ندای لرستان

آخرين مطالب

آیا تلفن های هوشمند سلامت روان ما را هدف گرفته‌اند؟ علمي

آیا تلفن های هوشمند سلامت روان ما را هدف گرفته‌اند؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از تلفن‌های هوشمند به همه‌گیری ضعف سلامت روان در میان جوانان منجر شده است.

به نقل از آی‌ای، هیچ کس نمی‌تواند تاثیر انقلابی و عمیق تلفن‌های هوشمند بر جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم را انکار کند. تخمین زده می‌شود که تعداد افرادی که تلفن هوشمند دارند بین پنج میلیارد تا 6.92 میلیارد نفر باشد و پیش بینی می‌شود این رقم تا سال 2028 به 7.7 میلیارد نفر برسد.
اکنون به‌نظر می‌رسد علیرغم ساده شدن روش‌های ارتباط افراد و دسترسی به اطلاعات، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تغییر ناگهانی تلفن‌های هوشمند در اوایل دهه 2010 نقش مهمی در ایجاد آنچه اپیدمی بیماری روانی نامیده می‌شود، داشته است.
ثابت شده که صرف زمان بیش از اندازه بر روی تلفن‌های هوشمند، رایانه و تلویزیون منجر به استرس و اضطراب و همچنین اختلال در خواب و افسردگی می‌شود.
براساس مطالعه دانشمندان دانشگاه واترلو، کانادا، وابستگی دیجیتال همچنین می‌تواند افرادی را که تفکر شهودی دارند هنگام تصمیم‌گیری به سمت موتور جستجوگر تلفن همراهشان سوق دهد تا اینکه بر روی عقل خود اتکا کنند.
محققان معتقدند: به طور خاص، اینکه مردم معمولا از تفکر تحلیلی پر تلاش خودداری می‌کنند، نشان می‌دهد که افراد ممکن است به تلفن‌های هوشمندشان اجازه دهند تا به جای آن‌ها فکر کند.
گوردون پنی کوک (Gordon Pennycook)، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: افراد ممکن است اطلاعاتی را جستجو کنند که واقعا می‌دانند یا می‌توانند به راحتی یاد بگیرند، اما تمایلی به تلاش برای فکر کردن به آن ندارند.
نتایج حاکی از آن بود که تلفن‌های هوشمند حتی می‌توانند ما را خنگ کنند. پنی کوک می‌گوید: تحقیق ما از ارتباط بین استفاده زیاد از تلفن هوشمند و کاهش هوش پشتیبانی می‌کند.
دکتر کوستادین کوشف (Kostadin Kushev)، استادیار دانشگاه جورج تاون، تحقیقاتی را انجام داده است که نشان می‌دهد عوارض جانبی استفاده اجباری از دستگاه‌های هوشمند نیز می‌تواند منجر به کمتر لبخند زدن افراد شود. این به نوبه خود می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی آنها در ایجاد ارتباطات عمیق‌تر با دیگران تاثیر بگذارد.
تلفن‌های هوشمند و سلامت روان
به نظر می‌رسد نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض تاثیرات منفی استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند هستند. اما سلامت روانی آنها تا چه حد در خطر است؟
در یک بررسی دقیق، دکتر جاناتان هایت (Jonathan Haidt)، روانشناس اجتماعی از دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک، و زکری راوش (Zachary Rausch)، محقق مرکز فناوری انسانی، بیان می‌کنند که تلفن‌های هوشمند نه تنها توجه و یادگیری را تضعیف می‌کنند، بلکه تاثیر زیادی بر احساس تعلق جوانان می‌گذارند. آنها به تحقیقاتی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد نوجوانانی که بیش از حد از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دچار ضعف در توانایی تمرکز می‌شوند.
استدلال آنها توسط یک بررسی جهانی جدید با عنوان پروژه ذهن جهانی (Global Mind Project)، که توسط آزمایشگاه غیرانتفاعی Sapien انجام شده است، تایید می‌شود که نشان می‌دهد تلفن‌های هوشمند تاثیر منفی زیادی بر سلامت روان و روابط، به ویژه در میان جوانان دارند.
این بررسی نشان داد که تقریبا 50 درصد از جوانان حاضر در مطالعه در توانایی درک نشانه‌هایی مانند حالات چهره، زبان بدن، لحن صدا و لامسه با مشکل مواجه هستند که این منجر به مشکل در ارزیابی نیت و شکل‌گیری اعتماد می‌شود.

ندای لرستان


تارا تیاگاراجان (Tara Thiagarajan) نویسنده مسئول این مطالعه و دانشمند ارشد و بنیانگذار آزمایشگاه Sapien بر شیوه‌ای که تلفن‌های هوشمند رفتار اجتماعی جوانان را مخدوش می‌کنند، تاکید کرد.
این متخصص علوم اعصاب می‌گوید: گزارش اخیر ما در مورد تلفن‌های هوشمند نشان می‌دهد که هر چه فرد در سنین کمتر اولین تلفن هوشمند خود را داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که در بزرگسالی با مشکلات سلامت روان دست و پنجه نرم کند.
این محقق ادامه داد: تلفن‌های هوشمند هم تعاملات اجتماعی حضوری را تغییر می‌دهند و هم چشم‌اندازی تحریف‌شده از دنیای اجتماعی ارائه می‌کنند. این چیزی است که باید یاد بگیریم و تمرین کنیم تا در آن بهبود یابیم.
تلفن هوشمند، با مصرف پنج تا هشت ساعت از هر روز فرد منجر به کمبود عمیق تعاملات حضوری در طول رشد می‌شود.
او توضیح داد که استفاده زیاد از تلفن‌های هوشمند بر نحوه‌ ارتباط افراد با خانواده‌ نیز تاثیر گذاشته است. در مطالعه‌ای در سال 2021 74 درصد از والدین اعتراف کردند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های هوشمندشان به رابطه آنها با فرزندانشان آسیب زده است.
تیاگاراجان گفت: بیش از سه برابر تعداد جوانان 18 تا 24 ساله نمی‌خواهند با خانواده‌های خود تعامل داشته باشند. این تلفن هوشمند مدت زمانی را که خانواده‌ها صرف تعامل واقعی با یکدیگر می‌کنند، کاهش داده است.
با این حال، تلفن‌های هوشمند نه تنها جوانان را از دوستان و خانواده دور می‌کند، بلکه می‌توانند آنها را در مسیر افسردگی، اضطراب و آسیب رساندن به خود قرار دهد.
مطالعات آماری نشان می‌دهد که روند خودکشی نوجوانان تقریبا همزمان با معرفی تلفن‌های هوشمند شروع به افزایش شدیدی کرده است. تعداد جوانان مدرسه‌ای در ایالات متحده که به خودکشی فکر می‌کردند بین سال‌های 2009 تا 2017 به میزان 25 درصد افزایش یافت و این در حالی است که میزان افسردگی در بین نوجوانان بین سال‌های 2009 تا 2019 نیز تقریبا دو برابر شد.
جلوگیری از آسیب
اثرات منفی استفاده از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی از توجه گسترده دور نمانده است. تعداد والدینی که بر سر ممنوعیت استفاده از تلفن در مدارس اتفاق نظر دارند در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
بررسی‌های سالانه در سال جاری نشان داده که 84 درصد از والدین در ایرلند از ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در تمام مدارس در طول روز حمایت می‌کنند.
جنبش ممنوعیت تلفن‌های هوشمند تنها به ایرلند محدود نمی‌شود. یونسکو، سازمان آموزش، علم و فرهنگ سازمان ملل متحد، تخمین می‌زند که از هر چهار کشور یک کشور تلفن هوشمند را در مدارس ممنوع کرده است، چه از طریق قانون یا دستورالعمل.
این سازمان در گزارش نظارت بر آموزش جهانی (GEM) در سال 2023 توصیه می‌کند که تنها استفاده از فناوری پیشرفته‌ای که از یادگیری پشتیبانی می‌کند در مدارس توجیه دارد. این سند نشان می‌دهد که دستگاه‌های تلفن همراه نه تنها می‌توانند باعث حواس پرتی شوند، بلکه حریم خصوصی دانش آموزان را نیز به خطر می‌اندازند و منجر به قلدری سایبری می‌شوند.
تیاگاراجان در پایان گفت: برخی از اقدامات خاص که می‌تواند باعث ایجاد تفاوت شو، ممنوعیت تلفن‌های هوشمند در مدارس است تا زمان کمتری صرف این دستگاه‌ها شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/911051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار سرد قیمت‌ها در گرم‌ترین روزهای سال؛ سکه بدون تغییر ماند

آغاز پروازهای ویژه اربعین در روزهای آینده

توضیح شرکت دخانیات درباره مالیات و قاچاق سیگار

کاهش بیش از 14 هزار واحدی شاخص کل بورس

دستگیری قاتل کمتر از 2 ساعت در دلفان

شناسایی شکارچی کفتار در پلدختر

افزایش 5 هزار مترمکعبی ذخیره آب شرب الیگودرز

ماندگاری هوای گرم در لرستان طی امروز و فردا یکشنبه

ایجاد راه دسترسی به غار قمری در خرم آباد

ابلاغ مجوز اجرای طرح سد و نیروگاه تنگ معشوره

راه‌اندازی شبکه فیبر نوری ورزشگاه تختی خرم‌آباد

ذاکر و خادم پیش‌کسوت امام حسین (ع) در لرستان تقدیر شد

امکان اتصال ورزشگاه تختی خرم آباد به شبکه فیبر نوری فراهم شد

اجرای راه دسترسی غار قمری در خرم آباد

سرخوردگی بی‌بی در واشنگتن

هشدار سازمان بازرسی به جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار کالاها

رئیس هیئت مدیره خیبر:32 ایراد تختی حل شد/احمدی قرارداد نداشت

وجود 7 غار در دره‌ تاریخی خرم‌آباد

زمین خوردن دولت پزشکیان به نفع هیچ کس نیست

توصیه‌های اقتصادی نمایندگان بخش خصوصی به رئیس جمهور منتخب

حراج چهلم شمش طلا لغو شد

رئیس سازمان هواپیمایی: شهریور 1400 از 13 هواپیمای برجامی فقط3 هواپیما فعال بود

توان ذخیره آب شرب در الیگودرز افزایش می‌یابد

تعطیلی مراکز دولتی و بانک های لرستان

ابلاغ مجوز سد معشوره به وزارت نیرو/ خدمت تا آخرین ساعت

هشدار دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به گرمازدگی

حریق منطقه‌ حفاظت‌شده اشترانکوه مهار شد

پیرغلام حسینی در خرم‌آباد تجلیل شد

انتقاد روزنامه اصولگرا از یک همایش: هیچ کمکی به مساله حجاب نمی‌کند

حملات زود هنگام مخالفان به دولت تشکیل نشده

تعداد ملک مازاد دولت مشخص شد

سربازان چقدر حقوق می‌گیرند؟

صادرات برند کوکاکولا و کانادا ممنوع شد

افزایش تقاضای مصرف برق درپی افزایش بی‌سابقه دما

الزام تطبیق کدملی و کدپستی در زمان درخواست صدور دسته چک

اطلاعیه فوری توانیر: کولر ادارات باید ساعت 10 خاموش شده باشد

اطفای حریق در منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

35 هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست لرستان طعمه حریق شد

298 تبعه غیرمجاز از واحدهای تولیدی لرستان اخراج شدند

ایجاد راه دسترسی به غار قمری خرم‌آباد آغاز شد

شناسایی قهرمانان ورزشی در جشنواره شمیم خانواده

شانتاژ رسانه‌ای برجام

رویترز: صادرات نفت ایران به چین افزایش یافته، آن هم با قیمتی بالاتر

توضیحاتی از مرحله سوم دو خطه شدن مسیر ریلی اهواز - اندیمشک

عبور اجاره‌بها از سقف کاذب

شناسایی 2 هزار و 500 ملک مازاد دولتی در کشور

پیش‌بینی برداشت 3000 تن هلو و شلیل از باغات لرستان

میزان فرسایش در لرستان بیش از دو برابر میانگین کشوری

خبیری: ایرادات ورزشگاه تختی لرستان تا حد زیادی رفع شده است

سرمقاله ابتکار/ دولت دکتر پزشکیان چگونه دولتی است؟