ندای لرستان

آخرين مطالب

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان اقتصادي

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا / پروژه 12 ساله احداث راه‌آهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژه‌های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.
سال‌ها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود 634 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.
براساس اطلاعات منتشر شده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.
اهداف اجرای این پروژه 12 ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی 70 تا 80 درصدی دارد.
سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان 1404 و یا اوایل 1405 به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخش‌های مختلف است و بیش از 450 کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش می‌بریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد. 
جبارعلی ذاکری_‌مدیرعامل راه آهن نیز در صحبت‌های اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب‌گذاری کمتر در آن اتفاق می‌افتد در نتیجه هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.
به گفته وی در سال 1219 نشریه‌ای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب‌های آزاد است.
مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، گفت:اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می‌تواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.
ذاکری با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت که پیش بینی ها این است که تا پایان سال جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکن است کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1025483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ به دوگانه دیپلماسی و میدان پایان دهید

بیانیه شتاب‌زده؛ انتقاد نماینده مجلس ششم از بیانیه جبهه اصلاحات

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تور حمایتی در شرایط جنگی

ثبت‌نام «وام ازدواج» 60 میلیونی فرزندان بازنشستگان کشوری آغاز شد

بسکتبال زنان ایران در بین مدعیان صعود

صادرات حبوبات تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

رکود در عرضه‌های اولیه

ایران جزء 10 کشور برتر تولیدکننده مرغ در دنیا

مدیرکل بنیاد شهید استان ایلام در سامانه سامد پاسخگوی جامعه هدف شد

آمار تب مالت در کشور و هشدار پوشش ناکافی واکسیناسیون در دام‌ها

گلزنی بعد از 18 سال دوری: اشک‌های دی‌ماریا در خانه

آغاز تمرینات پیش فصل آرسنال

تمامی گل‌های یاسر آسانی در لیگ نخبگان

خداحافظی احساسی مربی سپاهان

خوش گلدیز سردار دورسون

دوران تازه انتقام پوتین فرارسیده است؟

چرا ایران اقدام به هدف قرار دادن موسسه وایزمن کرد؟

پیغام شجاع برای دو خروجی تیم تراکتور

تیم منتخب تاریخ بارسلونا از نظر لامین یامال

تمرینات امروز پرسپولیسی‌ها زیرنظر هاشمیان

رضا اسدی و برهم زدن نقل و انتقالات با پیراهن آبی

شماره پیراهن فرجی در تراکتور: دبل سه!

خاورمیانه با پ‌ک‌ک جدید به کدام سو می‌رود؟

تندروها دیپلماسی را پرهزینه کرده‌اند

مرز واقعی‌تر از این حرف‌هاست

خولیو ولاسکو تقدیم می‌کند: 11 بازی، 11 برد!

گزینه استقلال به ترکیه نمی‌رود

افتتاح مرکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر در خرم آباد

آب آوردن مفصل، نشانه‌ای مهم از روماتیسم مفصلی در کودکان

آغاز رسمی تمرینات تراکتور در ترکیه زیر نظر اسکوچیچ

واکنش اینستاگرامی دورسون به شایعات جدایی

سروش رفیعی: باانگیزه‌تر از همیشه هستم

قصاب متخلف بروجردی به 4 ماه حبس محکوم شد

پیش بینی قیمت دلار، طلا و سکه یکشنبه 22 تیر 1404

دو فشار بازار رمزارز به قیمت ارز و سکه

روایتی از قیام مسجد گوهرشاد

نحوه صحیح نشستن روی زمین

نقل و انتقالات تیم آلومینیوم از زبان رجائیان

فقط یک بازیکن ایران مقابل لهستان بازی نکرد!

هشدار دوگانه هواشناسی لرستان؛ باران‌های رگباری و گردوغبار در راه است

پیام واشنگتن برای متحدان و دشمنان

نقره‌داغ شکدم

تندروها یا فریب جنگ روانی دشمن را خورده‌اند یا نیروهای این جنگ هستند

جزئیات انتشار عرضه اوراق تبعی در بورس تهران

تحلیل تجارت نیوز از شاخص فلاکت کشور

آمادگی رسانه ای صداوسیمای لرستان برای پوشش زنده جلسه های شورای اسلامی شهر خرم آباد

70 درصد علت قوز پشتی، پشت میز نشستن است

روشی جدید برای جلوگیری از ریزش موی بیماران تحت شیمی‌درمانی

کواکبیان‌ها را از تاکسی پیاده کنید!

ما هم بنده خدا هستیم