ندای لرستان
"جاده مرگ" در خط پایان/ ازنا - شازند با مصوبه سفر رئیس جمهور ختم بخیر می‌شود
سه شنبه 9 خرداد 1402 - 8:30:11 AM
ایرنا
ندای لرستان -   احداث جاده ازنا ــ شازند به‌طول تقریبی 75 کیلومتر در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی سال 84 آغاز شد و با گذشت 18سال همچنان ناتمام باقی مانده و به یکی از رکورددارترین جاده های مرگبار تبدیل شده است.
35 کیلومتر از جاده ازنا - شازند در محدوده استان لرستان سال های گذشته بدلیل بروز تصادفات مرگبار لقب "جاده مرگ" را توسط مردم و رانندگان گرفته است به طوری که سالانه 10 ها نفر در اثر حوادث رانندگی در این مسیر جان خود را از دست داده اند.
 
با توجه به تخمین اینکه روزانه حدود 6 هزار تردد در جاده شازند - ازنا و بالعکس انجام می شود چهارخطه کردن این محور مواصلاتی طی سال ها، مطالبه مردم و مسوولان لرستان بود اما به دلیل اینکه ردیف اعتباری نداشت و تخصیص اعتبار آن از محل استانی یا متفرقه صورت می گرفت، روند کندی داشت.
سال 97 ردیف ملی این مسیر ابلاغ شد اما تخصیص ها همچنان نیمه تمام ماند و در حد اتمام طرح نبود و در این سال ها تصادف، مرگ مسافران، قطع عضو و ضایعات نخاعی بود که از بستر حادثه خیز ازنا – شازند به جامعه ارزانی شد.
هرچند سال 91 عملیات اجرایی چهار خطه شدن محور ازنا- شازند با هدف کاهش مسافت بین استان‌های لرستان و اراک به‌عنوان یک جاده ترانزیتی مطرح اما عبور خودروهای سنگین در این محور منجر به تلفات بسیاری در این جاده شد به نحوی که کارشناسان اتفاق نظر دارند در حال حاضر وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست و به دلیل حجم تردد بالای وسایل نقلیه سنگین که حدود 30 درصد بارترافیکی این محور را به خود اختصاص داده، این مسیر برای خودروهای سواری ایمن نیست.
سال 95 فوتی‌های این جاده 22 نفر گزارش شد و در سال 96 نیز 12 نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شده مردادماه 96 اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند.
نمایندگان استان‌های مرکزی و لرستان نیز مهر ماه 95 با ارسال نامه‌ای به رییس جمهورخواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند،که در نامه نمایندگان 2 استان عنوان شد "احداث جاده ازنا ــ شازند به‌طول تقریبی 72 کیلومتر در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی در سال 84 آغاز شد و با گذشت 10 سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود 710 کشته، رکورددار حوادث جاده‌ای در استان‌های یادشده است".
نمایندگان اذعان کرده بودند" در حال حاضر به‌دلیل نبود اعتبار و ردیف مناسب، تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز این محور با کندی پیش می‌رود و حوادث متعدد در این محور سبب شده تا خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و عزادار شوند و استدعا می شود با دستور صریح و قاطع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جهت تامین اعتبار مناسب و ملزم نمودن وزارت راه و شهرسازی ضمن برنامه‌ریزی لازم برای تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دستور کار قرار دهد و در یک برنامه منسجم در حداقل زمان این مهم را به نتیجه رساند".
اما نامه نگاری بهارستان نشین ها کار چندانی در پیش نبرد و امروز با گذشت هفت سال، همچنان 9 کیلومتر از حوزه استحفاظی لرستان مانده و تنها حدود 9 کیلومتر در حوزه استان مرکزی بهسازی و تعریض شده است.
باتوجه به این تفاسیر و بروز حوادث متعدد در مسیر یادشده، یکی از محورهای اساسی سفرآذرماه 1400 رییس جمهور در حوزه راهسازی، باند دوم ازنا- شازند بود که 150 میلیارد تومان شامل100 میلیون تومان اعتبار و 50 میلیون تومان قیر رایگان برای آن مصوب شد.
طرح ازنا – شازند، به نام مصوبه دولت و پشتیبانی منابع مالی اختصاص یافته جان دوباره گرفت و رفته رفته، تلاش های برای ختم بخیری " جاده مرگ" مضاعف شد، و در نهایت هفت کیلومتر از این مسیر پایان سال 1401 تعریض شد و اکنون تنها 9 کیلومتر تا پایان کشته سازی این محور باقی مانده است.
16 کیلومتر از مسیر 35 کیلومتری ازنا – شازند باقی مانده بود، هفت کیلومتر از محور حد فاصل مومن آباد تا پل گنجه تعریض شد و دهه فجر پارسال زیربار ترافیک رفت تا در مجموع 26 کیلومتر از این جاده پرترافیک به مقصد ساماندهی برسد، اکنون نیز 9 کیلومتر باقی مانده در حال تعریض است و به گفته مسوولان امسال به اتمام خواهد رسید.
پایان جاده مرگ تا پایان 1402
فرهاد گنجی پور سرناظر پروژه 9 کیلومتر کنونی جاده ازنا – شازند در این خصوص به ایرنا گفت: تاکنون 26 کیلومتر از این جاده تعریض شده و زیر بار ترافیک رفته و 9 کیلومتر مابقی توسط پیمانکار در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه این طرح تحت نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور قرار دارد تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات ابنیه و عملیات خاکی9 کیلومتر و ساخت پل های مسیر در حال انجام می باشد و سرعت پیشروی طرح نیز قابل قبول است.
وی با اشاره به ابلاغ قرارداد طرح ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی، زیر اساس( ساب بیس) پنج کیلومتر از این مسیر آغاز و مقرر شده است پس از آسفالت آن، چهار کیلومتر مابقی نیز تعریض شود که با توجه به اینکه پیمانکار طرح، کارخانه آسفالت دارد مشکلی برای این مرحله وجود نخواهد داشت.
گنجی پور قیر مورد نیاز برای آسفالت این مسیر را 2 هزار تن برشمرد و افزود: از 35 کیلومتر حوزه استحفاظی استان مرکزی نیز، پارسال هشت کیلومتر پس از بهسازی و تعریض، زیربارترافیک رفته است و برای امسال نیز تعریض 6 کیلومتر برنامه ریزی شده است.
پیشرفت 80 درصدی ازنا - شازند در حوزه لرستان
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: این طرح 35 کیلومتری در حوزه استحفاظی استان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد از 35 کیلومتر واقع در محدوده اراک حدود 9 کیلومتر انجام شده و قسمتی از آن باقی مانده است که با توجه به پرخطر بودن این محور و حادثه خیز بودن آن به منظور حفظ جان شهروندان باید تلاش بیشتری در این راستا صورت گیرد.
وحید کرم الهی اظهار داشت: برای افتتاح هفت کیلومتر از این مسیر در دهه فجر پارسال 105 میلیارد تومان هزینه شد که همه آن در دولت سیزدهم اختصاص یافت و در مجموع بعد از سفر رییس جمهور به لرستان در آذرماه 1400 تا کنون حدود 100 میلیارد تومان اعتبار به این طرح در قالب تسهیلات ماده 56 و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه از محل مصوبات سفر تزریق شده است.
کرم الهی ادامه داد: امید می رود با تحقق کامل مصوبه سفر رییس جمهور مبنی بر تخصیص 150 میلیارد تومان به جاده ازنا - شازند، 9 کیلومتر باقی مانده در سال 1402 تعریض و ایمن سازی شود و زیربار ترافیک قرار گیرد.
استان‌ها لرستان 0 نفر برچسب‌ها استان مرکزی شازند وزارت راه و شهرسازی سفر استانی ازنا لرستان پروندهٔ خبری یازدهمین سفر استانی رییس‌جمهور و پیگیری دستاوردهای آن برای لرستان

http://www.Lor-Online.ir/Fa/News/894395/"جاده-مرگ"-در-خط-پایان--ازنا---شازند-با-مصوبه-سفر-رئیس-جمهور-ختم-بخیر-می‌شود
بستن   چاپ