ندای لرستان

آخرين مطالب

اجرای پروژه های بزرگ مقیاس بدون انجام مطالعات زیست محیطی تخلف است سازمان حفاظت محیط زیست

اجرای پروژه های بزرگ مقیاس بدون انجام مطالعات زیست محیطی تخلف است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:با هماهنگی هایی که انجام شده هیچ پروژه بزرگی اجازه باز کردن بودجه بدون انجام پروژه های زیست محیطی در حوزه های شهری ندارد.

قدس آنلاین:وی ادامه داد: معمولا زمانی که یک پروژه وزن محیط زیستی اش کمتر باشد و فقط صرفا از نظر اقتصادی مثلا مورد نظر باشد معیاری وجود دارد که در اصل 50 قانون اساسی هم آمده که «هر اقدامی که باعث تخریب و الودگی محیط زیست شود باید از آن جلوگیری شود» در همین زمینه امسال با نگاه خوبی که شورای اسلامی شهر مشهد به قضیه محیط زیست داشت گام بسیار موثری دراین خصوص برداشته شد. به این ترتیب که مصوب شد همه پروژه هایی که در سطح شهر در حال اجرا هستند باید پیوست زیست محیطی داشته باشند و حتی در این خصوص یک کمیته تخصصی هم تعیین کردند که این کمیته تخصصی در واقع به عنوان یک کمیته راهبری پیوست محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تعیین شد.
وی افزود: این کمیته وظیفه دارد مطالعات و بررسی ها را مدیریت کند و درحال حاضر باتوجه به پیگیری های که توسط شهرداری در حال انجام است، حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری یک تیم نظارتی تعیین کرده است که وظیفه اش بررسی و دریافت گزارش های کارفرمایان است و نواقص پروژه ها را در حوزه محیط زیست احصا کرده و آن ها را مجددا به پیمانکاران ابلاغ می کند که باید در ادامه چه اقداماتی انجام بدهند.
همتی اضافه کرد: درواقع ما در پیوست های محیط زیست به دنبال این هستیم که باید ها و نباید ها را مشخص کنیم. این موضوع که چه اقدام و طرحی هایی در راستای محیط زیست باید صورت بگیرد یا چه اقداماتی نباید صورت بگیرد. درهمین راستا راهکارهای لازم و برنامه های کاهش اثرات هم ارائه می شود یعنی آن برنامه باید در مطالعات آورده شود که چطور ما می توانیم اثرات را به حداقل برسانیم اینکه چطور یک پروژه می‍تواند اجرا بشود اما فاقد اثرات محیط زیست باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه گام بسیار خوبی که شورا در راستای سلامت محیط برداشته است هم باعث ارتقای کیفیت محیط زیست فضاهای شهری می شود و هم از اقدامات جزیره ای دستگاه های اجرایی جلوگیری می کند و باعث می شود که ما یک شهر زیست پذیر و محیط زیست محور داشته باشیم. واقعا مشهد هم از لحاظ المان ها و شاخص های محیط زیستی یک شهر محیط زیست محور است و فضاهای زیستی خوبی هم در حاشیه شهر است که این کمک می کند که ما همیشه به توسعه مشهد یک نگاه محیط زیستی داشته باشیم با حفظ آن المان های طبیعی که در اطراف شهر هستند.
تورج همتی ادامه داد: البته ناگفته نماند که پیوست های محیط زیست با مطالعات ارزیابی محیط زیست از نظر بررسی های ما یک تفاوتی دارند به این ترتیب که، پروژه هایی که مشمول مطالعات ارزیابی محیط زیست هستند پروژه های بزرگ مقیاسی هستند که در آیین نامه ای که دولت مصوب کرده از آن ها ذکر شده است.
وی گفت: 53 پروژه در کشور مشمول انجام مطالعات ارزیابی محیط زیست هستند که فرایندشان این است که بایستی این پروژه ها بعد از غربالگری از لحاظ اثراتی که بر محیط های پیرامونی دارند باید در کارگروه ارزیابی محیط زیست استان که دبیرخانه آن در محیط زیست است بررسی شوند. اما پیوست های محیط زیست نیازی به بررسی در کارگروه ارزیابی استان ندارند در اینجا در حوزه های شهری کار غربالگری انجام می شود یعنی پروژه ها دوباره از نظر جنبه های محیط زیست و اثراتشان مطالعه می شوند و تاثیر گذاری و تاثیر پذیری شان مشخص می شود و بعد از اینکه مشخص شد مطالعات پیوست محیط زیست برآنها الزامی می شود. تفاوت بارزی که پیوست محیط زیست با مطالعات ارزیابی محیط زیست دارد مجرای تقسیم ان ها است. بد نیست بدانید که کمیته پیوست محیط زیست پروژه های شهری شامل نمایندگان دستگاه های اجرایی ذی ربط از جمله محیط زیست ودانشگاه و همین طور سمن های زیست محیطی است که این ها بتوانند نظرات شان را در قالب نظرات اجتماعی و به عنوان نماینده های حوزه های مردمی در آن جلسات ارائه دهند تا اینکه طرح در نهایت تایید یا رد شود. در واقع با هماهنگی هایی که انجام شده هیچ پروژه بزرگی اجازه باز کردن بودجه بدون انجام پروژه های زیست محیطی در حوزه های شهرمشهد را ندارد.
وی در پاسخ به این سئوال که این پروژه ها شامل چه مواردی می شوند گفت: پروژه های طرح های تقاطع غیر همسطح و پروژه های بزرگ مقیاس و حتی ساختمان های اداری شامل این موارد هستند که وقتی ایجاد می شود باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.
وی در ادامه و در توضیح چگونگی حل مشکلات پروژه های قدیمی شهری افزود: اگر پروژه ای در سال های قبل ایجاد شده باشد یا پروژه ای به نوعی زخمی شده باشد و در مرحله غربالگری و ارزیابی های اولیه نباشد ما یک راهکاریی را تحت عنوان مطالعات ای ال پی یامطالعات پایش و مدیریت موضوع که در ان جا آن مدل مطالعه تفاوت دارد و مطالعه بیشتر به سمتی هدایت می شود که ما در حین اجرا باز باید چه اقداماتی کارفرمایان، متولیان ملزم هستند که از نظر رعایت استانداردهای محیط زیست و ارتقاء شاخص های محیط زیست انجام دهند.
همتی در توضیح نمونه های موفق این طرح از پروژه اکو پارک کشف رود یاد کرد و گفت: این طرح بسیار جوان و جدید است که شورای شهر در حال انجام آن است. در واقع از یکی از پروژه های موفق این طرح می توان از اکو پارک کشف رود یاد کرد اینکه شورا تصویب کرد که اکو پارک کشف رود اجرا و تکمیل شود و وقتی اسم کشف رود می آید همه اش به یاد آلودگی های زیست محیطی آن می افتیم. اما خوشبختانه با رویکرد و نگاه جدیدی که توسط دستگاه های مختلف جمعی از جمله شهرداری، استانداری، آب منطقه ای و محیط زیست و...در این حوزه وجود دارد نگاه بر این است که در حاشیه کشف رود اقدامات سبز و بیولوژیک صورت بگیرد. کارهایی که هم بتواند چهره و سیمای منطقه آن جا را تغییر دهد و هم به بهبود کیفیت محیط زیست شهر کمک کند. یکی از این اقدامات اکوپارک کشف رود است که از پل شاهنامه شروع شد و تا کمربند شمالی واقع در حریم شهر مشهد ادامه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/179202/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان