ندای لرستان

آخرين مطالب

تالاب‌های پلدختر چشم به راه گردشگران/فرصت دیدار مناظری چشم‌نواز مقالات

تالاب‌های پلدختر چشم به راه گردشگران/فرصت دیدار مناظری چشم‌نواز
  بزرگنمايي:

- پلدختر- تالاب‌های پلدختر در استان لرستان چشم به راه طبیعت‌گردان و گردشگرانی است که این شهرستان را مقصد سفر نوروزی خود قرار داده‌اند.

 شهرستان پلدختر به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های مختلف گردشگری، آثار باستانی، موقعیت جغرافیایی، کوهستانی بودن، محل عبور رودخانه‌های فصلی با جاذبه‌ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی از جمله شهرهای گردشگری استان لرستان محسوب می‌شود.
تالاب‌هایی با چشم اندازهای زیبا
13 تالاب شهرستان پلدختر، از جمله این جاذبه‌های گردشگری هستند، این تالاب‌ها ثبت شده در کنوانسیون رامسر هستند که 500 هکتار از زمین‌های منطقه بکر و زیبای « چول »، دامنه شمالی ارتفاعات زاگرس واقع در « کبیرکوه » را به خود اختصاص داده و هر ساله محل بازدید گردشگران داخلی و خارجی هستند.


این تالاب‌ها که به تالاب‌های «ولیعصر» معروف هستند در هفت کیلومتری جنوب شهر پلدختر واقع و از مهم‌ترین اکوسیستم آبی منطقه و لرستان به شمار می آیند که دارای نیزارهای بکر و زیبا بوده و جانوران آبزی و پرندگان متعددی را در خود جای داده اند .
تالاب‌ها در ایران با توجه به تنوع زیاد و قرار گرفتن کشور در مسیر مهاجرت پرندگان از نظر موقعیت جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردارند و در کنوانسیون رامسر این منابع خدادادی مکان‌هایی مانند مناطق پست باتلاقی، آب‌های طبیعی و لجنزارهای فصلی و دائمی را شامل می‌شوند که ممکن است به صورت راکد یا جاری باشند.


تالاب‌های پلدختر از آن دسته تالاب‌های «گودالی» با آب‌های راکد هستند که جریان آب آنها از بالا دست به سمت مرکز است و در منطقه خشکی واقع شده اند ، مردم منطقه در گویش محلی خود به تالاب‌ها «گوری» می‌گویند.
از تعداد 13 تالاب، دو تالاب پلدختر خشک شده و 11 تالاب دیگر دارای آب راکد و فعال هستند که اطراف آنها را تنوع درختان، درختچه‌ها و نیزارها پر کرده و با محصور بودن در بین کوه‌ها چشم انداز بسیار زیبایی به خود گرفته اند .
از طرف دیگر شهرستان پلدختر در جنوبی‌ترین نقطه استان لرستان و هم مرز با استان خوزستان است که به ویژه در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار با آب و هوای معتدل رنگ و بوی بهاری بسیار زیبا به خود می‌گیرد.
تلاب‌های شگفت‌انگیز پلدختر چشم به راه گردشگران نوروزی
از جمله تالاب‌های پلدختر «تکانه» با عمق پنج متر و پوشیده از نی، « لفانه » با مساحت 10 هکتار و شامل دو تالاب است، لفظ « لفانه » در گویش محلی لری به معنی دو قلو است که این دو تالاب به وسیله تپه‌ای از هم جدا می‌شوند و منبع تأمین آب آنها بارش‌های فصلی است.


تالاب «زردابه» با پوشش گیاهی سرخس آبزی و تالاب سیاه به عنوان کوچک‌ترین تالاب شهرستان با پوشش گیاهی نی زیستگاه پرندگان بومی مهاجر است.
تالاب «جمجمه» با نام محلی «گوری جمجمه» به معنای «جنبان» است و به دلیل متحرک بودن این نام را به خود گرفته و تالاب «کبود» با مساحت چهار هکتار زیستگاه پرندگان و پوشیده از نی است، تالاب « تاف » یک و دو با پنج هکتار وسعت زیستگاه پرندگان مهاجر و نیزارها و تالاب «گُلم سوزه » و تالاب « پیکه » از جمله تالاب‌های شهرستان پلدختر با زیستگاه پرندگان مهاجر و نیزارها هستند.
تالاب « بلمک » در هفت کیلومتری جنوب غربی پلدختر در جوار روستای «ولیعصر»، تالابی فصلی با مساحت 14 هکتار بوده و بزرگ‌ترین تالاب این شهرستان محسوب می‌شود که سالانه بیش از 15 گونه پرنده از پرندگان کمیاب به این تالاب و دیگر تالاب‌های شهرستان مهاجرت می‌کنند، اما متأسفانه بخش زیادی از مساحت این تالاب توسط مردم محل به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده است.
زندگی 43 گونه پرنده در تالاب‌های پلدختر
علی الشتری نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: تالاب‌های این شهرستان بر بستر منطقه « چل » ناشی از زمین لغزش « کبیرکوه » در جنوب شهر پلدختر واقع شده اند که بر اثر لغزش «یال» شمالی «کبیر کوه» روی رودخانه « سیمره » با مسدود کردن آن ایجاد شده اند .


وی افزود: مسدود شدن رودخانه باعث نفوذ آب به شکاف‌های آب‌های زیرزمینی شده در نتیجه لایه آبدار سفره زیر زمینی در آن محدوده افزایش یافته و سطح ایستایی آب بالا رفته و به مرور زمان آب به سمت گودی‌های واقع در بستر « چل » هدایت و تالاب‌ها ایجاد شدند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پلدختر، افزود: این تالاب‌ها با تغذیه از منابع آبی دیگر تاکنون موقعیت خود را حفظ کرده و عوامل زمین شناختی موجب ایجاد این تالاب‌ها شده است.
الشتری نژاد، گفت: تالاب‌های پلدختر از سال 1372 به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع معرفی و تعداد شش رسته، 14 خانواده و 43 گونه پرنده در این تالاب‌ها شناسایی و ثبت و به طور متوسط حدود پنج هزار فرد پرنده آبزی و کنار آبزی در آنها حضور دارند که گونه غالب آنها « چنگر » است.
کدام گونه‌های گیاهی و جانوری در تالاب‌های پلدختر زیست می‌کنند؟
وی افزود: پرندگان « کشیم » کوچک، «کشیم » بزرگ، «با کلان»، «حواصیل » خاکستری، «اگرت » بزرگ و کوچک، «گاوچرانک »، «حواصیل » شب، «حواصیل » زرد، «بوتیمار»، «گیلار »، «تنجه »، غاز خاکستری، اردک « ارده ای »، اردک «سرسبز»، اردک «سرخابی»، اردک «تاجدار»، اردک «سیاه کاکل»، «چنگر نوک سرخ»، «چنگراور آسیایی»، «فیلوش »، «آنقوت »، «چوب پا»، «کاکایی»، «دیدومک » و «سلیم‌ها» از عمده پرندگان آبزی و کنار آبزی تالاب‌های پلدختر بوده که دارای اهمیت ملی و بین المللی هستند.


رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پلدختر، یادآور شد: «نی»، «زنبق»، «سازو »، «بید»، «جگن اوریارسلام»، «سوروف »، «سرخس آبی»، «سه کوله خاص»، «شبدر آبی»، «علف هفت بند»، «گوشاب شناور» و گیاهان غوطه ور در آب شامل « سراتونیلوم »، «میریوفیلوم » و «جلبک سبز» از جمله گونه‌های علف تالاب‌های پلدختر هستند.
الشتری نژاد، افزود: درختان و گیاهان کنار آبزی تالاب‌های پلدختر ازجمله کنار، کنارک، بادام کوهی، بادامک، گون ، یونجه، علف گندمی، علف بافی ، ماشک و اپرس هستند.
وی گفت: نی یکی دیگر از پوشش‌های پیرامون این تالاب‌ها است که محلی برای استراحت پرندگان، لانه گزینی و زاد آوری و آشیانه آنها است و از لحاظ ایجاد امنیت و جذب و انباشت کربن جو نیز اهمیت دارند.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پلدختر، افزود: گونه‌های جانوری دیگری مثل گرگ، شغال ، روباه، کفتار، خرگوش، گراز ، «خدنگ »، «خارپشت» ایرانی، «تشی »، خفاش لب کوتاه، «شنگ » و جوندگان مثل موش صحرایی خزندگان مثل انواع مارها، مارمولک، «آگاماها »، لاکپشت ها و « جکوها » و نیز دوزیستان مثل وزغ و قورباغه و آبزیانی نظیر کپور ماهی، مارماهی، «پلانکتون‌ها»، «فتیو پلانکتونها»، «بتنوزها »، در تالاب‌های پلدختر زیست کرده یا تحت تأثیر این زیستگاه و دارای ارتباط اکولوژیکی و رابطه متقابل هستند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/581789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان