بزرگنمايي:
ندای لرستان - ایرنا / رئیس مرکز اطلاعات مالی با بیان اینکه این مرکز مسئول رسمی و قانونی رسیدگی به پرونده ایران در FATF است گفت: این 10 سالی که پرونده رسیدگی به دو معاهده پالرمو و CFT معطل شد، هزینههای زیادی به کشور تحمیل کرد.
از دو لایحه پیش نیاز عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی، تنها کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی اف تی) در نوبت بررسی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) به تازگی با تایید مجمع تبدیل به قانون شده است.
کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به سی اف تی (CFT) یک کنوانسیون بینالمللی است که در سال 1999 به منظور مقابله با تأمین مالی تروریسم توسط سازمان ملل متحد تصویب شدهاست. تصویب این لایحه از جمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی است.
در رابطه اهمیت عضویت ایران در این دو کنوانسیون بین المللی به هادی خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی به گفت و گو نشستیم؛ وی امیدوار است که لایحه دوم نیز سریعتر در مجمع به تصویب برسد تا موانع از مسیر عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی برداشته شود.
خانی گفت: موضوع پالرمو و سیافتی همزمان در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور طیفهای مختلف کارشناسی و نخبگانی در موضوعات، امنیتی سیاسی و اقتصادی به بحث گذاشته شد؛ ساعتها جلسه کارشناسی در این موضوع در مجمع تشخیص برگزار و بند به بند، خط به خط و کلمه به کلمه کنوانسیونهای پالرمو و سیافتی در ابعاد فنی، حقوقی، سیاست داخلی و خارجی به بحث گذاشته شد و در نهایت در جلسات مشترک کمیسیونهای مجمع به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه فقط لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سیافتی و رأی گیری آن در صحن مجمع باقی مانده است تا در صحن مجمع طرح و ابهامات مطرح و پاسخ به سؤالات داده شود، ابراز امیدواری کرد که این لایحه نیز در مجمع به زودی به سرانجام برسد.
7 کنوانسیون ذیل CFT را پذیرفتهایم
رئیس مرکز اطلاعات مالی گفت: موضوع سیافتی وقت بیشتری در مجمع تشخیص گرفت چون بحث مبارزه با تأمین مالی تروریسم بود ابهامات در این موضوع با دقت بیشتری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خانی تاکید کرد: آنچه اتفاق افتاده این است که مفاد کنوانسیون سیافتی را تقریبا در قوانین و مقررات داخلی خودمان داریم؛ ما غیر از یک مورد، به 7 کنوانسیون پیوست سیافتی ملحق شدهایم؛ تعاریف تروریسم که در کنوانسیونهای پیوست سیافتی هست را در قوانین خودمان درج و تصویب کردهایم و عملا به نحوی در حال اجرای این کنوانسیون هستیم.
خانی ادامه داد: کنوانسیون سیافتی مشابه کنوانسیون پالرمو فاقد نظام کنترل و بازرسی و گزارشدهی و راستیآزمایی است این کنوانسیون در خصوص تعهد کشورها مبنی بر عدم تأمین مالی تروریسم است که بالغ بر 188 کشور دنیا به این کنوانسیون ملحق شده و آن را پذیرفتهاند. البته کشورهای زیادی هم با حق شرط این کنوانسیون را پذیرفتهاند این موضوع در الحاق به کنوانسیونهای سازمان ملل متحد معمول است که برخی کشورها شروطی را برای پذیرش آنها مطرح میکنند.
وی با بیان اینکه این رویه در ادبیات بینالملل مرسوم است، خاطر نشان کرد: ممکن است این شروط وقتی در سازمان ملل مطرح میشود برخی کشورها این شروط را قبول نداشته باشند؛ لذا این معاهده بین کشور شرطگذارنده و کشوری که شرط را نمیپذیرد ساری و جاری نخواهد بود.
بازار


عدم الحاق به کنوانسیونها، سبب شبکهسازی دشمنان علیه ایران شد
رئیس مرکز اطلاعات مالی گفت: اهمیت کنوانسیونهای سیافتی و پالرمو در این است که اولا عدم پذیرش آنها و عدم الحاق به این دو معاهده از سوی کشور ما فضایی را برای دشمنان ما فراهم کرد تا علیه ما در دنیا شبکهسازی کنند که اگر ایرانیها در جرایم سازمان یافته فراملی مانند قاچاق مواد مخدر، سلاح، انسان و ... و همچنین تأمین مالی تروریسم دخالتی ندارند، چرا این تعهدات بینالمللی را نمیپذیرند.
خانی ادامه داد: یکی از دلایلی که دنبال تعیین تکلیف این کنوانسیونها بودیم، این بود که بتوانیم با جلب حمایت کشورهای دوستمان، فضاسازیهای کشورهای دشمن را حنثی و از کمک دوستان همسو و همفکر خودمان در دنیا استفاده بهتری کنیم.
پذیرش CFT و پالرمو مسیر اقدامات تقابلی FATF را تسهیل میکند
رئیس مرکز اطلاعات مالی تأکید کرد: از سال 1998 گروه ویژه اقدام مالی مرتب به ما اعلام کرده و میکند که اگر به این دو کنوانسیون ملحق شوید، تعدیل اقدامات تقابلی علیه ایران قابل تصمیمگیری است یعنی میتوانیم با پذیرش این دو کنوانسیون دامنه وسیعی از پیگیریها برای تعدیل اقدامات تقابلی افایتیاف علیه کشور را داشته باشیم.
خانی اظهار داشت: تصویب این دو کنوانسیون کمک میکند تا مسیر خروج ما از لیست کشورهای پر خطر تسهیل شود؛ البته بارها گفتهام برای اینکه از لیست کشورهای پر خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم در افایتیاف خارج شویم، شرط لازم آن پذیرش این دو کنوانسیون و شرط کافی آن انجام کامل برنامه اقدام است؛ اما چرا این دو کنوانسیون اهمیت مییابد؟ چون با پذیرش این دو کنوانسیون، مسیر تعلیق اقدامات تقابلی برای ما هموار میشود.
اریتره و بروندی و افغانستان و سودان CFT را پذیرفتهاند ولی ایران خیر
خانی پیوستن کشور به کنوانسیون CFT را گامی بلند در دستیابی به مزایایی چون مشروعیتبخشی بینالمللی، کاهش فشارهای سیاسی و تحریمی، تسهیل تعاملات اقتصادی و بانکی با دنیا، ارتقای موقعیت دیپلماتیک و چانهزنی کشور در پیگیری منافع ملی، بهبود اعتبار و ریسک شهرت کشور و افزایش اعتماد سرمایهگذاران خارجی و … عنوان کرد.
وی اعلام کرد: تا کنون کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، سودان جنوبی که درگیر پدیده شوم تروریسم هستند و یا کشورهایی نظیر چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا و ویتنام با مواضع مستقل در برابر آمریکا و حتی کشورهای همسایه ایران نظیر عربستان، قطر، کویت، امارات، عمان، ترکیه و … این کنوانسیون را پذیرفتهاند و اینکه ایران در کنار کشورهایی نظیر چاد و سومالی و بروندی و اریتره و توالو در بین 190 کشور پذیرنده این کنوانسیون با وجود هزینههای قابل توجه وارده به کشور از محل اقدامات تروریستی قرار ندارد، محل بحث است.
کاهش کشورهای مخالف شروط الحاق ایران به معاهدات، بستگی به قدرت چانهزنی وزارت خارجه دارد
دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تامین مالی ترویسم مشروط پذیرفتن برخی مواد کنوانسیونهای سازمان ملل متحد را امری رایج در بین کشورها عنوان و اعلام کرد: اگر این شرایط را کشور دیگری نپذیرد بین دو کشور معاهده جاری نمیشود و البته همه اینها به میزان پیگیری وزارت امور خارجه برمیگردد تا بتواند با گفتوگو با کشورهایی که به شروط ما معترض هستند، تعدادشان کاهش یابد تا معاهده با کشورهای بیشتری در جریان باشد.
شهید رئیسی محرمانه پیگیر رسیدگی به پرونده ایران در FATF بود
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که اظهارات اخیر یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه اگر این دو معاهده که در مجلس دهم مصوب شده بودند، بار دیگر به مجلس بیایند، رأی نمیآورد با چه هدفی بیان شد؟ گفت: من در دو دولت سیزدهم و چهاردهم مسئول این پرونده بودم که البته در دولت گذشته رسیدگی به این پرونده به صورت محرمانه و برابر دستور رییسجمهور شهید انجام میشد ولی در این دولت به دلیل لزوم تسریع در انجام کار، موضوع جنبه علنیتری پیدا کرد و با این حال از روز اول به همه مخالفان گفتم که مرکز اطلاعات مالی به عنوان متولی اصلی و قانونی پرونده دو معاهده سیافتی و پالرمو و نیز خروج از لیست سیاه افایتیاف درباره تمام ابهامها و سؤالات اعضای دغدغهمند مجمع یا مجلس حاضر به پاسخگویی با مستندات هست.
10 سال است به بهانه نگرانی از آینده پرونده الحاق ایران به کنوانسیونها را معطل گذاشتهاند
وی ادامه داد: از سوی دیگر از مخالفان خواهش کردیم برای مباحثی که مطرح میکنند سند رسمی ارائه کنند؛ اینکه صرفا نگرانیهای خود و ترس از آینده را مطرح کنیم، سبب شده تا 10 سال این پرونده معطل بماند البته پرونده ما با افایتیاف سابقهای حدوداً 20 ساله دارد؛ بنابراین نمیشود گفت به صرف اینکه نگرانیم، کل پرونده را کنار بگذاریم؛ این کار نشدنی است اینها معاهدههای بینالمللی است و باید مدیریت کنیم در غیر این صورت برای ما هزینهساز میشوند کما اینکه هزینه ایجاد کردهاند.
مخالفت برخی نمایندههای مجلس با کنوانسیونها از روی ناآگاهی است
خانی درباره مواردی که برخی نمایندگان مجلس در مخالفت مطرح میکنند، تأکید کرد: این مخالفتها را از روی دغدغه و دلسوزی میدانم اما بیش از هر چیز ناشی از ناآگاهی و عدم اشراف علمی و تخصصی به کُنه موضوع است؛ اگر مخالفان در فضای کارشناسی مستندات را بررسی کنند نگرانیشان مرتفع میشود.
فشارهای مخالفان، خللی به نظر اعضای مجمع وارد نمیکند
وی درباره اینکه آیا این مخالفتها با سیافتی برای فشار آوردن به مجمع تشخیص است گفت: خوشبختانه رئیس و اعضای مجمع تشخیص در جلساتی که بودم به دور از حاشیههای رسانهای یا تاثیرپذیری از نظرهای موافق و مخالف و صرفا بر اساس بررسیهای فنی و حقوقی و مطالعه مستندات و چالشهای کارشناسی تصمیمگیری میکنند لذا این فشارآوردنها تأثیری بر نگاه مجمع تشخیص ندارد.
رئیس مرکز اطلاعات مالی این نهاد به هر تصمیمی که برسد اعم از موافقت یا مخالفت، مطیع هستیم اما امیدوارم افرادی که نگرانند از مسیر کارشناسی به آن ورود کنند؛ چون گریزی از بررسی این معاهده نداریم و هر چه زمان را طولانیتر کنیم، هزینههایمان افزایش مییابد چون دیر یا زود این موضوع باید برای کشور تعیین تکلیف شود این 10 سالی هم که به طول انجامید، هزینههایمان افزایش یافته است و باید همان زمان تعیین تکلیف میشد و در تریبونهای رسمی دنیا حقوق خود را مطالبه میکردیم.