ایستگاه احیا نزدیک شد.
با وجود شرایط کوهستانی و آب و هوایی خاص، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار قابل توجهی در حوزه راهسازی لرستان صورت گرفت اما با این وجود به دلیل هزینه های بالای راهسازی در مناطق کوهستانی و شیب دار، خطر بیشتر وقوع تصادف در این مناطق به ویژه همزمان با فصل سرد سال و بارندگی ها و البته هزینه های بالای نگهداری این جاده ها، ایجاد خطوط ریلی در سال های اخیر به یکی از مطالبات مردم این استان تبدیل شد.
احداث راه آهن و اتصال لرستان به شبکه سراسری خطوط ریلی، علاوه بر افزایش ایمنی و راحتی در تردد، موجب تحول صنعت حمل و نقل این استان خواهد شد و اتصال تهران و نیمه شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) در جنوب را تسهیل می کند که این مهم در تیررس توجه دولت قرار گرفت و اقدامات جدی برای انجام این مطالبه استان آغاز شد.
همه واقف هستند لرستان از اصلی ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و غرب کشور محسوب می شود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل با توجه به مزیت ها و کاهش هزینه ها، نقش موثری در رونق اقتصادی و ترانزیتی این منطقه خواهد داشت اما طی سالیان گذشته خرم آباد به عنوان مرکز استان از صدای سوت قطار محروم بود.
این خواسته مردم لرستان بارها وبارها در دولت های مختلف مطرح تا اینکه در نهایت سال 92 عملیات اجرایی آن آغاز شد اما دیری نپایید که این طرح هم همچون سایر ساخت و سازهای عمرانی لرستان در ورطه رکود افتاد و راه آهن با تمام چشم اندازهای زیبا و مزایای اقتصادی اش، در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شد.
راه آهن دورود - خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال 92 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد اما در پیچ و خم کمبود اعتبار و نبود حمایت های مستمر مسوولان ملی ماند.
زنده یاد یاد رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی نیز سال 1400 با سفر به لرستان از کارگاه 2 پروژه راه آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک و دورود - بروجرد - ملایر بازدید و به کمبود اعتبار طرح راه آهن خرم آباد صحه گذاشت و تایید کرد این پروژه در سال‌های گذشته به علت مشکلات مالی تقریبا تعطیل بوده است، البته قاسمی همان موقع این قول را هم داد که اعتباراتی با سفر استانی رییس جمهور به این طرح تخصیص می‌یابد.
عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد – دورود با قرارداد اولیه چهار هزار و 690 میلیارد ریال به طول 121 کیلومتر سال 92 آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی کمتر از 40 درصد طی سال های گذشته متوقف ماند، این طرح که جزو مصوبات سفر رییس جمهور به لرستان است، بیش از 20 پل بزرگ و 33 هزار و 47 متر تونل دارد.
به گفته مهندسان و کارشناسان امر، اجرای این پروژه بسیار سخت و ویژه است ، چراکه کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که 30 درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد ، اما احیای این طرح با شروع بکار دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و استاندار لرستان بارها به ضرورت اجرا و بهره برداری آن تاکید داشت و اشاره کرد از سرگیری این طرح راه آهن، جزو اولویت های دولت و مدیریت ارشد اجرایی لرستان است ، تا جاییکه زمانی سفر رییس جمهور و هیات دولت به لرستان در 19 آذر 1400 صورت گرفت، طرح های ریلی یکی از اصلی ترین مصوبات این سفر در حوزه راه و شهرسازی بود و شخص رییس جمهور در این سفر بر اجرای این مهم تاکید داشت.
حجت الاسلام ابراهیم رییسی، در سفر خود طی جلسه دیدار با اقشار مختلف مردم لرستان گفت که تاکید دارد مساله ریل و راه آهن جزو مصوبات سفر باشد، چراکه قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.
وی بر جبران عقب ماندگی‌های گذشته در لرستان تاکید و اضافه کرد: راه آهن خرم آباد جزو دستور کار بوده و در مصوبات هم ذکر شده است که آنرا جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.
رییس جمهور در سفر به استان محروم لرستان به ضرورت توسعه یافتگی بر بستر عدالت هم گریزی زد و تاکید داشت باید زمان بندی اجرای پروژه راه آهن دورود - خرم آباد تا 10 روز آینده مشخص شود، چراکه این پروژه جزو موارد حقه مردم لرستان و از عقب ماندگی‌هایی است که باید جبران شود.
به گفته حجت الاسلام رییسی ، مردم لرستان باید صدای سوت قطار را چند سال قبل می‌شنیدند ، بنابراین این طرح با جدیت در دولت سیزدهم دنبال می شود تا تامین اعتبار و بهره برداری شود.
این مدت پیگیری های بسیاری در خصوص راه آهن لرستان و اجرای مصوبه سفر رییس جمهور صورت گرفت، اما مسایل حقوقی، اسنادی و البته تامین اعتبار مالی موجب طولانی شدن روند شد، بازدید های متعددی صورت گرفت و روش های مختلفی برای تامین اعتبار پیگیری شد که امروز به گفته استاندار لرستان این موانع برطرف شده و 17 کارگاه این طرح فعال است.
استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: از سرگیری طرح احداث راه آهن که با پیشرفت فیزیکی 30 تا 35 درصدی به صورت راکد درآمده بود، بدنبال پیگیری های مصوبات سفر رییس جمهور به استان آغاز ‌شد.
با اشاره به بازدیدهای متعدد از راه آهن خرم آباد - دورود - بروجرد بیان کرد: این طرح از پروژه های مصوب سفر 19 آذر رییس جمهور به لرستان و نسبت به دیگر مصوبات سفر در استان متفاوت است، همچنین ارقام قرارداد پروژه نیز مربوط به اوایل دهه 90 بین کارفرما و مجری باید اصلاح می شد.
وی ادامه داد: این ارقام باید در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار می گرفت که این فرآیندهای طولانی سال گذشته سپری شد و سازمان برنامه و بودجه اشکالاتی گرفت که در اختیار شرکت زیرساخت قرار گرفته و اصلاحات انجام شد.
استاندار لرستان گفت: تکمیل پروژه راه آهن یکی از برنامه‌های بسیار مهم استان به شمار می‌رود ، به طوریکه به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است ، به نحویکه از جنوب استان وارد شده و از شمال تا شرق را تحت پوشش قرار می‌دهد که در صورت بهره برداری، از پلدختر به عنوان جنوبی ترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به طرف استان اصفهان و شرق کشور از راه آهن استفاده می‌کنند اما در فاز نخست، راه آهن دورود – خرم آباد در دست کار قرار گرفته است.
زیویار اضافه کرد: مشکل قرارداد پروژه راه‌آهن برطرف و بحث تامین منابع مالی آن تا مرحله اتمام پیش‌بینی شده است ، بنابراین مراحل اجرایی این طرح در آینده تسریع خواهد شد.
استاندار لرستان گفت: در مجموع عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خرم آباد - دورود تاکنون افراد بسیاری تلاش کرده اند و نباید تنها به این دوره مختص شود، چراکه از ابتدا تلاش شده است ، اما این پروژه از سال 97 راکد بود و سال 1400 مورد پیگیری قرار گرفت.
زیویار با اشاره به پیشرفت 45 درصدی پروژه در شرایط کنونی افزود: در سفر سال 1400 رییس‌جمهور به لرستان مصوب شد اجرای این طرح به صورت جدی دنبال شود که مرداد 1401 قرارداد جدید این پروژه منعقد و شهریور امسال کارگاه های 17 گانه آغاز به کار کردند که اکنون 600 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و پنج هزار میلیارد ریال تاکنون برای آن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه مسیر ریلی پلدختر - اندیمشک هم کلنگ‌زنی خواهد شد ، اظهار داشت: ضمن قدردانی از زحمات مدیران قبل از این دوره، اما این پروژه حساس و مهم متوقف مانده بود که با پیگیری‌های صورت‌ گرفته و حمایت رییس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت و موانع بسیار بر سر راه آن برداشته شد.
استاندار لرستان با اشاره به آغاز مجدد عملیات اجرایی راه آهن در شهریور 1401 ادامه داد: قرارداد این پروژه مربوط به سال 1397 بود که نیاز به اصلاح و تمدید داشت که با پیگیری‌های اداری و برگزاری جلسات متعدد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشکل در این زمینه رفع و مردادماه سال 1401 قرارداد جدید پروژه تصویب و ابلاغ شد.
زیویار در خصوص معارضین پروژه نیز تصریح کرد: عدد اعتباری مورد نیاز برای معارضان محلی و تملک زمین، قابل ‌مقایسه با اعتبار کل طرح نیست که در این راستا مذاکراتی با شرکت ساخت نیاز است ، چراکه در هر صورت باید حق افرادیکه در حاشیه این پروژه و مسیر قرار دارند ، رعایت شود.
وی افزود: برای تامین اعتبار ادامه اجرای طرح نیز مراوداتی بین قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و دولت بوده و املاکی در قالب مولدسازی در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده است که می تواند به ‌مرور از این منابع استفاده کند و این مهم در حال پیگیری است.
به گفته استاندار لرستان این طرح به دلایل متعددی اعم از کمبود اعتبار متوقف شده بود که با استقرار دولت و توجه ویژه رییس جمهور در سفر استانی به لرستان احیای آن مورد تاکید و توجه قرار گرفت و در شمار ابرپروژه های کشور مطرح شد ، چراکه تکمیل آن به اعتبارات سنگین معادل کل اعتبارات استان در یک سال، نیازمند است.
زیویار گفت: این طرح در شمار طرح های اولویت دار کشوری قرار دارد که گزارش آن به رهبر معظم انقلاب رسیده که به دلیل اعتبار بسیار بالا، متفاوت با بودجه های طرح های عادی است.
وی با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر اینکه بر جمعیت حدود 2 میلیون نفری لرستان اثرگذار است ، بیان کرد: حمل و نقل را در حوزه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد با توجه به اینکه راه آهن فعلی با سابقه 80 ساله دچار فرسودگی شده است ، این فرسودگی گاه باعث کندی حرکت قطار تا 10 تا 20 کیلومتر می شود.
استاندار لرستان یادآور شد: این فرسودگی یعنی خسارت و از دست دادن زمان و فرصت ها و موقعیت ها به همین دلیل همه مسوولین در رده های مختلف در مورد تکمیل طرح راه آهن خرم آباد مصمم هستند و در سفر استانی رییس جمهور به لرستان نیز تمام مسوولان بر آن تاکید داشتند.
زیویار ادامه داد: راه آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه ریلی کشور است که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار دارد ، چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی 1،2 دهم میلیارد دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: راه آهن قدیمی استان در مسیر دورود – اندیمشک بیش از 80 سال قدمت دارد و به دلیل استهلاک بالا، از لحاظ پدافند غیرعامل نیز قابل قبول نیست که پس از اینکه به استحضار مقام معظم رهبری رسید ، با اختصاص اعتبار آن موافقت شد.
استاندار لرستان با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اجرای طرح راه آهن لرستان تصریح کرد: این طرح جزو هفت ابرپروژه برتر کشور قرار گرفته که سه میلیارد دلار از محل تهاتر نفت برای آنها در نظر گرفته شده و بالاترین رقم با 1.2 میلیارد دلار مربوط به آن است.
مدیر امور راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز عملیات اجرایی راه‌آهن خرم آباد - دورود را از پروژه های بسیار مهم در کشور می داند و می گوید: مرحله دوم راه‌اندازی این پروژه مدیون تلاش استاندار و مجموعه استان است و با مجموع اقدامات موثر دولت سیزدهم، توجه به ترانزیت کالا و شبکه ریلی در لرستان بخوبی مورد استقبال قرار گرفته است.
محمدرضا هادوی عنوان کرد: 17 تونل به طول 33 کیلومتر در این پروژه وجود دارد که کار را بسیار دشوار کرده است و بخش گلوگاه کار در دستور اول قرار گرفت ، بنابراین افتتاح هر تونل یک جشن محسوب می شود ، چراکه این پروژه بخشی از کریدور بین‌المللی است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر طول پروژه 114 کیلومتر با ظرفیت سالانه 9.7 میلیون نفر و ظرفیت باری 6.4 تن در سال اول خواهد بود که پیش بینی می شود به 9.3 تن برسد ، همچنین این پروژه‌ هفت ایستگاه دارد و دارای طویل ترین تونل خاورمیانه به طول چهار هزار و 558 متر است.
پروژه راه آهن خرم آباد دورود بنا بر تاکید رییس جمهور، طبق برنامه زمان‌بندی 40 ماهه تا تیرماه 1404 به بهره‌برداری برسد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های منظم و همکاری سایر ذینفعان پروژه از جمله کارفرما است و به نظر می رسد با توجه به وفاق طرفین و تاکید دولت بر تعیین تکلیف این ابرپروژه، صدای سوت قطار در مرکز لرستان نیز طنین انداز شود.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/921629/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس: باید قواعد بازی مدیریت منابع آبی را اصلاح و به روز کنیم

350 میلیون متر مکعب ناترازی گاز در زمستان گذشته

کسانی که پیروانی را کتک زدند، دستگیر شدند

افرادی که به افشین اپیروانی حمله کردند، دستگیر شدند

تلاش خاموش هند و پاکستان برای تنش زدایی در میانه‌ی موشک‌پراکنی

دستگیری ضاربان مدیر پرسپولیس؛ یگان ویژه هر دو ضارب را بازداشت کرد

مسئولان ناترازی انرژی را تدبیر و مدیریت کنند

داد و فریاد مدیر فرهنگی پرسپولیس در خرم آباد/ حضور غیر قانونی مدیر پرسپولیسی در نشست خبری

آماده‌باش 195 حوزه امتحانی؛ لرستان مهیای برگزاری آزمون‌های نهایی شد

دستیار ویژه ریگان: آیا ترامپ به جنگ با ایران «نه» می‏‌گوید؟

آغاز عملیات اجرایی حفاری اکتشافی نفت در دریای خزر پس از سه دهه وقفه

نصری: هدف آشکار منافقین، تخریب اقدامات دیپلماتیک ترامپ با ایران است

کرمانشاهی: اشخاصی که به پیروانی حمله کردند، دستگیر شدند

اشخاصی که به پیروانی حمله کردند، دستگیر شدند

افرادی که به پیروانی حمله کردند دستگیر شدند

وزیر نفت از تسریع فرآیند جذب سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت خبر داد

بیت‌کوین به کانال 100 هزار دلار بازگشت

گل پرسپولیس به چادرملو آفساید بود؟ | کارشناسی داوری جنجالی ترین بازی هفته

چرا یک توافق هسته‌ای جدید به نفع مسکو است؟

رشد 12 درصدی ارزش سهام در بورس تهران

متقاضیان واحدهای مسکن ملی بخوانند

نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده انواع سیگار اعلام شد

طلای جهانی افزایشی ماند

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان

ساعت کاری جدید بانک‌ها اعلام شد

بهبود شرایط دریایی در استان هرمزگان؛ تنگه هرمز و دریای عمان آرام‌تر می‌شوند

افشای تجارت مقامات اوکراینی با پیکر سربازان کشته‌شده

علیپور: هواداران خیبر خرم آباد 90 دقیقه فحاشی کردند

پشت پرده تعویض گندوز در بازی با خیبر خرم آباد

گل اول پرسپولیس آفساید نبود/ پیام حیدری قضاوت خوبی داشت

تایید شد ؛ ضرب و شتم افشین پیروانی توسط 2 نفر در خرم آباد

رحمانی: پیروانی عذرخواهی ما را نپذیرفت

جنجال در خرم‌آباد؛ دو عضو خیبر تا اطلاع ثانوی محروم شدند!

کارتال: هم به علیپور فحش دادند و هم افشین پیروانی را مشت زدند؛ فهمیدیم که چطور باید بازی را ببریم

دستور موقت برای ضاربان افشین پیروانی

کشتی آزاد نونهالان کشور/ نفرات برتر 6 وزن نخست مشخص شدند

احتمال یک اشتباه محاسباتی

بازی تهران و ترامپ با تحریف احتمالی نام خلیج فارس به هم می‌خورد؟

سردرگمی در آمریکا بر سر جنگ اوکراین

داور از در خرم‌آباد در محاصره سلفی بگیران مشتاق

کارتال: زیر چشم پیروانی زدند و اطراف هتل به ما ناسزا گفتند

دستور موقت کمیته انضباطی برای 2 عضو تیم خیبر خرم‌آباد

کارتال: زیر چشم پیروانی زدند و اطراف هتل ناسزا گفتند

ما به تو افتخار می‌کنیم

تنها راه نجات تهران از زیر زمین می‌گذرد

جلف و سخیف نباش وزیر سابق!

حذف خاموش مکمل‌‏های دارویی رایگان برای زنان باردار

معاون وزیر آموزش و پرورش: از نسل جدید جاماندیم

انتقاد قالیباف در مورد خطوط ریلی کشور

اظهارنظر بی سابقه قالیباف در مورد صنعت دارو در کشور!