ندای لرستان

آخرين مطالب

زخم اجناس چینی بر تن صنایع‌دستی لرستان مقالات

زخم اجناس چینی بر تن صنایع‌دستی لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- صنایع دستی هر قوم و ملتی، معرف ذوق و خلاقیت‌های آنان در پاسخ به ضرورت‌های مادی و معنوی در مرحله مشخصی از گسترش تاریخی است. صنایع‌دستی تجلی ویژگی‌های فرهنگی و مظهری تمدن انسان‌های هر جامعه در گذر تاریخ است.

صنایع دستی نماد ذوق و هنر مردمان دیار لرستان

در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش آن را حک می‌کنند.

صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/01/31/4/772113.jpg?ts=1440157862632

در استان لرستان 90 رشته صنایع‌دستی وجود دارد و حدود هفت هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در این استان فعالیت دارند، صنایع زیبا و شکیلی که علاوه بر ذوق و هنر خالق این هنر صنعت گوشه‌ای از تاریخ، فرهنگ و روش زندگی گذشتگان ما را تداعی می‌کنند، صنایع‌دستی علاوه بر شاخصه فرهنگی و هنری با اشتغال‌زایی همراه است و برای علاقه‌مندان یک بنگاه اقتصادی مستقل تلقی می‌شود که در صورت توسعه بازارچه‌های ثابت، با رشد سرانه اقتصادی هنرمندان مواجه خواهد بود.

زخم اجناس چینی بر تن صنایع‌دستی لرستان

هر کدام از هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی در استان لرستان مشکلات خاص خود را داشتند، اما مسئله و مشکل مشترک اکثر آنها نبود بازارچه ثابت، نبود مواد اولیه یا گران بودن هزینه تأمین این مواد است.

یکی از این هنرمندان که در رشته گلیم‌بافی فعالیت دارد، بیان کرد: اگر تسهیلات خوب و کم‌بهره‌ای به ما هنرمندان صنایع‌دستی اختصاص پیدا کند، قطعاً این هزینه را صرف تولید بیشتر خواهیم کرد و زمانی که چرخ تولید صنایع‌دستی خوب و به موقع بچرخد مشتری خوب هم خواهد رسید.

هنرمند دیگری در رشته پوشاک لری، عنوان کرد: توسعه صنایع‌دستی و افزایش فروش محصولات ما نیازمند فرهنگ‌سازی است، مردم نباید جنس بی کیفیت چینی را خریداری کنند و تولید داخلی استان خودشان که زیباتر و برگرفته از هنر ایرانی است را فراموش کنند.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

هنرمند دیگری در رشته مس‌گری، گفت: مس به شدت گران شده و تهیه مواد اولیه برای ما دشوار است و از طرفی ساخت ظروف مسی زمان بر است و پس از تولید نیز باید منتظر مشتری بمانیم که توان خرید داشته باشد که در نهایت سرمایه ما مدت‌ها راکد است.

ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی همچنان در هاله‌ای از ابهام

عباس حمزه‌ای معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با تاکید بر نقش مستقیم تولیدات صنایع‌دستی در رونق اشتغال‌زایی، بیان داشت: در سال‌جاری بیش از 44 جلسه پیرامون بررسی و پیگیری امور صنایع‌دستی لرستان برگزار شده است.

وی، اظهار کرد: این جلسات در حوزه سامان‌دهی امور صنایع‌دستی شامل تعیین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، رایزنی برای دریافت اعتبارات ملی از معاونت صنایع‌دستی، تعیین رابط صنایع‌دستی در تمامی شهرهای استان برای نخستین بار، تعیین پروژه‌های اولویت‌دار معاونت صنایع‌دستی، تکمیل کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خرم‌آباد و تشکیل جامعه تخصصی صنایع‌دستی استان لرستان بوده است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای واگذاری خدمات مربوط به ثبت نام مجوز صنایع‌دستی به دفاتر پیشخوان و پیگیری، رایزنی برای ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در شهرهای بروجرد، دورود و الیگودرز، پیگیری امور مربوط به بازارچه صنایع‌دستی خرم‌آباد و برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی به این مرکز انجام شده است.

برپایی 14 نمایشگاه صنایع دستی

حمزه‌ای در خصوص تلاش برای ثبت ملی برخی رشته‌های صنایع‌دستی، بیان کرد: ثبت ملی «چوغابافی» و همچنین جلسه با شورای روستای «سنگ سفید» در خصوص ثبت روستای ملی «مبل منبت» از مهم‌ترین اقدامات انجام شده است.

وی، گفت: از اوایل سال‌جاری تاکنون 14 نمایشگاه صنایع‌دستی در رشته‌های گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، نمدمالی، تراش‌سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، ورشو سازی، خراطی، پیکرتراشی، قلم‌زنی و چرم‌دوزی برگزار شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی بیش از 30 تفاهم‌نامه آموزشی با صنعت‌گران و مربیان صنایع‌دستی استان منعقد شده است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حمزه‌ای، ادامه داد: با هدف آموزش علاقه‌مندان و خصوصاً خودکفایی و اشتغال زنان خودسرپرست، تفاهم‌نامه‌هایی مشترکی با ادارات بهزیستی، کمیته امداد، آموزش فنی و حرفه‌ای، امور عشایری و اداره کار تعاون کار و رفاه اجتماعی منعقد شده است.

وی، بیان کرد: تکمیل پرونده ثبت معنوی «چوغابافی» از دیگر اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان در سال‌جاری است.

صدور 285 مجوز صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص صدور مجوزهای صنایع‌دستی نیز، گفت: 285 فقره مجوز صنایع‌دستی از 10 آبان تا 30 آذرماه صادر شده است و همچنین توسط کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی بانک اطلاعاتی از هنرمندان برتر استان به منظور شرکت در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای تهیه شده است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

حمزه‌ای با تاکید بر جایگاه شاخص صنایع‌دستی لرستان در کشور، بیان داشت: در سال‌جاری 200 فقره بازدید مجازی از کارگاه‌های صنایع‌دستی استان انجام شده است و همچنین هنرمندان صنایع‌دستی استان به 10 نمایشگاه ملی و منطقه‌ای شامل خراسان شمالی، کرمانشاه، تهران، گلستان، اصفهان، قم، زنجان، کرمان، چهارمحال و بختیاری اعزام شده‌اند.

فروش سالانه 21 هزار متر مربع گلیم

وی، ادامه داد: شرکت در رویداد ملی «سه گام» در کاخ سعدآباد با شرکت پنج هنرمند و 14 اثر، برگزاری نمایشگاه بسیج هنرمندان و نمایشگاه مشترک با کمیته امداد با عنوان از عرش تا فرش از دیگر فعالیت‌های برجسته هنرمندان صنایع‌دستی استان است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تاکید کرد: با همکاری کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی در صدد استخراج اطلاعات مربوط به کارگاره‌های راکد و نیمه راکد صنایع‌دستی استان هستیم و 10 طرح برتر دریافت کننده تسهیلات تبصره 18 نیز معرفی شده‌اند.

حمزه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: تعداد هنرمندان فعال در رشته گلیم‌بافی در لرستان 900 نفر هستند و تعداد کارگاه‌های فعال در این رسته نیز حدود 700 کارگاه انفرادی و گروهی است.

وی، ادامه داد: با همت هنرمندان این رشته سالانه حدود 21 هزار مترمربع تولید و بالغ بر 21 هزار مترمربع فروش داریم.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: در سال‌جاری تعداد هنرمندانی که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، 10 نفر بوده و حدود 400 نفر هنرمند گلیم‌بافی نیز از تسهیلات صنایع‌دستی بهره‌مند شده‌اند.

فروش سالانه 1000 قطعه «ورشو»

شهر بروجرد به عنوان شهر ملی «ورشو» در سطح کشور شناخته شده است و این هنر صنعت در لرستان جایگاه ویژه‌ای دارد و دارای استادکاران و هنرمندان بی‌بدیلی است، «ورشو سازی» فقط جنبه ویترینی و هنری ندارد بلکه مصرفی نیز است، ولی عمده مشکل هنرمندان این رشته کمبود مواد اولیه است و در صورت تأمین مواد اولیه این هنر صنعت، قطعاً هنرمندان محصولات زیبا و باکیفیت بیشتری را به بازار عرضه خواهند کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، گفت: تعداد 13 کارگاه ورشو سازی در سطح استان فعال هستند که از این تعداد دو کارگاه مربوط به اداره کل میراث‌فرهنگی و یک کارگاه مربوط به آموزش فنی و حرفه ای و مابقی آزاد هستند.

حمزه‌ای، افزود: میزان تولید سالانه ورشو در استان حدود 500 قطعه است و میزان فروش سالانه نیز حدود هزار قطعه در سال است.

وی، ادامه داد: در هر نمایشگاهی که در طول سال برگزار می‌شود، یک هنرمند «ورشوساز» شرکت کرده و همیشه غرفه «ورشوسازی» دایر بوده است.

سفره رنگارنگ صنایع دستی لرستان/ اوج هنرآفرینی مردمان لر

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص تسهیلات حوزه صنایع‌دستی «ورشو»، بیان داشت: امسال دو نفر هنرمند «ورشوساز» از تسهیلات ویژه این رشته بهره‌مند شدند که حدود 300 میلیون تومان بود.

حمزه‌ای، تصریح کرد: صنعت «ورشوسازی» در استان لرستان هنری شناخته شده و موفق است، کما اینکه بروجرد را به عنوان شهر ملی می‌شناسند، اما هنرمندان رشته «ورشوسازی» مشکلاتی نیز دارند، از جمله سختی کار و تأمین مواد اولیه که درصدد رفع مشکل این عزیزان هستیم.

وی، گفت: هنرمندان عزیز صنایع‌دستی با علاقه و همت خستگی‌ناپذیری سال‌هاست که هنرشان را ادامه می‌دهند و در خصوص بالا رفتن هزینه‌ها و مشکلات تأمین مواد اولیه و تجهیزات در مضیقه هستند، لذا اولین اقدام کمک‌کننده به آنها ارائه تسهیلات کم‌سود و دومین عامل کمک‌کننده توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی است که هر سال در اولویت کاری ما قرار دارد، ولی عقیده داریم که کافی نیست، به همین منظور با هدف توسعه بیشتر تولیدات صنایع‌دستی درصدد جذب سرمایه‌گذار برای خانه‌های صنایع‌دستی و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین در سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/267041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

مهلت تبدیل مجوز‌های قدیمی به مجوز‌های جدید تا 26 اردیبهشت

تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد

اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

اولین کاروان از لرستان به حج عمره اعزام می‌شود

تقدیر وزیر اقتصاد از لرستان به دلیل پیشتازی در حذف مجوز‌های کاغذی

مطب دندانپزشک قلابی در بروجرد برای بار سوم پلمب شد

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دو سالانه سرنا نوازی - لرستان

اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان

پسربچه 5ساله خاله خود را به ضرب گلوله کشت

آخرین خبرها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

47 خرده‌فروش و قاچاقچی مواد مخدر در لرستان دستگیر شدند

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

کاشت 80 هکتار باغ زیتون در لرستان

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 400 میلیارد ریال کالای قاچاق در لرستان

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی

اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی

ارتقای ظرفیت 50 واحد نیمه‌فعال لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

«شیردنگ بافی» در لرستان

نجات کوهنورد خرم‌آبادی گرفتار در ارتفاعات مخمل‌کوه

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به‌سمت خاله‌اش

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

بازی کودکانه با اسلحه در لرستان؛ خاله 14ساله جان باخت

مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد پلمب شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود