ندای لرستان

آخرين مطالب

اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد فرهنگي

اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه در سالن فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و دیگر مسئولان برگزار شد.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره پنج‌شنبه 26 آبان‌ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و هنری استان، هنرمندان، اصحاب رسانه و علاقمندان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود.
در ابتدای برنامه محمد رعیت مدیر کل ارشاد گلستان ضمن تشکر از حضور مسئولان و هنرمندان تشکر کرد و گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در استان گلستان اتفاق خوبی است. او سپس به خوانش متنی پرداخت که به اتحاد اقوام به واسطه موسیقی تاکید داشت. 
رعیت افزود: موسیقی باید از جشنوارهای بودن خارج شود و به بطن زندگی مردم راه یابد.
او گفت: استان گلستان از وجود اقوام رنگارنگ شده است و باید از کتابها و مقالات بهره برد. موسیقی نواحی در دانشگاه تدریس نمی شود و باید جدی تر گرفته شوی. 
او سپس بر حمایت از هنرمندان موسیقی تاکید کرد و گفت: مذکراتی برای ارایه مدارک درجات هنری تعاملاتی شده و اقای اسماعیلی وزیر ارشاد پیگیر امور هستند.
در ادامه تیزری از روند برگدگزاری جشنواره به سمع و بصر مخاطبان رسید.
سپس محمدعلی مرآتی با حضار درباره ایران فرهنگی و اهداف دیگر صحبت کرد و از روند برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی گزارشی ارایه کرد.
وی ادامه داد: موضوع جشنواره پانزدهم، «ایران فرهنگی؛ سنت‌های قومی در گفتمان موسیقایی جهان اسلام» است. در موضوع امسال کلیدواژه‌های مهمی وجود دارد که ازایران فرهنگی به‌عنوان یکی از سرزمین‌های کهن با آیین صلح و دوستی در کنار همسایگان و همه ملت‌ها، سخن می‌گوید و چه سخن گفتنی که با موسیقی کلید واژه مهمی دیگر، حوزه بزرگ جهان اسلام است که هر دوی این واژه‌ها برای جشنواره پانزدهم، اعتبار بین‌المللی به همراه می‌آورد که وظیفه دست‌اندرکاران این رویداد بزرگ موسیقایی را سنگین‌تر می‌کند. او گفت: جشنواره پانزدهم با حضور بیست استان در یک فراخوان عمومی و دعوت از حدود 100 موسیقیدان حرفه‌ای و پیشکسوت، کار خود را، 23 آبان در تالار زیبای فخرالدین اسعدگرگانی آغاز کرد. این هنرمندان به همت شورای سیاستگذاری و هیات محترم انتخاب آثار و گروه‌های جشنواره پانزدهم، انتخاب شده‌اند. اکثر موسیقیدانان این جشنواره، نوادر روزگار ما هستند و به نوعی تجلی هویت فرهنگ بزرگ ایران که مقدمشان را مبارک و قدمشان را بر چشم می‌گذاریم.و شاید بتوانم این ادعا را داشته باشم حضور حداکثری پیشکسوتان اقوام ایرانی یکی از خصوصیت‌های بارز جشنواره پانزدهم است. 
وزیر ارشاد نیز دقایقی با حصار صحبت کرد. او گفت: 
گفت: این دوره از جشنواره موسیقی نواحی با میزبانی شایسته مردم عزیز استان گلستان به یک خاطره ماندگار تبدیل شد، به هرحال در این ایام که مردم عزیز ایران در جای جای این میهن عزیز تمرین مهرورزی و وحدت می‌کنند. ما مردم ایران در طول تاریخ پرفرازو نشیب با تلخی‌ها و شادی‌های زیادی همراه بودیم.
وی افزود: ما مفتخریم که تاریخ کهن و هفت هزار ساله کشورمان یک حافظه فرهنگی و میراث مشترک را برای امروز ما به ارث رسانده است. ما مهربانی‌ها، در کنار هم بودن‌ها و این تاریخ فرهنگی را به آسانی به دست نیاوردیم. ما در طول قرن‌های متمادی برای حفظ یکپارچگی سرزمین خود و ادامه هم نشینی خودمان، با مشکلات زیادی روبه رو بودیم و امروز بسیار خوشحالیم ثمره قرن‌ها ایستادگی مان به ایران یکپارچه و متحدی تبدیل شده که امروز در منطقه و دنیا به عنوان یک کشور پیشرو با مردمانی اخلاق‌مدار و فرهنگی، به آن نگاه می‌شود.
وزیر ارشاد با قدردانی از استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، نمایندگان مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی و ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: ما در دولت مردمی بنا داریم که عدالت فرهنگ به نحو اکمل در سراسر کشور اجرا شود زیرا بر این باوریم فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف آن استعدادهای بزرگی دارد. همین جشنواره موسیقی نواحی نمونه بسیار ارزشمندی از حضور هنرمندان ارزنده ایران سرافراز ما دارد که با استفاده از یک پیشینه گرانبها شرایط بسیار ارزشمندی را برای ما فراهم ساخته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره موسیقی نواحی یک از مهم‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ماست. شعر و موسیقی از یادگاران ایران عزیز است که هم مردم ایران عزیز را به هم متصل می‌کند و هم در خارج از مرزهای جغرافیایی، مرزهای فرهنگی ایران عزیز، عامل همگرایی منطقه ماست. بنده در این یکی دو ماه اخیر به کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان سفری داشتم و در آنجا گل رخسار بانوی شاعر این کشور به بنده گفت ما چه طور می‌توانیم از ایران عزیز جدا شویم با اینکه در دورترین نقاط کشور تاجیکستان دخترانمان را به نام ایرانداخت صدا می‌زنیم زنیم. او می‌گفت ما در کوچه‌های بخارا وقتی قدم می‌زنیم گویی در شیراز و اصفهان سیر می‌کنیم. این یک پیوند مشترک فرهنگی است که موسیقی یکی از مهم‌ترین نمادهای پیوستگی فرهنگی آن هم در داخل کشور و هم خارج کشور است.
رئیس شورای عالی هنر تصریح کرد: ما در و زارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج موسیقی نواحی اقوام ایران تاکید داریم و خودم در سفرهای استانی همواره تلاش می‌کنم با پیشکسوتان این عرصه در شهرهای مختلف دیدار کنم تا در گسترش این امر بیش از گذشته تلاش کنیم. ضمن اینکه در استان گلستان که رنگین کمانی از ا ستعداد است این وظیفه دو چندان است. میزبانی شایسته این رخداد مهم نشان می‌دهد که چه استعدادهای خوبی در این استان داریم. پس به یاری خداوند بخشی از پروژه‌های مهم فرهنگی در شهر گرگان به زودی به زیر ساخت‌های فرهنگی هنری شهر اضافه می‌شود. اینجا مکان ارزشمندی برای فعالیت‌های فرهنگی است که امیدوارم شرایط اعتلای فرهنگی هرچه بهتر فراهم کنیم. ما در همه شهرهای ایران هم همین نگاه را دنبال کرده و به مساله راهبردی فکر می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: قبلاً از هر اتفاقی آن چیزی که همه ما را در کنار هم قرار داده این میراث فرهنگی است که تاریخ درخشان حوزه هنر است که در استان گلستان می‌درخشد.ما در همین هفته کتاب برنامه‌های متعددی داشتیم و بیش از 20 هزار برنامه اجرا شد و مردم در اقصی نقاط کشور با شور و نشاط در همه فعالیت‌های فرهنگی حاضر می‌شدند چون ذات مردم یک ذات فرهنگی است.
اسماعیلی تاکید کرد: انقلاب ما هم انقلاب فرهنگی است و بیش از 43 سال است در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری دوره جدیدی از شکوفایی را تجربه می‌کند. فرهنگ و هنر متعالی برخواسته از روحیه انقلابی و دینی امروز کشور ما به یک کشور برجسته تبدیل کرده و همین است که دشمنان نمی‌توانند این رونق را ببینند و بین ما کینه را افزایش بدهند و بذر ناامیدی را بپاشند، آنها به دنبال شکاف و واگرایی هستند. دشمن برای ما خواب‌های خوبی ندیده است و تلاش خو د را انجام می‌دهد که این صفوف فشرده مردم ایران را مختل کند. آنها تحمل انسجام ملی و خوشحالی را ندارند. آنها اتحاد را وحدت ملی را نمی‌توانند ببینند و به کارگیری همه مزدوران و همه سرویس‌های جاسوسی تلاش می‌کنند خواب‌های پریشان را به تحقق برسانند اما سرشان به سنگ می‌خورد.
وزیر ارشاد تاکید کرد: مردم این اتحاد را به راحتی به دست نیاوردند که به خاطر چند مزدور که متصل به شبکه‌ های صهیونیستی هستند و می‌خواهند انسجام مردم را به هم بزنند، آن را از دست بدهند. این روزها که تعدادی از مدافعان امنیت را از دست دادیم دل‌های غمگینی داریم ولی مطمئن هستیم این مسیر متعالی رشد و پیشرفت ایران عزیز بدون وقفه ادامه پیدا می‌کند در همه بخش‌ها. ایران عزیز قوی و پر شوکت به حرکت خود ادامه می‌دهد و به قله ترقی و پیشرفت و تمدن ایران اسلامی دست پیدا خواهد کرد. 
در بخش‌های دیگر آیین اختتامیه برخی دیگر از مسئولان با حضار صحبت کردند.
علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در بخش دیگری از این مراسم، ضمن قدردانی از انتخاب استان گلستان برای میزبانی جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی در سخنانی کوتاه اعلام کرد: بنده از طرف مردم شریف و هنرمندان عزیز استان گلستان آمادگی این استان را برای تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در استان گلستان را اعلام می‌کنم.
اجرای موسیقی گروه قزلباش رامیان به سرپرستی محمد نعیمی، اجرای گروه موسیقی ازبکستان توسط طالب جان تیموراف، اجرای موسیقی بلوچستان به سرپرستی استاد خداد شکل زهی، اجرای موسیقی تربت جام توسط خاندان سلم آبادی به سرپرستی ابراهیم سلم آبادی بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی را تشکیل می‌داد.
سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی پور احمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، شهردار شهر گرگان، اعضای شورای اسلامی شهر گرگان، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ از جمله مهمانان ویژه مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی بودند.
در ادامه مراسم از تعدادی از هنرمندان قدردانی شد.
هوشنگ جاوید (پیشکسوت موسیقی نواحی ایران). سید احمد حسینی (بانی ثبت موسیقی کتول)، سید نظام موسوی (پیشکسوت موسیقی)، حاجی محمد ای ری (احیاگر سازهای ترکمن)،محمد نعیمی (نوازنده و خواننده موسیقی قزلباش)، محمدررضا برزگر (پژوهشگر) هنرمندانی بودند که از آنها قدردانی شد.
در بخش پایانی این مراسم، محمدعلی مرآتی برای دوره شانزدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز بار دیگر معاون امور هنری وزارت ارشاد حکم دبیری گرفت.
همچنین محمد رعیت با اعلام خبری خوش برای مردم گرگان گفت: اولین خبر خوش بنده این است که جناب وزیر هدیه هنرمندان تقدیر شده را دوبرابر کردند. و موضوع مهم دیگر اینکه قرار است نشان استان محمدرضا لطفی در حوزه موسیقی ایجاد و اهدا شود و جناب وزیر با این طرح موافقت کردند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/259785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان