ندای لرستان

آخرين مطالب

مقاومت رادیکال‌ها مقالات

مقاومت رادیکال‌ها
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با وجود بازنشر توییت مهدی فضائلی در صفحه رهبری کشمکش در میان اصولگرایان بر سر حجاب ادامه دارد
مهدی بیک اوغلی|کشمکش‌ها و طعنه زدن‌ها میان طیف‌های رادیکال جناح راست بر سر مکانیسم برخوردها در مقوله حجاب همچنان ادامه دارد. در روزهایی که شهروندان، جامعه‌شناسان و تحلیلگران نقدهای فراوانی نسبت به برخوردهای سلبی در خصوص حجاب مطرح می‌کنند، هر روز پرده تازه‌ای از زد و خورد در صحنه نمایش اصولگرایی مشاهده می‌شود.
پس از انتشار توییتی در روز جمعه از مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص«دریافت تذکر برخی مسوولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در بحث حجاب» طیف‌های رادیکال‌تر جناح راست و توپخانه‌های رسانه‌ای‌شان وارد میدان شده و فضائلی را به دلیل انتشار این توییت نواختند. تصور لشکر سایبری تندرو این بود که با این حملات فضائلی عقب‌نشینی کرده و برخوردها بر سر حجاب ادامه می‌یابد. اما فضائلی نه تنها عقب‌نشینی نکرد بلکه با انتشار توییت دوم و بازنشر توییت اول در پیج رهبری موضوع وارد فاز متفاوتی شد.
دیروز نوبت حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان بود که بنزین بر آتش این تناقضات و اختلافات اصولگرایی بریزد. شریعتمداری با انتقاد تند از فضائلی نوشت: «این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «بتازگی برخی مسوولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟»مدیر مسوول کیهان خطاب به فضائلی نوشت: « برادر فضائلی عزیز!بیت رهبر معظم انقلاب «سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیما و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسوولان و یا مردم می‌رسد. توضیح آنکه بیت معظم‌له حتی از به کارگیری واژه «یک مقام آگاه» نیز به‌شدت پرهیز می‌کند! از این روی، نظری که جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، خارج از روال یاد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.»
موضوع اما زمانی جدی‌تر شد که افراطی‌های دست راستی با وجود بازنشر این مطلب توسط صفحه رسمی رهبر انقلاب، کماکان معتقد بودند که باید خود از لبان رهبر‌انقلاب بشنوند و دفتر رهبر انقلاب در جایگاهی نیست که از قول ایشان اطلاع‌رسانی کند! روزپلاس، رسانه نزدیک به نواصولگرایان، در نقد اظهارات شریعتمداری نوشت: «اما باوجود تایید صحت محتوا، اصرار برخی بر موضع اولیه و بازی با کلمات، که بیت رهبری «سخنگو» ندارد و همچنین بازنشر بی‌ربط سخنانی از رهبر انقلاب مبنی بر آنکه «نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحا اعلام می‌شود، همینی است که من صریحا اعلام می‌کنم»، یادآور هزینه‌تراشی یک دهه قبل احمدی‌نژاد با کلیدواژه «دو لب مبارک» است که منجر به پاسخ «پشت بلندگو» شد.»این رسانه اصولگرا در ادامه تاکید کرد: «درست است که مواضع رهبر‌انقلاب صریحا توسط ایشان اعلام می‌شود اما این موضوع چه ارتباطی با اطلاع‌رسانی درخصوص تذکر رهبری، توسط دفتر ایشان داشته و چه مغایرتی با صحبت‌های قبلی رهبری دارد؟ قبلا هم تجربه شده است که «فقط دو لب مبارک» یا «ما صرفا به سخنان علنی آقا توجه می‌کنیم» مبنایی درست ندارد و اولا مواضع منتقل شده از نهاد رهبری به مثابه نظر خود ایشان است، (اگر هم به هر دلیل اشتباهی صورت گیرد با تذکر رهبری حتما اصلاح می‌شود) و ثانیا در صورتی که خبری از منابع کاملا موثق و مطمئن بیرون بیاید، می‌تواند مبنای عمل قرار گیرد.» اما ریشه این اختلافات از کجاست و چه تبعاتی می‌توان از آن برداشت کرد؟
برای رادیکال‌ها دوست و دشمن تفاوتی ندارد
در شرایطی که بسیاری از فعالان سیاسی و تحلیلگران، توییت فضائلی را یک واکنش عادی و طبیعی در خصوص مقوله‌ای بسیار مهم ارزیابی می‌کردند، اما طیف‌های رادیکال جناح راست حاضر به پذیرش نبودند. به این دلیل است که ساعاتی پس از انتشار توییت فضائلی، شبکه‌های اجتماعی داخلی کشور پر شد از توییت‌هایی که در آنها نقدهای جدی به فضائلی وارد شده بود. پیام‌های رد و بدل شده در کانال ایتا مرتبط با جبهه پایداری و سایر طیف‌های رادیکال اصولگرا، نشان می‌داد که حرکتی هماهنگ در این طیف‌ها در برخورد با توییت فضائلی در پیش گرفته شده است. این در حالی است که همین حرکت‌ها در راه‌اندازی گشت‌های ارشاد پیش از این منجر به وقوع ماجرای فوت مهسا امینی شده بود. تذکر دفتر رهبری و نقدهای چهره‌های دلسوز برای پایان دادن به رفتارهای غیر متعارف گشت ارشاد برای جلوگیری از تکرار است. در یک نمونه از این برخوردهای افراطی علیه فضائلی، روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود، توییت انتقادی مهدی سلحشور، مداح اهل بیت از مهدی فضائلی را منتشر کرد و نوشت: جهت اطلاع امت حزب‌الله. قطع به یقین می‌گویم سلوک حضرت آقا تضعیف سرباز در میدان نیست، تذکری هم لازم باشد به خود فرمانده می‌دهند نه از بالای برج و بارو و سکوی دشمن... راستی دستگاه‌های متعددی که فعل واجبشون رو مدت‌هاس رو زمین گذاشتن تذکری دریافت نکردند؟ضمنا برای آگاهی امت حزب‌الله فقط 5 تا از کارهای باقاعده‌ای که در این مدت در بحث عفاف و حجاب انجام دادید بفرمایید.» . لشکر سایبری تندروها وقتی با تاکید موکد دفتر رهبر انقلاب در موضوع توییت مواجه شدند، توییتی قدیمی از فضائلی را در کانال‌های خود بازنشر کردند تا اینطور نشان دهند که فضائلی از رویکرد قبلی خود پشیمان شده و توییت جدیدی را منتشر کرده است. فضائلی اما با مشخص شدن این راهبرد، توییت تازه‌ای را منتشر کرد و نوشت که هنوز بر سر همان مواضع قبلی خود قرار دارد و توییت منتشر شده قبلی‌اش درست است. فضائلی همچنین راهبرد تندروهای سایبری را نیز نمایان کرد و اعلام کرد از توییت یک سال و نیم قبل او استفاده ابزاری شده است!
با افزایش دامنه حملات رادیکال‌های دست راستی به چهره‌های قدیمی اصولگرا و نهادهای خاص، این پرسش که این افراد و گروه‌ها از کدام آبشخور فکری تغذیه می‌کنند که حتی به نقد صحبت‌های عضو دفتر رهبری می‌نشینند؟مطرح شد. برخی تحلیلگران در پاسخ به این پرسش به رویکرد خاص تندروها اشاره کرده و اعلام کردند، با خروج رقبا از قطار برنامه‌ریزی‌های کشور، طیف‌های تندرو اقدام به نقد و تخریب افرادی می‌کنند که در ظاهر در اردوگاه آنان قرار دارند. پس از حمله تندروها به اصولگرایان سنتی، معتدل‌ها، نواصولگرایان و حمله به سفارتخانه‌های انگلیس و عربستان و....سرانجام روزی از راه رسید که این کلونی‌های رادیکال به خودی‌ها هم حمله کرده و آنها را می‌نوازند. ماجرای توییت فضائلی بخش‌های مهمی از این رویکرد افراطی را نمایان کرد تا اصولگرایان معتدل بدانند تا فرصت هست باید زمینه کاهش قدرت افراطی‌ها در ساختار سیاسی را فراهم کنند، در غیر این صورت آسیب تحرکات آنها همه ساختار سیاسی و مصالح عالیه کشور را در بر خواهد گرفت. در این کش و قوس همچنان برخی تلاش‌های افراطی برای افزایش نارضایتی‌های عمومی میان رادیکال‌ها ادامه دارد، ادامه برخوردهای سلبی با مردم بر سر حجاب و ثبت تصاویری از برخوردها با زنان ایرانی، دلسوزان کشور را نسبت به آینده نگران ساخته است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/948647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری/ ویدئو

همه محور‌های مواصلاتی لرستان باز هستند

بازگشت پرواز تهران ـ خرم‌آباد ‌به مبدأ در پی شرایط بد جوی

ثبت 108 میلی‌متری باران در رومشکان

کشف جدیدی در مورد صاعقه برای اولین‌بار در جهان

ثبت 112 میلی‌متری باران در رومشکان

برق شهر معمولان وصل شد

ریزش سنگ در جاده پلدختر - خرم‌آباد

شناسایی 33 مورد سه قلوزایی در لرستان

استاندار لرستان از طرح نهضت ملی مسکن بروجرد بازدید کرد

تلاش برای هدایت آب‌های سطحی و رفع آب‌گرفتگی در جاده‌های لرستان

ریزش سنگ در جاده پلدختر ـ خرم‌آباد

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

آب‌گرفتگی شدید در روستاها و جاده‌های پلدختر

ثبت 108 میلی‌‌متر بارش باران در رومشکان

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی خیابان‌های لرستان‌ + فیلم‌

طغیان آبشار «آب تاف» پلدختر

پرواز تهران - خرم‌آباد به فرودگاه مهرآباد بازگشت

آن چه می‌خورید می‌تواند ژن‌های فرزندان و نوه‌های تان را تغییر دهد/ به این دلیل چیپس نخورید!

کارشناس سیاستگذاری مسکن: ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود

نمایی از جاری‌شدن آبشارهای «مخملکوه» لرستان

انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار

فیلم/شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

بازرسان آژانس در ایران؛ از «البرادعی» تا «گروسی»

پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2024 کدامند؟

شناسایی 3054 کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان

فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان

بارش شدید و رگباری باران در خرم‌آباد

آبشارهای ساعتی مخمل‌کوه خرم‌آباد راه افتادند! | ویدئو

ثبت 37 میلیمتر بارندگی در لرستان

شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه

مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است

روایت «آکسیوس» از توافقی که تنها امید بایدن است

توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری

همتی در پاسخ به انتقادات: بنده مانند رئیس جمهور به آمار بانک مرکزی استناد کرده‌ام

پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا 2 ماه آینده

امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی

عکسی جالب و دیده نشده از محسن چاوشی به همراه مادرش در ماسوله/ عکس

ضرورت نظارت بیشتر بر پرداخت وام نهضت ملی مسکن

آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات

توضیحات فولاد ازنا در مورد یک خبر

جزئیات بارندگی‌ها در لرستان/ ثبت بیشترین بارش‌ها در رومشکان

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟