ندای لرستان

آخرين مطالب

از مددجویی تا کارآفرینی مقالات

از مددجویی تا کارآفرینی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان- فعالیت نهادهای حمایتی صرفا در مستمری دادن برای گذران حداقل‌های زندگی مددجویان تحت پوشش خلاصه نمی‌شود، بلکه فراتر از این نوع حمایت، اهداف والاتری که همان توانمندسازی است را می‌توان با هدایت افراد تحت پوشش به سمت خوداشتغالی و کارآفرینی دنبال کرد.

زنان بی سرپرست، برخی سالمندان نیازمند، معلولان، افراد از کارافتاده و ناتوان در تامین مخارج زندگی از مهمترین گروه‌های هدف نهادهای حمایتی اعم از کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند که با حمایت هایی که در راستای توانمندسازی آنها صورت می گیرد ضمن فراگیری آموزش‌های مهارتی و حمایت‌های تسهیلاتی و مالی نه تنها خودکفا بلکه کارافرین و توانمند می‌شوند و می‌توانند در اشتغالزایی و کارآفرینی برای سایر افراد هم موثر باشند.

مصداق این اقدام را می توان در کارگاه خیاطی بانوی سرپرست خانوار بروجردی مشاهده کرد که هنوز روزهای سختی که توان تامین معیشت خانواده را نداشت را به خاطر دارد اما با تسلیم نشدن در برابر سختی مخارج زندگی، با انگیزه وارد میدان کار و تلاش شد و اکنون نه تنها مخارج زندگی یک خانوار چند نفره را تامین می‌کند بلکه افرادی هم در کارگاه خیاطی او مشغول به کار شده‌اند.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: مستمری که از نهادهای حمایتی دریافت می‌کرد، فقط به تامین مخارج اولیه زندگی می‌رسید بنابراین با دریافت تسهیلاتی که با هدف خوداشتغالی به مددجویان داده می‌شود قدم در راه حرفه خیاطی که پیش تر مهارت آن را آموخته بود، گذاشته است.

وی می افزاید: اکنون دیگر از چرخه حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) به صورت دریافت مستمری خارج شده و به آن میزان از توانمندی اقتصادی دست یافته است که علاوه بر تامین مخارج زندگی خود چندین بانوی سرپرست خانوار را هم در کارگاه خیاطی خود مشغول کرده است.

این بانوی کارافرین که هنوز روزهای سخت ناتوانی از تامین خواسته های فرزندانش را خوب به خاطر دارد، ادامه می دهد: پیچ و خم های زندگی بانوان سرپرست خانوار را خوب می شناسد آنها هر مهارتی که داشته باشند می توانند توانایی خود در آن زمینه را افزایش دهند و وارد یک کار شوند و چه بسا زودتر از آنچه که تصور می کنند می توانند به درجه خوداشتغالی و بالاتر از آن کارآفرینی برسند.

وی ادامه می‌دهد: در کنار حمایت هایی که به صورت پرداخت تسهیلات از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا بهزیستی صورت می گیرد مهارت و انگیزه و پشتکار لازم است تا بتوان به توانمندی مورد انتظار رسید، انگیزه ای که البته همگان با در قرار گرفتن در شرایط سخت ناتوانی در تامین و پیش بردن زندگی حتما به آن می رسند.

فراتر از مستمری آنچه که در برنامه های نهادهای حمایتی دنبال می شود اشتغال و کارآفرینی در جمعیت تحت پوشش است در این خصوص می توان یادآور شد که به استناد ماده 2 اساسنامه کمیته امداد هدف از تشکیل این نهاد توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تامین خوداتکایی، تقویت رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی است و در ماده 6 تبصره سه این اساسنامه به فراهم آوردن امکانات لازم به منظور توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانواده‌های نیازمند از طریق استعدادسنجی، مهارت آموزی، ایجاد اشتغال، آموزش فنی و حرفه ایی و اعطای وام در حدتوان تاکید شده است.
بر همین اساس کمیته امداد امام خمینی (ره) از طریق معاونت خودکفایی و اشتغال خدماتی را به خانواده های تحت حمایت و سایر اقشار نیازمند در زمینه اشتغال و کار آفرینی برنامه های متنوع چون(مهارت آموزی، آموزش، فنی و حرفه ای، کاریابی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه، مشاوره، خرید تضمینی، نظارت، تامین مواد اولیه و بازاریابی اجرا می‌کند.

یکی از سرفصل های حوزه خودکفایی، آموزش برای مددجویان است، آموزش های مهارتی اشتغال و آموزش های پایدارسازی و توسعه، به تفکیک نوع فعالیت (کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنایع دستی، فعالیت های صنعتی و معدنی و خدمات) برای دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان، افراد بازمانده از تحصیل و سایر مددجویان ارائه می شود.
کاریابی از طریق اعطای بسته های تشویقی به منظور به کار گماردن مددجویان و فرزندان آنان در مناطق محروم با اعطای وام قرض الحسنه و پرداخت سرانه حق بیمه توسط کمیته امداد یکی از سیاست های اشتغال این نهاد است.


افزایش اعتبارات محرومیت زدایی در بروجرد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان با تاکید بر افزایش اعتبارات شهرستان بروجرد در سال جاری گفت: به منظور کمک به خانوارهای نیازمند این شهرستان یک هزار و 820 میلیارد ریال تخصیص یافته که در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.
جلال شیخ پور یادآور شد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و کاهش فقر در خانواده های نیازمند به 9 هزار و 689 خانوار با جمعیت هجده هزار و 317 نفر در شهرستان بروجرد خدمات حمایتی ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: کمک به محرومان در سرفصل های مختلفی شامل مسکن، ایجاد اشتغال، پرداخت کمک معیشتی، درمان، تامین جهیزیه و خدمات فرهنگی و آموزشی انجام می شود.

 

کارآفرینی اولویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در بروجرد

پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به مددجویان تحت حمایت و سایر اقشار نیازمند از طریق منابع بانکی، صندوق توسعه کارآفرینی، منابع امداد یک راهبرد مناسب زود بازده در عرصه توانمندسازی و کارآفرینی است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) بروجرد در این خصوص می گوید: کارآفرینی مهمترین اولویت کمیته امداد در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش است و در تمامی برنامه‌ها و طرح‌های اشتغالزایی این نهاد حمایتی کارافرینی و اشتغالزایی دنبال می‌شود.

محمد باجلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این خصوص اقدامات مناسبی از قبیل معرفی مددجویان تحت حمایت به کارفرمایان و پرداخت تسهیلات به منظور بکارگیری مددجویان و یا پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به مدت 2 سال انجام می‌پذیرد، که از جمله امسال تاکنون 20 نفر در کارخانجات نساجی و سایر کارگاه های بروجرد معرفی شده اند.

وی افزود: همچنین هر ساله تعدادی از مددجویان تحت حمایت در کلاس‌های کارآفرینی شرکت می کنند و آموزش های مرتبط با کارآفرینی به آنها داده می شود که خروجی این اقدامات منجر به اشتغالزایی و کسب درآمد برای مددجویان می شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد با بیان اینکه تعداد 200 نفر در کلاس های کارآفرینی این نهاد حمایتی شرکت کرده اند، ادامه داد: مددجویان با شرکت در این کلاس‌ها با کسب مهارت های لازم شرایط جذب و استخدام آنها در شرکت ها و کارخانجات فراهم می شود.

باجلان با بیان اینکه سیاست اشتغال در کمیته امداد مبتنی بر آموزش، ایجاد مشاغل خانگی، کارگاه های کوچک مقیاس و زودبازده است، بیان کرد: طرح های اشتغالزایی برای مددجویان در زمینه های مختلف، خدمات، صنایع دستی، دامپروری، کشاورزی و حمل و نقل اجرا شده است، این طرح‌ها براساس شرایط محیطی متقاضیان، علاقه مندی، استعداد و تخصص فنی با اولویت خانوارهای تحت حمایت و فرزندان مددجو اجرا می شود.

وی با بیان اینکه امسال تا کنون 361 مورد پرداخت تسهیلات در راستای خوداشتغالی پرداخت شده است، اضافه کرد: هدف مهم کمیته امداد توانمندسازی نیازمندان و مددجویان تحت پوشش از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم کردن بسترهای درآمدزایی برای آنها است در همین راستا تلاش می شود زمینه توانمندسازی و استقلال اقتصادی و معیشتی جامعه هدف مهیا شود.

باجلان یادآور شد: هفت هزار و 229 خانوار با سرپرست زن از حمایت های این نهاد در حوزه های مختلف در شهرستان بروجرد برخوردار هستند، این تعداد خانوار از جمعیتی حدود 14 هزار و 450 نفر هستند که با هدف توانمندسازی در طرح های مختلف کمیته امداد اعم از اشتغال، بیمه بیکاری، حمایت های حوزه مسکن، تحصیلی فرزندان و تامین جهیزیه برای دختران بهره مند هستند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد گفت: کمیته امداد شهرستان بروجرد در راستای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش و کاهش فقر در خانواده های نیازمند در مجموع به 11 هزارو 200 خانوار با جمعیت 19 هزار و 500 نفر خدمات حمایتی ارائه می‌دهد.

 

افزایش اعتبارات توانمندسازی بهزیستی لرستان

علاوه بر کمیته امداد امام خمینی(ره) بهزیستی نیز در راستای توانمندسازی و اشتغالزایی در جمعیت هدف تحت پوشش گام بر می دارد بنا بر گفته مدیرکل بهزیستی لرستان اعتبار توانمندسازی مددجویان این نهاد در سال جاری با افزایش بیش از چهار برابری به 334 میلیارد تومان رسیده است، این رقم در سال گذشته 80 میلیارد تومان بود که امسال با توجه به افزایش آن باید اقدامات مستمر برای جذب و تخصیص درست صورت گیرد.

همایون عمودی زاده توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها را 2 اولویت اصلی بهزیستی در لرستان عنوان می کند و می‌گوید: نیازسنجی، استعدادیابی، مشاوره شغلی، آموزش های فنی و حرفه ای و تسهیلات بانکی از ابزارهای اساسی توانمندسازی مددجویان هستند و با توجه به فرمایش و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه دانش بنیان، بخشی از اعتبارات توانمندسازی بر این مبنا توزیع می شود.

وی اظهار داشت: همچنین بهزیستی در صورت جذب افراد معلول یا تحت پوشش توسط کارفرمایان، سهم بیمه کارفرما را تا زمان بازنشستگی پرداخت خواهد کرد، علاوه بر این در صورت جذب زنان سرپرست خانوار یا فرزندان آنها توسط کارفرما، بهزیستی سهم بیمه را به مدت پنج سال و یا حقوق این افراد را از 30 تا 50 درصد پرداخت می کند و در اقدام دیگری با تشکیل گروه های همیار، تسهیلات بانکی و سرمایه کار را به صورت بلاعوض تامین خواهد کرد.

 

اختصاص 14 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تحت پوشش بهزیستی بروجرد

در شهرستان بروجرد نیز موضوع توانمند سازی مددجویان تحت پوشش در قالب برنامه های متعددی دنبال می شود.

در این خصوص رییس بهزیستی بروجرد می گوید: امسال 14 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تحت پوشش این نهاد اختصاص یافته و تا کنون 32 نفر وام 80 میلیون تومانی دریافت کرده اند.

کرم رضا پیردایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در حوزه های توانبخشی، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبود یافته 220 نفر به منظور دریافت وام های خوداشتغالی به بانک معرفی شده اند که به هر مددجو بین 70 تا 80 میلیون تومان وام خوداشتغالی پرداخت می شود.

وی افزود: توانمندسازی جامعه هدف تحت پوشش یکی از اهداف مورد نظر در سازمان بهزیستی است که در همین راستا تسهیلات خوداشتغالی پرداخت می‌شود.

رییس بهزیستی بروجرد بیان کرد: یکی از اقدامات بهزیستی به منظور اشتغال معلولان، پرداخت سهم بیمه کارفرمایی است به این صورت که اگر یک کارفرما فردی از جامعه هدف بهزیستی یعنی از مددجویان این نهاد حمایتی را مشغول به کار کند، سهم بیمه آن شخص را بهزیستی پرداخت می کند.

وی ادامه داد: هفت هزار و 500 نفر در این شهرستان تحت حمایت این نهاد قرار دارند که از این تعداد بیش از پنج هزار نفر مستمری دریافت می کنند و مابقی از خدمات توانبخشی بهره مند هستند که با تسهیلات خود اشتغالی که به متقاضیان داده می شود تلاش بر این امر متمرکز است تا از تعداد مستمری بگیران با فراهم کردن زمینه اشتغال و کارآفرینی ، کاسته شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/260309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احیا 35 واحد پرواربندی در لرستان

احیا 35 واحد پرواربندی دام در لرستان

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

برگزاری مراسم روز ارتش فردا در لرستان

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد

افزایش دمای روزانه هوا تا پایان هفته در لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستاهای لرستان

تحقق 87 درصدی تعهدات نهضت ملی مسکن در روستا‌های لرستان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برنامه های جشنواره «رود و ریل» در لرستان اعلام شد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی در بین نیازمندان لرستان

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان 154 درصد افزایش یافت

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق شعار سال

برگزاری سومین همایش روایت پیشرفت در لرستان

تا کنون خسارتی از آفت «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشده است

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

جانبازان، سند زنده عزت و ایستادگی در دفاع از امنیت جامعه

336 هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

کشف انبار لوازم‌خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم‌آباد

پیام تبریک فرمانده انتظامی لرستان به مناسبت روز ارتش

نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیاردی قاچاق در خرم آباد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

بالگرد اورژانس هوایی در فرودگاه خرم‌آباد مستقر شد

جشنواره رود و ریل؛ 30 فروردین در در لرستان

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

افزایش 270 درصدی شناسایی تغییر کاربری‌های غیرمجاز در ایام نوروزی لرستان

یک واحد غیرمجاز کشتار دام در کوهدشت پلمب شد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

تولید سالانه 25هزار تن زردآلو در باغات لرستان

حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان

این شما و این علیرضا بیرانوند جدید؛ 16 ساله از خرم آباد + عکس