ندای لرستان

آخرين مطالب

آذربایجان با تقویت ظرفیت بندر باکو به 25 میلیون تن به دنبال چه می‌گردد؟ سیاسی

آذربایجان با تقویت ظرفیت بندر باکو به 25 میلیون تن به دنبال چه می‌گردد؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تسنیم / جمهوری آذربایجان با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و همکاری‌های بین‌المللی، در حال تبدیل بندر باکو (آلات) به یک قطب لجستیکی محوری در کریدور میانی است؛ مسیری که با هدف دور زدن روسیه، اهمیت فزاینده‌ای در اتصال آسیا و اروپا یافته است.
جمهوری آذربایجان در حال اجرای اصلاحات و همکاری‌های بلندپروازانه‌ای در بخش حمل‌ونقل و لجستیک خود است که عمدتاً با الهام از فرصت‌های ایجاد شده توسط مسیر تجاری «کریدور میانی» (مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس‌خزر) صورت می‌گیرد.
ابتکاراتی نظیر ادغام سیستم‌های ریلی و بندری و ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی، نشان‌دهنده عزم باکو برای افزایش کارایی و تقویت اتصال در زیرساخت‌های تجاری خود است.
توسعه بندر باکو: چشم‌انداز یک قطب لجستیکی
در همین راستا، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان، اخیراً (25 آوریل) در کنفرانسی مطبوعاتی با کایا کالاس، نماینده عالی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که کار برای افزایش ظرفیت حمل بار در بندر باکو از 15 میلیون تن به 25 میلیون تن در سال در حال انجام است. این تلاش‌ها، دیدگاه باکو برای تبدیل شدن به یک گره حیاتی در مسیرهای تجاری جهانی، تقویت ارتباطات منطقه‌ای و کمک به تنوع‌بخشی اقتصادی کشور را برجسته می‌سازد.
پیشتر در 25 فوریه سال جاری، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، با صدور فرمانی، شرکت سهامی راه‌آهن آذربایجان را با بندر تجاری بین‌المللی باکو ادغام کرد. هدف از این اقدام، یکپارچه‌سازی و افزایش کارایی بخش حمل‌ونقل، تسهیل ترانزیت سریع‌تر بار و کاهش افزونگی‌های عملیاتی اعلام شد.
مشارکت‌های بین‌المللی و تقویت کریدور میانی
بندر باکو از سال 2013 توافقنامه‌های «خواهرخواندگی» با بندر آکتائو قزاقستان و بندر سامسون ترکیه برای بهینه‌سازی حمل‌ونقل در طول کریدور میانی داشته است. در اواسط سال 2022 نیز، شراکتی با گروه «آل‌بایراک» ترکیه برای ارتقای مدیریت بندر و بهبود کارایی جابجایی بار فله آغاز شد.
در اقدام مهم دیگر برای تقویت اتصال منطقه‌ای، بندر باکو، راه‌آهن قزاقستان و شرکت ساخت و بهره‌برداری بندر آزاد تجاری شی‌آن چین، در نوامبر 2024 (در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل COP29 در باکو) توافقنامه سه‌جانبه‌ای را برای احداث یک پایانه بار بین‌وجهی 40 هکتاری در بندر باکو امضا کردند. این پایانه با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه‌ها و کوتاه کردن زمان ترانزیت از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای بارگیری و تخلیه، از نقاط قوت لجستیکی سه کشور بهره خواهد برد.
استانداردسازی، دیجیتالی‌سازی و ابتکارات زیست‌محیطی
وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل آذربایجان از سال 2022 رویه‌های استانداردی را برای مدیریت بار در بندر باکو معرفی کرده و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای چارچوب‌های مشابه در سایر گذرگاه‌های مرزی به منظور هماهنگ‌سازی و دیجیتالی کردن کل بخش ترانزیت است. هدف از این اقدامات، راه‌اندازی سیستم «ارزش گمرکی دیجیتال» تا اول سپتامبر 2025 برای افزایش شفافیت و عدالت در ارزش‌گذاری گمرکی است.
علاوه بر این، بندر باکو پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری‌های سازگار با محیط زیست داشته و در سال 2019 به عنوان اولین «بندر دریایی سبز» در حوضه خزر شناخته شد. این بندر با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و سیستم‌های مدیریت پسماند مسئولانه، ردپای کربن خود را کاهش داده و هدف بلندپروازانه دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2035 را دنبال می‌کند.
چالش‌های پیش رو: از گلوگاه‌های لجستیکی تا کاهش سطح آب خزر
رشد سریع کریدور میانی پس از جنگ اوکراین، چالش‌هایی مانند گلوگاه‌های لجستیکی و محدودیت‌های ظرفیت را نیز آشکار کرده است که نیازمند توجه فوری هستند. بخش ترانس‌خزر این کریدور به دلیل نیاز به انتقال بار میان قطار، کشتی و کامیون، با تأخیرهایی مواجه است.
اما چالشی مهم‌تر و اغلب نادیده گرفته شده، کاهش مداوم سطح آب دریای خزر است. این پدیده که ناشی از افزایش دمای منطقه‌ای، کاهش ورودی آب رودخانه‌ها (به‌ویژه رود ولگا) و افزایش تبخیر است، خطرات جدی برای زیرساخت‌های ساحلی و بنادر ایجاد می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 9 تا 18 متری سطح آب خزر تا پایان قرن حاضر است.
نتیجه‌گیری: باکو، بازیگری کلیدی در زنجیره تأمین اوراسیا
بازار
با وجود این چالش‌ها، بندر باکو در حال تبدیل شدن به یک نقطه کلیدی در اکوسیستم تجارت فرا اوراسیایی است و آذربایجان را قادر می‌سازد تا بر جریان‌های ترانزیتی منطقه‌ای تأثیر بگذارد. تقویت اتصال از طریق باکو، علاوه بر منافع اقتصادی، وزن ژئوپلیتیکی قابل توجهی برای این کشور به همراه دارد و انعطاف‌پذیری تجاری بیشتری را برای اروپا و آسیای مرکزی، با کاهش وابستگی به زیرساخت‌های روسیه، فراهم می‌کند.
در نتیجه، بندر باکو با همکاری با ابتکاراتی مانند «کمربند و راه» چین و مسیرهای تجاری جدید اتحادیه اروپا، به یک حلقه محوری در زنجیره تأمین اوراسیایی در حال تحول تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاحات مداوم، کلید رشد پایدار این بندر به عنوان یک مرکز ترانزیتی حیاتی در قلب اوراسیا خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1025747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتظارات از سفر ترامپ به خلیج فارس

رصد آیزنهاور با مهاجر 6

از زیرزمین تا بالای سر دشمن

پایان بورس 20 اردیبهشت 1404؛ فشار بازار سهام افتاد!

نماینده مجلس:‌ دو پتروپالایشگاهی که در دولت قبل قرار بود ساخته شود پیشرفت خاصی نداشت

از ونزوئلا تا تهران؛ وقتی نفت داریم ولی برق نداریم!

ارزشمندترین شرکت‌های جهان در ماه مه 2025

اتفاق جالبی که برای بانک‌های پر مصرف روی داد

صدور مجوز ورود و توزیع بنزین سوپر صادر شد

رمزارزهای غیرمجاز و فرسودگی شبکه؛ دلایل دیگر بحران برق از زبان نماینده مجلس

تصمیم با داده غلط، آتش زیر خاکستر نارضایتی را شعله‌ور می‌کند

خرم‌آباد، یکی از کانون‌های مهم تمدنی ایران

مسمومیت 19 نفر در لرستان با قارچ سمی؛ رشد 51 درصدی مسمومیت در کشور

کشف و ضبط دو قبضه اسلحه از متخلفین زیست محیطی در سفیدکوه خرم آباد

تابوی مذاکره با امریکا شکست

نتانیاهو منزوی می شود

توهم ترامپ در مورد خلیج فارس

خیمه‌شب‌بازی برای به هم زدن مذاکرات هسته‌ای

توقف کانتینرها در گمرک بندر عباس به دلیل خرابی 2 ماهه سامانه جامع تجارت

پاکستان و افغانستان، کریدورهای جدید در نقشه حمل‌ونقل منطقه‌ای ایران

دنا پلاس در بازار چقدر گران‌تر از کارخانه است؟

برگزاری کنگره شهدای غریب در اسارت، کاری ارزشمند بود

منم همون هوادار قدیمی

17 اردیبهشت 1402؛ روز سیاه رانت و اعتمادی که بازنگشت

چرا استقلال به مدیر ورزشی نیاز دارد

آینده بانک پرحاشیه

گره خوردن سرنوشت منطقه به مذاکرات ایران و آمریکا

پارس‌جنوبی امسال باید روزانه 722 میلیون متر مکعب گاز تولید کند

تعرفه گمرکی واردات خودرو در 1404 اعلام شد

رئیس اتحادیه املاک: خانه اولی‌ها عطای وام 1.28 میلیاردی مسکن را به لقایش می‌بخشند

رسانه ترکیه‌ای: بازار فولاد ایران در آستانه خروج از رکود است

نتایج هجدهمین طرح نیکوکاری کلاب اسنپ / 187 هزار و 500 مرتبه مشارکت کاربران اسنپ در خرید دستگاه ماموگرافی

برای رشد اقتصادی 8 درصدی چه مقدار سرمایه‌گذاری سالانه نیاز داریم؟

روز آرام بازار سکه و طلا؛ دلار ثابت ماند

لرستان در خظر خشکسالی بی‌سابقه

آغاز عملیات احداث نیروگاه خورشیدی 50 مگاواتی در فیروزآباد

دیدار مدیران کل آموزش و پرورش و صمت لرستان

پرداخت خسارت بیمه دی به خودروهای آسیب دیده در بندر شهید رجائی

عصبانی و معترض؛ تاثیر قطعی مکرر برق بر زندگی روزمره

اتحاد شرقی

یک سفر و چند هدف

بورس روی موج نوسان

یارانه 200 میلیارد تومانی برای خرید کتاب اساتید، طلاب و دانشجویان

آذربایجان با تقویت ظرفیت بندر باکو به 25 میلیون تن به دنبال چه می‌گردد؟

سایپا به جمع 10 خودروساز برتر جهان وارد شد

2 راهکار برای جلوگیری از تکرار فاجعه مشابه بندر رجایی

پارس‌جنوبی امسال باید روزانه 722 میلیون متر مکعب گاز از تولید کند

نمایشگاه کتاب؛ فروش از 127 میلیارد تومان گذشت

اشتغال‌زایی و سودآوری با عطر گل محمدی؛ احداث بیش از هزار هکتار باغ گل محمدی در استان لرستان

برداشت بیش از 1000 تن گل محمدی در لرستان