ندای لرستان

آخرين مطالب

گَهرِ بی‌سامان و میم‌های متولی اجتماعي

گَهرِ بی‌سامان و میم‌های متولی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان دریاچه گَهرِ دورود به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور و لرستان وضعیت نابسامانی دارد.
دریاچه کریستالی «گهر» در منطقه حفاظت شده اشترانکوه یا آلپ ایران قرار داشته و یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌رود.
این دریاچه در سال پذیرای 30 تا 70 هزار گردشگر بوده ولی نکته قابل توجه این است که به دلیل نداشتن یک متولی خاص و مدیریت واحد چالش‌های خاص خوداز جمله ورود زودهنگام گردشگر، نبود زیرساخت‌های مهم و مورد نیاز گردشگران، وضعیت جمع‌آوری پسماند، مدیریت سرویس‌های بهداشتی و .
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
.. را از سال‌های گذشته تا به امروز داشته و ظاهرا قرار نیست به صورت کلی رفع شوند.
سالیان سال است که جلسات متعدد با عنوان ساماندهی این گٌهر ناب و بی‌نظیر حوزه گردشگری کشور و لرستان با حضور دستگاه‌های متولی نظیر میراث فرهنگی، محیط زیست، منابع طبیعی، مخابرات و... با مصوبات گوناگون برگزار شده و می‌شود ولی خروجی آن‌ها منجر به نتایج قابل قبولی نشده است.
نکته دیگر قابل توجه در خصوص گهر این است که فصل گردشگری این دریاچه از خرداد شروع شده و تا اول مهر ادامه داشته و این در حالیست که مباحث اکوتوریسم و گردشگری آن در چارچوب قوانین محیط‌زیست مدیریت و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ندای لرستان

به عنوان یکی از صدها مورد مثال‌های کم توجهی به گهر همین بس که مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه از ممنوع بودن ورود به این دریاچه را تا اواسط خردادماه سال جاری خبر داده بود ولی...
محسن ایازی گفت: در راستای حفاظت از گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده اشترانکوه، ورود به دریاچه گهر تا اواسط خردادماه ممنوع بوده و از ورود گردشگران و مسافران نوروزی به این منطقه جلوگیری به عمل می‌آید.
وی افزود: از علاقمندانی که قصد اجرای برنامه‌های گردشگری در طبیعت را دارند تقاضا می‌شود از برنامه‌ریزی و حرکت به سوی دریاچه گهر خودداری کنند و در این زمینه همکاری لازم را با اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان و منطقه حفاظت شده اشترانکوه داشته باشند.‌
و همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به دریاچه گهر دورود را تا 20 خرداد اعلام کرد.
عطا حسن‌پور اظهار کرده بود: ورود تورهای گردشگری به دریاچه گهر دورود تا 20 خردادماه ممنوع است و با دفاتر خدماتی مسافرتی متخلف در این زمینه برخورد خواهد شد.
وی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل ورود به مناطق حفاظت‌شده در بند (الف) ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و ماده 10 آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست مصوب 21 اسفند 1354 عبور و توقف در مناطق چهارگانه محیط‌زیست تابع دستورالعمل سازمان حفاظت محیط‌زیست است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دریاچه گهر دورود در محدوده امن منطقه حفاظت‌شده قرار دارد تا 20 خرداد برگزاری همه تورها به مقصد این دریاچه ممنوع است.
حسن‌پور در تاکیدی دوباره اضافه کرده بود: تنها زمان بازدید مسافران و گردشگران از دریاچه گهر از 20 خرداد تا 20 شهریورماه خواهد بود.

ندای لرستان

اما گزارش‌های ارسالی مردمی در این روزها از ورود گردشگر به منطقه حکایت داشته و دارند.
دستگاه‌ها مصوبات ساماندهی دریاچه گهر را انجام دهند
در خصوص ورود گردشگر به دریاچه گهر علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به ایسنا گفت: دریاچه زیبای گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در طول سال پذیرای بیش از 30 هزار گردشگر است.
وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی این دریاچه جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌های اجرایی متولی تشکیل و مقرر شد به منظور حفظ حرمت رحلت حضرت امام خمینی (ره)و همچنین جلوگیری از ورود بیش از ظرفیت برد منطقه تا بیستم خرداد از ورود گردشگران جلوگیری شود، اظهار کرد: طی بازدید میدانی از مسیرهای منتهی به دریاچه گهر مصوبه توسط فرمانداری شهرستان دورود و نیروی انتظامی به عنوان متولیان این امر به خوبی اجرایی شده بود.
سالاروند اضافه کرد: در مسیر الیگودرز هیچ محدودیتی اعمال نشده بود که طی تماس تلفنی با فرماندار الیگودرز و هماهنگی با نیروی انتظامی شهرستان از ورود گردشگر جلوگیری شد.
این مسئول افزود: متاسفانه پس از چند ساعت دوباره حجم زیادی گردشگر به منطقه وارد شد و موجب نارضایتی مردم شهرستان دورود به دلیل آنچه بی عدالتی در بستن مسیر این شهرستان به دریاچه گهر عنوان شده، شد.

ندای لرستان

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در چارچوب مصوبات شرح وظایف خود و حتی بیش از آنچه تعیین شده بود از جمله حضور و پیمایش پیاده مسیرهای ورودی و خود دریاچه، مدیریت ورود دام به اطراف دریاچه و جلوگیری از شستشوی ظروف و ماهیگیری در دریاچه و پاکسازی بعد از خروج گردشگران و جلوگیری از تردد افراد با موتور در مسیرهای ورودی به دریاچه را به خوبی انجام داده است.
سالاروند با بیان اینکه سایر دستگاه‌ها نیز باید مصوبات را جدی بگیرند، یادآور شد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و تعیین متولی برای پاکسازی دریاچه بصورت هفتگی و در ایام پیک گردشگر و همچنین بستن ده کیلومتر انتهایی مسیر از سمت الیگودرز به دلیل تعرض به منطقه امن اشترانکوه و از بین رفتن پوشش گیاهی بالادست و ورود آلودگی به دریاچه و همچنین حضور نیروهای انتظامی و نظامی در مسیرهای ورودی برای ایجاد امنیت مسیر و اطراف دریاچه ، گسیل پزشک و گروه‌های امدادی در مسیر و سطح دریاچه باید انجام شود.
این مسئول گفت: وظیفه محیط زیست حفاظت از حیات وحش منطقه است نه ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، مدیریت گردشگری، بستن مسیر و ... اما ما به ناچار خیلی از این موارد هم را در طول سال با تعداد محدود نیرو انجام می‌دهیم.
حال اگر وظیفه محیط زیست لرستان حفاظت از حیات وحش منطقه بوده پس مابقی امور با چه کسی بوده و پاسخگو و متولی وضعیت گهر کیست؟
متولی مناطق چهارگانه محیط زیست محیط زیست ‏لرستان است
در این خصوص حسین میرزایی مدیرکل منابع طبیعی لرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دریاچه گهر منطقه حفاظت شده و متولی مناطق چهارگانه محیط زیست نیز اداره‌کل حفاظت محیط زیست ‏لرستان است.‏
وی ادامه داد: اداره‌کل محیط زیست به عنوان قائم ‏مقام قانونی برخی از دستگاه‌ها عمل می‌کند، در بحث گهر نیز مدیریت کامل مجموعه با ‏خود همکاران در حفاظت محیط زیست است و ما باید در خدمت آن‌ها باشیم.‏
میرزایی تصریح کرد: چون در برخی موارد قوانین و ‏مقررات آن‌ها اجازه ورود ما را نمی‌هد، ‏جایی ممکن است احیاء پوشش گیاهی یا اجرای آبخیزداری باشد که در این حد ‏می‌توانیم ورود کنیم ولی در ورود و خروج افراد و تورهای ‏گردشگری خود اداره کل محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری باید بیشتر کار ‏کنند.‏

ندای لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: در آخرین جلسه ساماندهی ‏دریاچه گهر تصمیم بر این شد که هماهنگی بیشتری انجام شود ولی به هر جهت متولی ‏کار خود سازمان محیط زیست است.
وی یادآور شد: عمدتاً اداره کل منابع طبیعی وظایفی که دارد در چارچوب کمک به ‏مسائل حفاظت و احیایی منطقه است، اگر محیط زیست برنامه‌ای داشته باشند در خدمت ‏آن‌ها هستیم.‏
با این صحبت‌ها سوالی که در ذهن متبادر می‌شود این است که اگر تخریب منابع طبیعی در گهر صورت گیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
هیچ‌گونه مسئولیتی در دریاچه گهر نداریم/ وضعیت اسفناک است
در این رابطه عطا حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته دستگاه‌های متولی همچون محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، همه متفق‌القول شدند ‏که دریاچه گهر به فرمانداری دورود واگذار شود، بیشه را زمستان سال گذشته به فرمانداری دادیم و تحویل بخشداری و دهیاری شد.‏
وی ادامه داد: ما با این کار فقط ناظر ارائه خدمات گردشگری می‌شویم، داستان گهر نیز همین است، تقریباً دو هفته پیش از دفتر ‏معاونت عمرانی استانداری لرستان جمع شدیم و قرار است واگذار شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص وضعیت نابسامان سرویس‌های بهداشتی منطقه نیز تصریح کرد: کسی که سال گذشته منطقه را در اختیار داشته باید پاسخگو باشد و چرا به این روز افتاده‌ است
این مسئول با بیان اینکه پنج ‏روز دیگر منطقه گردشگری گهر باز می‌شود و تا بیستم خردادماه زمان باقیست، افزود: منطقه گردشگری گهر در اختیار ما نیست و الان ما آنجا ‏هیچگونه مسئولیتی نداریم.‏

ندای لرستان

حسن‌پور همچنین در خصوص ورود گردشگر به گهر قبل از بیستم خرداد نیز ادامه داد: ما به دستور معاون استاندار اعلام کردیم منطقه گردشگری گهر تا 20 ‏خرداد ماه بسته باشد، در دورود دو نفر نیرو را منطقه درب آستانه که ‏ورودی دریاچه گهر است مستقر کردیم که از ورود مسافران و گردشگران به منطقه ‏جلوگیری کردند اما در الیگودرز ‏مردم بدون هیچ پروتکل و رعایت ضریب امنیتی وارد منطقه شده‌اند.‏
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه سالانه این منطقه واگذار می‌شود، گفت: اعتقاد من این است تا گهر به یک سرمایه‌گذار واگذار نشود به صورت 10 ساله و 20 ساله این اتفاق هر سال تکرار ‏می‌شود. باز هم می‌گویم گهر باید به ‏بخش خصوصی تحویل شود وگرنه دستگاه‌های مانند ما و ... موفق نمی‌شویم.‏
وی با تأکید بر اینکه وضع گهر اسفناک است، بیان ‏کرد: تا زمانی که دریاچه گهر به بخش خصوصی واگذار نشود حضور ‏ادارات دولتی در این منطقه ناموفق است. 
مناطق گردشگری لرستان فاقد زیرساخت‌های لازم هستند
همچنین احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این خصوص به ایسنا گفت: مناطق گردشگری استان فاقد زیرساخت‌های لازم هستند.
وی گردشگری را از اولویت‌های استان برشمرد و اظهار کرد: گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع دنیا می‌تواند باعث تحول و رشد اقتصادی در منطقه شود.
این مسئول با بیان اینکه رشد سریع این صنعت تغییرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی فراوانی را به دنبال دارد، گفت: کشورهای توسعه یافته به خوبی به این مقوله پرداخته و با سرمایه‌گذاری در آن، زمینه‌های توسعه را در مناطق خود ایجاد کرده‌اند.
این مقام مسئول افزود: در کشور ما به ویژه لرستان بخوبی به این موضوع پرداخته نشده و در بحث زیرساخت‌های گردشگری مشکلات زیادی داریم.

ندای لرستان

وی دریاچه گهر را یک ظرفیت بسیار ‏ارزشمند نه تنها برای لرستان بلکه کشور دانست و خاطرنشان کرد: گهر از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ایران و کم نظیر در سطح جهان به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در زمینه گردشگری محسوب می‌شود که اگر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم می‌تواند زمینه‌های رشد و توسعه منطقه را ایجاد کند.
دالوند با تاکید بر اینکه دریاچه گهر را باید به عنوان یک مرکز گردشگری کشوری ببینیم نه ‏استانی، تصریح کرد: ساماندهی و متولی بودن در دریاچه گهر هنوز بین منابع ‏طبیعی، محیط زیست و دستگاه‌های دیگر رفع نشده و تاکنون متولی خاصی که بتواند آن را ‏ساماندهی کند نداشته است.‏
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: ابتدا باید طرح ‏ساماندهی دریاچه گهر آماده و بعد اولویت‌ها در این طرح مشخص شود، چون ‏ممکن است اعتبارات دولتی در این رابطه خیلی وجود نداشته باشد که بتوانیم تمام ‏مشکلات آنجا را حل کنیم، به این دلیل ضرورت دارد بخش خصوصی که دارای ‏اهلیت باشد یا اینکه بخش‌های عمومی غیردولتی که ظرفیت‌های خوبی دارند را برای ‏ساماندهی استفاده کنیم.‏
وی تصریح کرد: تا هفته آینده قرار است برنامه‌های خود را آورده و اولویت‌بندی کنند و با حضور در منطقه یک سری کارها را برای ساماندهی ورود و خروج در گهر انجام ‏دهیم.‏
دالوند اضافه کرد: دریاچه گهر یک سری زیرساخت‌ها نیاز دارد، مانند آب شُرب، ‏اسکان، نمازخانه‌ها، امنیت منطقه و ...، اینها تمام ‏مواردی است که باید دیده شوند و به سمتی برویم که ساماندهی خوبی داشته باشیم.‏
این معاون استاندار با بیان اینکه مناطق گردشگری در استان رها شده و فاقد زیرساخت‌های لازم هستند، افزود: برای ساماندهی و مدیریت این مناطق نیاز به متولی داریم که دارای اهلیت باشد تا بتوان زمینه‌های رشد و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کنیم.
معاون استاندار لرستان با تاکید بر لزوم و حمایت مسائل فرهنگی و اخلاقی در مناطق گردشگری، گفت: محیط زیست طرح ساماندهی دریاچه گهر را آماده و در جلسات بعدی ارائه دهد و دستگاه‌های اجرایی نیز همکاری لازم را داشته باشند.
به گزارش ایسنا، برای بازدید از دریاچه گهر و سایر زیبایی‌های این منطقه می‌بایست مباحث اکوتوریسم و گردشگری در چارچوب قوانین محیط‌زیست مدیریت و مورد توجه قرار گرفته و ساماندهی آن و مشخص شدن متولی اصلی و برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر متناسب با شرایط منطقه و شأن گردشگران می‌تواند به رونق صنعت گردشگری لرستان کمک بسزایی داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/895407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان