ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله آرمان امروز/ چشم‌انداز سیاست خارجی دولت چهاردهم مقالات

سرمقاله آرمان امروز/ چشم‌انداز سیاست خارجی دولت چهاردهم
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - آرمان امروز / « چشم‌انداز سیاست خارجی دولت چهاردهم » عنوان سرمقاله روزنامه آرمان امروز به قلم صابر گل عنبری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
همواره با رفتن و آمدن یک رئیس جمهور و تشکیل دولتی جدید این پرسش چه در داخل ایران چه در خارج آن مطرح می‌شود که سیاست خارجی کشور تغییری می‌کند یا خیر؟ حال با حادثه فقدان همزمان رئیس جمهور و وزیر خارجه این پرسش به ویژه در سطح منطقه و جهان اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.
معمولا پاسخی که داده می‌شود این است که سیاست‌های کلان ایران ثابت و تعیین کننده آن رهبری است و با آمدن و رفتن دولت‌ها و اشخاص تغییر نمی‌کند. این پاسخ قسمتی بزرگ از واقعیت است؛ اما به نظر می‌رسد که کل آن نیست.
بله! در این شکی نیست که خطوط کلی و اصول و مبانی سیاست خارجی ایران در همه ادوار پس از 1357 تقریبا بدون تغییر محتوایی ثابت مانده است، با این حال در این چهار دهه و اندی همواره در منطقه خاکستری و حاشیه و نه در متن این کلیات، شاهد فعل و انفعالات و پویایی‌های خاص بوده‌ایم که بعضا موجب تمایز دولت‌های ایران از یکدیگر شده است و در مواردی حاشیه‌ کلیات سیاست خارجی ایران چه بسا خود آن متن را تا حدودی تحت الشعاع قرار داده و به جهتی و لو موقتا سوق داده است.
در حقیقت، تمایز دولت‌‌های خاتمی و روحانی با احمدی نژاد و رئیسی در سیاست خارجی از همین جا ناشی می‌شود؛ و الا همه آن‌ها دولت‌های جمهوری اسلامی بوده و از کلیات و مبانی آن در سیاست خارجی تبعیت کرده‌اند. در واقع اتفاقاتی چون برجام در تاریخ جمهوری اسلامی محصول بازی و سیاست‌ورزی در همین محدوده است. آنچه در حقیقت رنگ و ماهیت این منطقه خاکستری را بعضا از همان خطوط کلی متمایز می‌کند، نگرش و رویکرد بعضا متفاوت روسای جمهور بوده که همین رویکردها هم برآمده از نگرش و جهت‌گیری‌ سیاسی متفاوت بوده است. نقطه اصطکاک و برخورد هم دقیقا همین جاست.

معمولا رویکرد دولت‌های اصولگرا و محافظه‌کار با توجه به قرابت فکری و همگنی آن‌ها با هسته حکومت حداقل از منظر خوانش این هسته از نظام و ماهیت آن، با کلیات و مبانی سیاست‌ها در یک راستا بوده و هم‌پوشانی دارند؛ اما معمولا چنین تناظری میان رویکرد دولت‌های اصلاح طلب و اعتدالگرا با آن کلیات وجود ندارد و اینجاست که مغضوب و مورد اتهام هسته پیشگفته واقع می‌شوند.
برای فهم بهتر موضوع بیان این مثال خالی از لطف نیست که مثلا رویکرد دولت روحانی نزدیکی با غرب و حرکت در جهت احیای روابط با آمریکا بود و برجام هم هر چند در نگاه کلان محصول جمع بندی حاکمیت بود، اما در وهله نخست میوه همان رویکرد بود که توانست هسته قدرت را و لو موقتا با خود همراه کند.
خوب همین رویکرد متفاوت روحانی و دولت او در حقیقت سیاست خارجی کلان جمهوری اسلامی را در برابر واقعیت‌ها و الزاماتی چون قسمی از تعامل با آمریکا قرار داد که دولت بعد از او و لو ناخواسته خود را ملزم به ادامه همان تعامل مذاکراتی می‌داند.
اما در مقابل، رویکرد دولت اصولگرای رئیسی در جهتی مخالف یعنی شرق‌گرایی و منطقه‌گرایی بر پایه یکدستی دیپلماسی و میدان بوده است؛ میدانی که پس از ظهور نقش و حضور میدانی منطقه‌ای ایران حداقل از سه دهه پیش از طریق ایجاد و پیوند با بازیگران و متحدان غیر دولتی همسو وارد قاموس و اصول سیاست خارجی شده است.
همین رویکرد رئیسی معطوف به یکدست شدن قدرت، خود پایان دوگانه دیپلماسی و میدان در سیاست خارجی ایران را شاید برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رقم زد.
در حقیقت، توافق با عربستان و بهبود نسبی فضای روابط منطقه‌ای ایران نیز مولود پایان این دو گانگی است؛ والا اگر این دوگانگی تداوم داشت، حتی اگر دیپلماسی امتیازات بیشتری هم می‌گرفت، شاید اتفاقی نمی‌افتاد. ناگفته هم نماند که این وضعیت به علت لاینحل ماندن بحران در روابط با غرب و تداوم تحریم‌ها در نتیجه موقعیت هژمونی آمریکا در اقتصاد جهانی آورده اقتصادی خاصی برای کشور نداشته است.
اما فارغ از رویکرد خود رئیس جمهور فقید، آنچه بیشتر دیپلماسی و میدان را در دوره او در یک راستا قرار داد، وجود دیپلماتی میدانی در راس وزارت خارجه‌اش بود که هم ارتباط نزدیکی با اصحاب ایرانی میدان و هم روابط خوبی با اصحاب خارجی آن از حزب الله و دیگر گروه‌ها و تشکیلات در سطح منطقه داشت. از این رو، چه بسا اگر شخصی غیر از وزیر خارجه فقید در دولت می‌بود، چنین اتفاقی صرف نظر از خوب یا بد بودن آن رقم نمی‌خورد، کما این که اگر شخصی غیر از ظریف وزیر خارجه دولت روحانی بود، احتمالا برجام شکل نمی‌گرفت. همین خود ناظر به تاثیرگذاری افراد با درجات متفاوت در سیستم‌های مختلف حکمرانی فارغ از ماهیت آن‌ها است و چه بسا تغییر سیاست در این نظام‌ها از همان حاشیه خاکستری آغاز و کلیت این خطوط را به مرور زمان تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/954163/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آرمان ملّی/ انتخابات و تجربه مالزی

سرمقاله صبح نو/ پتکی بر سر اپوزیسیون

وقتی اشرافیت مدعی مشارکت حداقلی مدعی اکثریت می‌شود!

سرمقاله شهروند/ حج ابراهیمی؛ برائت از جلادان غزه

طی حکمی از سوی نیکزاد رئیس ستاد قالیباف،دکترفرهاد زیویار استاندار اسبق وخوشنام استان لرستان بعنوان رئیس ستاد سحرحامیان قالیباف منصوب شد

استاندار اسبق لرستان رئیس ستاد سحر حامیان قالیباف شد

انتصاب روسای ستاد 4 نامزد انتخاباتی ریاست‌ جمهوری در لرستان

اختصاص یک هزار میلیارد تومان اعتبار به خط آهن دورود-خرم‌آباد

استقبال بی نظیر هنرمندان جنوب از دومین جشنواره ملی موسیقی نی‌انبان کیش

حفاران غیر مجاز در خرم‌آباد به دام افتادند

سرمقاله فرهیختگان/ سیلی سنگین به اپوزیسیون

سرمقاله شرق/ پزشکیان طبیب بدون «روتوش»

سرمقاله اعتماد/ انتخابات، سیاست خارجی و سوالاتی از کاندیداها

درخواست «مدیرمسئول کیهان» از نامزدهای اصولگرا: فقط یک نفر بماند

سرمقاله ایران/ از سیاست صادقانه تا سیاست مسئولانه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نبایدهای دولت آینده

سود بازرگانی واردات دام و گوشت صفر شد

تأمین 2200 هکتار زمین برای اجرای طرح ملی مسکن لرستان

برخورد قانونی با 15 چاه کشاورزی متخلف در کوهدشت

نقشه هولناک پسرخاله‌ ها برای مرد تاجر

17ضربه چاقو پی در پی به خاطر فحاشی در پارک

امام جمعه لاهیجان دست به افشاگری زد

سرمقاله خراسان/ آژانس، تهدید هسته ای اسرائیل را کنترل کند

سرمقاله کیهان/  انتخاباتی فراگیر انتخابی دقیق

سرمقاله وطن امروز/ دیپلماسی فشار مضاعف به منافقین

آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای تابستانی از 29 خرداد

احداث راه آهن و تکمیل چهار خطه های اولویت دار لرستان سرعت می گیرند

تولید 57 هزار تن محصول باغی در لرستان

نشست مدیران کوثر با معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه

افزایش 48 درصدی حجم تجارت ایران و روسیه

نقش‌آفرینی دانشگاه پیام نور در عدالت آموزش عالی و حکمرانی علمی رسانه‌ای

کاهش اندک مصرف برق خانگی، کسری ها را جبران می کند

دعای روح‌بخش عرفه امروز در لرستان طنین‌انداز می‌شود

بیانه انجمن همسران شهدای استان فارس در دعوت به مشارکت در انتخابات

کار ستاد بازسازی عتبات عالیات تعظیم شعائر الهی است

نظارت 4 گروه بر نحوه ذبح دام عید قربان در بروجرد

سفر به روستای قلعه حاتم در یک روز بهاری + فیلم و تصاویر

دیدار استاندار بوشهر با مادر شهید «سید امیر مظفر موسوی»

نتیجۀ یک تحقیق: پسر ها در ریاضی از دختر ها بهتر نیستند

تکمیل چهارخطه ازنا - شازند لَنگ اعتبار

مغز هنگام خواب سعی می‌کند آینده را پیش‌بینی کند

نسبت به ترمیم ارکان مدیریت استان مسئولیت دارم

متفکر آمریکایی مطرح کرد: هشت درس از جنگی که قرار نبود انقدر طول بکشد

سخت‌ترین نبرد نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم

شفیعی کدکنی: روسیه برای نابودی زبان فارسی در آسیای‌میانه می‌جنگد

کارگاه پروژه راه‌آهن لرستان به‌زودی فعال می‌شود

افزایش 35 درصدی تولید ماهیان سردابی در لرستان

طنین دعای روح بخش عرفه فردا در لرستان

استاندار لرستان: نسبت به ترمیم ارکان مدیریت استان مسئولیت دارم

تکیه بر چشم‌انداز