ندای لرستان

آخرين مطالب

جهاد تبیین گامی بسوی افزایش سرمایه اجتماعی مقالات

جهاد تبیین گامی بسوی افزایش سرمایه اجتماعی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- در دنیای پرصدای امروز که قدرت با صدا و تصویر و محتواهایی است که توان نفوذ بیشتری بر مخاطب دارد جهاد تبیین را می توان تلاشی برای دیده شدن و رعایت انصاف برای رسیدن به تعادل دانست که همه ابعاد ماجراها دیده و گفته شود، به عبارتی اگر چه جهاد تبیین یک بازدارندگی اجتماعی در برابر تهاجم رسانه ای و فرهنگی است اما تبیین و گفت و گو و پرکردن شکاف های احتمالی با تشریح آنچه انجام شده و باید انجام شود نوعی همراهی مسوولان با مردم را نشان می هد که پیامدهای مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را به دنبال دارد.

جهاد تبیین در عین حال مفهومی فاخر و موضوعی مهم است که در مطالبات رهبر معظم انقلاب این چنین بیان می شود: در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت این جنگی است بین اینها ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم» «جهاد تبیین» یک فریضه است، «جهاد تبیین» یک فریضه‌ قطعی و یک فریضه‌ فوری است و هر کسی که می تواند، باید اقدام کند وظیفه ای که برای همه نخبگان اجتماعی و مسوولان ارشد تکلیف شده و به عنوان یک فریضه بیان می شود.

یکی از دستاوردهای اجتماعی جهاد تبیین در شرایط کنونی افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد نهادی است که مورد تایید همگان قرار دارد.

تبیین دستاوردهای انقلاب با رویکرد خدمت به مردم باشد

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این خصوص می گوید: تبیین دستاوردهای انقلاب با رویکرد خدمت به مردم از مهمترین برنامه‌هایی است که در مناسبت های مختلف باید مورد توجه باشد و در دهه فجر این مهم نیز باید با تمرکز بیشتری مورد پردازش قرار گیرد.

مسلم مرادی می افزاید: خدمت به مردم و نشاط آفرینی و تبیین دستاوردهای انقلاب در اجرای برنامه‌های دهه فجر ضروری است، برنامه های دهه فجر باید با رویکرد خدمت به مردم باشد، دستاوردهای انقلاب با عملکرد مقایسه ای باید برای مردم بیان شود.

فرماندار بروجرد گفت: در طول عمر با برکت انقلاب پروژه‌های بزرگی در شهرستان اجرا شده که باید برای شهروندان بازگو و بیان شود.

وی در خصوص اهمیت تبیین به عنوان یک وظیفه همگانی اظهار داشت: برای نسل جوان و نوجوان باید عملکرد دستگاه‌های مختلف بیان و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح شود، مردم باید با دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا شوند.

در جهاد تبیین آنچه که نباید از نظر دور بماند قدرت صدا و رسانه است که به عبارتی همراهی رسانه ها را با رعایت اعتدال و انصاف می طلبد.

بیان واقعیت‌های باید سرلوحه کار خبرنگاران قرار گیرد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان می گوید: بیان واقعیات و حرکت در مسیر جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، باید سرلوحه کار اهل رسانه و خبرنگاران قرار گیرد.

مجید منعمی می افزاید: جهاد تبیین به عنوان نقشه راه همه اهل رسانه و خبرنگارانی باشد که دل در گرو اتقلاب و جمهوری اسلامی دارند، جهاد تبیین در شرایطی از اهمیت فراوانی برخوردار است که دشمنان با استفاده از ابزار و قدرت رسانه سعی در تحریف واقعیات دارند، اهل رسانه باید واقعیات را به درستی و بطور صحیح تبیین و روشن سازی کنند.

کارشناسان اجتماعی همیشه از انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی به نیکی یاد می کنند از این نظر که همین سرمایه اجتماعی مطمن ترین بستر توسعه و پیشرفت است.

بیان واقعیت‌ها موجب افزایش سرمایه اجتماعی می شود

پژوهشگر اجتماعی می گوید: راه‌های متعددی برای افزایش سرمایه اجتماعی وجود دارد و یکی از میانبرهای آن بیان واقعیت های جامعه است، نظریه پردازان اجتماعی، سرمایه اجتماعی را بعد معنوی یک اجتماع و میراثی تاریخی می دانند که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع قادر است.

مهین نصرالهی نیاز به گفتمان سازی جهاد تبیین در شرایط کنونی جامعه را ضروری دانست و افزود: جهاد تبیین اگر وظیفه همگانی قلمداد و به درستی بیان شود، ارزش آفرینی اجتماعی به همراه دارد، ارزش های اجتماعی ناشی از جهاد تبیین شامل اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامتی نفس، همدردی، دوستی، همبستگی و فداکاری است.

این پژوهشگر اجتماعی افزود: این ابعاد از طریق جریان های اطلاع رسانی مثل آموزش مربوط به مشاغل، تبادل عقاید، تبادل اطلاعات، هنجارهای مربوط به معاملات در شبکه های اجتماعی، مشارکت های مردمی، گروه های خودیاری و نوع دوستی و روحیه جمع گرایی در برابر فردگرایی بین اعضای شبکه های اجتماعی شکل می گیرد و جای این بحث را در روابط تمامی گروه های اجتماعی باز می کند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: جهاد تبیین بستر ساز سرمایه اجتماعی و انسجام جامعه است وقتی جهاد تبیین شکل و ساختار اجتماعی داشته باشد در واقع سرمایه اجتماعی را تقویت و ارتقا می بخشد، از طرفی سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه در مسئله اجتماعی جهاد تبیین، اعتماد سیاسی است که در تعریف آن می توان گفت: اعتماد سیاسی درجه ای از باور مردم به توانایی و موفقیت مسوولان در برآورده ساختن انتظارات آنان است، این عنصر مهم و کلیدی در تلقی و ادراک شهروندان از کار آمدی دولت نهفته است که باید شفاف عنوان شود.

در کلامی منصف می توان گفت بدون شک مهمترین ابزار جهاد تبیین آگاهی، دانش، شناسایی، کارآمدی، صداقت، وفاداری، خیرخواهی، ایجاد ارتباط مناسب، فرهنگ سازی، آموزش، حقیقت گویی، پایش و نظارت و از همه مهمتر توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبرد اساسی در جهاد تبیین به ویژه الگو گیری از توصیه های مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی است که در صورت انجام فریضه جهاد تبیین به صورت علمی و گسترده اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی افزایش یافته و جامعه به سمت پیشرفت و تعالی خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/269377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟