ندای لرستان

آخرين مطالب

"سیزده بدر" روزی برای همزیستی با طبیعت اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش ایرنا سیزده بدر یا همان روز طبیعت یکی دیگر از آئین های نوروز در دیار تاریخی لرستان است که همچون دیگر مناطق کشور با آداب و رسومی منحصر به این منطقه برگزار می شود و جشن پیاین تعطیلات نوروزی را در بردارد.
ایرانیان از گذشته‌های دور در روز سیزدهم فروردین ماه، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در دامان طبیعت ، مراسم سیزده بدر را برگزار می‌کنند،مردم استان لرستان معتقدند روز سیزدهم نوروز، روز حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعات اولیه صبح راهی دامان طبیعت می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در لرستان قدیم بویژه خرم آباد بجای روز سیزده به در معمولا آیین چهارده به در مرسوم بود و روز اول سال ( روز نوروز و عید ) را بحساب نمی آورند و آن را « سیزه غریو » ( یعنی سیزده به در غیربومی ) می نامیدند که امروزه برخی از اهالی لرستان هر 2 روز سیزده و چهارده فروردین را به دامن طبیعت پناه می برند.
عده ای از اهالی لرستان طبق سنت دیرین خود به کنار رودخانه رفته و هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع هفت بلا و بیماری به داخل آب پرتاب کند و دوشیزگان برای گشایش بخت خود سبزه ها را گره می زنند.
زمانی نیز که می خواهند به منازل خود برگردند سبزی هایی را که از قبل کاشته بودند گره میزنند و ضمن نیت کردن، آنها را به رودخانه می اندازند و میگویند:"درد و قضا و بلا نه د ای روز سیزه وا ای سوزی آو بوره" الهی درد و بلا وقضا نباشد و در این روز سیزده بدر تمام غمها همراه این سبزه به دست آب سپرده شود.
لرستانی ها در این روز سبزه‌های خود را برای دور کردن درد و بلا با خود به دامان طبیعت می‌برند.یکی از آیین‌های ویژه مردم لرستان گره زدن سبزه به نیت‌ خاص می‌باشد به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می‌کند.
مردم استان لرستان معتقدند که گره زدن سبزه آن هم ‎ 13گره در یک سبزه یا گره‌زدن ‎ 13سبزه با هم باعث دور شدن درد و بلا از خانواده‌ها تا سال آینده می‌شود.سنت سیزده بدر از گذشته دور در استان لرستان مرسوم بوده و مردم قبل از فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کاشت سبزه برای سفره هفت سین اقدام می‌کنند تا در روز سیزدهم نوروز آن را در دامان طبیعت رها کنند.
هرساله روز پایانی سال تعطیلات نوروزی، مناطق دیدنی و طبیعت سرسبز استان لرستان شاهد حضور بسیاری از مردم استان می‌باشد که مردم به همراه خانواده خود این روز پایانی را به خوبی و خوشی در کنار طبیعت و فضاهای سبز سپری می‌کنند.
به دامن صحرا و طبیعت رفتن، انجام بازیهای محلی همچون دال پلان ،شوخی و بازی کردن، دویدن،تاب خوردن و در هر حال شاد بودن، از ویژگی‌های روز سیزده بدر و گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از دیگر رسوم این روز است.
یکی از مسائلی که معمولا در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی محیط زیست است که گاهی وجود زباله و مواد زائدی که پس از حضور شهروندان در طبیعت و برجای می ماند چهره ناپسندی را بوجود می آورد که لازم است با آموزش ،فرهنگ سازی ،آگاهی بخشی، به منظور ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی و صیانت از طبیعت هم تلاش کرد.
برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، حفظ پاکیزگی سطح شهر و حفظ زیبایی سیمای شهری در روز سیزدهم فروردین 20 هزار کیسه زباله در روز انس با طبیعت در لرستان توزیع می شود شهروندان می توانند زباله ها و پسماند خود را در نقاط مشخص شده قرار دهند تا به جایگاه تخلیه زباله منتقل شود.
توزیع کیسه زباله رایگان در روز طبیعت
سرپرست شهرداری خرم‌آباد گفت: شهرداری خرم‌آباد در روز طبیعت کیسه‌های زباله را در پنج نقطه خروجی شهر توزیع می کند.
داریوش بارانی بیرانوند اعلام کرد:با توجه به فرا رسیدن روز طبیعت توزیع کیسه‌های زباله در 2 نوبت صبح و عصر توسط نیروهای شهرداری، انجام می‌شود.
وی افزود: در پنج نقطه خروجی شهر یعنی کوهدشت، الشتر، پل‌دختر، بروجرد و سراب یاس کیسه‌های زباله توزیع می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این پارک‌های بزرگ شهر آماده میزبانی از همشهریان هستند، نیروهای خدمات شهری نسبت به جمع آوری زباله‌ها در پارک‌های شهر اقدام می‌کنند.
بارانی بیرانوند با اشاره به اینکه جمع آوری زباله‌ها در محدوده شهری توسط خودرو و یا سطل‌زباله به عهده شهرداری است، عنوان کرد: در تفرجگاه‌های خارج از محدوده شهر هم انتظار داریم، شهروندان زباله‌ها را تا ورودی‌ شهر حمل و در طبیعت رها نکنند.
مردم پسماندهای خود را در طبیعت رها نکنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان خواستار همکاری مردم و گردشگران با محیط‌بانان در روز طبیعت شد و افزود: مردم پسماندهای خود را در روز طبیعت جمع آوری و در محل‌های تعیین شده در مبادی خروجی شهرها تحویل دهند چراکه رها کردن زباله ها در طبیعت موجب آسیب به این عرصه ها می شود.
علی سالاروند همچنین با اشاره به برنامه‌های این اداره در راستای حفاظت از طبیعت و مناطق حفاظت شده استان در روز 13 فروردین امسال تصریح کرد: مردم از قطع درختان در روز طبیعت پرهیز و از نزدیک شدن به حیات وحش نیز خودداری کنند.
وی تاکید کرد: همچنین گردشگران واقع در زیستگاه سمندر لرستانی باید از لمس کردن این گونه خودداری کنند چراکه این امر ممکن است موجب انتقال بیماری به این گونه ارزشمند و اندمیک لرستان شود.
وی با تاکید بر حفاظت از این گونه‌ها و حیات وحش بیان کرد: عرصه‌ها و منابع طبیعی امانت الهی هستند و بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفاظت از این موضوع وظیفه عموم است همچنین سامانه‌های شبانه روزی 1540 محیط زیست و 1504 منابع طبیعی به عنوان راه ارتباطی با مردم آماده دریافت گزارش تخلفات احتمالی می‌باشند.
اتاق خبر صبا - نستوه - ویرایش خبرگزاری - نسخه 8.2.15، ساخت 20220117.
استان‌ها لرستان 0 نفر برچسب‌ها طبیعت صنایع دستی نوروز لرستان روز طبیعت

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/716393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی