ندای لرستان

آخرين مطالب

رئیس جهاد کشاورزی لرستان:

لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود اقتصادي

لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با ایجاد پنج مزرعه ماهیان خاویاری طی دو سال آینده، لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود.

 سید عماد شاهرخی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه لرستان با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «مهار تورم و رشد تولید» از سوی مقام معظم رهبری ، آموزش و ترویج را از مهم‌ترین محوری‌های توسعه بخش کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ضریب دانش فنی نقش مهمی در افزایش تولید دارد.
وی به قابلیت‌های لرستان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: لرستان در زمینه تولید انجیر سیاه، حبوبات، گردو، زرد آلو ، چغندر قند و گیاهان دارویی جز استان‌های برتر کشور است.
97 درصد از سطح زیرکشت گندم تحت پوشش الگوی کشت قرار گرفت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: امسال برای اولین بار بیش از 10 هزار هکتار کشت دانه‌های روغنی را داشتیم و به تعبیری انقلاب بزرگی در زمینه کشت دانه‌های روغنی شکل گرفته است.
شاهرخی، افزود: در کاشت « کاملینا » به عنوان یکی از دانه‌های رو غنی ویژه اراضی دیم با پنج هزار و 300 هکتار رتبه اول را در کشور کسب کرده ایم و یک تحول در بخش کشاورزی شکل گرفته است.
وی با اشاره به سطح زیر کشت اراضی استان، گفت: سطح زیر کشت گندم آبی استان 45 هزار هکتار است که از این مقدار 43 هزار هکتار یعنی 97 درصد تحت پوشش الگوی کشت قرار دادیم که در کشور رتبه پنجم را کسب کرده ایم .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: تاکنون در چارچوب طرح جهش تولید در دیمزارها 213 دستگاه با اعتباری بالغ بر 208 میلیارد ریال از محل تسهیلات کم‌بهره چهار درصد جذب شده است.
پیش‌بینی برداشت 345 هزار تن گندم
شاهرخی، گفت: در بخش جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهش و افزایش تولید به منصه ظهور رسید به گونه‌ای که در این اراضی نسبت به مزارع غیر طرح، در هر هکتار 200 کیلوگرم افزایش تولید داشتیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته در راستای همین طرح جهش تولید در دیمزارها 70 دستگاه و ادوات کشاورزی خریداری و جذب شد و امسال توانستیم 224 دستگاه شامل دنباله بند و کشت کار را جذب و واگذار کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، عنوان کرد: هر چه به سمت کشاورزی مدرن پیش برویم ادوات و تجهیزات باعث بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی می‌شوند.
شاهرخی با اشاره به پیش بینی صورت گرفته برای برداشت گندم، گفت: سال گذشته بالغ بر 270 هزار تن گندم در سطح استان برداشت شده است.
وی به بارش‌های مناسب اخیر اشاره کرد و افزود: در سال زراعی جدید 393 میلی متر بارندگی داشتیم که بیشترین بارش‌ها مربوط به پلدختر، کوهدشت و رومشکان و کمترین آن‌ها مربوط به شهرستان‌های بروجرد و دورود بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی لرستان در فصل کاشت و داشت، پیش بینی بر این است که 345 هزار تن گندم برداشت شود.
پیش‌بینی تولید 35 هزار تن انواع ماهیان سردآبی
شاهرخی، گفت: یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها است، در بحث احداث گلخانه‌ها کل گلخانه‌های استان تا قبل از دولت سیزدهم 78 هکتار بوده و از ابتدای دولت تا امروز 35 هکتار گلخانه به ظرفیت استان اضافه شده است و سطح کشت گلخانه‌ای به 113 هکتار رسیده است.
وی ادامه داد: در توسعه گلخانه‌ها نیز جهش خوبی صورت گرفته است و قطعاً با این رویه می‌توان شاهد توسعه و تحولات بیشتری بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه گیاهان دارویی توسعه کشت گونه‌های جدید و پر محصول و اصلاح باغات قدیمی در کنار توسعه پرورش ماهیان خاویاری را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در سال جدید عنوان کرد و افزود: سال گذشته 31 هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان تولید شد و برنامه ما برای سال 1402، تولید 35 هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی است.
لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود
‌ شاهرخی به ظرفیت استان در حوزه توسعه ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: لرستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب ماهیان خاویاری را دارد، در حال حاضر پنج مزرعه ماهیان خاویاری با ظرفیت 100 هزار تن داریم.
وی تاکید کرد: اگر پنج مزرعه ماهیان خاویاری ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم 500 میلیارد تومان اعتبار را در قالب توافقنامه با قرارگاه خاتم برای ایجاد زیر ساخت 10 مجتمع ماهیان خاویاری در استان جذب کنیم.
برای تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم
شاهرخی همچنین در زمینه تأمین و تولید کالاهای اساسی در استان گفت: از ابتدای سال گذشته تا پایان اسفند ماه 1401، 900 تن گوشت منجمد و 25 تن گوشت گرم در بین مردم لرستان توزیع کردیم.
وی همچنین در زمینه تولید مرغ در استان، گفت: روزانه حدود 200 تن در سال 1401 لاشه مرغ در استان تولید شد که 110 تا 120 تن آن در استان و مابقی به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، همچنین به توزیع شش هزار و 600 تن برنج در لرستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در زمینه تأمین کالاهای اساسی در لرستان مشکلی وجود ندارد.
شاهرخی، گفت: در سال گذشته از مجموع 120 هزار بازرسی صورت گرفته در سطح استان، 9 هزار پرونده تخلفاتی تشکیل و متخلفان به پرداخت 96 میلیارد تومان جریمه محکوم شدند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/737093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟