ندای لرستان

آخرين مطالب

تله بورسی دامنه نوسان؛ بازار سهام در انتظار سیاست‌های جدید اقتصادي

تله بورسی دامنه نوسان؛ بازار سهام در انتظار سیاست‌های جدید
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد/ بورس تهران سه‌روز متوالی است که در تله دامنه نوسان گیر افتاده است. پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه او، دامنه تحرکات بورس به 2درصد کاهش پیدا کرد.
تداوم کاهش اجباری نوسانات بازار، سبب شد تا اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش بزنند. این درحالی است که ریسک تصمیمات ناگهانی نیز بر بازار سایه افکنده است. مجموعه این عوامل، سبب شده است تا دست بازارگردان برای کنترل بازار نیز بسته شود و صندوق‌های سهامی با وجود آنکه به نقدشوندگی بالا معروف هستند، با صف فروش مواجه شوند. به نظر می‌رسد شرایط ویژه‌ای که بورس با آن مواجه شده است طی19روز معاملاتی آینده و تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد. انتظار می‌رود دولت جدید با کاهش دخالت‌های مستقیم خود در معاملات بورس تهران و سودآوری شرکت‌ها در صورت‌های مالی و همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری، بازار سرمایه را به روزهای رونق بازگرداند.
بررسی وضعیت بازار سهام در روز یکشنبه نشان می‌دهد که به‌رغم تداوم محدودیت دامنه‌نوسان، شاخص‌ها افتی قابل‌توجه را تجربه کرده‌اند. در این بین شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران 0.93‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در محدوده 2‌میلیون و 79‌هزار واحد قرارگرفت که کمترین مقدار این شاخص در 53 روز معاملاتی گذشته است. گرچه تحدید دامنه‌نوسان عملی مرسوم در بورس بسیاری از کشورها است که به‌نظر می‌رسد در راستای حفظ منافع سهامداران اعمال می‌شود، اما دقت بیشتر در این مساله نشان می‌دهد که کاهش دامنه‌نوسان و تداوم آن، تاثیر منفی بر عملکرد بازارگردان‌ها می‌گذارد که نقش این گروه از فعالان بازار را در راستای نقش مهمی که ایفا می‌کنند، یعنی افزایش نقدشوندگی، مختل می‌کند.

در ادامه روزهای ناامید‌کننده بازار سهام، یکشنبه نیز روز خوبی برای بورس نبود. در این روز شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران بیش از 20‌هزار واحد معادل 0.97‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و در سطح 2‌میلیون و 78‌هزار واحد قرارگرفت که کمترین مقدار به‌ثبت رسیده برای این شاخص از 12 اسفند 1402، یعنی 53 روز معاملاتی گذشته است. شاخص هموزن بورس نیز که عملکرد شرکت‌های پذیرش‌شده با ارزش بازاری متوسط را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، مانند شاخص‌کل کاهش یافت و با افت 0.61‌درصدی، در محدوده 685‌هزار واحد قرارگرفت، اما این عملکرد ناامید‌کننده صرفا به بورس تهران محدود نشد، بلکه وضعیت در رکن دیگر بازار سهام یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود، به‌طوری‌که شاخص‌کل فرابورس هم 1.16‌درصد کاهش‌یافت و با قرارگرفتن در محدوده 22‌هزار و 582 واحد، کار خود را در دومین روز معاملاتی هفته به پایان برد. تمام این اتفاقات در حالی رخ‌داده که دامنه‌نوسان 2‌درصدی در معاملات سهام و 4‌درصدی در معاملات صندوق‌ها، در این روز برای سومین روز معاملاتی متوالی بر بازار سهام اعمال شدند.همچنین بررسی‌های مربوط به ورود و خروج پول نشان می‌دهد که در این روز مجموعا 622‌میلیارد‌تومان از محل فروش سهام از بورس و فرابروس خارج شده‌است، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETFها) ورود پول 554‌میلیارد‌تومانی را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز نسبت به‌روز شنبه 36‌درصد کاهش‌یافت و در سطح 1736‌میلیارد ‌تومان قرارگرفت.
محدودیت دامنه‌نوسان و تضعیف بازارگردان‌ها
از ویژگی‌های مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره نقدشوندگی بالای آنها بوده‌است که بازارگردان‌های این صندوق‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری این ویژگی بازی می‌کنند. این بازارگردان‌ها که با کسب مجوزهای لازم در بازار فعالیت انجام می‌دهند، در شرایط پرنوسان، حضور خود را پررنگ‌تر کرده و با هدف برقراری توازن در بازار و جلوگیری از ایجاد صف‌های خرید و فروش که نقدشوندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، دست به معامله می‌زنند.
در این میان نقدشوندگی صندوق‌های اهرمی از اهمیت بیشتری برخورداری است. در کنار گرفتن وام از کار‌‌گزاری‌ها که راهی رایج برای افزایش اعتبار جهت خرید و فروش در بازار است، خرید واحدهای صندوق‌های اهرمی نیز به دلیل امکان رشد بیشتر از شاخص، راهی میانبر جهت افزایش اعتبار به‌حساب می‌آیند. این راه به دلیل بالا‌بودن نرخ بهره اعتبار کار‌‌گزاری‌ها که حتی بین 35 تا 40‌درصد نیز پیشنهاد می‌شود، با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده که میزان ورود پول به این صندوق‌ها نیز حاکی از همین مساله است. بررسی وضعیت یکی از صندوق‌های اهرمی نشان می‌دهد که در روز یکشنبه برای این صندوق صف‌فروش بیش از 60‌میلیونی شکل‌گرفته‌است. زمانی‌که محدودیت دامنه‌نوسان وجود نداشته‌باشد قیمت هر واحد از صندوق‌ها یا سهام، در هر لحظه با عرضه و تقاضا در بازار کشف می‌شوند و معاملات در آن قیمت‌ها صورت می‌گیرند، اما در شرایطی مانند روز یکشنبه که بازار رفتار نزولی به خود می‌گیرد، محدودیت دامنه‌نوسان وجود دارد، قیمت‌ها کمتر از آنچه که باید کاهش پیدا می‌کنند، بنابراین زمانی‌که بازارگردان‌ها‌ درصدد ایفای نقش خود برمی‌آیند، مجبور می‌شوند که در قیمت بالاتری نسبت به آنچه که در شرایط نبود محدودیت ممکن بود، دست به خرید و فروش بزنند، بنابراین زمانی‌که این محدودیت در دامنه‌نوسان ادامه پیدا کند، نقدینگی موجود نزد بازارگردان‌ها را کاهش داده و قدرت آنها در نقش مهمی که بر عهده دارند، یعنی افزایش میزان نقدشوندگی، کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/954658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف مجاز افزایش اجاره‌بها مشخص شد

پیش بینی بورس سه شنبه 29 خرداد 1403

وزیر نفت از امضا 2 میلیارد دلار قرارداد نفتی خبر داد

سود میلیاردی یوفا از یورو 2024

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 29 خرداد 1403

تامین بیش از 2000 هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن لرستان

هوای لرستان به تدریج گرم تر می شود

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

نارضایتی خاندوزی از سیاست‌های ارزی

واگذاری 12.7 هکتار از اراضی دولتی به مردم خرم‌آباد بعد از 35 سال

مشارکت" تنها راه توسعه جزیره کیش است

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

نقش ساعت داخلی بدن در درمان سرطان

برنده جایزه اول فستیوال های جهانی، سفیر طبیعت و محیط زیست کیش شد.

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

کشف و ضبط 36 دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز در لرستان

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

تولید خاویار در لرستان به اندازه تمام ظرفیت تولید کشور

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

قدرشناسی انجمن فعالان رسانه ای لرستان از 3 پیشکسوت روابط عمومی

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

دوشنبه های تسهیل گری در ایستگاه سوم

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است

تورهای لوکس جنوب آسیا

خرید برق صرفه‌جویی شده کشاورزان به 4 برابر قیمت

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

شرایط دریافت وام سهام عدالت 1403 اعلام شد

نقص فنی؛ عامل آتش سوزی اتوبوس در بروجرد

آتش سوزی یک اتوبوس در محور دهکرد بروجرد

مشرق: اصلاح طلبان تغییر تاکتیک داده اند

پلاک طلای آبشده زربد با پک منحصر به فرد گلدن ارت ( خانی )

درآمد عربستان از حج تمتع

640هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد

چرا قبض گاز مصرفی صنایع 3 هزار میلیارد تومان زیاد شد؟

رانندگان تاکسی های برقی جدید چه می گویند؟

مشارکت در انتخابات امنیت‌آور و اقتدارآفرین است

نقص فنی عامل آتش‌سوزی اتوبوس در جاده «دهکرد» بروجرد شد

کشف 36 دستگاه استخراج رمز ارز غیرمجاز در لرستان

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

دانشگاه‌ها تریبون‌های آزاد دانشجویی برگزار کنند

لزوم برخورد سخت‌گیرانه با سرقت‌ها و تیراندازی‌ها در لرستان

اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار به خط آهن دورود - خرم آباد

تولد نوزاد کم وزن زنگ خطر ابتلا به زوال عقل است؟