ندای لرستان

آخرين مطالب

روستانشینی با چاشنی اینترنت، ارمغان انقلاب در آیینه روستاهای لرستان مقالات

روستانشینی با چاشنی اینترنت، ارمغان انقلاب در آیینه روستاهای لرستان
  بزرگنمايي:

اندای لرستان- ینکه روزی راه های پر پیچ و خم بین روستاهای اغلب کوهستانی لرستان با یک «الو» کوتاه شود بیشتر شبیه به رویا بود و مردمان محرومی که باید روزها و بلکه هفته ها برای خبر گرفتن از حال بستگان خود در روستاهای دورتر منتظر می ماندند تا بلکه مسافری بیاید و انتظار آنها را با دست خطی یا پیغامی شفاهی پایان دهد.

خبرها دیرتر به روستاییان می رسید، فرقی نداشت چه باشد حتی اگر رخدادی به مهمی و بزرگی انقلاب 57 ایران بود، اما رفته رفته طلیعه فجر در تمام آسمان ایران پرتو افکند و مسافت های بین روستاییان با ایجاد زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی کوتاه و کوتاه تر می شد.

چند سال بعد رفته رفته روستاییان در اتاقک های آقای تلفنچی جمع می شدند و خوشحال از داشتن گوشی های تلفن نارنجی، قرمز و طوسی به این میزان از ارتباط راضی بودند تصور داشتن ارتباط مجازی و ارتباط تصویری چیزی در حد تخیلات بود اما این رویاها به سرعت رنگ واقعیت گرفت و روزگار خوش روستانشینان لرستان با بهره مندی از تجهیزات مخابراتی شکل گرفت.

به گزارش ایرنا ، تاریخ دقیقی از ایجاد نخستین تلفن ثابت برای روستاهای لرستان در دست نیست اما بدون شک این خدمت پس از انقلاب اسلامی رنگ و بوی واقعیت گرفت و به فهرست خدمتگزاری های جمهوری اسلامی ایران اضافه شد، صدای زنگ تلفن های ثابت، یکی یکی در خانه های روستایی طنین انداخت و با پیشرفت فناوری، انتظارات برای داشتن تلفن همراه و پس از آن اینترنت در روستاها بالا گرفت.

انقلاب نیز به این خواسته رو به جلو و به حق روستاییان پاسخ داد و رفته رفته تلفن های همراه نیز در روستاها به صدا درآمد، گوشی های قدیمی دکمه ای در دست روستاییان جای گرفت و اینگونه بود که زمینه انقلاب مخابراتی و اینترنتی در روستاهای لرستان فراهم شد.

نادیده گرفتن این زیر ساخت به عنوان یکی از خدمات نظام به دور از انصاف است، زمانی که یکی از روستاییان به دلیل نبود تلفن برای خبر کردن دکتر و یا گرفتن تلفنی کمک های اولیه از نیش عقرب جان می باخت تا حالا که امور اداری مردم روستاهای لرستان از طریق دفاتر خدماتی و بدون مراجعه به شهرها انجام می شود.

توسعه روستایی و کاهش شکاف طبقاتی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته از مهمترین اقدامات دولت بوده که طی سال‌های اخیر رنگ واقعیت به خود گرفته است و روستاهای لرستان از نظر زیرساخت‌های ارتباط دیجیتال و اینترنت پا به پای مناطق شهری در حال پیشرفت هستند.

هرچند لرستان در برخی شاخص های توسعه نسبت به استان های دیگر و متوسط کشور عقب مانده است اما توسعه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی این دیار به ویژه در مناطق روستایی یکی از شاخص ترین اقدامات انجام شده به شمار می رود.

روستاهایی که با وجود نداشتن راه دسترسی مناسب و ضعف زیرساخت هایی چون آب، برق و گاز اما در ارتباطات مجازی و مخابراتی دست کمی از مناطق شهری ندارند و روزگار روستانشینی آنها با چاشنی اینترنت و فضای مجازی خوش تر شده است.

باید توجه داشت شرایط جغرافیایی لرستان به دلیل گستردگی و پراکندگی روستاها و داشتن 70 درصد موقعیت کوهستانی بسته خاصی از دشواری های خدمات رسانی را ایجاد کرده و ارزش هرگونه خدمتی در این دیار به ویژه روستاها بیش از پیش نمایان می شود.

سهم حدود 40 درصدی روستاهای لرستان از جمعیت لرستان به خوبی بیانگر اهمیت ارتباطات روستایی و ورود مخابرات و اینترنت به روستا به منزله تامین مقدمات توسعه اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و اشتغال است تا روستانشینان با دریافت این خدمات مهم، قید مهاجرت به شهر را زده و در دیار خود نسبت به راه اندازی کسب و کارهای مهم و حتی تحصیل مشتاق شوند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 2 هزار و 660 روستای لرستان تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته اند و به اینترنت دسترسی دارند همچنین بیش از 92 هزار و 250 مشترک فعال پهن باند ثابت در روستاها و مناطق محروم استان خدمات ارتباطی را دریافت می کنند.

بیش از 260 میلیارد تومان یکسال گذشته در حوزه مخابرات منطقه لرستان سرمایه گذاری شده و به رتبه 2 کشور ارتقا یافته است که پیش بینی می شود طی 2 سال آینده زیرساخت های ارتباطی مطمئن با کمترین اختلال و بالاترین کیفیت فراهم باشد: همچنین بیش از چهار هزار کیلومتر فیبر نوری در لرستان وجود دارد و احداث بیش از 380 کیلومتر فیبر نوری در دست اقدام است.

ارتباط اینتنرتی 1569 روستای لرستان پس از انقلاب

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان در این خصوص می گوید: از مجموع حدود سه هزار و 200 روستای استان یکهزار و 569 روستا جمعیت بیش از 20 خانوار دارند که هیچیک از این روستاها قبل از انقلاب زیرساخت مخابراتی و ارتباطی نداشتند.

مجتبی صارمی افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در روستاهای لرستان 82 درصد است در حالیکه پیش از انقلاب، این ارتباطات به هیچ عنوان برای مناطق روستایی متصور نبود.

وی با بیان اینکه هم اکنون اینترنت نسل سوم و چهارم در بیش از 82 درصد روستاهای لرستان برقرار است ادامه داد: انقلاب اسلامی خدمات ارتباطی و مخابراتی کم نظیری برای روستاییان لرستان فراهم کرده است .

اتصال یکهزار و 279 روستای لرستان به شبکه ملی اطلاعات در چهار دهه

میرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: ایجاد زیرساخت اینترنت در مناطق روستایی لرستان، مقدمه اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات است که تاکنون از مجموع یکهزار و 569 روستای بالای 20 خانوار در استان، یکهزار و 279 روستا به این امکان مجهز شده اند.

صارمی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده مجوز و اعتبار لازم برای اتصال مابقی 290 روستای واجد شرایط لرستان به شبکه ملی اطلاعات، اخذ شده و برنامه ریزی یک ساله برای اتمام این مهم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: برخی تجهیزات قابل نصب روی دکل ها وارداتی است که با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور، روند کار کند شده است در صورتیکه اگر این امکانات به موقع وارد می شد، اتصال 290 روستا به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال صورت می گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر مزایای اینترنت پرسرعت، اتصال این روستا به شبکه ملی اطلاعات در راستای تحقق دسترسی همگانی به ارتباطات دیجیتال در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم استان و گام مهمی برای توسعه و پیشرفت می باشد همچنین این اقدام در راستای کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق روستایی و شهری و دسترسی همگانی به ارتباطات پایدار در مناطق محروم اجرایی شده است.

فیبر نوری، زیرساختی نوین و ارتباط بی عیب و نقص روستاییان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان ادامه داد: فیبر نوری به عنوان یکی از زیرساخت های مهم و با کیفیت مخابراتی و اینترنتی در دستور کار قرار گرفته و مجوز احداث یکهزار و 55 کیلومتر فیبر نوری جدید امسال برای استان اخذ شده است.

صارمی افزود: در مناطقی از استان به دلیل شرایط کوهستانی، دکل های مخابراتی نسبت به یکدیگر دید رادیویی ندارند بنابراین امکان احداث سایت برای پوشش تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد که در این موارد، احداث فیبر نوری در دستور کار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا از سایتی که قبلا احداث و فعال شده است تا روستایی که دید رادیویی وجود ندارد، فیبر نوری احداث می شود که با پیگیری های صورت گرفته در حوزه توسعه روستایی ، مجوز احداث یکهزار و 57 کیلومتر از این زیرساخت برای لرستان صادر شده است.

وی تصریح کرد: این طرح در قالب 2 فاز 255 و 802 کیلومتری در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون 143 کیلومتر فیبر نوری از فاز نخست آماده بهره برداری است.

صارمی گفت: به طور متوسط برای احداث هر متر فیبر نوری 150 هزار تومان هزینه می شود که این طرح در مناطق مختلف لرستان از جمله الیگودرز، کوهدشت و پلدختر به دلیل کوهستانی بودن برخی نواحی، اولویت دارد.

به گفته وی تاکنون42 سایت و چهار مرکز مخابراتی به شبکه فیبر نوری لرستان وصل شده اند و در صورت رضایت معارضان و صدور مجوزهای لازم، تا سال آینده به طور کامل انجام می شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت: در این راستا عملیات اجرایی 70 کیلومتر فیبر نوری در مسیر شاپور آباد به سد رودبار در شهرستان الیگودرز نیز آغاز شد که بیش از 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای این طرح هزینه می شود.

احداث سایت های ماهواره ای ارتباط روستایی برای نخستین بار در لرستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین افزود: در مواردی نیز احداث فیبر نوری به صرف نیست چراکه باید برای روستاهای 15 تا 20 خانوار دست کم 60 تا 100 کیلومتر فیبر نوری احداث می شد بنابراین راه اندازی سایت های ماهواره ای در دستور کار قرار گرفت.

صارمی بیان کرد: در این شرایط سایت های ماهواره ای محدود برای روستاها فعال و ارتباط تلفن همراه و اینترنت نسل شوم تا حدود 500 متر اطراف روستا برقرار می شود که این مهم برای نخستین بار توسط دولت سیزدهم و در روستای " چکان" الیگودرز اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد سایت های ماهواره ای در کشور محدود است بیان کرد: امسال برای کل کشور 10 سایت در نظر گرفته شد که مجوز سه سایت برای لرستان اخذ شده است و علاوه بر چکان، این سایت ها در روستاهای حاجی آباد و هادی در الیگودرز راه انداری می شود.

روستاهای لرستان، از بی خبری محض تا تجمیع خدمات ادارات در روستا

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: دفاتر "آی سی تی" یا همان پیشخوان روستایی پس از انقلاب اسلامی در کشور ایجاد شد و در حال حاضر حدود 360 باب از این مراکز در استان نیز فعال است.

صارمی اظهار داشت: این دفاتر تا دهه 80 به عنوان خدمات ارتباطی مربوط به مخابرات، پست و پست بانک بوده و مجاز به ارائه سایر خدمات ادارت نبودند اما پس از انتقال به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجوز ارائه انواع خدمات برای آنها صادر شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون خدمات ادارات در دفاتری که مجوز لازم را گرفته اند ارائه می شود و علاوه بر ارائه خدمات مختلفی مانند پست، پست بانک، تلفن و سایر خدمات دولتی، ارتباط روستاهای مورد نظر را با شبکه اینترنت فراهم کرده اند.

به گفته وی سازمان‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و سایر نهادهای دولتی خدمات مختلفی را به روستاییان ارائه می‌نمایند که با بهره‌گیری از دفاتر خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات روستایی خدمات خود را به صورت الکترونیکی به روستاییان عرضه می کنند که در این راستا بسیاری از مشکلات روستاییان مانند تردد به شهرها برای استفاده از خدمات دولتی رفع شده است.

دولت سیزدهم و دسترسی هشت هزار و 21 خانوار روستایی لرستان به امکانات مخابراتی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: هشت هزار و 21 خانوار روستایی استان در طول فعالیت دولت سیزدهم از خدمات ایجاد یا تقویت سایت‌های مخابراتی بهره‌مند شدند که در این راستا 110 پروژه ارتباطی ایجاد دکل جدید یا ارتقای فناوری سایت های موجود، برای 19 هزار و 846 نفر روستانشین استان اجرا شده است.

صارمیی اظهار کرد: در طول فعالیت دولت سیزدهم 56 دکل جدید مخابراتی و ارتباطی در روستاهای استان ایجاد و فناوری 54 سایت نیز از نسل دوم تلفن همراه به نسل سوم و چهارم ارتقا یافت تا زیرساخت های اینترنتی در این مناطق تقویت شود.

به گفته وی به طور میانگین برای ارتقای فناوری هر سایت 1.5 تا 2میلیارد تومان و برای احداث سایت جدید چهار میلیارد تومان نیاز است که در مجموع برای اجرای 110 پروژه ارتباطی استان 255 میلیارد تومان هزینه شده است.

بهره مندی 713 خانوار روستایی لرستان در طلیعه فجر 44

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان همچنین گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر امسال نیز 16 سایت جدید ارتباطی در روستاهای استان بهره برداری می شود و فناوری هفت سایت نیز ارتقا می یابد.

صارمی تصریح کرد: 64 میلیارد تومان برای احداث سایت های جدید و 14 میلیارد تومان برای ارتقای سایت های موجود هزینه شده است و در مجموع 2 هزار و 727 خانوار ساکن در 713 روستای استان از این طرح ها بهره مند می شوند.

به گفته وی این تعداد طرح با حضور مسوولان استان و شهرستان ها در الیگودرز، دورود، کوهدشت، خرم آباد، بروجرد و دلفان به بهره برداری می رسند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/269067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت

مقاوم سازی 75 درصد از واحد‌های مسکونی روستایی لرستان

مبارزه علیه آفات زراعی و باغی بروجرد در سطح بیش از 35 هزار هکتار

آسفالت 87 کیلومتر از راه‌های روستایی لرستان

مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در 400 هکتار از اراضی لرستان

راهپیمایی جمعه خشم در همه شهر‌های لرستان برگزار می‌شود

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان