ندای لرستان

آخرين مطالب

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان اقتصادي

وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا / پروژه 12 ساله احداث راه‌آهن چابهار _ زاهدان به عنوان یکی از مهم ترین پروژه‌های زیرساختی ایران که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی، ترانزیتی و اجتماعی شرق کشور دارد، بنابر گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تا یکسال و نیم آینده تکمیل می شود.
سال‌ها پیش بر اساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود 634 کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
این طرح با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی شد.
براساس اطلاعات منتشر شده احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.
اهداف اجرای این پروژه 12 ساله اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیرعامل است.
بنابر گفته مجریان پروژه، قطعات آخر پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول 155 کیلومتر در سال 1401 به افتتاح و بهره برداری رسیده و مابقی خط یعنی حدفاصل چابهار تا خاش نیز که طول آن به بیش از 450 کیلومتر می رسد پیشرفت فیزیکی 70 تا 80 درصدی دارد.
سال گذشته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرده بود که امیدواریم این پروژه تا پایان 1404 و یا اوایل 1405 به اتمام برسد و مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم گفته بود که راه آهن چابهار - زاهدان در مرحله تکمیل بخش‌های مختلف است و بیش از 450 کیلومتر باقی مانده در این پروژه تا یکی - دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 وزیر راه وشهرسازی نیز چندی پیش اعلام کرد که خط ریلی چابهار - زاهدان را با جدیت پیش می‌بریم و تا پایان امسال آن را به اتمام می رسانیم؛ البته این مسیر باید تا سرخس ادامه یابد. 
جبارعلی ذاکری_‌مدیرعامل راه آهن نیز در صحبت‌های اخیر خود با بیان اینکه بندر چابهار در مقایسه با بنادر دیگر مزایایی دارد، گفت که چابهار بندری است که به اقیانوس متصل بوده، عمق بیشتر دارد و رسوب‌گذاری کمتر در آن اتفاق می‌افتد در نتیجه هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت و مزایایی بیشتری دارد.
به گفته وی در سال 1219 نشریه‌ای در کلکته پیش بینی کرده بود که بندر چابهار بهترین گزینه برای مراودات زمینی کشورهای شوروی سابق با آب‌های آزاد است.
مدیرعامل راه آهن همچنین اظهار کرد که در بندر چابهار مطالعات زیادی صورت گرفته و نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند باعث رونق و توسعه جنوب شرق ایران شود. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هندوستان و چین از طریق مسیر بندرعباس به سمت پاکستان و افغانستان حمل بار صورت می گیرد که مسیر طولانی است، گفت:اگر مسیر چابهار به زاهدان به بهره‌برداری برسد مرز میلک کمی بالاتر از زاهدان می‌تواند به عنوان نقطه اتصال ورودی و خروجی به افغانستان باشد که در طرح توسعه ریلی شرق کشور نیز این طرح دیده شده است.
ذاکری با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه ظرفیت شبکه ریلی را افزایش خواهد داد، گفت که پیش بینی ها این است که تا پایان سال جاری اتصال به شبکه تکمیل شود البته بهره برداری ممکن است کمی دیر تر باشد. یعنی تا یکسال و نیم آینده چابهار_ زاهدان به بهره برداری می رسد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1025483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | مس رفسنجان – خیبر خرم آباد

احتمال طراحی فشار همه‌جانبه از سوی ترامپ

شکستن تابوها؛ دیدار با رهبر سابق القاعده

اکبر ترکان؛ مشاور بی‌تعارف دولت‌ها

فرصت توافق، اندک اما جدی

وحشت در تل‌آویو

کارشناس اقتصاد: بانک‌های خصوصی مقصر اصلی افزایش پایه پولی هستند

افزایش شدید هزینه ساخت‌وساز؛ بهای مصالح در زمستان 1403 رکورد شکست

دلارهای نفتی اعراب چگونه ستون سلطه آمریکا شد؟

شگفتی اقتصادی در شمال اروپا؛ جهش تاریخی اقتصاد نروژ در آغاز 2025

ساعت کاری شعب کشیک بانک‌ها در روز پنجشنبه از چه ساعت تا چه ساعتی است؟

حریق در انبار اموال تملیکی لرستان

طرح‌های نیمه تمام 20 ساله بروجرد در مسیر اجرایی شدن

دقیقی: حفظ انگیزه بازیکنان دشوار است

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در اردبیل برگزار شد

شهید جمهور و دیگر همراهانش در خدمت خالصانه به جامعه خستگی‌ناپذیر بودند

تصویر سازی در بیابان

رئیس‌جمهور آمریکا در ریاض تغییر فاز داد؟

دیپلمات پیشین: باید به توافق جامع با آمریکا فکر کنیم

زلزله استانبول، هشداری برای ایران

جیب‌بری 300 میلیارد دلاری از مردم ایران

چرخش دیپلماسی در صحرا!

غول PVC خاورمیانه، 1.3 میلیارد دلار ارزش جایگزینی دارد

کام کشاورزان گندمکار شیرین شد

شوک ترامپ به قیمت نفت؛ طلای سیاه عقب نشست

تغییر مسیر طلای جهانی

فرشاد مومنی: شوک درمانی عامل بحرانهای امروز است

صنعت فولاد خواستار ورود فوری رئیس‌جمهور به موضوع توقف قطعی برق صنایع شد

خوب، بد، زشت آزادسازی نرخ‌ بلیت هواپیما، مردم عادی از مسافرت هوایی محروم شدند

اولویت دامپزشکی لرستان، استانداردسازی محصولات دامی است

برنامه پخش مستند آخرین سفر شهید جمهور در مصلی ساری

فرمول تیغ‌زنی شیوخ

هیس!

بی برقی‌تا‌ پاییز

جایزه 10 میلیون دلاری سر جولانی به ترامپ رسید

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، دلار 83 هزار تومان

میلی‌گلد؛ پلتفرم رسمی خرید و فروش طلای 18 عیار با نگهداری در خزانه بانکی

مدیرعامل توانیر: صنایع دو هفته با صنعت برق همکاری کنند

هشدار معاون وزیر ارتباطات در مورد افزایش قیمت اینترنت

طرح فشار افزایی پارس جنوبی به طور رسمی کلید خورد

گرانی دوباره برنج در سال جدید

خیز خیبری‌ها برای رتبه تک رقمی

یک گام برای خروج از لیست سیاه FATF

نیمه‌جان، اما خواستنی

«اول آمریکا» و «معامله» حرف آخر را می‌زنند

دیدار ترامپ و شرع؛ سوریه به کدام سو به حرکت درآمده است؟

هیئت تجاری ایران هفته آینده به روسیه سفر می‌کند

رسیدگی به 2100 پرونده حقوقی و صرفه‌جویی هزاران میلیارد تومانی برای بیت المال

واکنش سفیر ایران در روسیه به اخبار هندوانه‌های صادراتی ایرانی

هوای لرستان گرمتر می‌شود