ندای لرستان

آخرين مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه مقالات

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اقتصاد نیوز /متن پیش رو در اقتصاد نیوز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بسیاری براین باورند که شبح جنگ بر خاورمیانه کم رنگ شده، اما گروهی دیگر با اشاره به انگیزه های نتانیاهو براین باورند که «بی بی» و کابینه افراطی تحت رهبری اش به واسطه دلایل مختلف گزینه نظامی را کاملا کنار نگذاشته‌اند.
 کاهش دامنه تنش در خاورمیانه شاید موجب شده تا دولت بایدن نفس راحتی بکشد و تصور کند مانع از وقوع رویارویی منطقه ای میان ایران و اسرائیل شده اما به ادعای ناظران، انگیزه‌های بنیامین نتانیاهو و ائتلاف حکومتی جنگ‌طلبش برای تحریک تنش کماکان وجود دارد.
خواب آشفته اسرائیل برای منطقه
گروهی از تحلیلگران می‌گویند، هم خشم دولت بایدن از پاسخ موشکی و پهپادی ایران احمقانه بود و هم ادعای رئیس جمهوری آمریکا در باب پیروزی ادعایی اسرائیل در این رویارویی، بی معنا.
به ادعای نیویورک تایمز، در شرایطی که ایلات متحده تلاش داشت تا با پیروز جلوه دادن اسرائیل مانع از پاسخ ادعایی تل‌آویو به تهران شود، شاهد دور تازه تنش بودیم؛ اسرائیل خلاف خواست آمریکا، پاسخی محدود داد. با این همه گروهی از ناظران با استناد به حمله تروریستی اسرائیل به دمشق می گویند که تل آویو با این اقدام نشان داد که خواهان جنگ است؛ جنگی که ایالات متحده نیز در آن مشارکت داشته باشد.به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، در حوزه عرف بین المللی، سفارتخانه ها به عنوان خاک یک کشور پدر نظر گرفته می شوند. بنابراین، حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در سوریه، به سان حمله ادعایی به ایران بود. در نتیجه، ایران با توسل به توان موشکی و پهپادی اش مواضعی در خاک سرزمین های اشغالی را هدف قرار داد.
نتانیاهو و ائتلاف جنگ طلب او آشکارا راه حل دو کشوری را رد کرده اند؛ گزاره‌ای که به کاهش درگیری در منطقه و افزایش امنیت بلندمدت اسرائیل کمک می کند. به ادعای گروهی از تحلیلگران، حتی قبل از روی کار آمدن کابینه رادیکال اسرائیلی، تل آویو مدت هاست که می خواهد ایالات متحده را درگیر جنگ با ایران کند تا بدین طریق تسلط ادعایی اسرائیل بر منطقه را تضمین نماید. این دستور کار پنهان به وضوح پس از مخالفت کابینه اسرائیل با توافق هسته ای به رهبری ایالات متحده با ایران عریان شد، توافقی که به ادعای ناظران از پیشرفت برنامه هسته ای ایران کاست. به ادعای گروهی می توان تصور کرد که اسرائیل به شدت از توافقی که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند هیجان زده شده است. با این حال، اسرائیل می‌دانست اجرای چنین توافقی به معنای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن است؛گزاره ای که هرگونه پاسخ و تحرک نظامی آمریکا علیه قابلیت‌های نظامی متعارف و برنامه هسته‌ای ایران را در انجماد عمیق قرار می‌داد.
پلن شاهین ها در تل آویو
خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران در سال 2018 خبر خوبی برای شاهین های اسرائیلی بود، در آن بازه زمانی اسرائیلی ها به افزایش احتمال رویارویی تهران و واشنگتن امیدوار شدند. هرچند چنین سناریوی هوناکی رخ نداد. با این همه نتانیاهو تلاش کرد تا فارغ از دکترین حزبی آمریکا، الگوی اعمالی در دوران ریاست ترامپ را تکرار کرده و بایدن را در شرایطی قرار دهد تا وارد جنگ با ایران شود.گروهی می گویند، شاید تا پیش از رویارویی اخیر اسرائیل و ایران، چنین ذهنیتی غیر قابل قبول بود، اما حالا به ادعای این گروه، فرصت برای نتانیاهو طلایی است. این گروه مدعی اند، هرگونه رویارویی میان تهران و واشنگتن به نخست وزیر نامحبوب و متهم شده به فساد کمک می کند تا در قدرت بماند و توجه ها را از ویرانی برجای مانده در غزه و همچنین نسل کشی آشکار در این سرزمین دور نگاه دارد.اتحاد و مشارکت های آمریکا با دیگر کشورها تنها زمانی ارزش دارند که هدف نهایی این بازیگر یعنی امنیت ایالات متحده را محقق کنند. چالش اصلی این است که ایالات متحده به عنوان قدرت غالب هزینه های بسیاری از تصمیم ها را بر عهده دارد، از همین رو بازیگران کوچک تری مانند اسرائیل انگیزه بیشتری برای پیروی از رویکرد تهاجمی‌تر با همسایگان خود دارند، چرا که زیر چتر حمایتی واشنگتن تعریف شده اند.
به ادعای ناظران، اگرچه فشارهای تحمیلی ایالات متحده براسرائیل مانع از ماجراجویی های تحریک آمیز بیشتر این بازیگر و وقوع جنگ منطقه ای شد، اما حقیقت غیر قابل انکار این است که بقای سیاسی نتانیاهو به تشدید تنش ها منوط است بالاخص اگر « بی بی» برای حفظ قدرت و تثبیت ثباتش به جلب افکار عمومی نیز نیاز داشته باشد. به ادعای ناظران باتلاق به جای مانده از جنگ اسرائیل در غزه بی شباهت به برزخی نیست که ایالات متحده بعد از حمله سال 2003 به عراق درآن گرفتار شد. نتانیاهو پیش از این در نظرسنجی ها عقب بود و حالا به واسطه ماجراجویی هایش توانسته تا حدودی اعتبارش را به دست آورد. حال سوال این است، ایا « بی بی» متوقف می شود؟ نیکلاس کریستوف، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز با استناد به مفاد رایزنی که با یکی از مقام های اسرائیلی داشته مدعی است، این بازیگر خود را برای حمله ادعایی به حزب الله آماده می کند، به ادعای این مقام اسرائیلی داده های نظرسنجی ها نشان می دهند که بیش از 53 درصد یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی از چنین حمله ای حمایت خواهند کرد.
در اینجا می توان به درس تاریخی که آمریکا هیچگاه بدان توجه نکرده، اشاره کرد.در عصر مدرن، اتحادهای دائمی و درهم تنیده می توانند یک کشور را به جنگ های پرهزینه بکشانند - به ویژه کشوری مانند ایالات متحده؛ بازیگری که از مزیت امنیتی ذاتی دور بودن از مراکز درگیری جهان برخوردار است. بایدن نمی خواهد به این سرنوشت دچار شود و به همین دلیل تهدید می کند که در صورت گسترش دامنه جنگ، کمک های نظامی به اسرائیل را منوط به شرایط کرده، از میزان کمک ها کاسته یا آن را متوقف خواهد کرد، با این همه نمی توان انکار کرد که سیاست یک بام و دو هوای دولت آمریکا نتایج ملموسی به دنبال ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/949155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیروزآباد با 104 میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس

با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش

افزایش 250 درصدی جذب ورزشکار در هیأت بولینگ و بیلیارد لرستان+مصاحبه

افزایش 250 درصدی جذب ورزشکار در هیأت بولینگ و بیلیارد لرستان

قدردانی از معلمان روستای ژان شهرستان دورود+گزارش

برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد+مصاحبه

آبرسانی به 78 هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان

برگزاری همایش آشنایی با مناسک حج در بروجرد

112 میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد

هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

پیش بینی بورس در هفته جاری

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

تکلیف مردم لرستان در دور انتخابات چیست؟

انسان از 300 هزار سال پیش سرما می‌خورده است

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

پلمب رستوران و تالار پذیرایی به علت تیراندازی عروسی در خرم‌آباد

پلمب‌ تالاری که باعث لغو پروازهای خرم‌‌آباد شد

فیلم | طغیان آبشار «آب تاف» در پلدختر

رالی «موج سرخ» در ترکیه

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

صدور هشدار زرد هواشناسی در لرستان

پلمب یک تالار به دلیل تیراندازی و لغو پروازهای فرودگاه خرم‌آباد

پلمب رستوران و تالار پذیرایی در خرم‌آباد

ابلاغ برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

رسم نادرست تیراندازی در عروسی پرواز‌های یک استان را لغو کرد!

تالار افلاک خرم‌آباد به دلیل تیراندازی‌های غیرمجاز در عروسی‌ها پلمپ شد

دلیل عجیب و غریب تعطیلی یک تالار در خرم‌آباد

تصاویر بارش سنگین برف بهاری در این نقطه از ایران

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای لرستان

دیپلمات پیشین: موضع چین در مورد فلسطین از موضع روسیه منصفانه‌تر است

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

کشف 800 مگاوات ماینر غیرمجاز؛ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور

تورم در ترکیه به 70 درصد رسید

فتانه خواننده ایرانی با حجاب مقنعه/ آیا او بتازگی ایران بوده است؟ /عکس

پلمپ تالاری که باعث لغو پروازهای یک فرودگاه در ایران شد! + جزئیات

شلیک‌های هوایی پرواز‌های خرم آباد را لغو کرد

پلمپ تالاری که باعث لغو پروازهای یک فرودگاه در ایران شد!

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک مدعی شد: معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

وقتی تیراندازی در عروسی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو کرد

رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها

عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خرم‌آباد

غیرمترقبه‌ترین اتفاق سال ؛ تیراندازی در عروسی پروازهای فرودگاه خرم‌آباد را لغو کرد

لرستان؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)