ندای لرستان

آخرين مطالب

گردشگری روستایی و عشایری عامل رونق اقتصاد محلی اقتصادي

گردشگری روستایی و عشایری عامل رونق اقتصاد محلی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - توسعه گردشگری روستایی و عشایری با تاکید بر حفظ شیوه‌های زندگی متفاوت با آنچه هر روز با آن روبرو می‌شویم، با محوریت گردشگری از مناطق عشایری، دقیقا آن موضوعی است که در هیاهوی تلاش برای یکسان شدن مورد توجه قرار می‌گیرد، گردشگری روستایی و عشایری به نوعی بازگشت به سادگی و اصالت‌های دست نخورده درون هر انسانی است.
  با توسعه گردشگری روستایی و گردشگری مناطق عشایری زمینه‌ای برای فروش تولیدات مردم محلی فراهم می‌شود و همین سرآغازی برای رونق گرفتن اقتصاد آنها خواهد شد و احتمال تعرض آنها به طبیعت را که در بسیاری مواقع ریشه در فقر و ناتوانی در تامین معیشت دارد، هم کاسته می‌شود.
یکی از جنبه‌های گردشگری که هنوز می‌تواند جلب توجه کند، درنگ بر زندگی به شیوه عشایری است، نشستن پای سخنان زنان، دختران و مردانی که دل کوه، دشت و طبیعت زندگی خود را بین ییلاق و قشلاق جابجا می‌کنند برای گردشگرانی که بهترین هتل‌های دنیا را دیده‌اند، می‌تواند، جذاب باشد.
مناطق گردشگری عشایری در بروجرد
رییس اداره امور عشایر بروجرد گفت: 2 منطقه عشایری کولیدر و آبسرده از ظرفیت مطلوب و مناسبی برای رونق گردشگری عشایری وجود دارد که با توجه به رویکرد سازمان امور عشایری باید مورد توجه قرار بگیرد.
" نوراله مصطفی نژاد " اظهار کرد: سازمان امور عشایری کشور در راستای ایجاد تنوع در اشتغال و درآمد عشایر که معیشت آنها فقط به دام و مرتع وابسته نباشد گردشگری عشایری، توجه به صنایع دستی و گیاهان دارویی را در اولویت قرار داده و در همین راستا در شهرستان بروجرد نیز برنامه‌هایی برای رونق گردشگری عشایری در کانون‌های عشایری کولیدر، آبسرده، کردکانه و هفت چشمه اجرا می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه 35 درصد صنایع دستی در کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود با فراهم کردن زمینه گردشگری عشایری می‌توان رونقی در سفره‌های محلی این افراد ایجاد کرد.
رییس اداره امور عشایر بروجرد با اشاره به اینکه سال گذشته12 گردشگر از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، ونزولا و قبرس از مناطق عشایری بروجرد بازدید داشتند، بیان کرد: ورود گردشگر به مناطق عشایری می‌تواند در زمینه فروش برخی تولیدات عشایری موثر باشد.
مصطفی نژاد اضافه کرد: سادگی و بی آلایشی زندگی عشایر از جمله دامپروری در مرتع و چرای آزاد، شیردوشی، تهیه ماست، دوغ، کره، پنیر، صنایع دستی عشایر مورد توجه گردشگران قرار گرفت، مشک زنی استفاده از غذای سالم، پخت نان و همگونی پوشش و لباس زنان عشایر با طبیعت از دیگر جاذبه‌هایی بود که از سوی گردشگرانی که به مناطق عشایری بروجرد سفر کرده بودند، عنوان شد.
وی با بیان اینکه باز شدن پای گردشگر به مناطق عشایری می‌تواند در زمینه فروش برخی تولیدات عشایری موثر باشد، بیان کرد: گردشگرانی که هفته قبل از مناطق عشایری بروجرد بازدید داشتند، اظهار امیدواری کردند که در فرصت‌های بعدی زمان بیشتری را برای ماندن در مناطق عشایری اختصاص خواهند داد.
بنا بر گفته وی هم اکنون عشایر شهرستان بروجرد 50 هزار راس دام دارند که در کوه‌های گرین، ونایی، ورکوه و کولیدر و بخش های دیگر مستقر هستند.
مناطق عشایری بروجرد بنا بر تایید مسوولان مرتبط به شبکه سراسری برق متصل است در همین راستا محمد علی خسروی رییس امور توزیع برق بروجرد می‌گوید: منطقه عشایری کولیدر با توجه به توزیع امکانات می تواند به منطقه گردشگری تبدیل شود، زیرا امکانات و زیر ساخت ها در این منطقه وجود دارد.
پنج روستای گردشگری در بروجرد
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: پنج روستا با ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای معرفی به عنوان روستاهای هدف گردشگری در بروجرد وجود دارد.
کامران حسینی اظهار داشت: این روستاها شامل منطقه ونایی، دهکرد، آق‌بلاغ، کوشکی و ملمی جان است که از این بین 2 روستای ونایی و دهکرد به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده‌اند.
وی افزود: علاوه بر موارد گفته شده روستای قلعه حاتم به خاطر پل تاریخی، رودخانه و طبیعت زیبای اطراف پل ظرفیت مناسبی برای گردشگری روستایی در بروجرد است و قابلیت تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری را دارد.
رییس میرات فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد بیان کرد: روستای کپر جودکی در بروجرد که به روستای لک لک ها معروف است و سراب کرتول به عنوان روستای هدف گردشگری از ظرفیت های مناسبی برخوردارند و قابلیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری روستایی را دارند.
حسینی در خصوص روستاهای با قابلیت هدف گردشگری در بروجرد اضافه کرد: کنار زیرساخت های گردشگری که در این مناطق وجود دارد باید تاسیسات هم ایجاد کرد، تا شرایط اسکان و اقامت گردشگر در این مناطق فراهم شود.
وی افزود: زیرساخت‌های گردشگری بنا بر شرایط طبیعی و وجود آثار تاریخی شاخص به عنوان منطقه هدف گردشگری مشخص می شود اما خدمات گردشگری بر عهده دستگاه‌های دولتی نیست سرمایه گذار متقاضی می‌تواند با در نظر گرفتن منطقه گردشگری مورد نظر سرمایه گذاری کند و به عنوان یک منبع درامد و توسعه گردشگری از نظر اقتصادی باعث پویایی و رشد در آن مناطق شود.
رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: بروجرد از گذشته در یک دشت حاصلخیز قرار داشته که پیرامون آن روستاهای پرتعدادی وجود داشته است با توجه به اینکه از آب کافی برخوردار بوده اند و شرایط اسکان را داشته اند امروزه نیز از زیرساخت های مطلوبی از نظر گردشگری برخوردار هستند.
ونایی بروجرد محور گردشگری روستایی در بروجرد
ونایی روستایی بزرگ در غرب بروجرد چند سالی است به شهر تبدیل شده که در 15 کیلومتری شمال‌غربی شهر بروجرد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته‌است.
این منطقه گردشگری در تنگه‌ای بین 2 کوه بلند برآفتاب و کوه گرین قرار گرفته‌ و آب و هوایی کوهستانی دارد، زمستان‌های آن سرد و پر برف و تابستان‌های آن خنک و معتدل است.
جنوب ونایی را دشت کوچکی تشکیل می‌دهد که به دلیل وجود آب فراوان، کشاورزی در آن رونق دارد، چشمه سارهای متعددی مانند سراب سفید و سراب خسروی از دامن کوه‌های این منطقه می‌جوشد، که منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است.
ونایی از مناطق گردشگری طبیعی بروجرد است، سوغات عمده ونایی خیارشور و ترشی است، خیار ونایی و دیگر محصولات جالیزی آن مشهور است و کارگاه‌های تولید خیار شور در این روستا فراوان دیده می شود که به صورت سنتی اقدام به تولید خیار شور و فروش آن می‌کنند.
از مناطق دیدنی این شهر می‌توان به سراب چله، سراب سفید، سراب ماربره، سراب خسروی، سراب مسجد، سراب دروزن(دروغگو-فصلی)،دشت سفره، تنگ دربند گلرود، دربند ونایی و غار سراب سفید اشاره کرد.
ساماندهی سفره خانه های امتداد رودخانه ونایی
شهردار ونایی اظهار کرد: پیگیری ساماندهی سفره خانه‌ها و رستوران‌های منطقه دربند ونایی در دستور کار قرار دارد که با انجام این کار رونقی از مسیر گردشگری در سفره‌های مردم حاصل می‌شود.
وی افزود: کمیسیونی متشکل از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، شهرداری و فرمانداری قرار است موضوع ساماندهی سفره خانه‌ها و رستوران‌های منطقه دربند ونایی را پیگیری کند.
شهردار ونایی یادآور شد: ونایی حدود 6 هزار و 290 نفر جمعیت دارد که با ابلاغیه وزارت کشور از مرداد 1400 به شهر تبدیل شده و از جاذبه‌های گردشگری بالایی برخوردار است که شهردای آمادگی کامل دارد با افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشند همکاری کند.
دبیری فر بیان کرد: شهر ونایی در محورهای مختلفی از قبیل تله کابین و بوم گردی، از ظرفیت‌های خوبی برخودار است که در صورت ورود سرمایه گذار می‌تواند در رونق اقتصادی این منطقه تاثیر زیادی داشته باشد.
شهردار ونایی گفت: با توجه به تردد کوهنوردان می توان پیشنهاد ایجاد خانه کوهنوردان را در این منطقه داد که این موضوع هم می تواند در کنار فرآوری محصولات مختلف کشاورزی به رونق گردشگری این منطقه منجر شود.
وی افزود: در زمینه تولید خیار شور و انواع دیگر ترشیجات، شهر ونایی از ظرفیت های خوبی برخودار است که در راستای فروش بیشتر این محصولات و توسعه گردشگری بر مبنای این ظرفیت ها، موضوع احداث ناحیه صنعتی ونایی را مطرح کرده ایم و مورد موافقت واقع شده است.
یکی از ویژگی های منطقه ونایی در شهرستان بروجرد این است که در انتهای محور گردشگری گلدشت منتهی به دامنه‌های گرین کوه واقع شده است که در طول این مسیر علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی همچون باغات و سراب ها، جاذبه‌های دست ساز فراوانی اعم از چایخانه های سنتی، قهوه خانه و اقامتگاه های بوم گردی ساخته و بعبارتی زیرساخت ها بخوبی فراهم شده است که می تواند به ماندگاری گردشگر کمک کند.
اهمیت ونایی در حوزه گردشگری بروجرد در این است که هم منطقه نمونه گردشگری و هم روستای هدف گردشگری انتخاب شده است و از این منظر یک منطقه خوش آب و هوا و پرظرفیت برای جذب گردشگر است.
گردشگری در چند دهه گذشته به یک قطب اقتصادی بسیاری از کشور ها تبدیل شده است و مردم به سفر و تعطیلات به عنوان یک نیاز ضروری و نه یک امر تجملاتی و غیر ضرور نگاه می کنند.
با در نظر گرفتن این نیاز ضروری برای انسان از یک طرف و رونق گردشگری بعنوان یک صنعت و فعالیت اقتصادی از سوی دیگر باید انگیزه و جاذبه های گردشگری را تقویت کرد که گردشگری روستایی و عشایری از جمله جذابیت هایی است که به فراخور سلیقه هر فرد می تواند مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/889101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

کشف 400 میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان

توزیع 3 هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد